Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Da begynner kabinen og cockpit og bli klar. Det var litt innsats som måtte til, herunder tre fulle spann med 2K topcoat. Inne i kabinen ble det en 3-timers økt uten ventilering som var noe skikkelig dritt, selv med maske, hansker (nitril) og overtrekksdress. Det bare kjennes ikke bra ut av en eller annen grunn. Ellers var det nesten køl umulig å finne et tidspunkt hvor det ikke blåste hatter og høy for å ta dørken i kabinen (pollen og nedfall fra trærne som henger over min inneklemte båt). Løsningen ble natt til torsdag i duskregn med presenning oppunder trærne. Det fungerte nå på et vis det også. Nok om det. Noen bilder:

 

Før: Toalett (resten av "før" er godt nok dokumentert tidligere i tråden)

bilde

 

Etter: Toalett

bilde

 

Etter: Kabinen

bilde

 

Etter: Skrogbekledning i kabinen

bilde

 

Etter: Dørken i cockpit

bilde

Link to post
Share on other sites

I kabinen manglet lukene som skal ligge over stuerommene. Det måtte jeg gjøre noe med. Det ble 12mm kryssfinér fra Maxbo som utgangspunkt. I mangel av stikksag ble det selveste supersnekker'n fra TV3 som fikk hjelpe til med sin sag. Han hadde gjort det før og klarte til og med å treffe streken :thumbsup:

 

luke_1.jpg

 

Etterpå ble det impregnert med våtromsimpregnering før sliping:

luke_2.jpg

 

Og til slutt kvadruppel strøk med 2K topcoat:

luke_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Gikk den godt på vannet?

 

Takk for hyggelige komplimenter Yorgoz. Til å vurdere det spørsmålet er jeg jo litt upartisk, men svaret må være et ubetinget "ja". Både i høy og lav fart tok den sjøen overraskende bra med tung følelse uten at det slo, også i sidesjø. I dag var det jo også både vind og litt bølger utpå så det var absolutt mulig å få testet litt....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Alarm / alarma / alarme / allarme!

 

MISTANKEN: Ikke alle fibrene i kroppen følte at maskinen gikk som den skulle forrige helg. Mens solen skinte og familien koste seg var det bare for far å få tatt en tur i kjeller’n. Visuelt sett alt i orden. Første punkt på programmet; peile olje. Dette var konklusjonen:

 

1465735400.jpg

 

OBSERVASJONEN: Enten har man fylt olje som en full sjømann for et par uker tilbake, eller så har det tilkommet annen væske i etterkant. Med lettere panikk i toppetasjen var det å tre finger’n ned oljepåfyllingen og på baksiden av ventildekslene. Og (trommevirvel)……. KRISE! Vann i oljen!!!!!!!! Her gjelder det å «keep cool» selv om det er lettere sagt enn gjort i en slik situasjon.

 

DIAGNOSEN: 1) Smak på faenskapet: Det er saltvann, altså kommer det IKKE fra ferskvannskjølingen og vi har unngått glykol i motoren. 2) Gjelder det over alt eller lokalt? Ut med alle plugger (skjønt sokkelen på pluggen i sylinder 2 ble stående igjen i blokken for å skaffe oss enda et problem). Sylinder 1 (den første vi åpnet) er full av saltvann og gav ikke mye svar, de 7 andre er heldigvis knusk tørre, altså er det ikke tilbakeslag. Hypotese: Lekkasje i grenrøret i eksosen ut av sylinder 1. Her er det bare å skru av hele grenrøret. 3) Sette vannslangen inn på grenrøret med full trykk. Resultat; det pipler i inner-røret. Hullet er ikke større enn fra en svært tynn synål, men det holder til å lage mye trøbbel. Det betyr i praksis at alt vannet fra det grenrøret renner inn i sylinderen og ned i maskinen hver gang den stanses. Grenrøret må repareres! Men, først litt førstehjelp. Ut med det man klarer av gammel olje/vann og påfyll av ny olje for å unngå at det blir stående tørt. Deretter 5-56 rett på ventilene og noen runder med startmotoren for å få sveivet rundt noen ganger og jobbe opp et slags oljetrykk.

 

1465735211.jpg

 

REPARERE GRENRØRET: Her må man finne noen som kan sveise syrefast. Og her er det god glid og treff på første forsøk! En fabelaktig dyktig type sveiser dette på beste måte og i tillegg blir hele grenrøret trykktestet på 3 bar. Potte tett! Spurte ikke om tillatelse til verken bilde eller å nevne firmaet, så her får vi fjerne litt ansikter. Men, header'n er i hvert fall i orden under ett døgn etter det ble skrudd av.

 

1465735743.jpg

 

RESCUE KIT: Da er det bare å starte den tunge jobben med å skaffe deler og annet utstyr til å redde det som reddes kan. Det er ikke så enkelt på denne maskinen, i hvert fall ikke når man har hastverk. Normalt er delene på lager hos Penta i Göteborg, men i dette tilfellet klarte vi ikke å finne delenummeret på alt det vi trengte (motoren er ikke på delelisten i Sverige). Men, mange har hjulpet til for å få dette til. Tennplugger fantes ikke noe sted i Norge, men Stian hos VENG bildeler kunne garantere leveranse på halvannen dag fra NGK’s hovedlager i Enköping. Pakninger (til motor/grenrør) klarte am-car gutta hos Steinar Stolen å hoste opp fra bakrommet (hadde ett sett igjen med runde porter til 502). 3 x oljefiltre ordnet La-Sa, og der har Glenn virkelig stått på for å hjelpe til med research av delenummer og manuelle katalogoppslag. Ellers ble det 25 liter «flushing oil» (eller rengjøringsolje) samt litt av hvert annet. Stor takk til dere som har hjulpet til!

 

Deler av utstyret som måtte kjøpes inn: 

1465735037.jpg

 

UTBEDRINGEN: 1) Få ut oljen fra førstehjelpen 2) inn med rengjøringsoljen som er en veldig tyntflytende olje 3) På med grenrøret og ny pakning 4) Ut med sokkelen fra tennpluggen som stod igjen i sylinder 2 med bruk av grisepigg fra Biltema 5) Inn med nye plugger 6) Fyre opp maskineriet og krysse fingrene. Med denne oljen skal man bare kjøre på tomgang i ca 10 minutter. Maskinen maler som en katt under øvelsen! 7) Ut med oljen 8) Bytte oljefilter 9) På med ny runde med rengjøringsolje. I dette øyeblikket er det like før jeg starter opp en gang til men en finger inn under baksiden av ventildekselet viser at den tynne rengjøringsoljen sliter med å komme opp dit på tomgangskjøring. Altså må dekslene av om dette skal bli strøkent 10) Av med BB deksel og vaske manuelt der og på rullevippene og toppene.

 

Sjekk svineriet under ventildekselet:

1465734886.jpg

 

 

Rengjort og klar til innsats igjen:

1465735080.jpg

 

På SB side blir det mer knotete. ECU’en står over det dekselet. I tillegg er det dessverre så trangt at grenrøret også må av. 11) Av med Flame Arrestor 12) Koble ned opphenget til ECU 13) Av med grenrøret på SB side (når det først er av blir det også testet med trykk for å være sikker på at det er tett. Grenrøret bestod ikke trykktesten og da må det jammen meg sveises her også. Enda en tur til sveiser’n, selv om hullet var enda mindre enn på sylinder 1). 14) Rense rullevipper og deksel manuelt 15) Koble punkt 11-13 tilbake på plass og med ny pakning 16) Starte opp maskineriet og ny runde med rensing på tomgangskjøring. 17) Ut med renseoljen 18) Bytte oljefilter 19) På med enda en runde renseolje og 10 min tomgangskjøring 20) Ut med renseoljen som nå så ut som da den gikk inn 21) Bytte oljefilter for tredje gang 22) På med Mobil 1 - 4T Racing olje 15W-50 (skulle ikke spares på kronene her nå) 23) Prøvetur!

 

Nesten klargjorte rullevipper i "Gold Series" fra Crane. Artig å se det "beste av det beste" i båten:

1465735064.jpg

 

Litt gnikk på Flame Arrestor mens man er i gang:

1465735314.jpg

 

Mobil 1 Race 4T:

1465735051.jpg

 

Maskinen med riktig olje og i godt humør:

siste.jpg

 

Ja ja, ikke en drømmestart dette, men når det først gikk galt så må jeg jo si her har man ganske kjapt kommet seg tilbake på fjorden. Oljen ut umiddelbart og gjennomført full rens med en maskin som går igjen kun 3 dager etter diagnosen var knall. Komplett maskin med hele programmet gjennomført under en uke etter, med sveising av to grenrør i tillegg, var også fantastisk. Det får man være veldig fornøyd med tross alt. Er vel veivaksel-lagrene som eventuelt kan ha fått seg en smell av saltvannet når det gikk bra med stempler og sylindre. Får håpe det går bra, selv om jeg nå sikkert kommer til å få mange råd om å få ut motoren og skru den fra hverandre. Det tror jeg vi får se an når været er så bra som det er, men gode tips mottas med takk. Man vil vel merke slakk i de lagrene om det skulle skje noe? Ellers må jeg bare fremheve forrige eier som en "true gentleman". Han har hjulpet til med masse. Cudos i den retningen :thumbsup: Da krysser jeg fingrene på at alle pakninger har holdt og at det blir tut og kjør igjen :rolleyes: 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Donzi! Båten hadde gått 5 timer etter sjøsetting da dette ble oppdaget og det meste av den kjøringen har vært i putrefart. Det er altså ytterste konsekvens, men trolig har den gått mindre enn det med dritten om bord. Selv om det ser brutalt ut på peilepinnen fikk jeg faktisk ut bare ca 9 liter. Med 8 liter på maskinen er det altså maks en liter med vann. Ved inspeksjon under ventildekslene etter testturen på 2 timer var det strøkent. Ingen tegn til ny tilførsel av vann eller gris fra det gamle.   

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått igjen "midt-platen" som måtte sveises på nytt etter helt feil oppmåling. Synes det ser veldig bra ut og vinkler og lengder henger nå "på greip". På dette bildet vises sitte-ordningen, men man kan altså enkelt lage solseng i mange varianter med disse hengslene som er brukt.

 

bilde

 

Grublet mye på hva som kunne være oppstiver under sitte-delen. Her var jeg inne på mange alternativer, men det ble enten for mye trykk på en liten flate, for lite fleksibilitet, for stygt, for porøst eller noe annet som gjorde at jeg ikke falt for ideen. Plutselig tenkte jeg på "kork" som materiale. Litt svikt - fremdeles solid, trekker ikke vann og bredt nok til at trykket fra passasjerer blir fordelt på et stort nok område. Et raskt søk på nettet avslørte at IKEA hadde gryteunderlag i riktig størrelse med 3 cm høyde og 20x20, deretter kontaktlim fra Casco, så på med skrogbekledning for at dette ikke skal se totalt ut som hjemmemekk. Han i kjøkkenavdelingen hang ikke helt med da jeg dro av gårde med 36 av de 37 underlagene de hadde på lager kl 22:58  :crazy: .

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da er de siste tegningene til sying av puter oversendt. Litt for hånd og en del med PowerPoint. Med lang avstand til han som syr er det litt risk for at mye kan gå galt på veien fra mitt hode til ferdig produkt. Her er det definitivt rom for feil oppmåling, feil i tegninger, dårlig hukommelse og masse misforståelser. Fingrene krysses for at det er tenkt på alt og at dette sitter etter planene straks det er ferdig....

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Ekstremsportveko"

 

Jeg bruker den tittelen, for det er litt slik det det føles ut denne uken. Etter en tur fra Tjøme til Arendal onsdag mistet jeg styringen ytterst i Oksefjorden (Tvedestrand). Siden båten har full hydraulisk styring er det ikke noe særlig backup om først hydraulikkoljen skulle kommet seg ut av systemet. Med 10-15 minutter igjen til destinasjonen var det bare å komme seg videre for å unngå et mulig slep. Frem kom jeg og da var det bare å åpne motorlokket.

 

Her ser det ut som om det rene slakteriet: 

bilde

 

Som tidligere er det beste rådet "keep cool", så er det å få tømt kjølsvinet og rengjort så godt som mulig. Uten tilgjengelig olje for å fylle på blir det gjettelek på hvor feilen ligger, men hypotesen er at en pakning er gåen på bendet på slangen som går inn på pumpen. Det er litt slark i den, så det virker ikke urimelig og jeg tar sjansen. Da er det bare å få hodet på puten og forberede morgendagen. Dessverre blir det litt av en overraskelse når jeg kommer i båten dagen etter:

 

"Halve fjorden" har kommet seg inn i båten:

bilde

 

Det var omtrent knusktørt i maskinrom bare 10 timer tidligere, så her må det ha skjedd noe. Men, dette må altså være feil #2. Status er dermed at jeg kan ikke styre båten og den tar inn vann. Ikke noe knall combo for å si det slik! :diving:  

 

Da må det handles raskt! Tur til gjengen på TESS på Stoa for å få laget ny slange. Det ble ordnet på kort tid av superhyggelige folk med en riktig god båtprat på kjøpet. 

 

Ny slange ser slik ut (nederst):

bilde

 

Så var det å komme seg videre. Siden oljen i kjølsvinet var rød antar jeg at det stod på gir-olje (dexron III). For å unngå å blande oljer kjøpte jeg inn 3 nye liter og så bar det hjem igjen. Ny slange på, ny olje og...... nei. Feilen var ikke slangen (selvsagt). Frisk olje over alt og det var som å kjøre skøyter på dørken :headbang: Bare å rengjøre samtidig som man feilsøker videre. Jeg kunne se det renne litt olje av oljekjøleren og dermed ble slangeklemmen strammet, ny olje toppet opp og....... nei. Ikke feilen det heller. Spruten står igjen og noen saftige gloser forlater munnen /&%¤%¤#"¤%%. Jeg har ikke noe valg, oljekjøleren må av.

 

Oljekjøleren er montert nesten under motoren og nå er vi langt utenfor min comfortsone på hva jeg på papiret skal mestre. Spørsmålet er også om det er mulig å få det av/på uten å ta av grenrøret. Det har jeg gjort tidligere i år og det orker jeg bare ikke uten at det er absolutt nødvendig. Det blir å forsøke med grenrøret på. Kjøleren kom seg av om ikke annet og der er endelig feilen lokalisert. En liten sprekk i overgangen mellom inner- og ytterrøret. Akkurat der slangen som går videre til kjølingen kobles på. Bare å komme seg videre til nærmeste verksted som har en slik på lager. Det blir hos Andre på Predator Boats på Tromøy. Dette er gutta som har montert mange 8,2l, så snakk om å komme til noen som kjenner oppsettet mitt. Delen jeg har med meg er selvsagt ikke standard, da den er påsveiset nye bend for å passe forsterkede slanger i begge ender. Da hjelper det ikke at de har reservedelen på lager. Andre sier "et øyeblikk" og forsvinner en god stund før han er tilbake med noen brukte deler. For ikke utbrodere for mye, så lagde han rett og slett en erstatning med deler de hadde i skuffen. Den ble betydelig mer "heavy duty" enn den gamle for å si det slik:

 

Gammel og ny oljekjøler:

bilde

 

Tilbake i båten var utfordringen å få dette montert igjen. Jeg fikk det på, men det var på den siste kalorien i kroppen. Fylte på med olje og pumpen hveste som en katt. Ikke igjen tenkte jeg, men heldigvis var det ikke det. Etterfylling av olje på tanken så ordnet det seg og det var bare å kjøre for egen maskin igjen. Men, problemet med lekkasjen av vann inn i båten var ikke løst. For å unngå at den endte på havets bunn ila natten var det bare å få den på land, så får analysen av hva som er galt gjøres siden. Arbeidshypotese er belgen. Nok om det i denne posten.

 

Her er båten i skrivende stund:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor skal man begynne hen? Vi kan starte med dette: :thumbsdown::headbang:   :sad:  :headbang:  :eek:  :nonod:  :diving:  :lipseal:  :headbang:  :headbang:  :headbang:

 

Sommerferien 2016 - del 1

 

Etter noen hundre timer med arbeid for å få strøken båt til sesongstart og påfølgende uker med båt på Sørlandet i den lille ferien man har, svir det greit i toppetasjen at båten nå står på land for 10. dagen på rad. Gitt at man skal prioritere familien og mangler både verktøy og kompetanse er det bare å få proffene til å gå løs på dette. Etter at vannet kom inn i båten var det bare å starte med analyse av hva som var galt. Her en liten oppdatering av hvor jeg står. Det blir mange bilder og beskrivelser, så dette vil spres over flere innlegg. Ett sted må man starte og første steg var av med drevet.

 

Dessverre har både blåskjell, flyndre og ål bestemt seg for å ha party i belgen min uten at jeg er invitert:

party_i_belgen.jpg

 

Slik ser belgen ut (uten tilsynelatende sprekker, men fryktelig grisete):

belgen.jpg

 

Lageret i transomen :eek: :

lageret_ute.jpg

 

Drevknuten's beskaffenhet, med en ekstra tvilsom status på akselen der den har gått gjennom lageret:

knutebelgen.jpg

 

Også bekymringsfullt er at det er en liten knekk på sjøvannsslangen. Her er det satt på en tang for å se om den kan vris og rettes opp igjen:

1469005614.jpg

 

En av de gode nyhetene (som man er sulteforet på) er at drevet ser meget bra ut innvendig

 

Ovenfra:

drevlager.jpg

 

Fra knuten/simring:

drevlager_2.jpg

 

Satt i nytt lager i transom men ikke ny knutebelg 

nytt_lager.jpg

 

Her er det naturlig å sette strek for del 1 (men det blir dessverre ikke bedre i neste post :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Sommerferien 2016 - del 2

 

En ny inspeksjon av sjøvannsslangen på transomen og det faktum at det hadde kommet så mye vann inn i båten gjorde proff-gutta usikre på om den var ved sine fulle fem. Det kommer ikke så mye vann inn som jeg opplevde gjennom det lageret. Det er rett og slett ikke nok plass mellom lager og aksel. Resultatet av den inspeksjonen er at det høres ut som transom er gåen og at lekkasjen er et annet sted på den. Om den skal byttes er det ingen bønn. Ut med motoren.  

 

Motoren ute av båten (dessverre ikke i sitt rette element i juli måned):

bilde

 

Det første vi oppdager er at sjøvannsslangen fra transom til sjøvannsfilteret også har en liten knekk og skal selvsagt byttes i en slange med litt bedre spesifikasjoner. Med denne båten er det, lettere overdrevet, ett øye på temperatur og ett på navigasjon. Med to knekker på sjøvannsinntaket skulle man kanskje tro det har blitt for lite kjøling, men det har altså gått meget bra:

bilde

 

For å få ut transomen er det en badeplattform i veien. Litt bruk av vinkelsliper må dessverre til, men blir helt strøkent og har null å si for bæring eller estetikk:

bilde

 

Transom ute (hekken ble målt til 65mm tykkelse. Solide saker):

bilde

 

Maskinrom uten maskin (her er det stor forskjell finishen på de stedene jeg har kommet til og der jeg ikke har det. Ser ikke akkurat strøkent ut fra denne vinkelen dessverre): 

bilde

 

Med maskinen ute byr jo muligheten seg for å gjøre dette vakkert. Et lite vindu med kvelds-oppussing bød seg. Da var det bare å handle litt 2K og "get to work". Ble International - Perfection denne gangen også, nå i farge Platinum som vel må kunne kalles vanlig maskinrom-grå. Jeg har jo ikke akkurat glid heller da. Etter at jeg er ferdig med å male kl 23:15 setter jeg havnpresenningen på gløtt for å skape litt trekk for at dette skal være herdet til dagen etter. Et uanmeldt regnvær kommer i løpet av natten og fyller opp maskinrom med vann. Samtidig velter en liten kanne med drevolje inn i den halv-våte malingen  :headbang: . Etter å ha gjort det man kan gjøre for å begrense skaden ser det dog slik ut...

 

Overhalt maskinrom (jeg har fjernet den aktre lensepumpen og flottøren og latt skruene stå igjen. Den var defekt og ny må kjøpes inn):

bilde

 

Gammel transom ute. Ord er vel overflødig:

bilde

 

Her setter vi strek for del 2. More to come.....

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Donzi. Alltid hyggelig med en oppmuntrende kommentar fra deg. Ja, jeg føler definitivt at jeg har fått min dose båt-uflaks i denne omgang og det grenser absolutt opp til komisk. Man får trøste seg med at i den store konteksten er det viktigere ting enn en båt i en sommerferie, men forbasket ergerlig er det nå en gang. Inntil videre holder jeg motet oppe. Bukker jeg under så kommer det en IM fra meg......

Link to post
Share on other sites

Godt å høre.

 

Husker godt min første sesong med båt. Hadde pussa og skrudd en hel vinter. Båten lå på vannet i 15 minutter før hele motoren havarerte. Da er det vanskelig å ikke bli forbanna.

 

Husk at du har en båt som er verdt å skru på og legge penger i. En båt med masse historie og en motor som mange misunner.

Link to post
Share on other sites

Sommerferien 2016 - del 3

 

Det var et berettiget håp om å fikse drevknuten som allerede var der ved å skifte lagrene, slipe aksel og pusse opp metallet. Det var det dessverre ikke mulig å få til. Konklusjonen var komplett ny drevknute og aksel. Det ser jo riktig så bra ut:

 

Ny drevknute:

bilde

 

Så måtte valget tas på ny transom. Det stod vel egentlig mellom "MAGNUM-transom" eller "Bravo 1 HP-transom". Det blir førstnevnte som skal inn i båten. Passer utmerket til Bravo 1. Med ekstern styring blir det en bra kombinasjon. 

 

Ny transom:

bilde

 

Ny transom fra siden:

bilde

 

Liten impeller-sjekk når det først er enkelt å skru. Alt ser bra ut:

bilde

 

Motoren er også tilbake i båten og med regnvær blir det laget et lite telt for å få arbeidsro:

bilde

 

Så skal alt justeres og kalibreres. Doren glir inn med lett hånd etter at gutta har justert og ordnet.

 

Drevet er påmontert igjen:

bilde

 

Så var det den hersens eksosen igjen da :headbang: Den passerer ikke trykktesten denne gangen heller. Nå på sylinder 8. Må sveises igjen. Det begynner å demre for meg at disse i beste fall holder ut sesongen og jakten på nye headers eller manifolder/risere er i gang. Det er dritkult med syrefaste headers, men de blir dessverre sprø med varmen fra motoren og kjølingen fra saltvannet (som også blir stående i dem etter kjøring). Det er ikke gitt at det blir samme type neste gang. Det ble uansett tett inntil videre, men jeg får være forsiktig på labben så det ikke går for varmt ut denne sesongen.

 

Trykktesten ikke passert og det bobler i inner-røret:

bilde

 

Og her er det vel greit å sette strek for "del III"

Link to post
Share on other sites

Sommerferien 2016 - del 4

 

Siste post på dette temaet for denne gang. Båten ble sjøsatt og jammen hadde vi ikke en ikke oppdaget lekkasje til. Nå er man blitt så mør at man tenker nesten "selvsagt". Heldigvis var det ikke all verdens å løse det problemet. Nå var det sjøvannsfilteret som lakk.

 

Ut med det gamle sjøvannsfilteret:

bilde

 

Inn med nytt sjøvannsfilter, på ny plassering i båten. Ørlite fukt i spantet oppdaget under montering, men ingen krise da dette nok tørker til vinteren:

bilde

 

Ut med alt vann med den nye pumpen fra "Whale". Det var andre boller for en som har hatt en halv pumpe tilgjengelig:

bilde

 

Nå går jeg nesten surr i hva som er gjort i båten i denne omgangen, men her en dump fra toppetasjen som det IKKE allerede er bilde av i postene over:

 

- Ny spunnet sjøvannsslange fra transom til sjøvannsfilter

- Ny spunnet sjøvannsslange fra sjøvannsfilter til impellerhuset

- Nye bolter/spacere på propell

- Nye slanger fra transom til ekstern oljetank

- Fikset dysen på sylinder 3 (som hanglet litt), så nå går den skikkelig på alle 8

- Nye vibrasjonsdempere på platen til bensinpumpen. Etc etc

 

Ellers må jeg avslutte med et bilde av en hardarbeidene og satsende gjeng som jeg virkelig har blitt godt kjent med i sommer og som har jobbet hardt for å få meg tilbake på vannet. Her er gutta fra Predator Boats / Unimar v/ Karl Pedersen og Andree Bakkegaard. Jeg må også takke Thomas og Gunnar (ikke avbildet) som har bidratt med masse. Jeg føler jeg har blitt svært godt ivaretatt av denne gjengen og kan helhjertet gi tommel opp til kunnskapen og kundepleien.

 

Karl (venstre) og Andree  

bilde

 

Det ble totalt 13 dager på land og det er jo sånn passe i en sommerferie, men tross alt er båten i en vilt bedre stand enn den var. Mer syning enn det orker jeg ikke i denne omgang da dette selvsagt ikke var gratis heller (huff og huff). Da stenger vi dette temaet og ser frem til fine dager på sjøen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Veldig trist (og irriterende) når det dukker opp nye utfordringer på rekke og rad når du egentlig kunne tenkt deg å bruke båten..! Synes det er imponerende og inspirerende at du fortsetter å stå på slik du gjør :thumbsup: Nå er vel hele båten så god som ny, håper du får drift på det og kan nyte sjølivet det lille som er igjen av sommeren :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Puter til akter og cover ned til kabinen er ferdig sydd. Strengt tatt var det ferdig for noen uker siden. Men, de ble på en måte liggende på bakrommet innpakket i plast under plunder-og-heft-perioden. Nå er det i hvert fall montert i båten og det ble temmelig bra. Her er det altså fleksibilitet til å la det stå som på bildet, hive ut alt for maks plass på dørken, eller å utvide til en kjempestor solseng (som jeg ikke har tatt bilde av). Blir nok stående mest med en ekstra sittebenk som vist tenker jeg. 70-talls-sømmene er videreført også her, men baksiden er sydd med netting.

 

Nye puter på spesialsveisede aluminiumsbenker:

bilde

 

Cabin-cover (eller "lefsa" som den fikk som arbeidstittel) skal originalt være i tre, men manglet til min båt. Et kort forsøk på å få tak i en brukt endte med få konkrete spor. Med inspirasjon fra det sorte trekket som ble levert på Windy 22 Sport fikk jeg ideen til en mykere variant som gir noe greiere høyde for å komme inn i kabinen. 

 

Ny "lefse":

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...