Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

De gamle teppene i båten (2006) er gummierte under, gummien blir gammel og smuldrer opp. Kjøpte nytt teppe direkte fra Windy til forkabinen rundt 2012. Dette var rimelig lik originalfargen, kantet men uten gummiunderside. Helt OK.

 

Forsøkte nå å bestille nytt teppe til gjestekabinen og fikk følgende svar fra Windy:

 

"Hei.

Vi har ikke lengere tilgang på kante maskin og leverer ikke tepper, sjekk med en teppeleverandør."

 

Noen som har tips til hvem som kan levere og kante like tepper? Har spurt Windy også.

Link to post
Share on other sites

Her f. eks.:

http://www.teppeland.no/produkter/kanting-av-bil-baat-runde-og-ovale-tepper/

 

Forøvrig så deler jeg de ovenstående bekymringer over hvordan få opp luke hvis strømmen er borte eller pumpa konker. Det har heldigvis ikke vært noe problem, men jeg har gjort meg noen tanker rundt det ja !

Har ikke løsningen selv men venter i spenning på om det dukker opp en fornuftig måte å få den opp på. 

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er den metoden jeg har hørt også ... Får vel prøve en gang. Dumt om vi (fru Bonus og jeg) må ha med en ekstra mann på hver båttur ..

Kanskje fruen insisterer på lukeløft øvelse regelmessig fremover .... :wink:

 

En liten el vinsj i spoileren på HTen så slipper du ekstra mann ombord....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk svar :

 

Hei.

Det kommer an på om du har et elektrisk eller hydraulikk  løftesystem.

De med elektrisk har et lokk hvor en kan løsne stemplet, se vedlagt foto.

Hydraulikk systemene kan løftes opp med mannekraft.

 

Sikker på at det ikke er omvendt? Vi har to parallelle elektriske lukeløftere, men ikke det lokket som bildet viser. Og, lukeløfterne holder ikke igjen luka, så den kan løftes med mannekraft. spørsmålet er da bare hvor mye og hvordan ...

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det ikke er omvendt? Vi har to parallelle elektriske lukeløftere, men ikke det lokket som bildet viser. Og, lukeløfterne holder ikke igjen luka, så den kan løftes med mannekraft. spørsmålet er da bare hvor mye og hvordan ...

 

Jeg er ikke sikker, det er det jeg fikk i svar fra Karl Johan i Windy Arendal!

Link to post
Share on other sites

Vi har to parallelle hydrauliske og har heller ikke dette lokket. (2001 mod.)

For å være sikker på at vi vet hvilke løftere som er elektriske og hvilke som er hydrauliske;

 

Vi har to løftere av typen Ultraflex. Opereres fra opp/ned bryter via releboks i motorrommet og kabel til koblingsboks ved foten av løfterne. Kabel til hver løfter ut fra denne koblingsboksen. Løfterne kan (lett) dras ut slik at de ikke vil holde igjen en manuell åpning av motorromsluka. Kalles da ikke låsbare. Flak leverer disse i Norge. Vi har intet ekstra lokk i dørken. Dette må vel betegnes som elektriske løftere ... ??

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Mine har hydraulikk.  Aner ikke om de er låsbare?

 

I vår båt sitter løfterne festet til luka med splinter (se bildet i forrige post). Om jeg tar ut denne splinten på løfteren kan jeg lett dra stempelet ut. Løfterne er laget slik nettopp for å muliggjøre manuell åpning. Løfterne kan også leveres med låsing, da kan du ikke dra stempelet ut. Disse er beregnet på speedbåter der luka må sikres fra å sprette opp.

 

Du har hydrauliske løftere, vil det si at du har hydraulikkslange tilkobling og en hydraulikkpumpe med reservoar et eller annet sted da??

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ett stag, elektrisk antar jeg, som er festet i toppen med 4 skruer som er tilgjengelige fra oversiden. Mutterne er sveiset fast til braketten på undersiden. Har allerede fjernet skruene så da er det vel bare å feste en stropp rundt bordstolpen og dra i vei... Gjelder 2007 mod GM HT

Link to post
Share on other sites

Du har hydrauliske løftere, vil det si at du har hydraulikkslange tilkobling og en hydraulikkpumpe med reservoar et eller annet sted da??

Samme som 37 GM her. Pumpe og oljereservoar veldig lett tilgjengelig i forkant av vv bereder, inn mot vegg til midtkabin. Hydraulikkslanger under dørkplate og inn i bunn av sylindrene.

Link to post
Share on other sites

bilde

bilde

bilde

Litt mørke bilder, men slik ser de da ut på min 2004 mod.

Disse er elektriske. Og så måtte jeg jo prøve og åpne luka uten motor. Så jeg gikk ned i motorrom. Fikk kompisen til og kjøre ned luka og så prøvde jeg og løfte den opp nedenifra.

Luka gikk opp uten motstand. men den låste seg i posisjon nedover igjen.

Link to post
Share on other sites

Lykke til, gi tilbakemelding da  :thumbsup:

Da er alt i skjønneste orden igjen Det viste seg å være dårlig kontakt på ledningen inn på el-motoren.

 

Måten jeg fikk opp luken på var som flg.:

Jeg løftet vekk bordet, i senter av sokkelen er det et hull ned til motorrommet.

Jeg knyttet fast en bolt i en smal lastestropp og puttet denne ned gjennom hullet. Bolten la seg på tvers og det var bare å løfte i vei.

Andre enden av stroppen festet jeg i en 2m lang plank, la den ene enden på benken og løftet den andre så mye at jeg fikk puttet noe mellom dørken og luken. Luken var svintung, men det gikk relativt greit.

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har en singel løfter, og kan ikke skjønne annet en at den er elektrisk, se bilde. Har også det "lokket" under bordet

 

bilde

Helt samme typen som jeg har ja. Elektrisk, løfter med 2600 N og drar med 2600 N

Løfteren er av merke Linak, produsert i Danmark, med forhandler i Drammen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...