Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Om en ønsker litt høyere rygg på stol ved førerposisjon på 37GM lar det seg ordne. Har byttet til Royalita stol fra Hansen Protection. De har kjøpt Seasit som også laget de originale stolene (Tornado).

Er godt fornøyd med resultatet

 

Dette så snacksy ut Jo9 ! :clap:  Kan du gi et lite hint om hva en slik oppgradering kommer på ?

Er hele løsningen med puta mellom passasjerstolene levert av H.P. eller er det noe du har laget selv ?

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

Gjorde noe tilsvarende i Min 37 GM.

Bestilte dette fra Polen. Men når jeg ser på Bildene så ser det ut som dette kommer fra samme malen.

Jeg brukte 3 stk. enkle stoler. 

Har også trukket om resten av utvendige puter i samme utførelse. Totalpris Ca: 35.000,-

 bilde

Link to post
Share on other sites

Dette så snacksy ut Jo9 ! :clap: Kan du gi et lite hint om hva en slik oppgradering kommer på ?

Er hele løsningen med puta mellom passasjerstolene levert av H.P. eller er det noe du har laget selv ?

Hele løsningen er levert av H.P. Fikk gjort tilpasninger på toseteren, blant annet fjernet armlenet på venstre side fordi jeg var redd for at det skulle virke for massivt. Ser av bildene til Jørn Kynningsrud at det ikke var grunn til bekymring for det.

 

Førerstolen er montert på glideskinne, mest for å utligne høydeforskjell.

 

Stasen kostet ca 16.000 inkl frakt Kristiansand-Bergen

Redigert av Jo9 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere som har vakuum toalett ?

 

Veldig bra ift lukt da man ikke bruker saltvann, går også med svært beskjedne mengder ferskvann pr. spyling.

Det er likevel litt vedlikehold med det. Hittil har har jeg måttet rense og smøre pakningen i skålen ca en gang årlig fordi det setter seg litt rester etter papir der som gjør at man ikke får nok vakuum.

 

I høst opplevde jeg å miste vakuum uten at det var lekkasje fra skålen. Irriterende når pumpen går i tide og utide, særlig om natten.

Da var rådet å bytte "andenebb". Rett og slett noen gummigreier, i alt 4 stk, 2 på hver side av selve vakuumpumpen. Viste seg å være en helt overkommelig jobb, godt å få gjort det en ser for seg å være møkkajobb.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i fjor nye cockpitstoler til min W9800 fra seasit/HP og valgte da tornado i grå niroxx. Fikk samtidig en lokal skredder til å trekke om putene bak i salongen i samme stoff. Veldig fornøyd!

Nydelig med grå niroxx mot det brune treinteriøret, minner mye om det vi gjorde med vår gamle 9900, veldig fornøyd vi også.

bilde

Link to post
Share on other sites

Vanlig sandpapir.  80 korning mog så 120-180.  vaske med rødsprit etterpå og så olje :-)

Se her f.eks:  https://baatplassen.no/i/topic/91146-oppussing-av-renitas-badeplattform-teak/

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens.

 

Har selv en Mistral 35 HT 2000mod. Skal ha meg ny kalesje men prisene er jo vanvittige. Er ikke mange M2 jeg har på denne men havner på billigst 20`.

 

Fint med en Windy tråd. Det var et spørsmål om maskinrom og hvordan det ser ut. Slik ser du ut hos meg denne vinteren.. Mye godt arbeid:)

 

Etter maskinene var tatt ut.

bilde

 

 

Nyvasket og LED lys montert:)

bilde

 

 

I gang med ny topcoat....

 

bilde

 

bilde

 

 

Se bort fra alt rotet :rolleyes:

Håper å få ferdig maskinrommet ila helgen:) Da blir det nytt, hvitt og pent.

Redigert av KevinM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på dere.

Skal lege ny gelcoat på det blå feltet på GM 36.

Men vurderer sterkt å bytte til hvit, hva mener dere.?

Skal også bytte kalesje, hva mener dere er den mest praktiske og peneste fargen.?

Mvh Terje

Min mening. Ingenting glinser som et nypolert blått skrog, men ingenting er så synlig som striper i blått skrog. Er derfor veldig komfortabel med vårt hvite skrog, ser fint ut også. Kalesjen må være blå, men har hørt et sted at det har noe med landsdelen å gjøre. Når det er sagt er jeg sånn måtelig fornøyd med vår nye kalesje fra Hansen Protection i Lightex. Den er allerede begynt å falme etter fem mnd på båten, pasninger er også så som så.

Link to post
Share on other sites

Hei på dere.

Skal lege ny gelcoat på det blå feltet på GM 36.

Men vurderer sterkt å bytte til hvit, hva mener dere.?

Skal også bytte kalesje, hva mener dere er den mest praktiske og peneste fargen.?

 

Mvh Terje

 

Hvordan gjøres det med ny gelcoat?

Min begynnner å bli slitt bak :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei på dere.

Skal lege ny gelcoat på det blå feltet på GM 36.

Men vurderer sterkt å bytte til hvit, hva mener dere.?

Skal også bytte kalesje, hva mener dere er den mest praktiske og peneste fargen.?

 

Mvh Terje

 

Hei Terje

Siden du spør; Det finnes ikke noe vakrere på en Windy GM enn et blankt og nypolert mørke blått skrog. Er helt på linje med Jo9 der.

Det er min mening, men nå er jeg både gammel og  konservativ og har alltid vært spesielt glad i marineblått, enten det er på bukser eller biler eller båter.

 

Siden det fargede feltet ikke dekker hele skutesidene, syntes jeg kontrasten med det hvite ned mot vannflaten gjør at de mørke feltet ikke er så dominerende og dermed gjør skuta ekstra elegant. Men det var det med smaken da !

Siden du først skal fjerne logoen også går jeg ut i fra;

Hva med å få laget Windylogoen i gullfolie ? - så blir det bare helt royalt lekkert :yesnod: 

 

Hvis du skifter farge så vil vel striper og sår bli veldig synlig, eller har du tenkt å slipe den blå gelcoaten helt ned ?

Jeg vil anta at det å legge ny gelcoat på skutesiden er en ganske omfattende jobb. Sikkert flere enn meg som er særdeles interessert i å følge en oppussingstråd på denne prosessen. Regner med at det blir godt dokumentert med bilder og forklaringer. :smiley:

 

Navic II la i fjor ut bilder av sin nye, blå kalesje på sin tråd. Dritlekker utseendemessig er min mening. Jeg mener å huske at den er i et tykt stoff.

Selv har jeg offwhite Lightex og ville kjøpt det samme igjen om jeg skulle bytte. Både fordi jeg syntes det ser ok ut, men mest fordi det er så lyst og trivelig inne i båten. Lett og fin å pakke bort er den også. Var inne i en Princess med tykk, mørkeblå kalesje og jeg syntes det var så mørkt og tungt, selv på en fin solskinnsdag, at jeg følte jeg fikk den i hue.

Men det ser lekkert ut utenfra.

Jeg har også observert det samme som Jo9 med mørke Lightex, at de begynner å falme etter kort tid. Snakket med en med en GM i sommer med blå Lightex, ny av året. Han var ikke spesielt fornøyd.

 

Lykke til og vi gleder oss til å høre mer :thumbsup:

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening er nå at GM ser fantastisk ut med blå stripe på skroget! men det krever mer av eieren for å opprettholde glansen. 

Her ligger vi ved siden av en hvit GM med hvit kalesje. synes den ble veldig anonym i forhold. 

 

bilde

 

Navic hadde en 2 år gammel marineblå kalesje når vi kjøpte den. den var blitt "dongeri"-farget. (bilde fra vi kjøpte båten)

 

bilde

 

fordelen med Lightex: Lys innside for de som liker det. tynnere og lettere, så nedpakking er enklere. mindre vedlikehold enn Tradtex. 

Fordelen med Tradtex: Gjennomfarget, så den holder fargen leeeeenge om du vedlikeholder den. samme fargen på innsiden for de som liker det. 

 

Høstbilde av Navic, rettferdiggjør blå-stripe, og blå kalesje. ;)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har selv hvitt skrog med hvit HH kalesje. Men ønsker å bytte til en annen farge på kalesjen. Synes det blir litt for sterilt/kaldt under hardtopen med alt det hvite (har hvite seter også.).

Pluss at hvit kalesje blir veldig fort skitten og stygg:(

Noen som har tips om hvilken farge som kunne passet på kalesjen?

Bilde er fra Bryggen i Bergen 2015. Savner sommeren:(bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...