Jump to content

Fra Diesel til Hydrogen? Slutt på Norsk oljeindustri?


navid

Recommended Posts

Her bruker altså MAN en velprøvd V12-marine motor, der hydrogenet føres inn i ladeluften via et adapter og så videre inn i forbrenningsyklusen.

 

https://hydrogen24.no/2022/06/03/mot-baten-som-kombinerer-to-v12-motorer-med-hydrogen/

 

red: Cummins satser også på hydrogen:

 

https://hydrogen24.no/2022/05/12/cummins-15-liters-forbrenningsmotor-pa-hydrogen/

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Airbus vil også være med inn i fremtiden med hydrogen...

 

Stockholm, 31. januar 2024:
Airbus, Avinor, SAS, Swedavia og Vattenfall har signert et Memorandum of Understanding (MoU) for å undersøke muligheten for en hydrogeninfrastruktur på flyplasser i Sverige og Norge.

 

312E104C-DE19-4E98-8417-90CAE43A84F1.png.624f177fb29f0f594a53584ab73f5a40.png

 

"Hydrogen skiller seg ut som en viktig muliggjører når vi er pionerer for en bærekraftig luftfartsfremtid. Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte for å ta betydelige skritt mot å redusere karbonisering av luftfarten. Det passer perfekt med vår strategi om å distribuere hydrogenflyøkosystemer i de mest egnede delene av verden.» Sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-01-airbus-avinor-sas-swedavia-and-vattenfall-pave-the-way-for-hydrogen

 

Link to post

Langdistansefly må antagelig bruke flytende hydrogen på grunn av volumet. Det er ganske krevende å plassere, for i flytende form er hydrogen tyngre enn luft, mens i gassfase er den lettere enn luft. Og så må tanken ligge nær flyets tyngdepunkt i lengderetning.  Så skal tanken være over, under  eller ved siden av passasjerene? 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Verdens største hydrogenskip skal gå mellom Bodø og Lofoten. Det skal bygges i Møre og Romsdal.

 

For abonnenter

(Avisa Nordland): Sambandet Bodø-Værøy-Røst-Moskenes er Norges lengte fergetur på tre og en halv time. Selskapet GreenH inngikk i 2023 en 15-årig kontrakt med Torghatten Nord om leveranse av hydrogen fra sitt produksjonsanlegg i Bodø, der det er planlagt en produksjon på 6–10 tonn grønt hydrogen per dag.

Kontrakten mellom Torghatten og med Statens vegvesen er på hele 15 år, verdt 4,9 milliarder kroner og løper fra 2025–2040. Fergene som skal bygges har en lengde på 117 meter og en kapasitet på 120 biler og 599 passasjerer.
 

943551FB-0A65-4CC2-A128-62E334AEC9B0.png.6c67cd4bed512a93ec67b1e733258659.png

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...