Jump to content

Vi med Windy (Tips, triks og info)


Mr_TH

Recommended Posts

Noen som har ett forslag til god polstring på denne bordfoten mtp skalling? Hatt båten i 1,2mnd og stanget x antall ganger alt

Kjøp en god og tykk vaskevott og tre utenpå foten. Festes med en strips over kragen.

Det merkelige er at etter jeg gjorde dette i fjor vår, så skaller jeg ikke så mye lengre - og de gangene jeg gjør det så er det ikke på langt nær så vondt.

To votter utenpå hverandre er sikkert ennå bedre.

 

For øvrig så forsøkte jeg å løfte min luke i kveld (med doble hydrauliske løftere). Jukset litt da, siden jeg kjørte den opp så jeg fikk tak med fingrene under kanten foran, men da løftet jeg den lett med en hånd. Den seg ned til dit jeg hadde kjørt den da jeg slapp den igjen.

Tror jeg skal ha et lite kubein og noen filtbiter tilgjengelig i verktøykassa i tilfelle hydraulikkpumpa skulle svikte.

Link to post
Share on other sites

... så skaller jeg ikke så mye lengre - og de gangene jeg gjør det så er det ikke på langt nær så vondt...

 

Tror jeg skal ha et lite kubein og noen filtbiter tilgjengelig i verktøykassa i tilfelle hydraulikkpumpa skulle svikte.

 

Er også medlem av bordsøyleskalleklubben  :cryin:

 

Interessant det du skriver om at det er lett å løfte luka for hånd når du først har fått den fri fra dørken. Da er det vel de første centimeterne som er utfordringen. Er ikke klaringen for liten for et lite kubein tro?? 

Link to post
Share on other sites

Interessant det du skriver om at det er lett å løfte luka for hånd når du først har fått den fri fra dørken. Da er det vel de første centimeterne som er utfordringen. Er ikke klaringen for liten for et lite kubein tro?? 

Vel, lett var kanskje å overdrive litt, men i forhold til størrelsen på luka og at det er to hydr. sylindre som henger igjen litt, syntes jeg det gikk lett. Jeg dro den som nevnt opp med en hånd. Utfordringen er helt klart å få løftet den nok opp til å få tak under kanten.

 

Da jeg skulle fjerne den gamle teaken på badeplattforma kjøpte jeg en mellomting mellom maleskrape og kubein. Solid nok til å tåle å slås inn med ei lita slegge, men flat og med form som en malerskrape. Uten å ha forsøkt føler jeg meg sikker på at jeg vil få kilt denne ned i sprekken, slik at jeg får tak til å vippe under kanten. Den har fast plass i båten uansett. Man vet aldri hva man kan få bruk for   :wink:

Link to post
Share on other sites

... en mellomting mellom maleskrape og kubein. Solid nok til å tåle å slås inn med ei lita slegge, men flat og med form som en malerskrape. Uten å ha forsøkt føler jeg meg sikker på at jeg vil få kilt denne ned i sprekken, slik at jeg får tak til å vippe under kanten.

 

Tror du det vil gå uten å deformere / ødelegge teakdørken inntil sprekken? Om du kan teste det litt og bekrefte positivt, tror jeg et innkjøp av et slikt redskap er nær forestående  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hadde tidligere en scirocco 31.

Der var det felt ned to syrefaste løfteøyer, fulgte i tillegg med en liten talje som var beregnet på å legge rundt targabøyle.

Testet det for moro skyld, fungerte helt utmerket.

 

Mvh Terje

 

da håper jeg luke går lett. targaen er vel ikke akkurat den tykkeste og mest solide på båten. ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg og har skallet i denne bordsøylen flere ganger. og det gjør J... vondt. Har limet cellegummi rundt og merkelig nok ikke vert borti den en gang siden.

Et fint verktøy for og få opp luken er en flat bergkile med vinkel og en microfiberklut rund. prøvde dette i går.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser også at det nevnes at Targabøylen ikke akkurat er det mest solide på de ellers flotte skutene våre. Dette må jeg si meg enig i. Monterte radarmast fra Scanstrut på min og denne står og danser der oppe i litt sjø.  

Noen som har knekt ut en god ide` for og styrke targaen. Har vurdert og lage "skott" innvendig i denne med divyncell og støpe med gjennomføringer til ledninger. tror windy folket a dette kunne være løsning for og stive den av??

bilde

 

Dårlig bilde, men her synes radarmasten. og denne danser da polka i litt ruskete vær...

Link to post
Share on other sites

Litt rart i grunnen at det er litt "pinglete". Windy er båten som er kjent som en kjøre maskin i høy hastighet. Og i skvalpesjø kan det slå i alle retninger. Men har ikke hørt noen som har slitt med at targaen har tatt skade. Ellers er punktet med luke et veldig viktig poeng hvis man raskt trenger å komme ned til motorene. Men vet en del med Bavaria har satt doble hydrauliske støtter for å sikre. Ikke alltid like herlig med elektrisk. Ser i Azimuten at noe elektrisk kunne vært mer manuelt :) Salt klima er ikke alltid like moro.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror du det vil gå uten å deformere / ødelegge teakdørken inntil sprekken? Om du kan teste det litt og bekrefte positivt, tror jeg et innkjøp av et slikt redskap er nær forestående  :yesnod:

 

Hei igjen :smiley:

Det verktøyet som jeg alltid har liggende i båten - hadde jeg selvfølgelig tatt med hjem under høstryddinga og fant det ikke igjen i farta.

Derfor brukte jeg lillebroren bare for å teste og illustrere. Skal ta nytt bilde når jeg finner igjen superverktøyet mitt, men lillebroren fikk fint plass nedi sprekken sammen med en tykk polèrklut fra BT. Jeg klarte fint å få vippet på luka med dette, men siden jeg ikke hadde noe påtrengende behov siden løfterne fungerer utmerket, lot jeg det bli med testen.

Du har nemlig helt rett i dine bekymringer for teaken Bonus. Da jeg vippet skrapa i 450 ble det et lite klemmerke i teaken.

Tror jeg skal finne meg en bit av en tynn alu/Aisi vinkel som jeg forhåpentlig aldri får bruk for (som så mye annet av verktøy jeg har i båten) og ha i beredskap.  Kommer tilbake når løsningen er klar :smiley:

 

- Er det forresten noen som kan si meg hvordan jeg får rotert bildet her ? I mappa på pc'n står det nemlig 900 til høyre.

 

 

img_0252.jpg

Link to post
Share on other sites

Sikkert ! Det er bare så kålete å få plassert seg i forkant for å løfte. Kanten mellom benken framover og luka er for liten å stå på, men det går selvfølgelig an å vippe opp sitteputa og stå på selve benken. Bare pass på ryggen for det blir en ugunstig løftestilling.

Selv forsøker jeg bare å finne den letteste og enkleste løsningen på noe som forhåpentlig aldri blir et problem.

Vi late har det gjerne slik :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmm ... Sprekken mellom luka og dørken er jo ca 5-7mm (glassfiberen, ikke teaken). Under kanten av luka er det endel mm klaring ned til vannrenna som den ligger an på. Hva med å lage et verktøy av litt sterkt materiale (stål kanskje, aluminium er kanskje for svakt), som en plate 4mm tykk, 10-15cm bred, mothake nederst og hull for tau e.l. øverst. Mothaken kan være så tykk at den, sammen med platetykkelsen, nesten fyller sprekken. Da vil denne kunne "huke seg fast" i luka, og ikke glippe så lett.

 

Skulle ha tegnet dette, men sitter med morgenkaffen i lett regn, kun med en liten iPad i hånda. Ombord, selvfølgelig ..

Link to post
Share on other sites

Innerdelen? tenker du på de småplatene som lysa er festet i?

Nei, hele innerdelen som de platene du nevner er festet i :-) Ikke noe problem, bare å lime opp igjen. Men targaen "delte" seg i høy sjø, dvs hele plata løsnet.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten hatt en airbag løsning her.

Hva med å legge en oppblåsbar livbøye i klem på en eller annen måte her. Snora ut av luka. Kan det være kraft nok til å "nødløfte" luka slik at man får tak?

 

eller enda enklere: et skikkelig nedfellbart feste. Denne har workload på 1100 kg. Break load på 3000kg

http://marine.wichard.com/fiche-A%7CWICHARD%7C6604-0202030101000000-ME.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten så en får lyst til å starte opp Windyklubben.com igjen når en leser denne tråden. Lenge siden jeg har sett så mye engasjement fra Windyfolk med båt på over 28 fot..... Det var kunn et par tre stykker som var inne og bidro med innlegg da Windyklubben var aktiv

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Må vel være bedre å få tak i bedre greier, uten å legge opp til at man må ha "nødløsning". Ligger det an til gruppekjøp her?!

Nja, enig i at lukeløfterne burde ha vært bedre, men uansett hvor gode de er / kan bli, så synes jeg det er viktig med en manuell mulighet til raskt å kunne åpne motorromsluka ved behov. Uansett hvor gode løftere vi installerer, så ønsker jeg ikke å komme i en situasjon der jeg ikke klarer å åpne luka. Pga. total powerfailure f.eks.

 

Så, jeg ønsker å utvikle en trygg manuell åpningsløsning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...