Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Jeg hadde på ingen måte noen plan om å ha en båt/prosjekt-tråd her inne på BP, men så klarte jeg ikke la være når jeg har sett mange av de andre gode tilsvarende trådene. Ikke har jeg utpreget erfaring med å skru (jeg er en kontorrotte), så som en glad amatør får jeg neppe øyenbrynene til å heve seg hos noen av BP’s lesere på DIY-triks. Siden båten er litt spesiell får denne tråden være både et informativt referat om båtens tilstand (prosjekttråd) om den en dag skal selges, men også et sted å spørre om hjelp eller moralsk støtte om jeg skulle stå fast. Her er det jo mange kyndige og imøtekommende personer som jeg ser bidrar med råd og vink om man spør pent.  

 

Båten er en 1972-modell Formula 233 by Thunderbird. Det sier dere sikkert ikke så mye, men jeg kommer litt tilbake til det. Hun var allerede tatt på land etter forrige sesong da jeg så henne for første gang, men jeg hadde ikke sjans til å holde igjen. Jeg var solgt ved første blikk og jeg hadde stukket frem neven til selger omtrent før jeg hadde rukket å stille de planlagte spørsmålene jeg hadde i baklommen. Prutingen gikk dermed så som så, siden entusiasmen var umulig å skjule. I skrivende stund har jeg altså kjøpt båten, men ikke prøvekjørt den.

 

Båten ble tegnet av Donald «Don» Aronow og modellen «Formula 233» kom på vannet i 1963. Den ble raskt kjent for å være en meget god sjøbåt og fikk mange fans. Den målte rett under det gode styrkeforholdet 3:1 med sine 23,3 fot i lengde og 8 fot i bredde, som var en god oppskrift for en liten offshore-racer. Don Aronow fikk dermed en «flying start» med merket «Formula by Thunderbird» som han senere solgte. Senere bygget han opp merker som Cigarette, Donzi og Magnum Marine. Ikke rart han ble kalt «The King of Thunderboat Row» som altså er gaten i Miami der alle disse verftene lå på rekke og rad gjennom 60 og 70-tallet. Modellen produseres faktisk den dag i dag på lisens til et australsk verft. Det foregår også flere oppussingsprosjekter rundt om i verden fra folk som har skaffet seg gamle nedstøvete vrak. Ulike nettsider er også dedikert til fans av båten. Dog vet jeg ikke om det finnet flere av den i Norge i dag, så vi må nok kalle den for et smalt produkt.

 

Min båt er altså deluxe-utgaven fra 1972 og er dermed 44 år ung. Den har den versjonen med liten kabin og stor cockpit. En herlig detalj er vippe-vinduene fra den tiden. Den er også tung, faktisk hele 2400 kg. De la vel på det man trengte den gangen til de var sikre på at det holdt med både glassfiber og gelcoat. Forrige eier kjøpte den som halvveis nedslitt objekt for over 15 år siden og hev seg i gang med full oppgradering i 2005 da det meste av originalutstyret begynte å melde pass. Han var ferdig med den i dagens tilstand i 2008. Prosjektet hans ble av det karslige slaget, for inn kom en Volvo Penta DPX 500 (håndlaget amerikaner fra Innovation Marine) på 8,2 liter og 475 HK. Det ble satt på full hydraulisk styring fra IMCO, Bravo 1X med drevdusj, K-Plane flaps i «svømmefot-ligaen», samt IMCO manifolder og eksos. Eksosen kommer forresten ut under vannlinjen akter for å begrense støyen overfor omgivelsene når man kjører i rolig fart. I plan går eksosen ut gjennom noen virkelig store potter for å unngå at man irriterer med mer lyd enn man trenger, når det først ikke er plass gjennom drevet. Det ble valgt Gaffrig instrumenter og spaker rund baut, krydret med Isotta Carlotta-rattet. På utsiden av båten er rekkene fjernet av designmessige årsaker og lanterner og luftinntak til maskinen er hentet fra en 1950-talls Chris Craft. Båten har ikke noe synlig treverk (som for øvrig heller ikke er originalt), og går i fargene gul og hvit, som er de originale fargene. For å gi båten moderne funksjonalitet er det skreddersydd en badeplattform med stige og det er satt inn Engbo-vinsj akter. Det er også el-toalett med kvern i kabinen. På tross av spesifikasjonene skal den fylle rollen som en helt regulær daycruiser for vår familie.

 

Selv om det høres ut som alt er strøkent er det allikevel mye som står på to-do listen og arbeidet er egentlig godt i gang. Altså blir det noen raske «posts» her for å komme up-to-speed.

 

Dette er neppe A4-båten her på BP, men det er sikkert rom for en gammel passbåt her inne også. Vi prates J

 

Her har båten fått luftet seg for første gang i år, datoen var 28. mars (2. påskedag)

 

 

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Deilig å se en skikkelig Formula her på forumet med harde røtter til både Aronow, Wynne og Walters. Jeg må korrigere deg litt og si at båten ble, så vidt meg bekjent, designet av Wynne (og Walters) FOR Don Aronow som var grunnleggeren av selskapet.

 

Den båten der er tidløs og har utrolig pene linjer. Godt å se at andre her på forumet verdsetter det jeg mener er det peneste og råeste på vannet: Skrog designet for racing som er komersialisert og solgt med V8 på 60 og 70-tallet. En ekte "Fiberglass Classic".

 

Post masse bilder!

Link to post
Share on other sites

Jeg må korrigere deg litt og si at båten ble, så vidt meg bekjent, designet av Wynne (og Walters) FOR Don Aronow som var grunnleggeren av selskapet.

.....

Post masse bilder!

Selvsagt, jeg burde vært mer presis :thumbsup:  Jeg skal absolutt få postet noen bilder her underveis, både av båten og av arbeidet.

 

 

Hva har du for planer videre for båten ?

 

Jeg holder selv på med en Levi Corsair fra 1967...

Av planer har jeg nå kommet opp i en litt for lang liste med tanke på utsett før 17. mai, men vi får bare prøve. Nå er det følgende på listen: Pusse ned bunnstoff innen rimelighetens grenser, lage ny sitteanordning i cockpit (her blir det en kreativ løsning uten bruk av treverk), full omsying av interiør i cockpit, ny skrogbekledning i cockpit, gjøre noen av gjennomføringene over vannlinjen på nytt, ny topcoat og generell flikking i kabinen (tenker jeg holder det teppe- og bekledningsfritt enn så lenge), fresh-up av motor-eksteriør (vil helst ha "spise sushi av motoren" nivå på den), gjennomgang av el-skjøter og fiksing der det trengs, vask / rens / polish / impregnering av den grundige sorten rund baut og den vanlig vårklargjøringen av motor/drev + det som måtte dukke opp.

 

Artig båt du har skaffet deg også med en karslig prosjekttråd. Skal følge med!

Link to post
Share on other sites

Ikke nøl med å spørre om råd og tips. Jeg er ingen ekspert, men har dog mange timer med både båt og motor og ikke minst er min store lidenskap slike fiberglass classics med riktig motor :)

 

Håper du bevarer båten og gir den er godt liv.

 

PS: Jeg er rimelig sikker på at denne lå til salgs på finn for en kort stund siden til en svært ok pris.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Donzi. Jeg har lest litt av din aktivitet her inne på BP og har for lengst skjønt at du er rimelig glad i "fiberglass classics med riktig motor". (Måtte knegge litt da du dro opp Clipper 2100 i den ene tråden din som et alternativ. Det er den første båten jeg husker vi hadde i familen, da fatter'n kom drassende med den hjem på begynnelsen av 80-tallet. Mange gode minner.)  

 

Jeg skal gjøre mitt ytterste for å bevare den godt og kommer gjerne til å spørre om råd og tips. Her gjelder det egentlig bare å gjøre den enda bedre inntil den selges eller går i arv om en mannsalder. Det fortjener ikke minst forrige eier som naturlig nok var nært knyttet til den.

 

Jeg tror du må ha funnet en annen båt en min på Finn, da vi ble enige om handelen i slutten av oktober i fjor (gjett om ventetiden har vært lang for å få den på sjøen  :eek:). Meg bekjent har det ikke vært noen Formula 233 på markedet etter det. 

Link to post
Share on other sites

Her er status på bunnstoffet per i dag. Dette er ikke mer enn et par-tre dagers innsats, men jeg tenker det begynner å holde allikevel. Så lenge båten står på henger er det fryktelig knotete akter. Brukte en skrape med meget god kvalitet fra Bahco og en eksentersliper av rimeligste sort fra Jula med et par bunker med 60 og 80-papir. Nesten 50 år med moro under båten gjør at hodepinen ble komplett selv med maske. Det blir litt manuelt og litt utjevning av de verste overgangene før primer (1.komp) skal legges.   

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Her ryker den gamle skrogbekledningen av. Ikke mye dagslys igjen, så bildene er ikke av all verdens kvalitet. Den er limt utenpå den originale bekledningen som ser veldig shabby ut. Dog er den helt tørr og sitter bom fast. Etter å ha diskutert med folk i ulike typer butikker heller jeg mot å lime ny bekledning rett på den gamle med gulvlim (dropper kontaktlim for å ha litt handlingsrom om man skulle gå på en smell og lime feil). Jeg tror også det å lime på gammel bekledning gir mist risiko for at kjemikaliene lever sitt eget liv under der og reagerer med noen rester. Jeg endte for øvrig med SeaSea sin "White 010" skrogbekledning som allerede er kjøpt inn, siden det var det nærmeste blendahvitt jeg kom. Det bør matche putene som er til sying. (Kablene på det nederste bildet henger og slenger siden sidepanelene er tatt ut, da de er også til sying. Det blir altså mer orden i sysakene straks de er påmontert igjen).   

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Putene er til sying. Har ikke noe godt "før-bilde", men en liten gjenglemt tilleggs-del til forsetene måtte ettersendes og kunne dermed fotograferes. Ganske representativ for status på resten. Det var rett og slett på tide med en oppgradering her. Jeg er på jakt etter å erstatte med "sveiset skai" slik de hadde det på 70-tallet, men det lages dessverre ikke lenger. Med det mener jeg den varianten med langsgående puter oppe på skumplasten. Jeg fant heldigvis frem til en type som har teknikken inne på å sy dette manuelt. Gleder meg selvsagt utrolig mye til å se resultatet. Vi er et par helger unna at det kommer på plass. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke noe stort drama, men det var litt råte på BB hylle akter, som igjen sitter fast i skroget. Var en fiskestangholder som var synderen (nå fjernet). Har skrapet vekk det viktigste og gjort klar til tørking av friskt materiale. Usikker på veien videre her og tar gjerne råd. Dette skal jo kles inn i skrogbekledning, så det trenger ikke være pent på noe som helst vis, men det bør være stabilt og solid. Linolje eller Owatrol er kanskje et alternativ før nytt trestykke med tvinger settes på. Sekundært er skum et alternativ. Er i tenkeboksen her. Kablene skal selvsagt ikke ligge der de gjør, men i påvente av puter osv....

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hører kanskje ikke hjemme i en prosjekt-tråd, men skal det gjøres skikkelig så hvorfor ikke? Rederinnen (hvis man kan kalle fruen det med beskjedne 23 fot) var litt forfjamset av at det lå kalesje og havnepresenninger i badekaret en uke. Etter mye grubling ble det til slutt metoden med 2-døgns behandling med grønnsåpe på beskjeden temperatur og trippel utskiftning av vann i den perioden. Jeg skulle ha tak i den grønnsåpen som kommer på boks i stiv form. Da jeg spurte om den i butikken trodde ekspeditøren det var skjult kamera, for grønnsåpe kom jo på flaske :giggle:  Det ble til slutt Coop som hadde den varen på lager og det var bare å sette i gang, hvor sluttstasjonen var tørkeriet i garasjen. Jeg fikk panikk da rutene ble melkehvite under tørking og tenkte hvordan jeg hadde klart å kåle det til. Mirakuløst nok kom de tilbake til seg selv igjen uten inngripen fra eieren. Det ble deretter litt pleie med Pure Wax på plasten og vips - godt som nytt. Med litt mer varme i været blir det behandling med Stabil impregnering som står klar på hyllen.

 

Riktig temp er viktig. Der kom jammen termometeret til nytte igjen!

bilde

 

Badekaret kjørt en uke:

bilde

 

"Tørkeriet" i garasjen:

bilde

Link to post
Share on other sites

Her er status på bunnstoffet per i dag. Dette er ikke mer enn et par-tre dagers innsats, men jeg tenker det begynner å holde allikevel. Så lenge båten står på henger er det fryktelig knotete akter. Brukte en skrape med meget god kvalitet fra Bahco og en eksentersliper av rimeligste sort fra Jula med et par bunker med 60 og 80-papir. Nesten 50 år med moro under båten gjør at hodepinen ble komplett selv med maske. Det blir litt manuelt og litt utjevning av de verste overgangene før primer (1.komp) skal legges.   

 

 

 

Kanskje lurt med epoxy primer.. ?! :confused:  Er kanskje på tide etter 50 år.. ?

Levi'n er sandblåst...så skal jeg skrape/slipe det siste, før 6-7 lag med epoxy primer

Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt med epoxy primer.. ?! :confused:  Er kanskje på tide etter 50 år.. ?

 

Det kan være et godt alternativ etter så lang tid, men jeg dropper det så lenge det står såpass mye bunnstoff igjen på båten. Det får bli om jeg skulle få fjernet alt et senere år (blaster og/eller sandpapir). Blir epoxy filler på de to knøttsmå områdene jeg faktisk kan se glassfiberen, deretter enkomponent primer og bunnstoff.    

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk panikk da rutene ble melkehvite under tørking og tenkte hvordan jeg hadde klart å kåle det til. Mirakuløst nok kom de tilbake til seg selv igjen uten inngripen fra eieren.

Hehe. Kjørte samme behandling som deg på min kalesje for 14 dager siden, og fikk selv panikk...?

 

Beintøff båt, forresten?????

Redigert av Per Tore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt frustrerende dag på båten der timene renner på uten at man ser det helt store resultatet. I tillegg gjør man noen amatørtabber som egentlig er unødvendig. Da har jeg i hvert fall funnet ut "the hard way" at International Perfection Topcoat i farge Snow White (som står på båten) er akkurat så langt unna fargen til Hempel Polygloss Topcoat i farge Pure White at man ikke kan leve med det. Her blir det derfor litt som må gjøres om igjen :headbang: . Trøsten får være at det meste er bak panelene som er til sying så det blir bare litt småflikking som ryker på en ny runde. Uansett skal selvsagt det som ikke kan ses også være i god shape om dette skal være et bra prosjekt. 

 

Bildet fra midt under pusse-øvelsen:

bilde

 

Behov for flikking på Gaffrig-spakene også:

bilde

Link to post
Share on other sites

Forrige eier kjørte av praktiske årsaker sort farge på bunnstoffet på hekken. Jeg klarer bare ikke la være og konverterer til hvitt som matcher resten av båten. Det er såpass med hardware på hekken at det blir mye styr, men blir helt klart verdt det. Dagen i dag ble brukt til å fjerne rester etter rur på vannlinjen på en måte som sikkert får tergningkast 1, men resultatet kan jeg leve med. Siden båten har fått påfyll av farge turte jeg ikke syre av noe som helst slag i frykt for å ødelegge den gule topcoaten. Ble derfor en ikke syrebasert felgrens fra Bilberry etterfulgt av slow-motion-skraping med meget sløv tollekniv. Deretter første (og sannsynligvis siste) lag med primer (SeaJet 011)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tidligere eier hjelper til med en Sika-øvelse på frontluken og de fleste gjennomføringer på dekk. Det trengtes påfyll på luken da det ikke var helt tett samtidig som det hadde satt seg litt farge i den gamle. For øvrig ganske mye triveligere å mekke båt når tidligere eier er så behjelpelig som i mitt tilfelle. Det gjør ting så vanvittig mye enklere. Under denne håndsrekningen fikk jeg en leksjon i Sika, da jeg knapt klarer å se forskjell på den og gelcoat....

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo totalt glemt å poste bilder av maskinen, og det er jo halve moroa med denne båten :clap:  Det er meget tynt med "før-bilder", men det får bli noen "etter-bilder" isteden. Over en 3-4 ukers-periode har jeg vasket ned motorrommet og fylt på med epoxy-filler der det har vært behov. Deretter malt med to-komponent der det har vært mulig å nå med normale redskaper uten å måtte ta ut motoren. På selve maskinen er det pusset pent ned med sandpapir for overflaterust og flekkmalt med "Hammerite - Direct to Rust", før polish og skurefille tok siste runden.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...