Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Nytt år, men ikke mye å skrive om når alt bare funker - og det er jo sånn det skal være etter et prosjekt. Litt oppgradering må uansett til og første punkt for året er nytt ratt. Det har jeg egentlig ønsket meg lenge - og Ulrika på Vollen Båtservice fikk bestilt opp et hvitt Isotta Carlotta som passer til eksisterende hub. Ikke store jobben, men veldig synlig resultat.

 

Eske:

pakke.jpg.cf33f89755d15b30f23cc9fea8e7607a.jpg

 

Rykende ferskt:

pakke2.jpg.7004455b7f74057a4215f745ac40fc5f.jpg

 

Gammelt ratt:

gammelt.jpg.0869d439f16ed766140129b4cb703d2b.jpg

 

Hub:

hub.jpg.e90771541a50bc798b8b03f8ff64bd31.jpg

 

Gammelt vs nytt:

1603548724_gammeltvsnytt.jpg.dffec2f268e9e0547da9e504643617d1.jpg

 

Nytt, ferdig montert:

nytt.jpg.87f414b5b0b34adb42f74f4826ba5990.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Før man begynner på sesongen 2020, så får vi runde av 2019 - som endte med en slags "crash & burn", i hvert fall for noen komponenter. Jeg må altså spise i meg ordene "når alt bare funker", for det gjorde det definitivt ikke på slutten av 2019-sesongen. 

 

La oss starte med at båten begynte å hoste ifm start midt i sommerferien på Sørlandet. Uten mulighet for diagnoseverktøy blir det jo ren gjetning, men at det måtte være noe med tenningen var relativt sannsynlig. Da blir det å starte i begynnelsen av verdikjeden og jobbe seg bakover. Siden plugger og ledningene til pluggene er nesten nye, blir starten av feilsøkingen fordelerlokket og rotor, som så ganske bra ut:

 

668779988_1Fordelerlokk.jpg.d8b54d49460eb14183ebce82df328e3e.jpg

 

420563207_2Rotor.jpg.7c22a295931b78514d4ef66945c1aa80.jpg

 

Ikke et halvt fordelerlokk å finne på strekket Kragerø - Grimstad, men HK Motorservice i Kristiansand hadde ett på lager. I tillegg er det jo alltid en opplevelse å besøke Odd på Alltech i Arendal, som hadde en rotor "bakider". Det lageret hans må jo være en reise i 40 år med motorer, minst. Hjem for å bytte, men dessverre var det ikke fyr å få nå heller. Neste post på listen blir coil:

 

949071244_3Coil.png.097efa51098f6ae73585cd1635b97f55.png

 

Siden den er plassert akkurat under sprekken på motorkassen, så tenker jeg at litt sjøsprøyt har gjort den litt sliten. Den ble heller ikke byttet da motoren ble bygget på nytt, så den er jo en av de eldste komponentene på motoren. Berettighet håp om at det var feilen. Men, ikke en eneste coil i mils omkrets dessverre. Nærmeste jeg fant på lager var i Tønsberg og flaks for meg, var det en som skulle forbi og kunne ta den med. Etter byttet var det god stemning da motoren starter, men dessverre holdt det akkurat 150 meter. Tauing tilbake til bryggen og klø seg i hodet, mens øynene faller på tenningsmodulen. Ikke godt å si hva som er status på en slik lukket komponent, spesielt siden det virket som den virket sånn halvveis. Litt følelsen som effekten av den røde boksen under dashbordet på Il Tempo Gigante etter at den var delt med baufil. Det var jo bare å ta frem telefonen og ringe rundt, men bare å glemme lokalt selvsagt. La-Sa i Oslo var nærmeste som hadde en på lager og de hev den på Sørlandsekspressen. Der så det ut som feilen lå! Dette gikk som en drøm og med nesen pekende nordover kom jeg meg helt til Hvasser hvor det var lagt inn overnatting. Morgenen etter var det dessverre samme status og ikke i nærheten av tenning. Da gadd ikke jeg mer for denne gang og etter en slepejobb over til Tjöme ender sesongen 2019 der.

 

Med landeveien til vinteropplaget var man jo nødt til å finne feilen før vinteren. Konklusjonen ligger vel i at jeg hadde grillet enda en tenningsmodul på veien til Hvasser. Den pastaen som man skal smøre mellom aluminiumsplaten og tenningsmodulen trodde jeg var en slik pose for å holde fuktigheten ute i emballasjen (som i en skoeske). Men, neida - den er jo en nøkkelkomponent for å holde eletronikken kjølig. Da har man lært det også - the hard way! I ettertid tenker jeg at det kunne jo kanskje fulgt med en enkel oppskrift på to linjer i esken for å hindre akkurat den amatørtabben.

Etter å ha kjøpt enda en tenningsmodul og smurt på tjukt med pasta fyrte vi motoren 5-6 ganger og lot den gå varm mellom hver gang før vinteren kom. Alt ser dermed ut til å være ved det normale igjen. Tok også et plugg-bytte for å være på den sikre siden etter såpass med tull og tøys. Båten ble ikke nevneverdig savnet i august og september og der settes strek for 2019. 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Drev-sparkling 2020.

 

Drevet har flasset og det har har blitt mer og mer sparkel som har falt av de siste årene. Mitt Bravo 1 XD-drev har etterpåmontert "nose-cone" for å sikre nærmest brannslange-trykk inn i impellerhuset. Med DWT (dual water-pickup) originalt er det vel strengt tatt helt unødvendig, men det ser jo ganske stilig ut. Dessverre ser det ikke stilig ut når det begynner å flasse og at metall begynner å falle av. Ett alternativ var å sette på et nytt underhus, men om man har et drev som fungerer så er jo det unødvendig det også. Jeg falt ned på å sparkle dette opp. Jeg burde ha spurt Baatplassens lyttere om råd her før jeg satte i gang for dette med metaller og er jo en egen idrettsgren. Som vanlig blir det motsatt rekkefølge. Gjøre først, spørre etterpå . 

Første øvelser var å slipe ned alt løst. Dette ble ble gjort med vinkelsliper og sandpapir. Bildet lyver litt. Kanten mellom nose-cose og underhus er nok over en centimeter på det høyeste, så det blir en del masse som skal ertsattes

D1.jpg.8dba01d816665545900fed098093eb61.jpg

 

Neste steg var å velge et produkt som egner seg. Nærmest tilfeldig ramlet jeg over "kemisk metall" fra Plastic Padding. Jeg fikk tak i teknisk avd hos importøren og dermed noen gode råd på veien. Først aceton, dermed på med første lag med produktet. Her har jeg begynt å pusse ned første lag:

D2.jpg.5d1f86fcdea00ef6bdc7aa112503e271.jpg

 

Optimistisk med kun èn boks av produktet. Det holdt ikke til noe som helst, tilbake for å skaffe to bokser til. Til slutt ble det 4 lag med metall. Det skal jo også formes til en torpedoform etter at det har herdet, så det forsvinner jo stadig litt mer enn det skal i forme-prosessen. Her fra siste lag: 

D3.jpg.1f56957cf9b0748b4fff494bd778137e.jpg

 

Den siste boksen (som var lik alle andre) hadde rød herder, mens de andre hadde gul :confused: Det ble det fargeforskjell av, men får krysse fingrene for at det ikke er noen andre ting som blir påvirket som en konsekvens av det. Stort sett brukte jeg 80 eller 120-papir i forme-prosessen, men mot slutten både 200 og 400 for å få det helt glatt:

D4.jpg.204044213039baa30e4a70b22a7ea33a.jpg

 

Etter etching primer var det tid for å lakkere. Fargen "Mercury Noir" var kanskje ikke et helt overraskende valg. Her ferdig lakkert på SB side:

D5.jpg.9bb2e8cba9f404354cdae35ffedba42f.jpg 

 

Tilsvarende fra BB side:

D6.jpg.ba5bcff81ba6cc7f56ab91dd72abdc42.jpg

 

Dette var egentlig ganske moro og strengt tatt fornøyd med resultatet. Det tok meg ca to dager med innsats, herde-tiden iberegnet. Problemet med løsningen er vel at varmen som genereres under kjøring kan medføre at underhuset utvider seg og sprenger dette fra innsiden. Det svaret kommer på et senere tidspunkt. I mellomtiden krysses fingrene for at dette fungerer og at det blir en sesong uten metall i propellen....

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny giver, en leksjon i ohm og ny slange på ferskvansskretsen.

 

I båten har jeg fueltrykksmåler, som vel strengt tatt ikke er helt vanlig. Etter at den gamle giveren sa takk for seg, har jeg ikke vært kar om å finne en ny giver i butikker jeg har sjekket ut. Jeg har imidlertid funnet flere oljetrykksgivere som strengt tatt burde fungere utmerket, selv om det ikke er oljetrykk som skal måles. Med 3/8'' sokkel er dette bare å skru rett inn,  men jeg har allikevel ikke fått dette til å fungere med den ene jeg har prøvd. Feilen, og det jeg ikke hadde tenkt på var altså ohm. Med amerikanske instrumenter må man ha amerikansk ohm (altså 240-33) og ikke europeisk som er mest vanlig i våre butikker. Da er spørsmålet, hvordan finner man ut hvilken ohm giveren har? Med litt gjettelek med gutta på Telmo ble det til at Faria har en serie for bar og en for PSI, selv om ohm ikke var oppgitt på "pakningsvedlegget". Vi gamblet på at PSI-serien måtte ha amerikansk ohm siden det tross alt var to serier med givere. Vi gikk for en versjon på 80 PSI - og jammen virker ikke instrumentet igjen. Ny læring der altså...

 

Gammel giver, på overtid av overtiden:

1851982761_Gammelgiver.jpg.b6f233c5a0c9ce7f70404e5f9e916c8a.jpg  

 

Ny giver, med riktig ohm:

824608699_Nygiver.jpg.70fa846b9a71e07b9849dc4dc89de08a.jpg

 

Overgangen mellom varmveksler og ferskvannskrets har en slange som er heavy duty, men slangeklemmene der har tatt for seg og slitt den ut. Dette måtte byttes før sesongen. Det er en sølete tomannsjobb å bytte denne for det renner ut fryktelig mye glykol i prosessen. Varmveksler må også skrues av og løftes. Har gjort dette en gang før - denne gangen måtte det lages en mer solid løsning for at dette skal vare.

 

Gammel slange:

Slange.jpg.43a2921ae7a25e5ef41fb48d753009a7.jpg

 

Ny slange montert med ny overdimensjonertt slangeklemme i syrefast, gravd frem på TESS:

895837699_slangeny.jpg.471b2029ed4b87bcdcfcdd84e500e3af.jpg

 

 

Note to self: Impellerbytte gjort 9. mai 2020

Link to post
Share on other sites

Godt at det skjer ting her! 

Trist at det går litt i motbakke men det er godt å se noen oppdateringer med en fin 233 :)

 

Det finnes jo ikke så mange av de "førstefødte" lenger.

Vippe-rutene er vel omtrent like vanlig som hønsetenner... 

 

Virkelig en båt som står høyt på lista mi!

Redigert av Olav Kaa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Olav Kaa skrev On ‎13‎.‎05‎.‎2020 at 22.06:

Godt at det skjer ting her! 

Trist at det går litt i motbakke men det er godt å se noen oppdateringer med en fin 233 :)

 

Det finnes jo ikke så mange av de "førstefødte" lenger.

Vippe-rutene er vel omtrent like vanlig som hønsetenner... 

 

Virkelig en båt som står høyt på lista mi!

 

Det er notert @Olav Kaa. Jeg skal ha det på minnet til den dagen stafettpinnnen skal leveres videre!

Link to post
Share on other sites

Forsinket sesongstart, men omsider funnet rotårsaken(e).

Etter sjøsetting i slutten av mai var det klart for en liten test-tur med mekanikeren min bak spakene. Siden den ikke var kjørt på vannet siden feilene på slutten av 2019 var det for å være på den sikre siden. Dessverre var det et kort bortfall i kraft ved en anledning på den turen. Det kunne være midlertidig fall i spenning, fuel-trykk eller noe helt annet. Bare å bite i det sure eplet, ikke noe båt med hjem den dagen på tross av en hysterisk bra værmelding de neste ukene.

Feilsøkingen startet med å låne noen originale deler fra en identisk motor. Det ble testet med ny fordelerstamme og ECU. Dessverre ingen bedring. Midt i testingen ryker ogå startmotoren, som jo selvfølgelig er helt typisk. Den nye kom inn ulakkert og måtte også lakkes opp før montering. Magefølelsen tilsa at det var minst to feil og da er det heller ikke lett å finne feil.Det betød motor ut av båten og nytt besøk til Skinne Racing og testing i benk. Da kan man få noen frem noen lambda-verdier og forhåpentligvis få hode og hale på dette en gang for alle. 

Analysen viste to ting: 1) Ledningsnettet på motoren vår gåent og 2) fuel-trykket er kneppet for lavt. Da motoren ble designet satte de den opp med to pumper (en mindre lavtrykk i tillegg til hovedpumpen). Jeg har snakket med gutta i USA som bygget modellen for Volvo Penta og de bekreftet at det det er 45 psi som var det originale oppsettet. Mekanisk var alt i orden og bremserapporten viste 521,6 hk på 5.200 rpm. Det et et par hk mindre enn sist, men vel innenfor avvik i dagsform. Her er rapporten:


Bilde1.jpg.5eac1e9c045b01b495083d724ecae5e2.jpg

 

2031697154_Bremserapport2.jpg.b1092dcba24b8492aa9b106e99e6dd25.jpg

 

Ny fuel-pumpe fra Aeromotive, her fastmontert i båten. Samtidig endret vi returen fra å gå tilbake til filteret, til å nå å gå tilbake i tanken:

 

1363795932_Nyfuelpumpe.jpg.2725ed1288ed7eab6cd9b0adeb9c232e.jpg


Mens motoren var ute av båten så vi at pkalen (coupler) var slitt, så da ble den byttet ut for å være på den sikre siden. Med dette oppsettet så alt ut til å være okay og jeg gikk på direkten løs på en 4-timers tur til Sørlandet, helt uten problemer. Så skjer det som bare ikke skal være mulig, nemlig at det ikke er start et par dager senere. Ingen tenning, nesten som om båten tvinges til ikke å tenne. Mistanken om at kabelstokken fra motor og frem til instrumentene ikke var 100% var det eneste stedet å starte egentlig. Jeg fikk låne en "kort stokk" som kan kobles med åpne kabler og da starter motoren på første touch. Da har vi endelig lokalisert den feilen og trolig en vesentlig bidragsyter til feilene som har oppstått med tenning det siste året. Gutta på Predator hadde ny kabelstokk liggende, så da var saken grei. Bare å brette opp armene og starte jobben som elektriker. Jeg isolerte motor-kretsen totalt, slik at ingen andre enheter hentet strøm via tenningen. Samtidig byttet jeg tenningslås, slik at eventuelle feil i den ikke skulle ødelegge den nye kabelstokken. Litt begrenset med ferieverktøy, men ingen problemer med å få dette sammen:

Kabelstokk.jpg.91912a520cb13aed55a9032636d5bac2.jpg  


Og da får man vel si "ENDELIG" og der sviver alt som det skal! Oppdaget samtidig at den nye stokken var litt mer omfangsrik enn den gamle. Det betyr bl.a at lydsignalet på motoren endelig virker og kan gi de alarmer som den er programmert for.

Oppsummering av nytt 2020:

  • Nytt ledningsnett på motoren
  • Ny fuelpumpe fra Aeromotive (ny retur til tank)
  • Ny startmotor
  • Ny coupler
  • Ny kabelstokk (med isolert krets)
  • Ny tenningslås
  • (Ny bremserapport)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Passbåten skrev On 17.7.2020 at 12.41:

Det er notert @Olav Kaa. Jeg skal ha det på minnet til den dagen stafettpinnnen skal leveres videre!

 

Det ville vært en ære, har jeg mulighet når den dagen kommer er jeg redd jeg kommer til og slå til :giggle:

 

Aiai, som du holder på! Det skal jammen ikke være lett!

 

Å trekke retur tilbake til tanken var lurt, har opplevd skum-dannelser i bensinen med retur inn på tur-siden før.

Dette var riktignok på bil og ikke båt men det resultatet blir ikke bra uansett.

 

Ser jo ut som du har fått eliminert en lang rekke feilkilder og potensielle feilkilder nå, må jo bli bra det her!

Du har rimelig fine kurver og tall fra benken ser jeg, uten at jeg har gått tilbake i tråden for å sammenligne med tidligere tester (mener du la ut bremsepapirer ved montering også?)

 

Er bensinpumpa montert stumt mot akterspeilet? Ville det ikke vært en fordel å ha en form for demping her om det lar seg gjøre?

Typ gummi-foringer mellom pumpe og brakett evt. mellom brakett og skrog?

 

Håper det vil funke knirkefritt til kulda kommer, går og kommer tilbake igjen. Virkelig en flott båt det her!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen @Olav Kaa

 

Jaja. Sesongavslutningen ble helt 100% og «sveitsisk urverk» får være dekkende for drivlinjen etter at vi fikk byttet kabelstokken i sommer. Jeg har ingen andre planer på drivlinjen i vinter.

 

Sorry litt sent svar men jeg har ikke vært inne her på en stund. Ser jeg også har en ubesvart en fra deg i sommer, så her litt feedback.

 

Tallene fra benken skal være gode, selv med 3 hk mindre på topp. Det setter vi på konto for dagsform. Nå går den en tanke fetere enn forrige gang og det tror jeg bare er bra. Den nye bensinpumpen er montert rett på torpedoveggen foran motoren av han som byttet den. Den er av en slik type som tåler det helt fint, selv om den gamle altså stod på et dempet brett med gummifóringer.

 

Det jeg lurer på nå er om jeg skal ta bunnstoffet denne vinteren. Det går snart ikke lenger å kladde på dette her. Ikke er det effektivt i sjøen heller. Hvis så gjøres vurderer jeg faktisk å bytte farge på skrogsidene når sandpapiret først er fremme, men det får jeg evt ta i en egen post. Her trenger jeg nok i så fall noen råd... Beholde den som gul er helt klart også et alternativ, selv om hekken har falmet noe mer enn skrogsidene og således fortjener litt behandling for å se ut som resten av båten.

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

En massiv "under-vannlinjen-jobb". 50 år med teknisk gjeld måtte håndteres.

 

Denne våren ble det en større jobb under vannlinjen. Vi går rett på "etter" bilder av den synlige delen:

 

90AAA85F-A80F-487F-89F0-64E740721488.jpeg.349f3b731b9d85aa6bac2da0c0c92b98.jpeg

 

23DF2295-2564-4661-990E-2CCC524A02C9.jpeg.31004a8f6b769b47324cb52cae620e93.jpeg

 

Om vi spoler tiden litt tilbake til høsten 2020, så var status under båten ganske ukjent. Men, det som ikke var noe å diskutere var at det var mange lag bunnstoff som delvis hang på. Dette skaper mye friksjon og ikke er det spesielt pent heller. En jobb jeg har tenkt å ta over lang tid, men ikke helt bestemt meg for metode eller andelen med egeninnsats. Etter å ha grublet på alternativer som sand, kalk eller tørris-blåsing, falt valget på sliping. Det ble også bestemt at gammel moro måtte utbedres, om det dukket opp underveis. Altså handlet dette ikke bare om å fjerne bunnstoff, men også å etterfylle med glassfiber, gelcoat og sparkel ved behov. Jobben ble derfor satt bort. For det blotte øye var dette et representativt bilde under båten før start:

E7B66E8A-9E66-415A-B8B4-3905C9A9F756.jpeg.1f8a5ad01f390e02c5a7572e986c0d2c.jpeg

 

Neste steg blir å starte jobben. Her er man i gang og treffer dessverre på tidligere problemer, der det bl. a er lagt gelcoat over gammel bunnstoff osv. Bare å få frem ALL gammel moro. Bilder litt i tilfeldig rekkefølge:

20210607_210426_resized.jpg.de15ede8d1904cb8199f8004451de63f.jpg

 

20210607_210454_resized.jpg.1b33f95bcb376c2ea2e7dc02aec790ed.jpg

 

20210607_210532_resized.jpg.86bba792f6922fb98f270c6b76eeeb5f.jpg

 

20210607_210547_resized.jpg.e75475f1c6367b564334ce0dd19a6637.jpg

 

 

PHOTO-2021-06-24-14-35-23.jpg.bf6c9db00ce5e37d174cb0489ae6fbc5.jpg

 

PHOTO-2021-06-24-14-35-24.jpg.9bf7c7d393864380d7815fc261d67b2c.jpg

 

Så starter lakkjobben for området over vannlinjen og under skrogsidene, i farge "White - 10.000". Deretter var det å gjette på vannlinjen som vi for øvrig traff meget bra på med bruk av gamle bilder. Under vannlinjen blir det to strøk med 2K primer og så hvitt bunnstoff i hard racing (slutt med selvpolerende for min del). Til slutt ny dobbel vannlinjetape over chine. Skrogsidene har ikke lenger bunnstoff, så man må frem med svampen i ny og ne for å hindre groe her, i bytte mot design:

2115242676_PHOTO-2021-06-24-14-35-23(1).jpg.a53689e049960d5835cfba4844fd4c98.jpg

 

Sluttresultatet er jo knapt synlig der det gjør seg under vann, men uansett meget godt å ha gjort. Spesielt pent ble den lakkerte delen over vannlinjen som tidligere har vært bunnstoff:   

1291442569_IMG-4515(1).jpg.00258752003d859f6829884b923fee46.jpg

 

Litt tidlig å kommentere effekten av dette enda ift forbruk og fart, men jeg kjører i hvert fall enkelt ut den propellen jeg har (turtallsperren), så vi får kanskje gå opp et par tommer på stigningen om anledningen til å teste en ny propell skulle by seg.   

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Here we go again! Veteranbåt  - "take two" 

 

Denne tråden burde jo egentlig ebbe ut i sanden med alt som er gjort med båten, men dessverre blir det ikke sånn. Det ble for mye hikkemikk i 2021 og hvis man ikke stoler på at drivlinjen fungerer så hjelper det ikke at man kan speile seg i motoren. Det blir ikke flere sesonger med å jakte deler for meg, noe må gjøres. Hvis man klarer å droppe bakspeilet og se fremover er det to alternativer:

 

1) Selge den som den står

2) Oppgradere den med noe som varer i mange år

 

Med tanke på hvor mye jeg har lagt ned av tid, penger og innsats i denne båten er jo alternativ 1 egentlig ikke et reelt alternativ. Det blir altså luke nummer 2 for meg og dermed var det plutselig liv i denne tråden igjen. Baatplassen er jo et fabelaktig sted å dokumentere prosjekter, så da kjører vi på videre her. Jeg ser for meg ny motor, transom, drev, instrumenter, kanskje ny navi (om det blir plass). I tillegg tenker jeg at en lakkjobb er på trappene for skrogsidene - og her blir det vel også et fargebytte til noe mer i retning fra paletten "klassisk New England" om det i det hele tatt er et begrep. Noen råd på veien trenger jeg vel også, så da blir det diverse trafikk her gjennom vinteren.        

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 25 minutter siden:

Jaggu dukka båten din opp i en salgs annonse på finn, se på siste bildet 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=234605590

 

Meget observant! Jeg fikk med meg den, men altså ikke min som selges. Er vel gjenbruk av gamle bilder her er jeg redd. Forrige eier savnet denne båten så mye at han kjøpte to nye restaureringsobjekter av samme modell. Det er nå en av disse som skal ut på markedet, da han strengt tatt kun har behov for en båt selv. Jeg får se gjennom fingrene med bildebruken.

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Passbåten skrev for 2 timer siden:

Here we go again! Veteranbåt  - "take two" 

 

Denne tråden burde jo egentlig ebbe ut i sanden med alt som er gjort med båten, men dessverre blir det ikke sånn. Det ble for mye hikkemikk i 2021 og hvis man ikke stoler på at drivlinjen fungerer så hjelper det ikke at man kan speile seg i motoren. Det blir ikke flere sesonger med å jakte deler for meg, noe må gjøres. Hvis man klarer å droppe bakspeilet og se fremover er det to alternativer:

 

1) Selge den som den står

2) Oppgradere den med noe som varer i mange år

 

Med tanke på hvor mye jeg har lagt ned av tid, penger og innsats i denne båten er jo alternativ 1 egentlig ikke et reelt alternativ. Det blir altså luke nummer 2 for meg og dermed var det plutselig liv i denne tråden igjen. Baatplassen er jo et fabelaktig sted å dokumentere prosjekter, så da kjører vi på videre her. Jeg ser for meg ny motor, transom, drev, instrumenter, kanskje ny navi (om det blir plass). I tillegg tenker jeg at en lakkjobb er på trappene for skrogsidene - og her blir det vel også et fargebytte til noe mer i retning fra paletten "klassisk New England" om det i det hele tatt er et begrep. Noen råd på veien trenger jeg vel også, så da blir det diverse trafikk her gjennom vinteren.        

Hei igjen,
Kan du du skrive litt mer om hva problemene med drivlinjen er (og har vært)?
Hva slags erstatning / oppgradering av drivlinje tenker du i retning av?

Link to post
Share on other sites

Ineqinn skrev 17 minutter siden:

Hei igjen,
Kan du du skrive litt mer om hva problemene med drivlinjen er (og har vært)?
Hva slags erstatning / oppgradering av drivlinje tenker du i retning av?

 

Hoi igjen @Ineqinn. Klart jeg kan. Jeg tenker jeg lager en egen drivlinje-post på de tankene jeg gjorde på ny pakke i morgen.

 

Uten å gå helt i detaljene, så har det i de årene jeg har hatt båten vært småplukk hele veien (mye har allerede vært dekket her i denne tråden også). Det kan være ting som en sensor som er gåen, fuel-pumpe som leverer halvveis, kabelbrudd på kabelstokken, coil, fordelerlokk eller stamme, mapping, ledningsnett eller bare følelelsen av at den noen ganger kutter og mister en omdreining, osv osv. I sommer røyk oljetrykk-sensoren på et litt kritisk tidspunkt og da kutter ECU tvert (og jeg holdt på å drive rett i fjæra med masse vind). Det løste seg før jeg traff land den gangen med litt hjelp, men ikke uten at det satt en støkk i de som var med på tur. Poenget er at det har blitt for mye tid som har gått med til feilsøking i disse årene, da med stort sett de samme to spørsmålene som utgangspunkt hver gang. Er det fuel eller er det tenning? Så starter man å jobbe i en ende uten å vite helt hvor feilen sitter. Det blir man dessverre lei av, selv om verktøykassen også kan ha sin sjarm.

 

Motoren er jo nå nærmere 20 år gammel, så det hjelper lite at den mekanisk yter bra i benk når mye rundt motoren ikke gjør det. Siden jeg tross alt kjører opp og ned Sørlandskysten til Oslo med en relativt liten båt er det klart at man må kunne stole på at båten virker, noe jeg ikke gjør nå. Det var dette som var utslagsgivende for det som er en ganske stor beslutning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...