Gusbat Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Nesten så en får lyst til å starte opp Windyklubben.com igjen når en leser denne tråden. Lenge siden jeg har sett så mye engasjement fra Windyfolk med båt på over 28 fot..... Det var kunn et par tre stykker som var inne og bidro med innlegg da Windyklubben var aktiv Støtter den, hadde vært artig å få Windyklubben.com opp å gå igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy 32 Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Noen her som har prøvd å legge hvitt bunnstoff over blått bunnstoff? ( tror det er selvpolerende seajet på nå ) Vil skifte til hvitt men rekker ikke å rense til bunns i år...vil det kansje bare smitte blått over på rulla når man holder på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.Mai.2016 Del på Facebook Svart 5.Mai.2016 Legg et strøk enkomponent primer før nytt bunnstoff. Problem solved! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hei Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy 32 Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Da blir det hvitt bunnstoff:-) og til Windy37GM . da jeg kjøpte båten min i fjor, sa forige eier han hadde skiftet noen sånne lister (var vist ikke så enkle å få på men han hadde fått det til med noe siliconefett og varmet de litt) og at han hadde kjøpt noen meter på windy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Hei Er der noen som vet hvor jeg kan skaffe den gummilisten som er en del av fenderlisten på en GM37? Mangler noe cm på hver side, ser ut til at de kryper :-) Hør med herholdt andersen, de fører sikkert noen sånne lister og produsenten vet nok hvem som laget disse for Windy. Jeg har aldri montert en sånn list som du har men jeg har en brukt 50l varmtvannsbereder som jeg har kappet toppen av til å varme fenderlister i. Listen blir som en syltestrikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Kjøpte nettopp 4 meter av den lista fra Windy. Er på hytta, og har ikke tlf.nummeret tilgjengelig, men det finner du på nettet. Snakk med Karl Johan. Betalte 380,- for fire meter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Mai.2016 Del på Facebook Svart 6.Mai.2016 Listen blir som en syltestrikk. Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett. Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 (redigert) Knall! Bestiller etterpå på sånn æpost :-) Redigert 7.Mai.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Var mye snakk om luken ned til de svenske kamelene her, som maskinist så var dette min første bekymring da jeg ble eier av en 32 "Sklirocco". Prosedyren er som følger: - Vekk med alle tre sitteputene i salongen - Vekk med lokket over styrbord stuerom i sittebenken - Ta stilling rett bak førersetet oppå sittebenk - Kjenn etter om det kan være påkrevet med et avtredende i skibets minste avlukke - Det er nå duket for bar overkropp og kokkusolje på brystkassen. Skibets frue kan gjerne inspirere ved å lette klesdrakt og friste med vel fortjent lønningspils. - Ta godt grep i fremre del av hølet ned til stuerommet i sittebenk - Vis at du er mann for ditt skip og løft luken opp - Skibets frue tar så et steg ned i maskinrommet og klipser innpå sikkerhetsstaget på løfteren, da står luken av seg selv - Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme. Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 ... Skipperen skal nå tildeles sin lønningspils og tilhørende ankerdram hvis ankring har forgått eller kan forekomme. Luken ombord i Mistral'en er vel kanskje tyngre enn den i Scirocco'en, så får man velge båt i henhold til utvist styrke i "Lukeløft". ... eller kanskje det kan utjevnes med mere lønningspils / ankerdram ..Herlig beskrivelse, jeg må kjøpe inn kokosolje .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Kokosolje er herved satt på bestillingslisten fra Fjærne Østen (er det ikke der de har kokosnøtter ?) Jeg fikk plutselig lyst til å dra den prosedyren til Hydrox et par steg videre - men så kom jeg til å tenke på min alder - og valgte å overlate den øvelsen til yngre krefter Men husk ! - Aass Ankerpils ! - Passer for øvrig utmerket til "Lauritz" ankerdram. Beste ankerdrammen som finnes Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Riktig kokosolje bestilles i fra de karibiske øyene, men om ikke tilgjengelig så kan tildelt mengde ankerdram økes. Det er tross alt snakk om skipperens velbehag i forhold til lukeløftet det er snakk om. Et tips er å holde tærene tilstrekkelig unna lukekarmen når lukeløftet iverksettes. Skulle man feile og slippe luken ned på egne tær så blir man tilegnet svømmehud mellom tærene, en smertefull og stygg opplevelse en Windy'eier vil være for uten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 8.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 (redigert) Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg.Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på? Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte?Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene. Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager! Redigert 8.Mai.2016 av Mistralen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Til dere med Grand Mistral eller lignende med targa Har vært ute å svidd kroppen litt i dag og kalesjen måtte jo selvsagt av! Det er første gang jeg kler av ho hele veien! Bakre del er jo grei, men det er den kalesjen foran som var klønete synes jeg. Har dere noen tips eller triks på hvordan ta den lett av og på? Tar dere hele kalesjen av fra bøylene slik at bøylene er alene mot targa'n? Hvordan går dere frem for å sette den på igjen på lettest måte? Tar dere kun av sidestykkene og snurrer resten rundt bøylene og lener den mot targabøylen? Vurderer å få sydd ett "pose" trekk som man ruller den inni så man slipper å ta den av bøylene. Stemningsbilde fra i dag, bare å glede seg til flere slike dager! Vi kledde også av Navic II helt fire ganger i helgen. :) I fjor knota jeg fælt med fremre kalesjen, særlig om jeg var alene om det, men da tok jeg den helt av og lot bøylene stå i festene på targaen. problemet med dette er at denne delen er megadiger, og tung å pakke sammen/legge på igjen. og den tar mye plass under lagring. Begynte da med å ta av bakre delen helt, og stue den bort i midtkabin, og følgende på fremre del: Dra hovedbøylen opp til midten på glideren til targaen, så drar du den lille bøylen litt fremover på hovedbøylen. da har du løsnet spennet i kalesjen. så knepper jeg opp rundt hele vindskjermen, og drar opp glidelåsene på siden av targaen. vipp sidene opp på "taket", så vipper jeg delen foran fremre bøylen opp på taket, og dermed kan du bare legge bøylene mot targaen imens kalesjen sitter på. så ruller/pakker du kalesjen "rundt seg selv" ved targaen, og der ligger den godt. når du skal ha den på igjen er det bare å dra bøylene fremover, og kneppe den fast, dra ned glidelåsene, og spenne tilbake bøylene. på denne måten kan jeg alene ta av fremre delen på noen få minutter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 8.Mai.2016 Del på Facebook Svart 8.Mai.2016 Tar kortversjonen for Scirocco. (Som ble litt lengre) Framme: Løs sidene oppover til du er ferdig med svingen mot toppen av targa. Knepp løs forrover til du er ca rett forran rattet. Brett så sideflankene opp på toppen Knepp løs på tvers forran, kast så forre kalesjevunduet opp på toppen akterover. Sving bøylen akterover mot targa, hele kalesjen henger nå rett ned. Rull oppover og legg rullen oppå targa. Fordel å være to på den biten, dele en rullings ;) Bak: Bakvinduet tar jeg ut og legger vekk. Sidene legges oppå slik som forran. Dytter fram bøylen og ruller opp slik som forran. Ja, kalesjebøylen blir stående loddrett ned fra targa, men det gir jeg blaffen i da dette gjør hele prosessen mye lettere. Når begge kalesjene er rullet opp mot targa så kaster jeg en taustump over på hver side av lanternemasten og sikrer hele sulamitten. Kanskje dette funker på Mistralen og Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 9.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Ja, er no sånt som jeg har tenkt at kanskje funker, men var skeptisk til at det holdt seg der mens man kjørte etc, men er jo bare å dra en strikk/tau rundt. Da blir det å prøve på det neste gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Mener å huske at vi hadde et trekk i kalesjestoff med trykk knapper da vi hadde vår 2008 Scirocco. Men, jeg klarer ikke å huske om det var forsn (forkalesjen) eller bak (bakkalesjen) på targaen .. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Mener å huske at vi hadde et trekk i kalesjestoff med trykk knapper da vi hadde vår 2008 Scirocco. Men, jeg klarer ikke å huske om det var forsn (forkalesjen) eller bak (bakkalesjen) på targaen .. Det er normalt for framre kalesje. Skal prøve å huske å ta et bilde i kveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 9.Mai.2016 Del på Facebook Svart 9.Mai.2016 Sånn omtrent. (Får fremdeles ikke til å rotere det ford.... bilde ) Dette er bare trekket uten kalesjen inni. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Hei Vurderer en Windy 27 fra 80-tallet. Må ha ny kalesje. Hva er prisen på denne (ca)? KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_TH Svart 10.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Takk WGM! Er noe sånt jeg har tenkt på for å slippe å ta av kalesjen hver gang! Blir å prøve å få til no sånt etterhvert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Til Mistralen. Tror trekket jeg har er originalt fra Windy. Det ser i hvert fall ut som det kan være fra båten var ny. Kanskje Karl Johan hos Windy kan hjelpe ? Gi lyd hvis du trenger noe mål, info om innfesting etc. så fikser vi det. Han kan sikkert hjelpe KongKing med pris på ny kalesje også. Hvis ikke, snakk med Helly Hansen. Unni på tlf. 69 00 13 53 er veldig hjelpsom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frese på Svart 10.Mai.2016 Del på Facebook Svart 10.Mai.2016 Jeg bestilte trekk hos Windy. Montert med 4 trykknapper i underkant av targa og 4 kalesjeknapper i overkant. Løsningen funker veldig bra. Bare knepper opp alle knapper på den fremre kalesjen, løsner vertikal glidelås langs targa, hiver frontstykket over resten av kalesjen, deretter det samme med sidestykkene, smukker så det hele sammen og legger inntil targa, ruller sammen og trekker trekket rundt. Alt gjort på noen få minutter. På den bakre kalesjen tar jeg stort sett bare av bak- og sidestykkene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 11.Mai.2016 Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 Derfor er det også fristende å strekke lista litt for å få den på plass. Det får du igjen senere når lista har kjølnet og krympet, og du ser at du har fått glippe der det før var tett. Motto: "Den skal ha god moral den som skal selge gummistrikk i metervare" Det viser seg at det er plast, ikke gummi. Snakket med Karl på mandag, fikk avklart om det var gumme eller plast, ligger på Posten nå. Satser på at den er litt mykere enn den steinharde som er der nå :-) mvh Winby37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.