Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Videre bakover ble det..... :headbang:  To skritt frem og ett tilbake å mekke båt tydeligvis. Det er fortsatt lekkasje i luken. Kjente at det var fukt bak isolasjonen og da jeg dro i den fikk jeg 2-3 dl med vann i hodet. Bare å rive av alt og finne stedet som lekker (ikke funnet enda) :diving:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Moby. Gul er jo ikke akkurat en "trend-farge" for å si det forsiktig, men på denne er jeg enig med deg at det funker. Motoren er, hvis jeg ikke har fått det frem tidligere i tråden, helt moderne og har i skrivende stund gått 143 timer. Den er altså ikke fra byggeåret heldigvis, da majoriteten av de ca 500 hestene nok hadde pensjonert seg for lenge siden.  

Link to post
Share on other sites

Så ble det til at skrogbekledningen i kabinen også ble revet av, skjønt "revet av" er vel tidenes underdrivelse. Det satt så infernalsk hardt at med en krokete rygg og en tollekniv gikk det halvtimen på kvadratdesimeter'n. Da er det jo dagens lykke at en kompis, bokstavelig talt, kom forbi med Feinsaga under armen. Da ble det andre boller! Godt å få det av og benytte muligheten når all hardware allerede er demontert på andre siden av veggen. Lettere å gjøre det nå enn i fremtiden, selv om det strengt tatt ikke var helt nødvendig. 

 

 

kledning1.jpg

 

kledning2.jpg

Link to post
Share on other sites

Den råten på hyllen på BB var jo viktig å få has på. Etter litt grubling ble oppskriften som følger: Pusse ned - Antiparasitt - Byggeskum (Casco) - Pusse ned - to-komponent epoxy (West) og glassfiber. Kunne sikkert vært estetisk enda vakrere, men når det skal gjemmes under skrogbekledningen var det viktigste at det var solid. Egentlig ganske happy med resultatet...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Skrogbekledningstid! Jeg sparte heldigvis på de gamle trekkene og brukte dem som maler (selv om jeg la inn en god buffer i tilfelle rottefelle). Da håper jeg inderlig at jeg ikke har speilvendt eller lagt noe opp-ned, ettersom forarbeidet ble gjort i stuen. Skal bli spennende å se om man lykkes med nesten fire meter lange remser når man aldri har gjort dette før :pray:    

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja da er man hjemme igjen etter lang økt med diverse bekledning. Egentlig skulle jeg lime den nye rett på den gamle (originale?) bekledningen slik det var gjort forrige gang. Jeg hadde jo allerede dratt ev ett lag med gammel skai. Men neida, min gode kompis som kom på besøk for å hjelpe til med et par ekstra hender beordret av med det gamle. Flaks for oss stod det meget bra til bak der og humøret steg. Etter å ha lest tråder opp/ned her på BP fant jeg ut at jeg ikke hadde erfaringen til å kline til med kontaktlim. Derfor ble det CascoFlex isteden som var veldig grei å jobbe med. Dog, rett arbeidstemperatur i forhold til varedeklarasjonen er 18-23 grader, så det blir spennende om vi går på en smell her under herdingen. Det snødde da vi startet og var 2-3 grader da vi sluttet. Man kan jo bare angre på at man gjorde en haug med andre aktiviteter tidligere på dagen slik at man står igjen alene under en lampe langt ut på kvelden i kalde forhold. Forresten; hadde jeg ikke hatt en malerulle liggende hadde jeg vært i trøbbel. Det var eneste måten å få ut luftlommene på. Nok om det. Her kommer tre bilder i prosessen:  

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da ble det litt julekveld i april! Interiøret kom i retur fra systuen og etter hva jeg kan forstå så er jobben utført av en tryllekunstner. Dette må ha vært tidkrevende og pirkete arbeid. Litt varmere farge (noe mer gult) på trekkene enn i skrogbekledningen og topcoaten, som umiddelbart gjorde at pulsen steg et par hakk. Etter å ha sjekket på båten tror jeg at den ørlille kontrasten blir bra og vil være helt uproblematisk. Uansett, lærdommen får være at fargeutveksling av stoffprøver på MMS innebærer risiko. Kunne ha tatt flere/bedre bilder, men paneler og stoler skal få være beskyttet i plasten en stund til...   

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Litt lite tid til båt for tiden, men da ett av panelene skulle ut av plasten i dag var det full alarm. Da plasten ble åpnet var det som om det plutselig ble fullt av svakt røde flekker på skaien. Om fargen skal beskrives må det bli som om det har ligget rødvin der i en kort periode før det ble tørket vekk igjen (men at flekken har satt seg). Det ble selvsagt full inspeksjon av resten og det gjelder altså alle paneler. I alle dager har skjedd her? Lim som har reagert med skum? Lim som har reagert med skai? Magica fra Tryll med mystisk pulver? Jeg synes så fryktelig synd på han som får dette i retur og må gjøre jobben på nytt. Men, han tok det "som en mann" og sa at dette kunne han ikke leve med så da er det jo ikke noe alternativ. Da blir det dessverre sånn. Det rare er at det bare gjelder panelene, ikke stolene (enn så lenge i hvert fall). Her er et par bilder som ser dårlig ut på PC'en, men noe bedre på mobilen.

 

flekker_1.jpg

  

flekker_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Da ble synderen til lekkasjen trolig funnet! Det var hengslene på dekksluken som hadde en bitte liten åpning, stor nok til at regnet kommer seg rake veien inn når mutterne under hengslene samtidig er rustne. Jeg klarte å vrenge av en av mutterne på undersiden og den hadde "tomme-gjenger" og er derfor amerikansk. Mitt bet er at den er originalen. Etter å ha stukket en skrutrekker inn i treverket ved siden av mutteren er vel konklusjonen at det er delvis/helvis råttent i det "spantet" som sitter under dekket. Samtidig er jeg rolig på at det spantet har liten betydning for strukturen i båten, da det ikke en gang hviler på skrogsidene. Jeg tror rett og slett den kun fyller funksjonen som bæring for luken som ikke lenger er i bruk allikevel. Enn så lenge tester vi å tette dette så får man vurdere om det er behov for et skifte av treverket etter hvert. Skal båten på vannet til begynnelsen av juni har jeg ikke tid til å kåle med dette. Spantet er uansett godt pakket inn i glassfiber og nærliggende treverk virker til å være i tipp topp stand. Da får vi håpe at det er tett en gang for alle :pray:

 

(Båten står innelåst blant mange andre båter under et tre og er således under kraftig pollenangrep. Får ikke gjort noe med skitten Sika og båt for øvrig. Fikses senere) 

bilde

Link to post
Share on other sites

I kabinen går arbeidet fremover. Fristelsen ble for stor til å skifte ut skrogbekledningen under toalettluken også selv om den sjelden ser dagslys. Da har jeg faktisk tatt bort all gammel bekledning på hele båten. Det var ikke i planene da jeg kjøpte den for å si det forsiktig, men det ene har vel en tendens til å ta det andre. Luken er nå komplett og tørker. Da er det bare å gjøre klar til full runde med to-komponent maling og få på den siste skrogbekledningen i kabinen for å bli ferdig her inne.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Milepæl er nådd med å ha fyrt opp maskineriet! Deilig at den startet på første forsøk. Jeg må innrømme at Jeg skvatt litt bak der med mobilen i hånden på video-modus da det var litt mer trøkk enn forventet. Gikk over alt av slanger og etterstrammet det meste før vi fyrte den. En av slangene (den mellom ferksvannskjølingen og motoren) fikk ikke være med videre etter en visuell sjekk og måtte byttes. Deretter bytte av oljer, filtere etc

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Så over til side-prosjektet med sittegruppen og solsengen. Her har det vært grublet frem og tilbake og nå står vi med nesten ferdig løsning etter diverse med sveisearbeid (ikke utført av undertegnede selv). Det er disse tre alu-platene som er svaret, fremfor bygging av fast sittegruppe i tre og glassfiber:

 

bilde

 

Her er altså planen at man skal kun velge mellom ingen solseng, liten solseng, sittebenk i kombinasjon med liten solseng eller megastor solseng. Det er jo reneste kinderegget, men gjør at man kan beholde full fleksibilitet i båten. Platene skal hvile på de langsgående putene (tåler lett vekten av dette), derfor "sidevingene". Dessverre har vi ikke fulgt med i timen og ryggstøtteplaten (#2 i rekken) er laget for høy og må gjøres om igjen :headbang: . De tre platene skal kunne hektes sammen og fra hverandre med hjelp av disse festene: 

 

bilde

 

Her er det lagt ut i "grande-solseng-versjon" før puter til denne delen av båten er sydd. Dette tror jeg kan bli bra, bare nevnte plate fikses:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått leveranse nummer 2 fra systuen og denne gangen er det ingen misfarging på skaien. I denne runden ble det ikke brukt lim, som kan ha vært årsaken i siste forsøk. Igjen ser det ut som håndverk av ypperste klasse. Fargen og teksturen sitter også som et skudd. Begynner å nærme seg noe nå...

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det ble vel 30 timer med hard jobbing denne helgen og knapt et bilde å poste. Helt ordinære oppgaver som stoffing og en bråte med halvferdig jobb blir ikke rare oppdateringen. Men, et bilde fra maskeringsjobben av hekken før drevsprayen skal på får vi ta med. Det tok et par timer i blesten med mye knot rundt alle slanger, braketter, badeplattform etc, men det var heldigvis tett. Hadde soleklart vært enklere å beholde den i sort, men når man først har bestemt seg blir det bare å fullføre... 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da er eksospottene, eller eksosbøttene om man vil, klare for montering. Silent Choice er fjernet som funksjon (ryker på tæring under vann uansett etter et par uker), så da har jeg demontert det systemet med trykkluft, fjærer etc. Spjeldene blir nå permanent stengt så tar man så mye hensyn til omgivelsene som mulig selv om det sannsynligvis tar noen knop på topp. Det spiller i så fall ingen rolle. Det blir også en ekstra forsikring mot eventuelle tilbakeslag.    

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Med oppholdsvær meldt på Yr så får vi håpe at man får klemt inn en økt med polish og voks i morgen. Jeg har aldri holdt på med maskin verken på bil eller båt før, så da ble det en alt-i-ett som ble kjøpt i vinter beregnet på både bil og båt for å unngå at man kjøper seg arm og fattig på en maskin til hvert formål. Valget falt på Torq 10FX som jeg ikke har sett blitt diskutert her inne før. Dette er en DA-maskin som går mellom 1500 og 4000 rpm og jeg håper den fikser jobben. Ganske lett er den også, så får vi håpe at skuldrene henger på etter øvelsen. Av de andre produktene er det gjengangere som Autosol og Meguiar's som står menyen, mens Polish Angel og Scholl egentlig er for bilen. Men, så var det en annen her inne på BP som hadde vilt blank båt med Scholl (S3 og S30+), så vi får se om kanskje de kommer i bruk også. Uansett, vi får se om den gamle damen kan skinne skikkelig igjen også utvendig.        

 

voks.jpg

Link to post
Share on other sites

Den store poleringsdagen kom så vidt i havn før regnet virkelig satte inn. Her er noen bilder av prosessen:

 

Før: Fenderlist (matt)

bilde

 

Før: Akter (klart den mest oksiderte delen av båten og virkelig noe å bryne seg på hvor hele menyen og litt til måtte brukes) 

bilde

 

Etter: Akter med ny gloss og krom fenderlist

bilde

 

Etter: Styrbord

bilde

 

Etter: Fordekk

bilde

 

Etter: Der kom regnet og det beader bra enn så lenge i hvert fall!

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...