Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Hakkannen skrev On ‎07‎.‎07‎.‎2017 at 1.12:

Dette er rett og slett porno?

He he. Takk for enkle og rene ord for pengene @Hakkannen. Nytt ord; "eksos-porno" :thumbsup:

 

Sivijo skrev for 20 timer siden:

??

Takker for enda en positiv tilbakemelding @Sivijo !

 

Ineqinn skrev for 19 timer siden:

Hei Passbåten; utrolig kult og strøkent opplegg men er du ikke redd for at det blir for mye lyd - spesielt når det f.eks er litt sent?

Det blir det helt sikkert og meget godt poeng @Ineqinn. Jeg hadde i utgangspunktet 3 alternativer.
1) Gjennom drevet
2) Gjennom det eksisterende eksosanlegget som gikk ut under vann i egne rør 
3) Lage fri eksos (eventuelt i kombinasjon med et "silent choice" eller andre former for demping). 

Jeg har tenkt på følgende vis: Ref #1. Jeg tror neppe eksosen får løpe fritt nok gjennom drevet. Det blir rett og slett for trangt. #2 var egentlig ikke en så dum idè av han som satte det opp (helt stille på putre-kjøring og fri eksos i plan), men analysen av motoren viste vel at den ikke hadde hatt det så bra den siste tiden, herunder rustne komponenter. Kan være mange årsaker til det, men en av dem er trolig at en veldig skarp kamaksel (bratt vinkel som igjen gir kortere åpningstid) krever friere flyt av eksosen enn det man får til med lukket eksos. Om man f.eks ligger stille på tomgang med det oppsettet blir det mye komprimert luft i eksosen når det kommer bølger og bevegelse i båten. Lydbølgene kan også fort returnere når de treffer vannet inne i røret og ødelegger flyten på utblåsningen. Jeg har diskutert dette med noen som virkelig kan det og derfor ble beslutningen for å gå for #3 til slutt tatt (eksosmønstre og eksosflyt er dog godt utenfor min kompetanse, bare så det er sagt). Dette var på ingen måte det billigste alternativet så jeg tenkte meg godt om før vi satte deler i bestilling.

Så til spørsmålet om bråket; Jepp, det kan fort bli for mye lyd som igjen kan skape noen begrensninger i bruken på kveldene. Men, jeg følte vel egentlig at det ikke var noe valg her om motoren skal få seg mange gode år fremover. Jeg får kalkulere inn det å ta hensyn underveis mens man bruker den. Samtidig håper jeg at disse Bullet Mufflerne fra Gibson skal hjelpe litt på de høyeste skrike-lydene og kanskje muliggjøre det å fyre opp om kveldene i nærheten av andre. Hvordan dette låter blir dog et ubesvart spørsmål inntil videre. Test-kjøringen av motoren i verkstedet ble gjort med de gamle grenrørene, så spenningen er fortsatt til å ta å føle på her. Vi har jo diskutert eksos før vi Ineqinn, så om du bestemmer deg for endre på din 496 i Windy'en, får det kanskje bli en liten prosjekt-tråd ut av det? Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

I skrivende stund er jeg i utlandet - rakk ikke utsett før ferien startet :rolleyes:. Da skal jeg altså gjøre det man ikke skal gjøre senere denne måneden, nemlig kjøre hele veien ned til Sørlandet på helt nyoverhalt maskin. Den blir riktignok testkjørt på vannet hjemme i Norge senere denne uken - så mulige feil oppdaget under innkjøring er forhåpentligvis mulig å luke ut i forkant. Båten er i de beste hender. Så til litt mer av ombyggingen.

 

Fuel-systemet var det et stort behov for å gjøre noe med før årets sesong. Det var rett og slett litt skummelt slik det var satt opp. Fuel-filteret satt på blåse-siden av pumpen og det er ikke noe høytrykks-filter (selv om det under normale omstendigheter skal klare det trykket). Slangene var i aluminium med stål-koblinger som ikke er en heldig kombinasjon. På toppen av det hele var braketten som holdt fuel-filteret også kjørt (fare for lekkasje), så det måtte inn en ny. Dette er nå gjort.

 

Forferdelig dårlig bilde (skal ta et nytt siden), men nå er det nye slanger rund baut med følgende rekkefølge (og filteret endelig på sugesiden av pumpen): Tanken -> Filter -> Pumpe (giver) -> Kjøling -> Motor. Det er også byttet til Merc-filter isteden for Volvo Penta. Det koster 1/6 av prisen for et nytt og mye lettere tilgjengelig på landets marinaer om man skulle gjøre et skifte. Sist jeg skulle ha et originalt filter fra VP måtte det spesialbestilles og sendes fra Sverige (har sikkert noe med at dette er en DPX500). Jeg er blitt fortalt at det var to filtere originalt, hvorav det som satt på blåsesiden var et høytrykksfilter, men jeg har ikke klart å finne tegninger på dette. Nå er det uansett på stell med det oppsettet som nå er valgt. Det gamle filteret var fullt av mye møkk, så spørsmålet var om kvaliteteten på bensinen var god nok og om vi måtte rense opp litt i tanken. Tappet ut ca 20 liter og det så ikke så gæærnt ut, så da lar vi det være. Selve pumpen og braketten den står på er beholdt: 

fuel.JPG.3ba513344f59f8074c4b9f86e97cac7d.JPG

 

Gamle slanger:

5961d63d141ba_gamleslanger.JPG.82a72e3ac3b88870aa708ddde01de168.JPG

 

Maskinen står i båten. Doren glir lett inn:

doren.JPG.d2dbdbc3ba747bcb5dc3c852420fd6ac.JPG

 

De utvendige slangene på den hydrauliske styringen var ikke gode, da mye av isolasjonen var borte. Jeg stod i fjor med Plasti Dip og kladdet dette til som en midlertidig løsning, men sånn skal det jo ikke gjøres. Nå av med slangene - og oljen er tatt ut av systemet. Nye slanger er bestilt på TESS.
styring.JPG.0239f5928d66225d1b4a69fc0d9b4e44.JPG 

 

Etter at nebbtangen kverket tre skruer i dashbordet har jeg støpt nye fester i epoxy:

5961d7b1459a7_dash2.JPG.3c7b3cd71b3d36ba9f1af2d98047f79f.JPG

 

Pærene fra Osram fungerte strålende, for første gang lys i alle instrumenter:

dash.JPG.69ff7970f34df32f5aea8ce65f431050.JPG

 

Gamle eksos-deler:

5961d7e38c040_gammeleksos.JPG.c412c29e05655afb8c0326cc25b6ab13.JPG

 

Det står litt igjen før utsett, men det nærmer seg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten sjøsatt for sesongen 2017 på det som sikkert var den beste dagen hittil i år! Første strekk ble de første fire timene med innkjøring av ny motor på turen til Sørlandet. Variert turtall (endring hvert 3-5 minutt), stort sett under 3500 rpm, med to korte drag opp til 4000 rpm. Den koser seg spesielt på ca 3100 rpm og da ca. 30,5 knop. Maskinen og eksos malte som en katt hele veien. Meget fornøyd så langt med motoren (som jeg lager en post av når regner gir seg og jeg får tatt noen bilder) i kombinasjon med den nye eksosen. Tur-bilder har vel strengt tatt ikke noe i en prosjekt-tråd å gjøre, men når det er "test-tur" og Norge viser seg fra denne kanten med totalt havblikk og 23 grader, får det bli et par allikevel.

Sandøysund:
5971c29dc1546_DSC_2415(002).JPG.d80b7599bda6cc1b4ed805f4538eb699.JPG

 

Bunkring på Blå Brygge (Hvasser):

5971c52f04387_DSC_2418(002).JPG.40023fa331d31d65b5eed1e314ad31cd.JPG

 

Kløvningen (ved Verdens Ende):
5971c2a56a39f_DSC_2427(003).JPG.5b2a3af1bb583e35887aee98002b1693.JPG

 

Nærmer seg Sildodden:

5971ca221dc14_DSC_2437(002).JPG.f9c718da7fae8c04d2dab9c433fad7a2.JPG

 

Møkkalasset. Rødt fyr med hvitt magebelte har jeg alltid likt. (Litt dårlig zoom på mobilen i skumringen):

5971c2c9d8c0d_DSC_2446(002).JPG.80ff3e2d6656e1c906d6d588ad29dbb3.JPG

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

John Travolta spiller Don Aronow i "Speed Kills" / "Cigarette".

 

Da blir det film om mannen bak min båt og mange andre "fiberglass classics" (også her på forumet). Grunnleggeren av merkene Formula, Donzi, Magnum, Cary og Cigarette blir tema når det blir helaftens spillefilm om båtbyggeren fra USA. Boken om ham (en av dem) heter "Speed Kills", men det ser ut som om filmen skal hete "Cigarette". Da får vi se om det blir verdt å bruke noen timer på å se denne filmen.

John Travolta under innspilling i Puerto Rico:

Picture1.png.1650c35cb9f3a167dc6b492230cd3061.png

 

Artikkelen:

http://www.powerboatracingworld.com/2017/07/19/john-travolta-films-cigarette/

 

PS: Strengt tatt ikke noe i en prosjekttråd å gjøre, men absolutt en del av båtens historie :yesnod:

   

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den store motor-oppgraderings-posten! :flag_bp:

 

Demontering av motor og dens beskaffenhet er godt beskrevet tidligere i denne tråden. Denne posten beskriver det som er gjort med den da den ble satt sammen igjen.

 

Slik båten står nå skal den gjøre mellom 55 og 60 knop. Selv om toppfart ikke er veldig viktig for meg får jeg vurdere en 3-bladet propell, som kanskje gir 5-6 knop ekstra. Uansett, jeg har selv enda ikke testet toppfart, da den fremdeles er under innkjøring. Nærmer meg 10 timer nå, så en WOT-test ligger i luften. Dette er gjort i vinter:

  • Syrevasket motorblokk og deler
  • Syrevasket varmeveksler på sjøvannssiden
  • Borret opp motor (0,5 mm) og montert en ny sylinderforing
  • Polert veiv og kamaksel
  • Sjekket ruller og løftere
  • Sjekket dyser i testbenk
  • Normalisert råder (veid og balansert opp)
  • Maskinert blokk-flater
  • Slipt ventiler og seter
  • vakuum-sjekket ventiler
  • Montert motor sammen igjen, med mye nye deler (se under)
  • Litt lakkering og generell eksteriør-heving 

Deler motor:

  • Nye stempler fra SRP
  • Nye stempelringer fra TOTAL SEAL
  • Nye fjærer på rullevippene fra CRANE
  • Nye råde/ramme-lager
  • Ny oljepumpe
  • Nye kam-lager
  • Nye tennkabler: Sierra MAGForce High Performance
  • Ny vannpumpe
  • Nytt lager til vannpumpe (impeller-huset)
  • Ny impeller
  • Ny fordeler (komplett ink stamme) 
  • Alt av pakninger er nytt
  • Ny oljefilterbrakett og oljefilter fra Mercury Racing
  • Fuelfilter fra Mercruiser
  • Note to self: Nye type plugger NGK BPR6FS og olje Quicksilver mineralsk 25W-40

Eksos:

  • BBC HP Manifolder fra Stainless Marine
  • Custom 4,5" riser fra Stainless Marine
  • Bullet Mufflers (Transom Mount) fra GIBSON Performance Exhaust 
  • 4" syrefaste rør 
  • Blå silikon-slanger (4"/102 mm)

Fuel/Styring/Pumpe/Elektrisk/Div:

  • Nye slanger og fittings på fuel-system fra Fittings of Norway
  • Festeklemmer fra Fittings og Norway
  • Ny lensepumpe fra Rule (500 GPH)
  • Styreslanger fra TESS (høytrykk med syrefaste koblinger)
  • Nye spunnede slanger på begge lensepumper
  • Alt av oljer er nytt i båten
  • Forhøyet motorkassen (som originalt kommer fra en Goldfish 30, så vidt meg bekjent)

 

Motoren er bygget av Anders Wessel Pettersen i Marine Performance & Services i Svelvik. Uten å ha finlest forumreglene til siste punktum, så velger jeg altså å gi ham tommel opp for arbeidet her. Positiv omtale på Baatplassen er ikke en del av en deal og er utelukkende gjort av meg fordi jeg selv ønsket det. Anders har lang erfaring som grease-monkey (inkludert i Class One) og er racing-entusiast på sin hals. Han er sammen med teamet sitt hardt-arbeidende og jeg har virkelig følt meg i trygge hender der.          

 

Motor ovenfra:

5979abb35d735_Motor1.JPG.6719e00cea230ee671f1ac53db6d8a92.JPG

 

Motor forfra:

5979abe35963a_Motor2.JPG.5998697e5aace1e1fae848bd7adbe54d.JPG

 

SB side med ny eksos:

5979ab9d9db01_Motor-Eksos1.JPG.7d24af3619b37957193861c1444c2fdc.JPG

 

Ny brakett til gir:

5979ac941cc96_Nybrakett.JPG.b1add03266db4d41bd4524e3ab942c3b.JPG

 

Ny fordeler (gjemt under der):

Fordeler.JPG.0f57cb1acdedc955bbedb7b7760495f4.JPG

 

Transom fra i fjor og motor fra i år i skjønn forening:

5979ad7f3dc99_TransomogMotor.JPG.a684c1820c32d06c4542b6c01c6fd1f7.JPG

 

Et noe bedre bilde av fuel-systemet:

Fuel-systemet.JPG.45147ae27ab245fe42fc18ec8731311a.JPG

 

Ny plassering av ekspansjonstanken til frostvæske, hydraulikkolje til styringen og oljefilteret. Tanken til drevoljen står samme sted:

Tanker.JPG.2b6208d4b789cf487401c7d2a6a7f128.JPG 

 

Fått en bedre orden her også (selv om det elektriske fremdeles har et forbedringspotensial). Nå henger ting fast i hvert fall. Nye slanger til hydraulisk styring på utsiden av båten, en ny på innsiden:

El.JPG.da9c98abe83cb30239d09c587f27a278.JPG

 

Maaaange nye festeklemmer og generelt bedre orden:

 5979af9dcf9ad_Nyeslanger.JPG.7e1ff0cf6cc4fc0a464ae805533f115a.JPG

 

Ny lensepumpe som er koblet rett på batteriet, med 5 min automatikk. Da har jeg endelig to lensepumper som fungerer, den ene starter manuelt, den andre automatisk ved behov.

Auto-pumpe.JPG.686d55f45211d689b16a726bde14a823.JPG

 

Siste test (og bekreftelse) av stabilt fuel-trykk før vi er helt i mål: 

DSC_2407.JPG.df12e2f5422c9b969036e977d6492a0d.JPG

 

Anders er happy etter test-turen. Han sa han var tett på 60 :thumbsup: 

Anders.JPG.b51edb0acadcbb70a2a14eaae8bd9023.JPG

 

Dette har kostet mye tid og penger, ingen tvil om det. Er det verdt det? Ikke lett å svare "hell yeah" aller "absolutt" på det , men det er i hvert fall moro å putre rundt i noe som virker. Jeg får også trøste meg med at båten stadig blir i bedre stand og at det er veldig hyggelig med positive kommentarer fra andre båt-entusiaster hvor enn man kommer. Da føler man jo at man putter pengene i noe som skal og bør bevares.     

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 17 timer siden:

Ser helt rått ut.hvor mange hester ca er det nå?

 

Takk skal du ha @alphaman. Jeg har ikke et presist tall, for vi kjørte den faktisk ikke i benken nå i vår. Mulig vi gjør det neste vinter for å få en skikkelig profil på motoren. Den ble originalt levert med 475 hk, men det er noen få justeringer - inkludert en modifisiert ECU, så jeg tipper på mellom 500 og 550 hk. Vurderte også å stroke den (da med mulig opp mot 100 hk til), men jeg ønsket å holde dette mest mulig originalt (og pengemessig synes jeg det var greit å gjenbruke veivakselen og andre deler som var i god stand). Uansett er det nok motor til båten tenker jeg.   

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Ineqinn skrev On ‎11‎.‎09‎.‎2017 at 16.52:

Dette ble rett og slett utrolig bra!

 

 

Tusen takk. Det ble ikke GIL manifolder og risere som jeg indikerte i en tidligere post til deg for et års tid siden, men Stainless Marine (SM). Uten at jeg kan sammenligne de to har de fungert absolutt helt utmerket. Jeg har manglet noen omdreininger på topp sammenliknet med før ombyggingen, men jeg tror ikke det skyldes eksosen (jeg skal selvsagt til bunns i hvor det er blitt av dem ). 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter kløning i eliteklassen klarte jeg å sende silen og o-ringen på sjøvannsfilteret til havets bunn mens jeg skylte det. Det var av den typen man skulle hatt på film.  Det er jo bare helt utrolig tre-legg, der jeg stod med nøkkelen i hånden og ikke kom meg av flekken. :rolleyes::giggle: Jeg trodde jeg måtte til med dykker, men jeg får sende en takk til importør Flak, som hadde dette på lager og fikk sendt meg et nytt uten store forsinkelsen. Da er man i gang igjen....  

 

Sil.jpg.0530d835ec085add84deac6d19d1dec1.jpg

Link to post
Share on other sites

du nevnte eksos og lyd og plage andre, om kvelden etc

 

jeg har også en V8 bensin i båten,

uten demping eller eksoskjøling

jeg har nå 4 rør, 2 toms rør fra flensene på motor og til bakre ende av motor dernest over i et kort stykke med 2.5 toms rør

og avslutningen er 3 toms rør

 

lyden er ikke så gæern, såpass mange og såpass store rør fjerner på en måte diskanten i lyden

 

så lenge jeg holder meg under 3000 rpm er det ingen som snur seg etter meg, (men det var det å holde seg der da)

 

du har investert en del timer i dette? lite rom for tvinning av tommeltotter

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev On ‎23‎.‎09‎.‎2017 at 16.50:

1) "lyden er ikke så gæern, såpass mange og såpass store rør fjerner på en måte diskanten i lyden"

2) "så lenge jeg holder meg under 3000 rpm er det ingen som snur seg etter meg, (men det var det å holde seg der da)"

3) "du har investert en del timer i dette? lite rom for tvinning av tommeltotter"

 

 

1) Enig! Det er slett ikke gæærnt. Tvert i mot så blir det en del tommel opp

2) Tja, tomgang i havnen går ikke uten å dra en del oppmerksomhet. Det må man tåle når man først har satt det opp på denne måten. Men, det blir jo litt ekstra press for å unngå fumble ved å legge til osv når man har oppmerksomheten til "alle"

3) O hildrande.... det må bli "ja" på det spørsmålet. Men, det har blitt mindre i år enn i fjor, altså går det i riktig retning. Men, så er det jo gøy med å jobbe med båten også - det å se at noe blir finere og endra bedre - selv om alderen går motsatt vei. Det er altså ikke nødvendigvis en dårlig ting å bruke tid på den, om man innstiller seg på at det er også en fritidssyssel. Når det er sagt, så har jeg knapt skrudd de siste tre månedene. Det betyr at jeg faktisk har tvunnet litt tommeltotter for første gang under mitt eierskap :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er båten på land igjen. Sesongen gårt for fort - og det ble bare ca 30 timer på maskinen, altfor langt unna skammegrensen på 50. Med båten på vannet først i midten av juli ble det sånn i år. Nok om det, vi får brette opp ermene og finne ut av hva som kan bli enda bedre til neste år. Tentativ liste, ut over gnikking og "det vanlige stellet":

  • Rive ut alt det elektriske og bygge opp fra scratch. I dag er det for mange ledninger som er umerket og det er også brukt feil farge på mange av dem. Dermed er feilsøking både ulogisk og mareritt-aktig. Eksempel på dette er at det ikke lett å skjønne hva som foregår når blower plutselig kortslutter navi'n (om den allered er skrudd på), eller at sikringen går på en helt korrekt nymontert lensepumpe :confused: 
  • Enda en gang vurdere om den "hersens Engbo-vinsjen" byttes ut med noe som virker. Den har ikke gått i det hele tatt i 2017 og ankeret har kun fungert som pynt
  • Ut med motoren for å få en skikkelig bremserapport. Dette fikk vi ikke til i vinter av ulike årsaker. Vi mistenker at den går hårfint magert, da det mangler både noen knop og noen omdreininger på topp, i kombinasjon med at den er seigere å starte enn før ombygging. Altså skal nok bensinpumpen også ut for å teste hele verdikjeden. En tank-inspeksjon på jakt etter gørr kan også bli nødvendig (om det i det hele tatt er mulig å komme til) om bremsetesten ikke sykmelder bensinpumpen
  • Propell-vurdering må gjøres. I dag står det på en Bravo 1 - 4-blader med 22P med utveksling på 1,50:1. Mulig en 3-blader gir noe lettere gange i plan. Vannsport som vannski med hurtig akselerasjon brukes den ikke til uansett. Dagens propell har fått ørlite "skjegg" i sommer, så den har allerede kjøpt billett til Winrace for et lengre ferieopphold. Irriterende når man ikke har vært nedpå. Men, ett eller annet i vannet har man vært borti. Det rare er at det hovedsakelig er kun ett blad :confused:
  • Alt det andre som man glemmer, men som kommer til å bli noe av underveis. Enn så lenge følger jeg fortsatt mottoet at båten skal være i bedre stand når den settes på vannet neste sommer enn det den hadde da den gikk ut av vannet året før

 

Litt bilder får vi legge med:

 

Siste gang til kai for i år:

DSC_2944.JPG.eff323c990e889ac4ddf59c2192fe342.JPG

 

Magisk passering av Villa Malla i merkelig lys:

DSC_2955.JPG.748d1dcbb84847fd9d77a0da5e0a5890.JPG

 

Da er det mulig å spise sushi av maskinrom igjen etter en runde med skurefillen:

59dd22ac7dab0_Btbilder-igjen.jpg.82d8caef2b614f43ba013179e91033b4.jpg

 

Propell skal få overhaulin' på spa-oppholdet hos Winrace (skjegget er ikke synlig på dette bildet med dårlig oppløsning, tatt i skumringen):

DSC_2971.JPG.7677a19846c2ed94210b5c70af1a7114.JPG

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Het i pappen, en båtdel-handler fra California og en som kan pusse aluminuim!

 

Som godt beskrevet tidligere i denne prosjekttråden ble sommerferien 2016 av det innholdsrike slaget. Båt på land med bytte av transom, drevknute, aksel og en haug med andre ting. Da jeg endelig hadde fått båten på vannet igjen var det første som stod på agendaen å fylle fuel. Det som ikke har vært nevnt tidligere er at det da kom et regnskyll uten like. Uten kalesjen oppe følte jeg hadde fått min dose med utur på en stund og brennhet i pappen skulle jeg åpne tanklokket og fylle på med bensin, mens båten ble fyllt med regn. Jeg bokstavelig talt rev av tanklokket og stod med en knukket del av fjæren i hånden. Altså den som holder lokket nede og presser pakningen sammen. Det var en stor tabbe, for uten den står tanklokket på vidt gap. Selv om den knakk, fikk jeg det til å sitte midlertidig, dog meget sårbart. Om man f.eks skulle tråkke på tanklokket mens man bruker dollbordet ville det være kjørt.  Det bar rett hjem for å søke interweben etter erstatningsdel.     

Etter ikke alt for lang tid med søk dukket det opp en kliss lik del hos ekteparet Dean & Angela Reynolds i California. De driver en liten butikk som heter "Classic Boatworks" og hadde akkurat 1 stk av denne type brukt tanklokk på lager. Da lysnet det både ute og i hodet og delen ble bestilt. Tanklokket var egentlig i ganske dårlig forfatning og ikke klar for montering. Det luktet gammelt askebeger, var preget av tidens tann og ble bare liggende i garasjen. Derfor har båten i 2017 blitt kjørt på samme måte som i fjor, meget sårbart. Da båten skulle på land for sesongen gikk det som det måtte gå. En eller annen sparket bort i tanklokket og den lille haken med fjæren endte på havets bunn. 38 runder med duck -og elektrotape løste dette midlertidig, men nå måtte California-delen frem fra esken.

Før:   
DSC_2966.JPG.91ed1f885bdcf159666a16e6f060d74a.JPG

 

Her var planen å sende denne til forkromming og etter litt søk endte jeg opp hos Centrum Fornikling i Oslo. De ville gjerne ta oppdraget, men frarådet på det sterkeste å forkromme lokket. Med aluminium som utgangspunkt ville det begynne å flasse ganske snart. De ville helle gjøre et forsøk på å pusse det blankt på gammelmåten og mente det burde være gode sjanser for å få til et godt resultat. Tommel opp fra meg. Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg hentet lokket. Her er resultatet:

 

Etter:

DSC_3081.JPG.46f598a50d27dbcb07682df517a64e7e.JPG 

 

Etter:

DSC_3077.JPG.c6c84156277fe0bfd2279877d0059e9a.JPG

 

De hadde altså pusset tanklokket til "som nytt" og glassblåst den delen som går ned i tanken. Jeg er meget imponert og bøyer meg i hatten. Artig å se godt håndverk i praksis. Da takker vi et ektepar i California for at de hadde interesse for å samle på gamle båtdeler og at det fortsatt finnes noen som kan trylle med håndverket sitt.   

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ikke mye til oppdatering i disse snø-tider, men nå er det ikke mye som skjer på oppgraderingsfronten heller. Det er vel snart på tide å brette opp ermene, men inntil videre får det bli med denne VENT-AIRE posten. Jeg synes opplagspresenningen pustet alt for lite med det plast-aktige stoffet og derfor stod den med åpne hjørner i fjor for å skape sirkulasjon. Det blir ganske støvete av slikt, selv om den står aldri så mye innendørs. Jeg fikk derfor sydd inn disse dekslene som også holder regnet ute om den skulle stå litt utendørs mens den venter på plassen sin. Duken ble byttet ut med netting - og så disse plast-dekslene over som fargemessig matchet ganske bra, uten at det spiller noen stor rolle. Da får vi se om det gjør susen i år.

 

DSC_2762.JPG.d23dbff6a8cf5c3edd241c7720e08de9.JPG

   

DSC_2761.JPG.9fcaa306ffe9acf269a0619359c8f1aa.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hola,

 

Da nærmer det seg ny sesong og inn med kort oppdatering. Det er blitt gjort ganske mye med båten, men jeg får gruppere det litt sånn at de ulike temaene henger sammen. Første post ut er oppgradert propell. Lab'et (tynnet, cup'et og balansert) av Winrace. 

 

IMG-0091.JPG.af7d6cb65015c4d89e4dd071a1fa68f2.JPG

 

IMG-0092.JPG.d8d45d48ffb7981a25b85f8329b24dfb.JPG

 

Så til et nytt produkt som skal prøves ut, nemlig COSMIC GLASSCOAT fra Polish Angel. Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med MASTER Sealant til bil, så det var naturlig at jeg måtte prøve dette også til båt. Jeg har verken prøvd COSMIC eller noen av de andre marine produktene til PA før, så dette blir artig. Produktserien er håndlaget i Tyskland og det er jo noe karslig når esken kommer i posten med sløyfe. Prøver dette ut for gutta i Scandic Shine så får vi se ut over høsten om både finish og holdbarhet står i stil til (de skyhøye) forventningene:

 

IMG-0094.JPG.7fd311870ef60f3a24f4b9ff5301edde.JPG 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Operasjon tank-rensing!

 

Med mistanke om "water in fuel" var det bare å bite i det sure eplet - tanken måtte renses. Planen var å gjøre det gjennom inspeksjonsluken og la den bli værende i båten. Men, med flere kamre enn inspeksjonsluker var det dessverre ikke noe valg, den måtte ut av båten. Det kunne bli riktig så spennende med 46 år med hemmeligheter under dørken. Spenningen var til å føle på: 

 

Båten så riktig så bra ut, men skummet så litt herjet ut (motsatt hadde ikke vært særlig knæsj). Slik så det ut under tanken:

947328326_Bt.jpg.a6b1299e715081e9a69c3b243672c999.jpg

 

Selve tanken (i alu) hadde seks kamre, men bare en luke. Det måtte bli 5 nye om dette skulle skje igjen (da kan den i så fall bli værende i båten). Den så herjet ut utvendig, men med litt stell så det bedre ut. Den var også solid innvendig og godset var mer enn tykt nok, så altså ikke behov for å lage en ny. Uten å ha veiet den ble den estimert til mellom 75 og 100 kilo for sine ca 400 liter, altså ganske solide saker. Slik så den ut etter noen ekstra hull:

Tank.jpg.ed99af28edc90604ab9aaa497b88a920.jpg

 

Påfyllingsslangen hadde en liten knekk og ble byttet. Ikke at det hadde vært noe problem med å fylle tidligere, men nå blir det heller ikke noe problem i fremtiden:

Slange.jpg.327104927cacf9caa67842b9abae318e.jpg

 

Giver påmontert:

Inspeksjonsluke.jpg.9217a649ed021e699922df05a2de038a.jpg

 

Ny 7/8 fuel-slange (som blir den nye dimensjonen hele veien frem) montert:

Fuel-slange.jpg.f47ef2e8a818bd893b96ad08861e0e7a.jpg

 

På med lokket og klar for Tec7, men før 2K som finishing touch (fortsatt International Perfection - Snow White B000):

Tec7.jpg.686ab1f0fe6662ef7625400d1ca462f1.jpg

Link to post
Share on other sites

Få ankervinsjen til å fungere....

 

Den Engbo'n var et irriterende kapittel fra start. Første sesong hostet og harket den, andre sesong var det slutt (null reaksjon). Hvordan dette skulle løses var ikke helt opplagt. Det ble til at vinsjen ble stående, men bytte av kontroller isteden. Valget falt på Sleipner. Det er testet og ser meget lovende ut.

 

Ny kontroller montert på helt ny brakett og mottaker i overkant (før montering av kasse)

Kontroller.jpg.a332c99616d69cbf37135b76c4fe5182.jpg

  

Nytt panel på dash'en:

Panel.jpg.79aa63d26c9cbc57c5e6274702d8372e.jpg

 

Ny fjernkontroll:

Fjernkontroll.jpg.a1d615a8e21aac6420152cb5c4cbdb71.jpg

 

Ny custom kasse. Nytt ankertau klart, men ikke montert. Her er det sveiset både for å sikre tauet tilgang til kassen og unngå unødvendig vann i elektronikken:

1750040585_Customkasse.jpg.3af4855b10d1155e6e3df0b0aa4982e5.jpg 

Gammel kontroller vil ikke bli savnet:

1402610648_Gammelkontroller.jpg.62fc369df07c15b6f99b1776f5b0af73.jpg

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

525 hp @ 5.200 rpm

 

Rakk aldri å bremse motoren i benk i 2017, så planen var å gjøre det i vinter for å få de siste svarene. Det ble i april og første run var egentlig bare sorgen. Halvannen injektor var ikke i støtet, som igjen initierte mistanken om vann i bensinen. Injektorene ble flow-testet i fjor, men de strupet dessverre deler av maskinen under testen nå, altså måtte noe ha skjedd. Etter at de ble skiftet rundt baut ble det heldigvis andre boller! På turtallssperren på 5.200 o/min ble det 525,2 fyrrige hester og plenty med dreiemoment på kjøpet. Det holder i massevis for meg og bekrefter samtidig en maskin som leverer varene helt etter boken (og litt til). Her er rapporten:

 

1514317426_Rapportfrabenk.jpg.04f5f545883291fe44a076898388fe06.jpg  

 

(Rekkefølgen i innleggene ble litt rar her, da denne logisk nok burde vært før rensing av tanken.)

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt el-anlegg:

 

Begrenset verdi kanskje med masse bilder av kabler, men det gamle var ikke bra nok. Ting hadde begynt å kortslutte hverandre og sikringene kunne gå på ubestemmelige tidspunkter. Sånn kan man ikke ha det, så da ble det å rive av plasteret i en smekk og starte på scratch. Ut med det gamle og inn med nytt.

 

Helt ny skinne over transom for å lage betydelig bedre orden på hekken. Ingenting skal slenge lenger:

Skinne.jpg.771ae26d5c4dcbab0f67a876c8ec5f62.jpg

 

Ny hovedbryter på gjenbrukt brakett, alt helt skjult i motsetning til den gamle (med egen kurs til ankervinsj):

Hovedbryter.jpg.a29931b7176add2f97776d29ab907a4a.jpg

 

Nytt feste til aktre batteri og helt nye sko:

Batteri-fester.jpg.e84c8ff9cb32e6f35e1a7be1a37e75fa.jpg

 

Nye kabler og batterisko helt frem til fremre batteri:

Batteri-sko.jpg.f7ba57e1d0c0a0d4f2d422821e1a5177.jpg

 

Orden på SB side:

1075846090_Strmpe.jpg.80fe98734b3fded9842d86856cd083c7.jpg

 

Orden BB side:

Feste.jpg.9bbce0717fb84ec4672576e7c6f0923b.jpg

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev 1 time siden:

525hk?! Wow.. det må funke bra det? :cheers:

 

Det var bra trøkk ja :clap: Får komme tilbake til det i en annen post, men vi kjørte propellen ut - med mye igjen på gassen. Her må jeg nok opp 4 tommer og har en 26” i bestilling.... 

Link to post
Share on other sites

Nytt fuelsystem:

 

Fuelsystemet var ikke optimalt. Originalt var denne motoren levert med to pumper, en på hver side av filteret. Jeg har aldri hatt mer enn en av dem så lenge jeg har eid båten og den stod i tillegg på feil side av filteret da jeg overtok. Følelsen var at en pumpe skulle være mer enn nok og den leverte også bra trykk. Den hadde en tendens til å kavitere litt, men det var neppe grunnet pumpen i seg selv. Bestemte derfor for at jeg beholder den. Samtidig var spørsmålet om det var stor nok dimensjon på eksisterende 3/4" slanger, da motoren må selvsagt få det den trenger for å gå skikkelig. For å være sikker ble det å rigge om hele systemet til 7/8" hele veien fra tank til motor, som da i praksis skulle kunne betjene en Mercruiser Racing 1075 SCi om nødvendig (godt overdimensjonert altså).

 

Ut med det gamle, herunder filter, oppheng og brakett:

1495806334_Gammeltopplegg.jpg.6608bcee72a70112969e781b63f2751c.jpg

 

Forsterke/legge på ny torpedovegg mot tanken:

Torpedo-vegg.jpg.79c1034318ccb77685c72d68a7f0cd81.jpg  

Montert gammel pumpe, ny brakett og ny type fuelfilter:

Fuel.jpg.0676cc7ef0139aebd4639c83896d916f.jpg

 

Ved test, variende trykk. Falsk luft ett eller annet sted:

Trykk.jpg.5e9b0dd3be7bfb229f505bb610a9b84c.jpg

 

Feilsøkingen ledet oss til tanken, av med dørken igjen:

Tank.jpg.67f932fe972929c3e8f2251a86df28e4.jpg

 

Mistanken bekreftet etter å sett boblene i den midlertidige gjennomsiktige slangen (7/8" slange i sølv i forgrunnen):

799720204_Feilsking.jpg.54c98128cd4c8ea61d2c4babaee55fb8.jpg

 

Her var feilen, i overgangen på røret i tanken. Det var det altså bare å få laget en ny og deretter "good to go":

251722319_Tank-rret.jpg.cccc4ff0ffa07ceb59f96dbbc3d4c287.jpg

 

Note to self: Fuelfilter parts number = 35 - 8M0000202 (Quicksilver)

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt navn ?

 

Som nevnt i en tidligere post ble det diskutert nye navn til båten. Golden shower, Yellowtail, Chicken Race osv var mer eller mindre gode forslag. Til slutt var det bare ett navn det kunne bli, om man skulle tenke seg godt om, nemlig «Eleanor». Først gjort kjent som navnet på en bil i filmen fra -74 med en -71 Mustang Sportsroof, deretter på nytt i 2000 med en -67 Custom Mustang Fastback (i en Shelby GT500-variant). Selv om navnet egentlig hører hjemme på land og fire hjul, så synes jeg det navnet best oppsummerer forholdet mellom båt og eier, så da ble det slik.

 

Da var det neste å finne en utvikler/designer som kunne lage en logo i egnede formater, basert på custom-fontene i det gamle dekalet. Det fant jeg og etter litt småjusteringer var den nye klar:

F07265B6-5BB0-4D8A-93B9-A5689DD6EA16.jpeg.ddb11eef427db718f69df125e520ec77.jpeg

 

Deretter var det trykkeriet som ble neste stopp i prosessen som leverte varene i en tykk metall-folie som ikke var spesielt enkel å jobbe med. Her burde jeg sikkert vurdere skjæring i skikkelig aluminium i fremtiden for å matche skrogsidene, men det får eventuelt bli i neste runde:

3B4BA4E4-CEAB-4A85-9DD7-0D97280C6114.jpeg.009fee5090cb7c90bcaaa7f29349043f.jpeg

 

Så påmontering:

F3BA0F03-8908-4A51-9320-84BC5431752A.jpeg.06904f12fe0d4dfe609a2e813c229d58.jpeg

 

Ingen fysisk knusing av champagne-flaske i denne omgang, men får ta det online isteden ??. Uansett;  måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap på alle hav i årene fremover....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...