Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Jo9,- flere med 37GM som skal installere nå.. Mistralen får dette gjort hos forhandler, så venter på at han skal få dette utført.

 

Det har blitt sagt at du må ha ankerrulle fra Windy,- Varenummer: 165-164 Akterrulle 800mm. kr. 4305,-+mva. Bestilles av windy (ikke lagervare).

 

Sitter selv på gjerdet, da jeg har litt ekstrajobb. Må flytte varmtvannstanken, og trolig noe hydralikk til sb flaps...

Landet foreløpig på blytau, og 15kg bruce. Usikker på hvilken vinsj jeg skal ha. Vurderer en Quick.

Link to post
Share on other sites

Takk for info kverna@start.no

 

Noen som vet grunnen til at man må ha ankerrulle fra Windy ? Har fått et pakketilbud fra Sleipner/Maritim etter båtmesse her i Bergensområdet.

Oppga da hvilken båt det skulle brukes til og har fått tilbud på "leddet ankerbeslag Engbo 800mm", deres art. 61-30003.

 

Grunnen er nok at det er så smalt mellom luka og veggen på platformen. Alle lager bredere rulle enn det som passer der.

Skal få montert inn dette nå om noen uker. Skal ha maxi43 vinsjen selv. Må flytte vvbereder for å få plass til taukassa. Han turte ikke bestille den ledda engbo beslaget da han hadde vært borti at det ikke passet på 37GM. Bestilte fra Windy forrige uke og det er 3-4 ukers leveringstid

Link to post
Share on other sites

ut i fra Sleipner sine sider er det Maxi 43 for styrbord og Maxi 44 babord

Tja.. Litt usikker på hva jeg leser der, men forstår det slik at Maxi 44 har trekkskiven til venstre for gearhuset sett aktenfra. Da vil vel gearhuset komme ut mot SB skrogside ift taugjennomføringen, det burde det være plass til så vidt jeg kunne se fra innsiden.

Mener også at det tidligere ble brukt Maxi 40, den har også trekkskiven til venstre

Link to post
Share on other sites

Tja.. Litt usikker på hva jeg leser der, men forstår det slik at Maxi 44 har trekkskiven til venstre for gearhuset sett aktenfra. Da vil vel gearhuset komme ut mot SB skrogside ift taugjennomføringen, det burde det være plass til så vidt jeg kunne se fra innsiden.

Mener også at det tidligere ble brukt Maxi 40, den har også trekkskiven til venstre

Dette er slik den er montert i vår GM. Originalt fra Windy så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Windyvenner :smiley:

 

Er det noen av dere med Grand Mistral som har skiftet skrog-gjennomføringer og vet noe om hvilke dimensjoner det er ?

Det er først og fremst utløpet fra septiktanken jeg lurer på, siden denne har begynt å få noen små groper i flensen på utsiden. Tenkte å ta inntaket til spyling i toalettet med det samme da disse ser ut til å være samme dimensjon. 

Siden det begynner å nærme seg sjøsetting hadde det vært fint å vite dimensjonen på hullet i skroget så jeg ikke skjærer vekk den gamle og står der med en ny som ikke passer. Har målt til ca. 19 mm / 3/4" innvendig, men når jeg ser på tabellen til "TrueDesign" så kan dette være forskjellige utvendige dimensjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei Windyvenner :smiley:

 

Er det noen av dere med Grand Mistral som har skiftet skrog-gjennomføringer og vet noe om hvilke dimensjoner det er ?

Det er først og fremst utløpet fra septiktanken jeg lurer på, siden denne har begynt å få noen små groper i flensen på utsiden. Tenkte å ta inntaket til spyling i toalettet med det samme da disse ser ut til å være samme dimensjon. 

Siden det begynner å nærme seg sjøsetting hadde det vært fint å vite dimensjonen på hullet i skroget så jeg ikke skjærer vekk den gamle og står der med en ny som ikke passer. Har målt til ca. 19 mm / 3/4" innvendig, men når jeg ser på tabellen til "TrueDesign" så kan dette være forskjellige utvendige dimensjoner.

Ingen som har skiftet gjennomføringer ?

Link to post
Share on other sites

Er det noen her med Mistral eller Scirocco som har litt problemer med at motorluka ikke lukker helt nedtil i fremkant? 

Har scirocco og luka "bøyer seg opp" spes.i babord fremre hjørne.( Ca 1cm høyere enn resten av dørken ) har også sjekket at lukeløfterene slipper helt ned.

Når jeg åpner luka kan jeg se det er tydelig svay/bøy i luka og det er nok derfor det ikke blir tett og det kommer motorstøy igjennom sprekken.

Skulle gjerne fått rettet den på et vis men den er jo støpt glassfiber med forsterkninger innsøpt så synes det er litt rart at den kan ha vridd seg.......

Kan den virkelig ha vært slik helt siden båten var ny? er alle sånn? 

Link to post
Share on other sites

Mange W37 har samme greia. Flere har blitt fikset med en låsemekanisme i hjørnet.

Det er et støttestag, sirkus rett under porten til badeplattformen. Denne siger litt over tid og må stilles opp. Det bedrer både den glippen foran (bittelitt) og hvis porten ut til badeplattformen går tregt.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen her med Mistral eller Scirocco som har litt problemer med at motorluka ikke lukker helt nedtil i fremkant? 

Har scirocco og luka "bøyer seg opp" spes.i babord fremre hjørne.( Ca 1cm høyere enn resten av dørken ) har også sjekket at lukeløfterene slipper helt ned.

Når jeg åpner luka kan jeg se det er tydelig svay/bøy i luka og det er nok derfor det ikke blir tett og det kommer motorstøy igjennom sprekken.

Skulle gjerne fått rettet den på et vis men den er jo støpt glassfiber med forsterkninger innsøpt så synes det er litt rart at den kan ha vridd seg.......

Kan den virkelig ha vært slik helt siden båten var ny? er alle sånn? 

 

 

Mange W37 har samme greia. Flere har blitt fikset med en låsemekanisme i hjørnet.

Det er et støttestag, sirkus rett under porten til badeplattformen. Denne siger litt over tid og må stilles opp. Det bedrer både den glippen foran (bittelitt) og hvis porten ut til badeplattformen går tregt.

 

Dette har jeg lurt på også. Har tendens til det samme på min og så i går når en kamerat kom med ny båt, en Scirocco, så la jeg merke til at både bakporten henger og luka stikker litt opp

 

Da skal jeg sjekke ut dette!

Link to post
Share on other sites

Har skrudd det litt opp det støttestaget under porten og porten subbet ikke lenger i karmen ,men skal prøve en dag å få strammet det litt til håper det kan hjelpe litt.

Men mener du windy 37GM at windy har lagt shims mellom hengslene og luka/benken? vil ikke luka da gå mere ned bak og opp foran? (skruene er greie,Har hatt ute både motorer og luka i vinter) Ser nå her at det er flere som har problemer med dette, hadde vært topp å funnet en fin løsning .

Link to post
Share on other sites

De har shimset på hengslene ja. PÅ min er det ikke likt bortover.

Windy 37GM er vel en hådlaget båt og helt, helt like blir de ikke.  Shims er helt OK måte å gjøre det på, mulig du kan hente noe der mhp luka.  Jeg droppa det da skrue 1 knakk. Fikk porten fin ved å justere på støttestaget :-)

Naboen har en 2008 37GM, der monterte de dørklåseringgreie pga glippe og høy motorlyd

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kom ned til båten i dag for å sjekke staget det refereres til over, men helt plutselig så vil ikke motorromsluken åpne seg. Sjekket bryteren og ser at det er strøm både inn og ut. Kan det være selve motoren som har gitt seg, er det noen som har erfaringer med dette?

 

Hvordan får jeg opp luken manuelt? Jeg løsnet de fire skruer i dørken bak bordbeinet, men det er litt vanskelig å få tak på luken for å løfte den opp. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Kom ned til båten i dag for å sjekke staget det refereres til over, men helt plutselig så vil ikke motorromsluken åpne seg. Sjekket bryteren og ser at det er strøm både inn og ut. Kan det være selve motoren som har gitt seg, er det noen som har erfaringer med dette?

 

Hvordan får jeg opp luken manuelt? Jeg løsnet de fire skruer i dørken bak bordbeinet, men det er litt vanskelig å få tak på luken for å løfte den opp. Noen tips?

 

den er kjip! Det er vel den store skrekken min, at mekanismen til luka skal kvelde, eller at strømmen forsvinner. del gjerne hvordan du løste det. 

Link to post
Share on other sites

den er kjip! Det er vel den store skrekken min, at mekanismen til luka skal kvelde, eller at strømmen forsvinner. del gjerne hvordan du løste det.

 

Min store skrekk også. Løfterne leveres i to versjoner; en som må kjøres begge veier, og en som er løs den ene veien og kan dras ut. Den første er tiltenkt speedbåter som må ha "låst" luke, våre GMer har versjonen som kan dras ut. Hvilket betyr at luka kan løftes med håndkraft uten at løfterne holder igjen. Men, hvordan gjør vi det i praksis? Og, hvordan gjør vi det i høy sjø i en powerfailure situasjon??

Går det an å bruke et tau rundt bordfoten og stå på badeplatformen og dra?

Link to post
Share on other sites

Min store skrekk også. Løfterne leveres i to versjoner; en som må kjøres begge veier, og en som er løs den ene veien og kan dras ut. Den første er tiltenkt speedbåter som må ha "låst" luke, våre GMer har versjonen som kan dras ut. Hvilket betyr at luka kan løftes med håndkraft uten at løfterne holder igjen. Men, hvordan gjør vi det i praksis? Og, hvordan gjør vi det i høy sjø i en powerfailure situasjon??

Går det an å bruke et tau rundt bordfoten og stå på badeplatformen og dra?

 

Dette er jeg nysgjerrig på også, så sendte en mail til de i Arendal for å høre om de har noen tips eller triks! sier ifra når jeg får noe svar fra de!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...