Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Nesten så en får lyst til å starte opp Windyklubben.com igjen når en leser denne tråden. Lenge siden jeg har sett så mye engasjement fra Windyfolk med båt på over 28 fot..... Det var kunn et par tre stykker som var inne og bidro med innlegg da Windyklubben var aktiv

Støtter den, hadde vært artig å få Windyklubben.com opp å gå igjen

Link to post
Share on other sites

Noen her som har prøvd å legge hvitt bunnstoff over blått bunnstoff? ( tror det er selvpolerende seajet på nå )  Vil skifte til hvitt men rekker ikke å rense til bunns i år...vil det kansje bare smitte blått over på rulla når man holder på? 

Link to post
Share on other sites

Hei

Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-)

bilde

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det hvitt bunnstoff:-)  og til Windy37GM . da jeg kjøpte båten min i fjor, sa forige eier han hadde skiftet noen sånne lister (var vist ikke så enkle å få på men han hadde fått det til med noe siliconefett og varmet de litt)   og at han hadde kjøpt noen meter  på windy.  

Link to post
Share on other sites

Hei

Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-)bilde

Hør med herholdt andersen, de fører sikkert noen sånne lister og produsenten vet nok hvem som laget disse for Windy. Jeg har aldri montert en sånn list som du har men jeg har en brukt 50l varmtvannsbereder som jeg har kappet toppen av til å varme fenderlister i. Listen blir som en syltestrikk.
Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp 4 meter av den lista fra Windy. Er på hytta, og har ikke tlf.nummeret tilgjengelig, men det finner du på nettet. Snakk med Karl Johan. Betalte 380,- for fire meter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Listen blir som en syltestrikk.

Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett.

Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var mye snakk om luken ned til de svenske kamelene her, som maskinist så var dette min første bekymring da jeg ble eier av en 32 "Sklirocco". 

Prosedyren er som følger: 

- Vekk med alle tre sitteputene i salongen

- Vekk med lokket over styrbord stuerom i sittebenken

- Ta stilling rett bak førersetet oppå sittebenk

- Kjenn etter om det kan være påkrevet med et avtredende i skibets minste avlukke

- Det er nå duket for bar overkropp og kokkusolje på brystkassen. Skibets frue kan gjerne inspirere ved å lette klesdrakt og friste med vel fortjent lønningspils.

- Ta godt grep i fremre del av hølet ned til stuerommet i sittebenk

- Vis at du er mann for ditt skip og løft luken opp

- Skibets frue tar så et steg ned i maskinrommet og klipser innpå sikkerhetsstaget på løfteren, da står luken av seg selv

- Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme.

Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft".

Link to post
Share on other sites

... Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme.

Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft".

... eller kanskje det kan utjevnes med mere lønningspils / ankerdram ..

Herlig beskrivelse, jeg må kjøpe inn kokosolje ..

Link to post
Share on other sites

Kokosolje er herved satt på bestillingslisten fra Fjærne Østen (er det ikke der de har kokosnøtter ?)

Jeg fikk plutselig lyst til å dra den prosedyren til Hydrox et par steg videre - men så kom jeg til å tenke på min alder - og valgte å overlate den øvelsen til yngre krefter :giggle:

Men husk ! - Aass Ankerpils ! - Passer for øvrig utmerket til "Lauritz" ankerdram. Beste ankerdrammen som finnes :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Riktig kokosolje bestilles i fra de karibiske øyene, men om ikke tilgjengelig så kan tildelt mengde ankerdram økes. Det er tross alt snakk om skipperens velbehag i forhold til lukeløftet det er snakk om.

 

Et tips er å holde tærene tilstrekkelig unna lukekarmen når lukeløftet iverksettes. Skulle man feile og slippe luken ned på egne tær så blir man tilegnet svømmehud mellom tærene, en smertefull og stygg opplevelse en Windy'eier vil være for uten :sweat:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa

 

Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg.
Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på?

 

Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte?
Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene.

 

Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager!
343F3458-6669-4578-9DE2-80961C09E105_zps

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa

 

Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg.

Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på?

 

Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte?

Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene.

 

Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager!

343F3458-6669-4578-9DE2-80961C09E105_zps

 

Vi kledde også av Navic II helt fire ganger i helgen. :) 

I fjor knota jeg fælt med fremre kalesjen, særlig om jeg var alene om det, men da tok jeg den helt av og lot bøylene stå i festene på targaen. 

problemet med dette er at denne delen er megadiger, og tung å pakke sammen/legge på igjen. og den tar mye plass under lagring. 

Begynte da med å ta av bakre delen helt, og stue den bort i midtkabin, og følgende på fremre del:

Dra hovedbøylen opp til midten på glideren til targaen, så drar du den lille bøylen litt fremover på hovedbøylen. da har du løsnet spennet i kalesjen. 

så knepper jeg opp rundt hele vindskjermen, og drar opp glidelåsene på siden av targaen.

vipp sidene opp på "taket", så vipper jeg delen foran fremre bøylen opp på taket, og dermed kan du bare legge bøylene mot targaen imens kalesjen sitter på.

så ruller/pakker du kalesjen "rundt seg selv" ved targaen, og der ligger den godt. 

når du skal ha den på igjen er det bare å dra bøylene fremover, og kneppe den fast, dra ned glidelåsene, og spenne tilbake bøylene. 

på denne måten kan jeg alene ta av fremre delen på noen få minutter.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tar kortversjonen for Scirocco. (Som ble litt lengre)

Framme:

Løs sidene oppover til du er ferdig med svingen mot toppen av targa.

Knepp løs forrover til du er ca rett forran rattet.

Brett så sideflankene opp på toppen

Knepp løs på tvers forran, kast så forre kalesjevunduet opp på toppen akterover.

Sving bøylen akterover mot targa, hele kalesjen henger nå rett ned.

Rull oppover og legg rullen oppå targa. Fordel å være to på den biten, dele en rullings ;)

 

Bak:

Bakvinduet tar jeg ut og legger vekk. 

Sidene legges oppå slik som forran.

Dytter fram bøylen og ruller opp slik som forran.

Ja, kalesjebøylen blir stående loddrett ned fra targa, men det gir jeg blaffen i da dette gjør hele prosessen mye lettere.

 

Når begge kalesjene er rullet opp mot targa så kaster jeg en taustump over på hver side av lanternemasten og sikrer hele sulamitten.

Kanskje dette funker på Mistralen og  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at vi hadde et trekk i kalesjestoff med trykk knapper da vi hadde vår 2008 Scirocco. Men, jeg klarer ikke å huske om det var forsn (forkalesjen) eller bak (bakkalesjen) på targaen ..

Det er normalt for framre kalesje. Skal prøve å huske å ta et bilde i kveld.

Link to post
Share on other sites

Til Mistralen. Tror trekket jeg har er originalt fra Windy. Det ser i hvert fall ut som det kan være fra båten var ny. Kanskje Karl Johan hos Windy kan hjelpe ? Gi lyd hvis du trenger noe mål, info om innfesting etc. så fikser vi det.

 

Han kan sikkert hjelpe KongKing med pris på ny kalesje også. Hvis ikke, snakk med Helly Hansen. Unni på tlf. 69 00 13 53 er veldig hjelpsom.

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte trekk hos Windy. Montert med 4 trykknapper i underkant av targa og 4 kalesjeknapper i overkant. Løsningen funker veldig bra. Bare knepper opp alle knapper på den fremre kalesjen, løsner vertikal glidelås langs targa, hiver frontstykket over resten av kalesjen, deretter det samme med sidestykkene, smukker så det hele sammen og legger inntil targa, ruller sammen og trekker trekket rundt. Alt gjort på noen få minutter.

 

På den bakre kalesjen tar jeg stort sett bare av bak- og sidestykkene.

Link to post
Share on other sites

Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett.

Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare"

Det viser seg at det er plast, ikke gummi. Snakket med Karl på mandag, fikk avklart om det var gumme eller plast, ligger på Posten nå. Satser på at den er litt mykere enn den steinharde som er der nå :-)

 

mvh

Winby37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...