Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Hei Passbåten,

Hva endte du opp med angående headers? Jeg har selv en Windy med VP 496 BB som snart trenger nye manifolder og risere. Jeg er fristet til å gå for syrefaste pga bedre effekt, lavere vekt, lengre levetid og de ser mye bedre ut - men blir ikke helt klok på hva man skal ha. Jeg ser priser fra 500$ til 4-5000$. Har du noe greie på hva man bør ha og hva det bør koste?

Link to post
Share on other sites

Hei Ineqinn,

 

Jeg har ikke tatt beslutningen enda på hva jeg gjør til vinteren, da jeg fortsatt grubler på alternativene. Jeg har dog brukt litt tid på å lese meg opp på dette temaet og jeg har også snakket en del med noen leverandørene for å bli klokere. Jeg kan oppsummere litt her av det jeg har funnet ut så langt, så kan du jo se om du får noe nytte av det. Nå vet jeg ikke hvor mye hp du har tatt ut av din 454, men du slipper billigere unna enn meg med min BBC 502 og 500+ hp. Du har også flere alternativer å velge mellom. Det viktigste er å skaffe seg et system som ikke genererer vakuum (reversion), men med en standard VP 454 bør du ikke ha de største problemene med det så lenge du kjøper et rett dimensjonert system. Her er noen fordeler og ulemper med hvert alternativ:  

 

Headers

Eller "tubular style headers" som amerikanerne kaller dem ser udiskutabelt best ut. Det er noe spesielt av å åpne maskinrom å se blankpusset i syrefast. Du får også en vektbesparelse i forhold til støpte manifolder i stål, samt mindre motstand. Det siste gir alene en økning i effekt på sikkert 10-15%, særlig merkbart i mellomregisteret. De gir også en lyd-bonus (raspete), spesielt om eksosen går rett ut. Men, det er dessverre også en nedside med disse. Godset er dessverre tynt og det skaper flere problemer. Selv om det er syrefast og på papiret skal klare mer varme enn det meste annet man bruker i eksos-systemer, blir det ikke slik i praksis. Materialet har en tendens til å bli sprøtt mellom det kalde kjølevannet og den varme eksosen. Spesielt gjelder dette på det området som er rett etter utblåsningen. Samtidig har slike headers det mye bedre med ferskvann i seg enn saltvann (og markedet for "boating on the lakes" er jo mye større i USA). Det at saltvann blir stående i rørene er rett og slett litt krise. Korrosjonen går raskere enn du setter pris på og før du aner ordet av det blir det små hull i inner-røret som gjør at det igjen renner inn i sylinderne og videre inn i bunnpannen (selv om det nå er i ferd med å komme dreneringsløsninger for å unngå at det skjer). Derfor bør man etter-installere en dreneringsløsning som muliggjør tapping av eksosen om båten skal bli stående en stund ubrukt. En anerkjent båtprodusent jeg snakket med hadde fått 5 av de 8 siste headers til 502 i retur som reklamasjon (og det fra en av de helt ledende header-produsentene). Forventet levetid, brukt i saltvann her i Norge og uten drenering mellom turene, kan ikke være mer enn 3-5 år. Det er fryktelig kort med en så stor investering. Jeg har også sett på effektkurver på ulike tester av eksos-systemer. Dessverre er det slik at "headers ikke er headers". Det er ganske stor forskjell på bruk av en "elbow-top" type header eller en "sports tube" type header for å bruke CMI-språket. Den siste er den som gir mest effektøkning, men koster også mest. Så må det nevnes at det er mange headers til salgs der ute hvor du kan se sveise-skjøtene på en kilometers avstand. Hold deg langt unna er mitt råd. Gå for en anerkjent produsent som CMI/Stelling etc. Brukte headers som annonseres som "great shape" / "never welded" / "only a few hours". De er sannsynligvis like dårlige som mine og kommer til å by på problemer. Et google-søk på headers + leaks gir deg en bekreftelse på at det er mye frustrasjon der ute i ulike diskusjonsforum. 

 

Manifolder og risere

Dette "kjedelige" temaet har jeg funnet at ikke er så kjedelig allikevel. Du har de klassiske manifoldene i stål som selvsagt ikke får det til å rykke i rocke-foten hos noen. Men, det finnes alternativer. Først og fremst støpes de fleste high-performance-manifoldene nå i aluminium. I tillegg kan disse leveres som helt blanke i utseende (ser ut som syrefast), eller med en eller annen vill farge (smak og behag). I tillegg kombineres disse manifoldene ofte med syrefaste risere, og da begynner vi å snakke at det også ser pent ut for øyet også. Det ser uansett ikke like rått ut som headers, men egentlig ikke så langt unna heller. Vektmessig er det ikke langt unna headers og betydelig bedre enn stål.  Jeg har fått rådet om at hvis jeg bytter til en skikkelig high-performance manifold/riser-combo mister jeg max 20 hp ift til de headers jeg har i dag. Det betyr i praksis at det ikke er merkbart. Man kan altså få en pen effektøkning på denne type manifolder om du sammenligner med standard eksos. Hovedfordelen med dette oppsettet er selvsagt levetiden. 5-7 år er lett å oppnå, og det er større fare for at det gror igjen enn at det sprekker. Så er det veldig mye enklere å bytte bare manifolden og la riser stå igjen noen år ned i gaten (til en mye lavere kostnad enn å kjøpe enda et sett med headers). Som med headers er det stor forskjell på produsenter og priser. Normalt, som med det meste annet i livet, er det en sammenheng mellom pris og kvalitet. Noen produsenter bruker 303/304 syrefast stål på risere, mens andre bruker 316L som er dyrere. Du kan ikke se forskjell, så her må du vite hva som er brukt. Så er jo svakheten på disse systemene overgang mellom manifold og riser. Her er det mange forskjellige løsninger, men den beste er med en ekstern slange og ikke direkte i et lukket system med flens. På manifolden er det også mange forskjeller. Noen bare beskytter med litt "powdercoating" på aluminiumen, men andre bearbeider materialet skikkelig med anti-korrosjons-produkter. Så kriger disse gutta heftig om å lage den beste "port separation technology". Det betyr altså at man på tegnebrettet gjør det man kan på å splitte portene og generere best mulig kjøling på innsiden av manifolden. Noen har kommet lenger på dette enn andre. Gode alternativer som jeg har funnet frem til her er Seaward (Hardin Marine), GIL (Hardin Marine) og Stainless Marine. GIL er faktisk standard på Mercruiser Racing 500 og 540 Bulldog's og bør være en sterk referanse. På nivået bak (min subjektive mening) finner du Thunder (EMI), Powerflow (IMCO), Thumper (IMCO). En joker kan være Thunder-N-Lightning (K&E), men kan ikke nok om den løsningen enda. Volvo Penta satte den som standard på sin DPX600 da den var i salg. Prismessig er de beste av de jeg nevner over på ca halvparten av "sports tube headers". Skal du velge en av disse leverandørene så må du riktignok dobbelt-sjekke om det er plass til alt størrelsesmessig, om du trenger braketter (om noe skal flyttes på av oljefiletere etc) og at du får korrekt pakke til det drevet du har på båten. Altså må du prate med noen før du trykker på "kjøp" i en nettbutikk. Min erfaring er at de er veldig flinke der ute og svarer godt om du sender over mål og tegninger.            

 

Konklusjon:

Det er neppe noen bombe, men jeg heller mot å gå tilbake til manifolder/risere. Effekt-tapet er lite, prisen er omtrent det halve, varigheten er omtrent det doble og utseende er fortsatt ganske kult. Jeg har ikke bestemt meg helt, men jeg heller i øyeblikket mot GIL, da de scorer høyt på parameterne over og har en standard-pakke for 500+ hp med høyere bend og tjukkere rør (noe jeg trenger).

 

Håper dette var litt til hjelp i jungelen der ute og fortell hva det ble til om du bytter. Trenger du kontakthjelp til noen av produsentene så kan du sende meg en IM, så kan du få det jeg har....   

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Her var det året alt skjedde.  :nonod:  :rolleyes: 
Omtrent det samme hos meg, men i noe mindre skala...
Pusset og gnikket hele høst, vinter og vår. Sjøsetter og konstanterer vannintregning. Bytte belger og bytter alt selv om det bare var belgen til girwire som var synderen. 
Gammel girwire er umulig å få ut uten å ødelegge bellhouse i transom. Ny bellhouse, ny wire, nye belger, nytt lager. Skru sammen, sjøsette, motoren starter ikke. Prøver alt... Nye tenningsdeler, ny bensin, tenner ikke med startgass engang.. Justert tenning, ingen bedring.

 

Bestemmer meg for å gi F og drar på en alternativ ferie i stedet. Båten på henger og nå pakket inn for vinteren. 

 

Det skjedde i de dager at jeg tidligere i høst kom over et lokalt båtverksted som skulle selge en helt ny Mercruiser 4,3MPI. (Orginalt Mercruiser 3,0 i min lille Draco.) Denne ble inspisert og tankene begynte å kverne i bakhodet når jeg dro på jobb. Har jo alltid sagt til meg selv at jeg liker båten så godt at jeg ikke er redd for å koste på den litt. Bruks og eiergleden blir jo også bare større!

 

Noen måneder senere, nå i desember, ble avtale inngått og penger overført. Der røk sparepengene til hus med garasje, men pytt, pytt...

 

Ny motor i vinter og masse masse båtglede (forhåpentligvis) til neste sommer!

God jul, lykke til med båten og måtte det bare bli fryd og gammen neste sommer!  :santcheers:

Denne tråden skal jeg følge!

 

-Magnus

Link to post
Share on other sites

Her var det året alt skjedde.  :nonod:  :rolleyes: 

Omtrent det amme hos meg, men i noe mindre skala...

 

Hei Magnus/Tridenten.

 

Ja det var året for litt kladdeføre dette her for oss begge tydeligvis, kjære tid :crazy:. Sett i bakspeilet slapp jeg tross alt unna med kun 13 dagers medlemskap i hagebåteierforeningen, høres ut som du hadde et abonnement med lengre varighet? Det ble veldig mange gode turer i sommer, på tross av litt ferietrøbbel. Jeg smalt på hele 43 timer på maskinen, så noen bra turer ble det jo allikevel for både store og små. Bra du minte meg på denne tråden, for jeg får vel runde av sesongen med noen bilder og legge noen planer for arbeidet for vinteren. 2017 kommer til å bli vilt bra!  

Link to post
Share on other sites

Opplag høsten 2016 og planer for vinteren 2017

 

Bildene under er fra siste tur for sesongen 2016. En dag langt ut i september med kanonvær, rene sommerferie-feelingen. Denne vinteren blir det innendørs i plussgrader så det blir jo en stor oppgradering fra i fjor vinter.

 

Siste påfyll av fuel for sesongen (Vollen):

bilde

 

Runder Haraldstangen:

bilde

 

Spyling:

bilde

 

Av med hekkaggregat (hjertet banket rimelig greit etter sommerens karamell, men det var dønn strøkent):

bilde

 

Klar for vinteren:

bilde

 

Ut over "det vanlige vedlikeholdet" ved opptak drillet jeg to tynne hull i to av de langsgående spantene. Her skal det tørkes ut om det er noe fukt der.

 

Så til planer for vinteren 2016/2017:

 

Jeg har jo vært inne på det tidligere, men det er flere årsaker til at motoren skal få seg en skikkelig omgang med TLC nå i vinter. 1) Den har hatt saltvann i seg på sesongstarten 2) Den ene dysen har hanglet - og jeg har kjørt på 7 sylindre i perioder gjennom sesongen 3) Det er 8 år siden alt av slitedeler ble byttet 4) Den begynte å dra litt mer olje enn jeg likte på slutten av sesongen. 5) Den har stort sett gått 3-8 timer de to foregående sesongene, jeg smalt på 43t i min første. Altså, motoren skal få nok kos til å holde i mange mange år til. Så da ser listen slik ut: 

 

1) Ut med maskinen. Sjekke ECU, av med topper og sjekke sylindere, bytte slitedeler (ta-det-underveis-metoden avhengig av hva vi finner)

2) Bygge om eksosen - hele veien ut. Det heller mot å bygge om fra "underwater-exit på tomgang" til fri eksos med exit over badeplattformen. Heller også mot manifolder/risere mens mine headers nok har kjørt sin siste time. For å dempe bråket med fri eksos vurderes noen Gibson-Mufflers som hjelper godt på akkurat det (ikke bestemt meg helt)

3) Gjennomgang av elektronikken, spesielt den hersens Engbo-vinsjen som har spilt meg sykt mange puss i år, samt toalettet som ikke lenger flusher 

4) Justering av en av putene i cockpit   

5) Justere vannlinjen akter og styrbord side

6) Generell gnikking og gnukking som skal ta båten enda et steg oppover skalaen

7) Alt jeg har glemt når jeg har satt opp denne listen (!)

 

Med min litt for opptatte timeplan og litt for dårlige kompetanse er det ikke nubbsjans til å gjøre alt selv. Her må det leies inn ekspertise til flere enn en ting. Det blir uansett etter Jul, så vi får ta det derfra....    

Link to post
Share on other sites

Så bra! Jeg fikk ikke logget noen timer i år. Ble vel ca 12-14 minutter når jeg tenker meg om  :diving: 

Høres ut som at du hadde støtteapparatet i orden rundt deg, det hadde ikke jeg... Sant å si gav jeg nok litt opp siden jeg har ønsket meg V6 siden dag en ;) hehe

 

Nå gleder jeg meg til å demontere gammel motor, shine opp motorrom og ordne de siste små detaljer som har plaget meg siden kjøp i 2015. 

Planene dine høres jo overkommelig ut. Følger med!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I henhold til planlagt vinterprogram for vinteren 2016/2017 er motor nå tatt ut av båten og toppene ble tatt av. Som en konsekvens av det er hele motoren nå i deler. En helt surrealistisk opplevelse å se et halvt tonn motor merket og fordelt mellom pall, pappesker, plastposer etc. Nå er det jo en 15-års-oppgradering som står for tur, så at ikke alle delene er som «rett ut av fabrikken» var vel heller ikke å forvente, men tidens tann og saltvann i maskinen (godt beskrevet i tidligere post i denne tråden) har dessverre satt sine spor. Det kommer jeg dessverre ikke unna. Oppskriften på å få maskinen tilbake til «som ny» er ikke helt klar, men planen i skrivende stund er å faktisk å gjøre den tilbake til «som ny», som også inkluderer flett nytt eksosanlegg. Saltvann skal nemlig ikke tilbake i denne maskinen med det aller første. Her er litt bilder og status:

 

Motorblokk med toppakning liggende å slenge. (her lukter det slip av sylindere/syrebad/trykktest/lakkering) :

bilde

 

Merke av stempelring i sylinder:

bilde

     

Stempel sett fra siden:

bilde

 

Stempelslitasje:

bilde

 

Toppene:

bilde

 

Veivaksel, i faktisk ganske god stand!:

bilde

 

Veivaksel-lager. I katastrofalt dårlig stand:

bilde

 

Kassen med veivaksel-lager. Status = ikke bra:

bilde

 

Kamaksel (med såpass mye rust at den etter ekspertens mening nok får andre oppgaver enn motortjeneste fremover):

bilde

 

Siste bilde for denne gang. Ventildekseler, litt assorterte deler og fordeler ute til høyre:

bilde

 

Som nevnt, nå blir det grubling, så får jeg vurdere hva jeg gjør fremover. Her må jeg kjøpe meg hjelp, så på denne delen av tråden er vi ikke lenger på DIY. Fortsettelse følger.....  

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Juvelen i båten så veldig fin ut utenpå, kjempefint grenrør, men kvaliteten på det var så som så! Den kammen din har nok sett sine beste dager! Motoren trenger en real overhaling!

Ellers har du gjort en kjempejobb med båten og innredninga! Meget flott klassikker! 

Lykke til videre! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Heisann =)

"Stalker-knappen" trykket på.

 

Det er da bare hyggelig! Den er jo der for en grunn :wink:

 

 

Juvelen i båten så veldig fin ut utenpå, kjempefint grenrør, men kvaliteten på det var så som så! Den kammen din har nok sett sine beste dager! Motoren trenger en real overhaling!

Ellers har du gjort en kjempejobb med båten og innredninga! Meget flott klassikker! 

Lykke til videre! 

 

Ja -morten-. Men, men en slik maskin og 15 år i drift, er det selv med få timer på telleren behov for en oppradering nå. Takk for hyggelig tilbakemelding på resten. Jeg blir vel nødt til å ha den i mange år om denne oppgraderingen skal svare for seg.... :rolleyes:

 

 

Er det mulig det var denne båten jeg så på en henger på vei over Jarsberglinna, retning mot Tønsberg for noen uker siden?

 

-Magnus

 

Det håper jeg virkelig ikke, for den er innelåst i en lagerbygning (eller skal i hvert fall være det om den ikke har tatt seg en luftetur uten min tillatelse). Sist gang jeg var på de kanter var i august, og da på vannet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det håper jeg virkelig ikke, for den er innelåst i en lagerbygning (eller skal i hvert fall være det om den ikke har tatt seg en luftetur uten min tillatelse). Sist gang jeg var på de kanter var i august, og da på vannet :thumbsup:

 

Hehe så bare en veldig gul båt på en henger i sidesynet (jeg kjørte i motgående felt) og kom til å tenke på denne ser du ;) 

 

Da skjønner jeg at det ikke er tilfellet hvertfall! 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Liten statusoppdatering siden det begynner å tine utendørs og arbeidet med årets sesong så smått er påbegynt:

 

1. Arbeidet med motoren er satt i gang. Deler er bestilt og da får vi håpe at den blir som "ny" om et par måneder

2. Eksosen er demontert hele veien ut, også gjennomføringene under vannlinjen

3. Ryggpute er kjørt til Sørlandet og er allerede sprettet opp. Avstivning i ryggen, litt jusering av størrelse og skjule netting på baksiden av puten står på programmet 

4. Skraping av bunnstoff stod visst på menyen også i år. Drittjobben er gjort og forhøyet vannlinje er primet

 

Grenrøret ute. Spørsmålet er om det blir veggpynt i boden femover....

58e397d1ee2e4_Grenrr.JPG.f8ee2acf0fa00ad6ac9d0a225baa4594.JPG

 

Motorrom. Igjen uten motor for 2. gang på under ett år, men denne gangen planlagt heldigvis (her står siste del av eksosen fortsatt igjen):

Motorrom.JPG.6226b832b500cf8e9f33e3e325b78f72.JPG

 

Siste delev av eksosen ute. Her blir det snart tetting (trolig Divinycell)

58e397d647b0c_Gjennomfring.JPG.de6e2cfcc7c905470ba4628d04423675.JPG

 

Skraping og sandpapir:

Bunnstoff.JPG.17133866c86517ba18e333338d0af110.JPG

 

Ny vannlinje ferdig primet. Ca 2,5 cm på styrbord og ca 1 cm på babord:

58e39b707c7b2_Nyvannlinje.JPG.4f899301d175b40a1603419b4aec947c.JPG

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering. Siste del av eksosen er fjernet og båten er tettet. Det ble skåret litt større hull enn der eksosen gikk ut, for å komme til tørt treverk. Bra status på treverket forresten til å være 45 år gammel båt. Ellers er motoren i ferd med å bli satt sammen igjen. Alle deler er i hus inkludert manifolder og risere. Valget falt til slutt på "Stainless Marine", men det får vi ta i en annen motor-post. Det er altså et par uker igjen til det er vann under kjølen igjen, men været hittil i år demper litt av den smerten. De store og tidkrevende postene som står igjen før utsett er 1) Ferdigstille sammenstilling av motor 2) Sette den inn i båten - oppmåling av eksos 3) Bestille deler til eksos og starte med vente-prosessen på ca 1 uke 4) Ut med motor og testkjøring i benk 5) Inn med motor og montering av eksos.

 

Siste lag med gelcoat lagt før priming:

DSC_2122.JPG.c2084267a2399dfd1f1b0474c9aff7ad.JPG

 

Jobben sett fra innsiden av maskinrom:

DSC_2049.JPG.ff9c49cdd7bee9642e41ccc8ee35d32c.JPG

 

So close, but still..... osv:

DSC_2056.JPG.bdc58e09f6ee89cd908d81fbaf406ade.JPG

Link to post
Share on other sites

Råd til potensielt nytt navn.....

Båten heter i dag "White Spirit", hvis navn ble gitt av forrige eier etter en historie som involverte en flaske White Spirit. Man sier at man ikke skal bytte navn - for det betyr ulykke, men med så mye tull i forrige sesong så får vi ta den sjansen og krysse fingrene for at det går bare en vei med ny start! Ett alternativ er å beholde navnet selvsagt, men når først dekalene ryker med montering av ny eksos, så får man vurdere om man skal benytte sjansen til å skifte navn i samme bestilling. Hva vet vi om båten? Den har gule skrogsider, den er gammel (faktisk 45 år i år) og den går ganske raskt. Jeg har fått inn noen forslag fra kompiser som spiller på nettopp dette:
 

Chicken Race
Fast Forward
Golden Shower (:confused:)
Yellowtail
Canary Diamond

Er det noen som har noen andre knakende gode ideer eller synspunkter (må for all del ikke være på engelsk)? Jeg har en hårfin preferanse mot "Chicken Race" i øyeblikket, siden jeg dro mest på smilebåndet av det forslaget.     

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kort status siden det nå endelig nærmer seg utsett. Ca. en halv sesong etter alle andre, men nok om det.

 

Motoren er satt sammen igjen (jeg lager nok en egen motor-post, men ikke i dag) og det er straks klart for test-kjøring. Det er jo gode nyheter med "ny" motor. Et halv-skarpt øye ser at det mangler litt selvsagt, men rett før om ikke annet. Den er ikke lakket utvendig (så den kommer til å se enda sharpere ut når det er gjort). Uansett er den "nyere" innvendig enn utvendig - og det er jo det viktigste:

5952cbe6c13a4_DSC_2261(002).JPG.d84edd720f2c2176a7df8b0363f831e1.JPG

   

Med ny motor så må jo telleverket tilbakestilles (trodde jeg). Av med 10 muttere (hvorav 3 brakk etter en times brytekamp med nebb-tangen), så var det ikke så lett allikevel siden instrumentet er helt lukket. Om noen der ute vet hvordan man kan justere Gaffrig/Livorsi-instrumentet som er combo rpm/hours så gi lyd!. Det er det instrumentet som har messingskruen på baksiden, nest til høyre på bildet. Ser av en artikkel på River Daves at for akkurat dette instrumentet forteller timetelleren egentlig bare hvor mange timer strømmen har stått på, ikke nødvendigvis hvor mange timer motoren har gått; og at de eneste tre måtene å justere dem på er enten A) sende den til produsenten for justering B) koble strømmen motsatt for å få den til å gå baklengs, eller C) la den gå hele veien rundt hjemme i kjeller'n på 12V. Med fem siffer er det 99.999 timer, som vel tilsvarer nærmere 11,5 år, så det har jeg definitivt ikke tid til. Det måtte også vært temmelig surt om man misser øyeblikket den bikker 00000 om man faktisk gikk for den løsningen :sweat:. Fra spøk til alvor; dette var ikke verdiløst - jeg må ha nye pærer uansett.

Dash.JPG.820c9bde0eba2ff8c4322c9861989ee7.JPG 

 

Om vi ikke finner noen løsning fortsetter telleverket der vi slapp. Ny "0 timer" tilsvarer 188,1 timer. På ære og samvittighet......

Timer.JPG.313c47466d58ed1bdc248183a73e77f1.JPG

 

Ellers er båten vasket, rubbet, vokset, skrapet, stoffet og tettet (der eksosen gikk ut bak):

Siden.JPG.59ff40b337a616e8cf52783262ffa4da.JPG

 

Foran.JPG.42b00b8996da335710b84d9e702a404f.JPG

 

Siste bilde for i dag er nyoverhalt motor-rom. Igjen 2K. Igjen International Perfection i fargen "Platinum". Igjen DX III-olje inn i herdingen etter at en slange begynte å lekke. Da har det skjedd begge ganger jeg har gjort dette i motorrom på ett år :lipseal:. En fille, litt tynner og en stiv pensel fikk gjøre susen. Ble i hvert fall seende bra ut (før oljen kom på besøk). Den ene svarte firkanten er spart, fordi det sitter en pasta under der sjøvannsfilteret skal monteres. Lednings-spaghetti'en skal vi får orden på litt senere. I praksis er nå alt ute av båten og motor-rom har aldri vært tommere. Selv all HW som vanligvis er montert høyt oppe under hekken (og uansett ikke ville vært synlig på dette bildet) er montert ut av båten og skal få ny plass etter at eksosen er justert:

5952d0a3b82a8_Motorrom-nyttrnyttforsk.JPG.97b670e359b24e95e3d08d23463092fe.JPG

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

G'aften.

 

Lyspærer til instrumentene var ikke så veldig enkelt etter å ha ringt rundt til en rekke aktører. De eksisterende (til venstre) har ingen merking ut over "161" og en rød avtagbar gummihette som man sikkert kan ta av og tre på en ny pære. Siden jeg mangler noen pærer kan jeg ikke erstatte alle med disse røde hettene. Jeg kjøpte dermed ferdig-farget i oransje (de hadde ikke rød) i 5W på Torshov Bilrekvisita. Aner ikke hvordan det treffer eller hvordan det kommer til å se ut i natten sammenliknet med de jeg allerede har. De hadde også LED i samme farge, men her ble jeg usikker på hva som var best, så det ble halogen i denne omgang. Noen som har meninger om LED vs. Halogen, 5W vs 10W? Gi i så fall lyd. Det dashbordet skal ikke av flere ganger enn høyst nødvendig:

5957f97b73306_Lysprer.JPG.afeee7d4892a59c78c6dab3aa3a7d12b.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da blir det litt oppdateringer her fremover siden det skjer ganske mye på flere fronter. Klarer ikke alt i en smekk, så i dag blir det den store eksos-posten :clap:   

Vi starter bakerst. Og da er det jo en stor milepæl at mine GIBSON Bullet Mufflers (Transom Mount) nå er montert. Disse er over 30 cm lange og en diameter på over 15 cm, så de er absolutt synlige bak der. Det er mange grunner til at jeg endte med disse. Jeg synes de ser ganske hissige ut, samtidig som at de demper ganske mye av lyden ved fri eksos. Forhåpeligvis beholdes også den gryntende mørke bassen, slik at man får det beste av to verdener når man først må kjøre eksosen rett ut. Et Youtube-søk ledet meg til et klipp av disse i bruk og etter at jeg fikk sporet opp eieren var det ingen tvil. Han var meget fornøyd og anbefalte disse på det sterkeste. Akterspeilet mitt er langt fra rett og buer faktisk to veier. Det kompliserte monteringen av pottene som dermed ikke kunne settes rett på. Det ble derfor laget en liten fuge mellom eksosen og skroget. Den er nå lakkert gul og man må tett på for å se overgangen:  
Siden.JPG.ecb56a0063213783cad29ad3cc33aeed.JPG 

 

Vinkelen ble bra over badeplattformen. Det er mer fall i eksosen på innsiden av båten, så vi har lirket det til for at den skal være mest mulig på planet med badeplattformen. At de kommer ut på oversiden av badeplattformen var resultatet av at jeg strengt tatt ikke hadde noe valg. Jeg synes det ble bra allikevel, selv om det blir hårfint trangere å bruke den. Bakfra ser det slik ut:

Bakfra.JPG.c4dbf47c828092f69958ada1271ce717.JPG

 

Dette er på grensen til eksos-kunst. Her er vises inner-røret som viser hvordan GIBSON har tenkt. Vann brukes til å dempe lyden og jeg er ganske sikker på at noen lydbølger sendes på kryss og tvers inne i røret for å få til magien (riser er ikke påmontert på dette bildet, så varmveksleren og peilepinnen synes på innsiden). Disse pottene er testet opp til 1200 hk uten nevneverdig tap av effekt. De er laget for motorer mellom 500 hk og 1200 hk. De reduserer beviselig antall decibel og gjør at man kommer seg på riktig side av 88 db som er påkrevd av "Califormia SAE J2005 Motorboat Sound Law". Så håper jeg dere husker på at jeg har prøvd å ta hensyn når jeg kjører forbi - og dere rister på hodet av buldringen :lipseal::    

Gjennom.JPG.2a495081b54c8c42d96e0292d0b38ede.JPG

 

Neste fremover i båten er et helt vanlig mellom-rør før man treffer denne karen. Det er en "Stainless Marine" riser som er spesial-laget med 4,5 toms rise (standard er enten 3 eller 6 tommer). Det gir litt mer høyde (rise) på eksosen enn vanlig 3-toms, som absolutt er ønskelig. Det gir beskjedne 1 cm klaring til motorluken på oversiden, men god oppmåling på forhånd får forhåpenltigvis dette sammen uten bruk av makt. Det må jo bli helt perfekt! Dette er noe av det beste på markedet og jeg har ønsket å få disse i båten lenge:

Riser.JPG.b157c321ee181c9e4883549038b23eef.JPG

 

Her er enda mer eksos-kunst. Det sitter en oppsamlings-kant rett innenfor røret (overgangen fra manifolden). Skulle det komme et lite tilbakeslag (eller kondens) vil vannet samles der og koke vekk neste gang man starter opp, fremfor at det renner inn i maskinen. Produksjonsdato er inngravert med juni 2017:

595eb008afb38_Riser2.JPG.3e35f7e127c83a3c39d18afc22efc5ca.JPG

 

Siste for i dag blir selve manifolden. Big Block HP Stainless Marine. Absolutt fra øverste hylle:  

Minifold.JPG.bba0cbfaf6cc0c4da0398e07859e73f8.JPG

 

Det tror jeg får holde for i dag. Med unntak av påmontering av riser og mellom-røret er ny eksos komplett. God stemning!! 

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Passbåten; utrolig kult og strøkent opplegg men er du ikke redd for at det blir for mye lyd - spesielt når det f.eks er litt sent?

Har selv vurdert "vanndempet" eksos gjennom akterspeilet der eksos går via vannbeholder/svanehals, men er litt for usikker på hvor mye støy det blir til at jeg har våget å gjøre noe enda. Er fortsatt i research.. Uansett blir det spennende å få en oppdatering på hvordan du synes dette fungerer etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...