Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Valg av ny motor og drivlinje

 

Den gamle motoren var basert på en GM Big Block og det blir mange fordeler med å velge den plattformen på nytt. Da kan man f.eks beholde motorfester, gjennomgang til transom og heller ikke bekymre seg for å justere x-dim på drevet. Jeg skal innrømme at jeg også tok en rask titt på både Ilmor MV8 570 (7,4l) og Volvo Penta 6,2 V8 430-DPS. Sistnevnte er jo basert på GM's Gen V LS Small Block og har også direkte innsprøytning. Men, til syvende og sist ble det avgjørende at man kan senke den nye motoren rett inn uten ombygging. Da ble det raskt over til Mercury's katalog og utvalget innenfor Mercruiser og Mercury Racing. Det ble ikke en blå motor på meg denne gangen, men mer om det lenger ned...

 

Kriteriene er vel kanskje litt flytende, men her er de i prioritert rekkefølge:

1. Driftssikkerhet

2. Pris

3. Verdi i båten 

4. Effekt 

   

 

Alt A) Top of the line. Mercury Racing 565:

Denne motoren er på 8,7 liter og 565 hk. Den er jo et kunstverk av en motor og er også anerkjent for å være "bullet proof". Komponentene på denne er overdimensjonert tvers igjennom og er av høyeste kvalitet. Men, den koster en stor pose penger og er vel strengt tatt litt "perler for svin"  i en tur-båt som denne. Jeg slår denne raskt fra meg som reelt alternativ, men et bilde her må det bli.

 

 

565.jpg.7c8e7f6fb8bd2e43dd365f8a48be6210.jpg 

 

Alt B) Mercury Racing 520 

Mercury Racing lanserte sin 520 som en innstegsmodell i 2014. Den delte mange komponenter med en standard MerCruiser MAG 8.2, hvor slagvolumet er utvidet til 8.6 liter (523 cid) med nye stempler og kamaksel mv. For det blotte øyet, ser denne ut som en MerCruiser MAG 8.2 (502 cid), med unntak av eksosen. Jeg slet med å finne gode tester og referanser på denne motoren. Det ble dermed vanskelig å vurdere om det var verdt pengene å oppgradere fra en standard MerCruiser.    

 

520-2.jpg.577d74de72bb2596f35342805e042cce.jpg

Alt C) MerCruiser MAG 8.2 H.O 430

Dette er en velprøvd motor som har vært på markedet siden 2010, da den erstattet 496 H.O. I antall hestekrefter skiller det bare 5 i forhold til den (425 vs. 430), men det var en helt ny motor som måtte møte utslippskravene til Environment Protection Agency (EPA). Med denne motoren er man over på "sort motor" og man tar også bort noe av frykten med det å eie en racing-motor.

 

 

430.png.c3d061df161f49a3be8f65b9db4b914e.png

 

 

Konklusjon

Av disse to motorene ønsket jeg å sammenligne dreiemoment (lbft) og hk i en enkel tabell. Jeg klarte ikke å finne noen dyno-resultater for standard 8.2 HO, så jeg var nødt til å bruke tallene for 496 HO. Min eksisterende motor i midten av tabellen som "DPX 500":

Dyno-tall.PNG.4ed16870c658e99880dd918fc5712e74.PNG   

Hvis man bare måler ut fra kriteriet "kraft", så vinner Mercury Racing 520 ikke overraskende denne duellen. Men, jeg vurderer effekttapet så lite i forhold til 8.2 MAG HO at jeg måtte gå flere runder på andre variabler. Den originale Formula 233 - by Thunderbird fra 1963 har fremdeles en marinisert 409 small block på 425 hk og den gjør 56 knop. Med håp om å nå den samme farten så får det holde, selv om det er nærmere 100 hk ned fra motoren som står i båten. Tross alt er punchen i mellomregisteret ganske lik og toppfarten er rimelig underordnet. Skroget trives også best mellom 30 og 40 knop når det ikke er flatt vann. I tillegg tror jeg det er en fordel med å holde seg til MerCruiser, med litt mindre myter og frykt for feil og vedlikehold for racing-motorer. Selvsagt har prisen også noe å si, det er definitivt ikke et grenseløst budsjett på dette prosjektet. På bakgrunn av dette er valget tatt og jeg landet på MAG 8.2 HO 430. 

 

Modellvalg og tilbehør

Så kommer diskusjonen om hvilken versjon av motoren man skal ha. Nå er vel alle versjoner av denne SeaCore (med ferskvannskrets), men jeg har også valgt DTS (Digital Throttle & Shift). Det betyr fly-by-wire med digitale signaler til både motor or gir gjennom PCM (Powertrain Control Module). Jeg har også oppgradert gas/gir-kontroller til "Zero Effort" slik at designet passer til tidsalderen fra båten. Dessuten har jeg alltid satt pris på separat spak på gir og gass. Denne kan ikke velges i standardutvalget og blir dermed et tilvalg.    

 

605476204_ZE2.jpg.1c6de23c67d9d3d0030ddc281260e1ec.jpg

Jeg har også valgt å ta kostnaden med et forsterket drev, så jeg har valgt Bravo 1 XR med 1,5:1 utveksling (som er tilsvarende utveksling som står på båten i dag) der jeg opprettholder ekstern hydraulisk styring fra IMCO. Med litt flaks kan jeg gjenbruke propellen på den nye drivlinjen. Jeg gjorde ingen endringer på transom og gikk for standard Mercury SmartCraft (digital) transom.  

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 15 minutter siden:

Fornuftig valg, er ikke alltid man burde velge de med blå blokk eller for meg med påhengsmotorer, sølv blokk. 

 

Og whipple kan jo gjøre noe med hestene, hvis det blir til at du savner litt trøkk :) 

 

Takk skal du ha. Det har gått med litt tid og research til dette, så greit med noen bekreftelser.

 

Whipple gjør for tiden faktisk ingen oppgraderinger av 8.2 MAG HO (hvorfor de har stoppet er litt uklart for meg, selv etter at jeg har snakket med dem). En måte å få mere trøkk er å bytte eksos, men det er også vanskelig på disse motorene, siden det å fjerne O2-sensorene også innebærer en PCM-endring. Det er jo klart mest miljøvennlig å kjøre med katalysatorene intakt i eksisterende eksos. Samtidig sørger man jo  for at alle garantier gjelder i garantiperioden.   

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nedrigging og snart klar for lakkering!

 

Da er båten straks klar for lakkering og jeg har sett den i "lett falmet gul" for siste gang. Det er ikke lett å se på dette bildet, men det er noen gamle gjennomganger som tyter ut, så det er på tide å gjøre noe av flere årsaker enn bare lakkfargen. Et eksempel er på bildet under mellom E'en og L'en i navnet på båten. Badeplattformen er her tatt bort og to gamle fartsmålere (med gjennomgang) er fjernet og tettet og blir ikke erstattet. Vi finner null lekkasjer på hekken og alt av treverk høres ut til å være i god shape bak gelcoaten når vi tar hammertesten. Jeg får lage et eget innlegg med lakkjobben når designet er satt 100%. Eksos, kroker, flaps og styring blir stående på under lakkeringen (under fenderlist, over chine), resten skal av.  

 

B3.jpg.fb8a637725608f39fb455b0f074e5771.jpg

 

Det meste av motorromet demontert av det som ikke får være med videre (betydelig mengde hardware). Beholder fuel-filteret til Mercury Racing i tillegg til det som er integrert i den nye motoren, så der blir det dobbel sikring. Samme gjelder også for sjøvannsfilteret og lensepumpene. 

B1.jpg.eade351ba2acbaac4ce674e82159a1b7.jpg

 

Her blir motoren senket ned på tilhengeren for siste gang i mitt eie. Jeg kjører den til ny eier som kun kommer til å bruke blokken og eksosen til å bygge en fabrikksny verstingmotor med høy prislapp. Jeg kjørte denne motoren 180 timer på 6 sesonger, så et snitt på beskjedne 30 timer per sesong er jo også en refleksjon å ta med seg. 

B2.jpg.23c74efab138bc21775a9065d46cb2fb.jpg

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Velge nye farger

 

Det er jammen ikke lett å velge ny farge på båten. Familien ville gjerne fortsatt ha gul båt, så allerede der ble det litt dårlig stemning for alle andre fargeforslag. Så litt til hvordan jeg har tenkt gjennom høsten......

 

Da båten var ny i 1972 var den tilgjengelig i følgende 4 fargealternativer; "White", "Blue", "Lemon" og "Tangerine". Jeg var en stund veldig interessert i hvit med rød stripe siden det var fargene til den aller første Formula 233, "THE CIGARETTE" fra 1963. Den er ikke bare hvit, men har også mye "stæsj" på siden som stort flagg, startnummer, laubærkrans og diverse annet som bryter opp. Helhvit i komibinasjon med blendahvitt interiør fikk imidlertid frem en bekymring og en frykt for en ensformig båt. I tillegg er den originale båten fra 1963 dekket av så mange artikler på interweben, at det å lage en kopi av den heller ikke føltes riktig.

 

Da gikk tankene videre til "blue". Her er et eksempel på det fra en gammel brosjyre på en fisherman-versjon:   

233.jpg.9c58b0975238fd083d4613d8c82706b6.jpg

 

Etter å ha diskutert med en amerikaner som nylig hadde restaurert (to perfection) en 1983-modell av samme båt ble det fristene å bruke hans fargekode av en lyseblå variant. Jeg var innom både "Sky Blue", "Stars & Stripes Blue", "Bahama Blue", "Empress Blue" og en haug med andre "ett eller annet blue", og fikk følelsen av å velge en veldig moderne farge som går ut fra mange produsenter for tiden. Jeg hadde ikke lyst til å lage noe helmoderne av noe som tross alt hører hjemme på 70-tallet. Da gikk tankene i retning av å velge noe helt annet og tenke utenfor boksen og de fire fargene båten ble levert med.

 

Til slutt (og etter mye grubling, det må jeg innrømme) faller valget på en mørkeblå farge, som blir ganske konservativt. For å unngå og kopiere Chris-Craft eller Nimbus sin distinkte marineblå går jeg i retning en annen variant som inneholder relativt mye lilla. Den oppleves som blå i skyggen og med et tydelig lilla-skjær i solen. Den har RAL-kode 5013 og navn kobolt-blå på PPG-språket. I tillegg blir det dobbel vannlinje i rød (RAL 3001 og navn Signalrød), enten med 20/10 mm bredde, eller 25/15 mm bredde og ca 10 mm mellomrom. Lakk fra nevnte PPG med klarlakk på toppen.

 

RAL 5013 - Koboltblå (i bunnen):

5013-2.jpg.b83961e71bc03fd7f809ef07b3cdbea6.jpg

 

RAL 3001 - Signalrød (nest nederst):

3001-2.jpg.58a5b5d33a19e26099f3d9c3374bc5c8.jpg

 

Manipulerte bilder av båten for å gi en feeling av sluttresultatet:

2029313062_FargeII.PNG.da257599b0460dba8a3a6b12ac72e28a.PNG

 

Farge.PNG.3e6c35916ea4d4a0d9443c44cebedcb9.PNG

 

Nå skal båten til en proff lakkerer, så får vi se om dette var et bra fargevalg når den kommer i retur. Fingers crossed for at man har valgt rett.  

Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering! Morsomt prosjekt!

Jeg hadde aldri byttet farge på den båten, den kler gult.

Mørkeblå og rød er nok nederst på min liste, dessverre.

Beklager... :smiley:

 

Når det er sagt så er fantastisk at du tar godt vare på denne juvelen. 

Om mulig, kan du legge turen forbi Kambo marina neste gang du skal sørover, slik at jeg kan nyte lyden av en V8 i fri dressur når du passerer. :thumbsup:

 

Redigert av Buster L Mercury (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så stas med oppdateringer i denne tråden👍 Et smykke av en båt dette her, moro å se hva du har fått til! 
Blir nok meget fin turbåt med den motoriseringa. 
Jeg synes gulfargen er helt riktig på denne båten, men tøft at du prøver noe annet 🙂

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Hei @pipe@enslagsgjest@Buster L Mercury@Kanalkapteinen!

 

Her var det noen rake pucker og det er jo helt knall at man får ærlige tilbakemeldinger, selv om dere også i varierende grad støtter ny farge. Jeg får huske til en annen gang at man kan spørre forumet om råd når man er i tvil, for det har jeg jammen vært denne gangen. Det tøffeste valget hadde vært å beholde den gul, der er vi enige. 

 

Man passer jo egentlig bare på en sånn båt frem til en ny eier en dag tar over, så man får i respekt for historikken den representerer ikke tulle det til med for mange uoriginale valg. Når det er sagt så var tiden moden for en lakkjobb av flere årsaker enn ønske om ny farge. Når kostnaden allikevel skulle tas, slet jeg litt med motivasjonen for en ny runde med gul. På den positive siden er gul veldig trendy og den ble tross alt levert med "Lemon" som ny. I tillegg hadde familien en gul Clipper 2100 i oppveksten, så det er mange gode minner med den fargen også for meg personlig. Men, samtidig er gul en lite fargebestandig farge og den gir liten kontrast til hvit og all krom som er på båten.

 

Jeg skyter dog ikke helt i blinde på fargen jeg har valgt. Jeg har sett den på en annen klassisk båt fra 70-tallet som kjører rundt i den norske skjærgården og jeg synes den er griselekker. Med en skikkelig wet-look med klarlakken håper jeg at den står ut også som blålilla. Nok om det, dette skulle ikke være noen forvarstale, bare noen tilleggstanker.

 

Takk også for oppmuntrende ord til dette prosjektet. Det blir flere poster her fremover med alle valg som skal tas. Når du blir ferdig med Crackerboxen din @Buster L Mercuryfår vi ta en tur i Mossekanalen...

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst opp med en gul Formula Thunderbird på brygga og liker den looken veldig godt - synes derfor du skal beholde gul. Av andre innspill så tenker jeg også at den kunne vært kul i andre -60/-70 talls farger som: krem, lyseblå og kanskje en variant av turkis. En så flott bår blir nok fin uansett - så det blir spennende å se resultatet. Lykke til.


 

Link to post
Share on other sites

Passbåten skrev On 1.1.2022 at 21.35:

Med en skikkelig wet-look med klarlakken håper jeg at den står ut også som blålilla. Nok om det, dette skulle ikke være noen forvarstale, bare noen tilleggstanker.

Kanskje fargen Plum Crazy som Dogde hadde på muskel biler på 70 tallet hadde vært noe?
Mulig det kanskje blir litt mye lilla men fargen er kul og tids riktig på ett 70 talls prosjekt,

https://www.carthrottle.com/post/plum-crazy-is-the-only-colour-your-should-consider-for-your-2016-dodge-charger-or-challenger/

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 3.1.2022 at 18.50:

Kanskje fargen Plum Crazy som Dogde hadde på muskel biler på 70 tallet hadde vært noe?
Mulig det kanskje blir litt mye lilla men fargen er kul og tids riktig på ett 70 talls prosjekt

 

Ørlite mye lilla der ja @pipe, men en blanding av blå og lilla er planen. Båten er ferdig sparklet/slipt og dermed har nok toget for et siste-liten-fargbytte også forlatt perrongen.

Link to post
Share on other sites

Instrumenter

 

Med ny motor var planen også nye instrumenter. De gamle fra Gaffrig virket for så vidt greit nok fremdeles, men tidens tann var jo synlig også på dem. Spaghettien på baksiden av de instrumentene var strengt tatt en utfordring i seg selv. Da jeg bestilte motoren gikk det litt fort i svingene, så jeg bestemte meg egentlig for å utsette hele instrumentbeslutningen. Men, jeg var helt sikker på at jeg måtte ha noen fysiske instrumenter for å opprettholde "look & feel" fra tidsalderen. Derfor fikk jeg lagt inn en bestilling på "Analog Gauge Interface" (AGI) fra Mercury for å kunne konvertere digitale signaler om til analoge og fortrinnsvis bruke Mercury "Flagship Series" instrumenter (bra med 70-talls feel i den sorte varianten med lyseblå markører). De var også fordelaktig priset etter å ha kastet en rask titt på dem. Men, allerede her skurrer det jo! For hvorfor i alle dager skal man konvertere et avansert og informativt digitalt signal om til et begrenset analogt signal med svært få muligheter? Her var det bare å rykke tilbake til tegnebrettet, der man også fikk vurdere hvilke muligheter man kan få gjennom en mulig oppgradering av kartplotter.

 

Hvis man tenker på instrumenter til amerikanske "fiberglass classics" er det Gaffrig, Auto Meter og Livorsi som står frem som de mest brukte alternativene for meg. Da prosjekt 2.0 ble startet i høst var det "Industrial Series" fra Livorsi som stod øverst på ønskelisten, med de er jo analoge de også. Etter å ha snakket med Auto Meter og Gaffrig så ble det raskt klart at heller ikke de hadde noen serier med digitale instrumenter. Skulle man velge dem måtte man altså også beholde AGI-kit'et og kjøre frem analoge signaler. I parallel med å sjekke ut Mercury sine egne standard SmartCraft-instrumenter var jeg også i kontakt med sveitsiske VDO som begge er digitale. Mercury sine følger vel strengt tatt motoren, men om man skal ha noen tilleggsinstrumenter (eller endre rim) er man jo i gang med ekstrakostnader allikevel, dermed ikke så fristende.

 

Det jeg ble klar over i prosessen var at Livorsi hadde digitale instrumenter i en egen serie som heter "Vantage View". Disse instrumentene ser ut som analoge, men har digitalt signal helt frem, med støtte både for NMEA 2000 og SmartCraft Master Harness for tilkobling til motoren. Det er mange fordeler med Livorsi, men en av ulempene er prisen. Design og kvalitet koster dessverre så mye at jeg slo dette fra meg etter å ha diskutert med Livorsi i USA.

 

Men, så har man flaks noen ganger når man graver rundt på internet. Jeg kom over en forhandler som hadde kjøpt opp restlageret av Livorsi Vantage View-instrumenter fra en produsent som har kuttet produksjonen betraktelig. Med litt snoking på lageret fant vi frem til de instrumentene jeg trengte - og i det designet jeg ønsket meg! Det betyr Vantage View med "Platinum Dial" og "Polished Stainless Steel" MEGA-rim. Prisen ble med det også håndterbar og jeg klinte til i desember. I går kom esken i posten:

 

Forsendelsen i hus:

Bokser.jpg.7d39efe8716eb818bf72225525857975.jpg

 

Alle instrumentene samlet:

1991113318_AlleFlat.jpg.9ad9e0f591f53f7ba37be5e36e0cd518.jpg        

De to store instrumentene: RPM og MPH, 3 3/8" åpning og 3 7/8" ytre diameter. På skjermen på turtelleren kan man shuffle i alle tilgjengelige motordata. MPH (Livorsi lager ikke knop), kan enten kobles til via GPS (NMEA 0183) eller trykk. Da enten fra en spinner eller alternativt fra drevet via CAN:

Store.jpg.bf8461fc507e6028fed922a756aac733.jpg

 

De fem små instrumentene TRIM, WATER TEMP (i Fahrenheit), OIL PRESSURE (PSI), VOLT & FUEL. 2 1/8" åpning og 2 1/4" ytre diameter. Selv om de er små har alle egen lampe for alarm.   

2083300286_Sm.jpg.abab01aa48fb6c3fe704c03379cfa1a3.jpg

 

Livorsi Boat Control for Single Engine. Kjøpte denne i rød for å matche håndtaket til Zero Effort-controlleren. Med denne shuffler man gjennom menyene på skjermen på turtelleren, men man kan også endre det oppsettet som kommer opp automatisk bare ved å koble til alle ledninger, herunder det å sette opp manuelle alarmer:

POD.jpg.9597d5b7f7b5cf1880869e2dd8cef87c.jpg

 

Dessverre hadde ikke denne leverandøren det man trenger av kabler, så det må jaktes gjennom andre kanaler, men det nærmer seg en løsning der ganske snart. 

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Designe nytt dash

 

Nørde-faktoren og tidsbruken går i taket når man skal tenke ut nytt dashboard. Med tilnærmet uendelig mange kombinasjoner å velge mellom av teknologi, produsenter og plassering av utstyr blir det naturligvis en god del grubling. Men moro er det nå å pusle med dette, så dette er kun lystbetont. Utgangspunktet var som dette:

 

Eksisterende.png.ec446839de62bb5c75b0ae9a949975a9.pngI dagens dashboard er alle instrumenter analoge og et sammensurium av ledninger på baksiden. Med liten lyst til å installere AGI-kit'et måtte de ryke. I tillegg er skrogets farge tatt igjen på "bezels" rundt alle instrumenter (kanskje vel mer 90-talls enn 70-talls) og de matcher ikke ny farge. De ryker dermed også ut. Båten har plotter, men i ærlighetens navn er det vel bedre alternativer enn eldre Navman frittstående plottere. Spørsmålet var om man kunne klemme inn en plotter av litt størrelse, type 9 tommer, innenfor rammene av dagens dashboard uten at den ville stjele all oppmerksomheten. Selve dashbord-kassen er uoriginal og jeg har strengt tatt ingen ønsker om å gjenskape den orginale heller, så den beholdes. Digitale instrumenter (som ser ut som analoge) er allerede kjøpt inn i form av Livorsi Vantage View, men jeg får ikke erstattet alle som er der i dag (som Oil Temp og Fuel Pressure). SmartCraft Connect på plotter og det digitale displayet på Vantage View får eventuelt bøte på det savnet (plus enda mer info tilgjengelig der tross alt). Jeg tror det kommer til å bli som følger, litt avhengig av om teori og praksis går hånd i hånd:

 

955879150_Alt9.png.af83b412b6591a2225356e99bc4685cd.png

 

Som tittelen på bildet avslører er dette min 9. tegning på temaet, så her har det vært mange varianter underveis, enda flere om man inkluderer alle dem som ikke ble skrevet ned. Ved å utvide høyden til bakplaten med 10 mm (til 18 cm) får jeg akkurat klemt inn ny 9'' plotter. Noen konklusjoner: 

  • Bakplate i syrefast 2 mm speiloverflate (som før)
  • Raymarine Axiom 9'' uten sender (RV), men med Remote (RMK-10). Jeg tror jeg må ha et zoom-hjul som kan endre målestokk uten å måtte bruke to fingre uten på bøljan blå, men jeg tar gjerne feedback fra andre brukere på den beslutningen hvis det ikke oppleves som nødvendig.
  • SmartCraft Connect til plotter for motordata
  • 4 instrumenter festes i platen. De to store, TACH og RPM, må være der. Volt og Trim blir også med opp, men da er det tomt for plass hvis de ikke skal stå i hverandre. Alle 4 uten bezels - vi holder det clean
  • 3 instrumenter må skjæres ut i dash mellom ratt og den delen som har tilt. De tre instrumentene får hvite vinklede bezels, slik at de vendes mot fører
  • Koppholdere i "Polished Steel", så matcher de ringen på instrumentene 
  • Livorsi POD er planlagt flyttet ned til gass/gir hvis ledningene er lange nok

 

All verdens digitale versjoner hjelper ikke på følelsen av å pusle med dette live. Frem med papir, passer og saks og deretter kjenne på hvordan det blir:    

 

Tegninger.jpg.7662138db82f557d6e1fa81357a0a011.jpg

 

Jeg tror vi nærmer oss en konklusjon med dette set-up'et. Han som skal programmere maskinene til å vannskjære den syrefaste platen må ha nøyaktige mål til alle hull, ikke rom for omtrentlige tall da. Altså må det lages enda en tegning med indre nøyaktige mål til hullene når designet er satt.    

    

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

DEKALER! (og hvorfor må det være så vanskelig.....?)

 

Frem til midt på 70-tallet hadde Formula en annen logo enn den de har i dag. I begynnelsen av 60-årene var det store bokstaver av vinyl, før det deretter ble noen uthevede dekaler i krom av mindre format. De vekslet litt mellom både navn og ørn (Thunderbird), eller bare navnet eller ørnen hver for seg. Det kommer litt an på årsmodell og båtmodell. Det kuleste (etter min mening) er denne, fra et strøkent eksemplar i USA:

 

75514079_Medrn.jpg.8c7103da624090daa0e5b0f19c74f0d0.jpg 

Her er et annet eksemplar fra en båt der eieren skal restaurere:

1610947618_FormulabyThunderbird.jpg.b975ba03db61d0712dae09227472ddd2.jpg

 

Her er det egentlig tre elementer. Det er 1) "Formula", 2) "BY THUNDERBIRD" og 3) "ørnen". Siden det finnes egne fansider for akkurat denne båtmodellen ble det naturlig å henvende seg der for å skaffe seg to sett med alle elementene. Det viste seg at disse knapt finnes lenger og det er i hvert fall ingen som vil gi de bort (eller selge). På det forumet var det mange i samme situasjon som ønsket akkurat de samme dekalene, så allerede her begynte det å danne seg en viss skepsis. Jakten fortsetter med å kontakte noen bruktbutikker i USA som har gjort business på å omsette slikt. Dessverre ble det heller ikke napp der.

 

Med økende grad av fortvilelse er det flere søk som gjøres. Etter å ha kontaktet Formula's "Vintage-avdeling" er det heller ikke noe på lager der. De selger selvsagt dagens versjon i flere størrelser, men det er altså ikke den samme som denne (blokkbokstaver og en helt annen ørn). Så blir det også en diskusjon med et firma som har spesialsert seg på å lage eldre vinyl-dekaler for en relativt rimelig penge. Jeg slår det fra meg, det blir liksom ikke helt det samme det heller. 

 

Tilbake til forumet for denne modellen og der blir det bekreftet at de originale dekalene ikke er i metall men i støpt plast, som deretter er forkrommet. Det er jo ikke en uvanlig metode og flere produsenter gjør jo det i dag. Det blir derfor noen telefoner og det blir raskt konstatert at prisen for dette vil være helt tullete om man bare skal lage ett eksemplar, selv om jeg skulle ha CAD-tegninger av støpeformen.   

 

Et annet problem er at jeg heller ikke hadde vektoriserte filer av disse logoene. Med litt flaks fant jeg en fyr på et annet internasjonalt båtforum som hadde den. Det var tross alt en god start:

 

 

Logo.png.50779739711287e0ee49470ac94843cb.png

 

Denne versjonen mangler "BY THUNDERBIRD", men fremdeles et godt utgangspunkt. Dessverre klarte jeg ikke å finne ørnen noe sted og da ble det å ta kontakt med en som kunne lage den basert på bilder og deretter vektorisere filen. Det ble som dette:

 

EAGLE.png.59ce25b37da120d2cbfbd58e62eee3b5.png  

 

Med filene i hus var det å ringe rundt til to håndfuller med mekaniske bedrifter for å vurdere fresing eller vannskjæring. Det var ikke mangel på entusiasme for å skjære, men hvis man ikke besitter råvaren blir det jo igjen ekstremt dyrt når jeg må kjøpe inn den først i en stor plate. Jeg måtte altså finne en bedrift som hadde råvaren i hus og så ta et lite hjørne av den. For å finne ut av hva som er riktig råvare så kontaktet jeg noen som driver med forkromming. Anbefalingen er enten A) messing, eller B) syrefast. Alternativt fikk jeg også anbefalingen at syrefast i speil kunne være en god plan uten forkromming, hvis man kunne leve med at sidene da ikke er like blanke (selv om kantene også kan poleres). Tankene gikk til 5 mm messing, men den idèen fikk seg en durabelig knekk da jeg fikk kjenne på egenvekten til 5 mm messing. Det blir jo i praksis å henge opp en murstein på skrogsiden og det tenker jeg er nytteløst med eller uten skruer. Det ble derfor bare å snu seg rundt til tynnere gods. Det måtte bli 2 mm syrefast i speil, uten forkromming. Her er logo kommet opp på skjermen til gutta som skal skjære (ikke proposjonale ift hverandre):

 

Skjerm.jpg.b26a769505dcda25c4e64529eb961b72.jpg

  

 

Så er spørsmålet hvilken størrelse man skal velge? Her famler jeg i blinde og må se på gamle bilder og brosjyrer:

 

Brosjyre.jpg.051aa164b5ac31e59c8d8b40d66ff2b5.jpg

   

721201450_FormulaBrosjyreII.png.2e6b6181e3bd7ae7bd9bdf42be64a64c.png

     

 

Det blir å leke seg med litt papp og bruke den gamle regelen med "litt for liten" + "litt for stor delt på 2. Da endte jeg med skrifthøyde på ca 4,5 cm og 43 cm bredde på Formula-skiltet. Ørnen blir samme gjettelek. 14 cm høy.... 546853061_Strrelse.jpg.90c1a70a4dfac73a9cf941c40a821227.jpg

 

Dette er satt i bestilling, men ikke laget enda. Hadde jeg visst hva den lille detaljen her skulle medføre av innsats hadde jeg endt på en annen løsning, men gjort er gjort. Får krysse fingrene for at det blir verdt innsatsen når det en dag står på skutesiden.

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 6 timer siden:

Imponert over detaljnivået ditt :clap:

Hva med å 3D-printe logoer og få de plastkrommet? 

Takk for det @xr4ti. Jeg tenkte tanken underveis, men har ikke prøvd 3D-printing tidligere. Før jeg i det hele tatt brukte tid på om jeg trengte en CAD-tegning til slikt, fikk jeg tommel ned fra de 3-4 jeg snakket med som driver med forkromming. Ingen ville ta i plast og garantere for resultatet. På dette tidspunktet hadde jeg vel også fått litt nok og korteste vei ut ble «speil» syrefast. Med litt metal-polish blir det ganske blankt, så det kan godt hende at det ikke blir så langt unna krom i praksis. 

Link to post
Share on other sites

Mål til utskjæring av dashboard

 

Lage mål til utskjæring av dashboard krevde mer tankevirksomhet enn forutsatt. Først og fremst var det konvertering av inches til millimeter, som strengt tatt er håndterbart. Men, man også skille på cut-out og ytre diameter på instrumentene. Dernest at de ikke treffer hverandre eller får for lite luft mellom seg etter at rammen legges til og at det dermed blir uproposjonalt. Tegningene jeg har hatt i en tidligere post har vært ytre mål, så de må man heller ikke skule for mye til. Da blir man i hvert fall forvirret. Så må man også passe på at skruer kan settes inn etter at instrumentene er montert og ikke omvendt, siden rammen rundt hullene ikke synes på denne tegningen. Til slutt ble det tegningen under som ble oversent han som skal vannskjære dette:   

 

726828427_Skjring.png.82444f8299ccf1e868921c97980c1189.png

Selvgjengende 4mm skruer, med forsenkning, er valgt som festeordning. Dette er litt imot det som står der i dag, da det er støpte fester med mutter. De passer uansett ikke med nye mål på bakplaten, så da prøver vi på noe nytt. Han som skjærer dette runder selvsagt av til nærmeste desimal bak komma, så vi er ikke nede på hundredels millimeter i praksis. Vi får krysse fingrene for at dette stemmer, for det blir fort dyrt om man må prøve seg flere ganger. 

 

Link to post
Share on other sites

Ferdig kuttet dashboard, verdensnyhet (re-lansering) og muligheter for jobb som dekal-dealer 

 

Alltid stas å plukke opp et ferdig produkt man har jobbet mye med å få til. Både dashboard og dekaler er ferdig kuttet og her er resultatet:

 

Dashboard:

2036906646_Dashskret.jpg.37f7b894e6ade51fc3d97d49e339ed38.jpg

Den beskyttende filmen har jeg beholdt inntil videre, men jeg måtte inn med instrumentene for å få følelsen av hvordan dette blir til slutt. Jeg tenker dette blir tipp topp.

 

Dekaler: 1284736575_Skret.jpg.5c1b13468c0c24e382b2a5afbb863f66.jpg

Her har jeg endelig fått gjenskapt disse, som altså har vært helt umulig å få tak i rundt om i verden. Etter å ha patruljert gamle brosjyrer er min oppfatning at det siste året med både "Formula" og "klassisk ørn" for alle modeller var i 1971. Den nye Formula-logoen (som eksisterer den dag i dag) ble synlig i 1972-brosjyren, mens det i det modell-året kun ble brukt "Formula" uten ørnen. Så ser det for meg ut som om det er 1975-modellene der man for alvor introduserer den nye ørnen og samtidig slutter med å bruke "Formula". Siden min trolig er en 1972-modell (dog litt usikker på om den kan være litt nyere) kan det formelt sett hende at det er i grenseland å bruke begge. Det gir jeg blaffen i, her skal begge opp på skutesiden! 

 

Jeg har også delt dette bildet på en international fan-side for denne modellen og responsen var rimelig formidabel. Det rant inn med forespørsler om å lage flere sett, men jeg hadde egentlig ikke tenkt meg å gå inn i dekal-bransjen og styre med å sende dem rundt i verden. Jeg får tenke meg om hvordan jeg håndterer de forespørslene, men vi får vel på ett eller annet vis hjelpe til....  

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Koppholdere og "Angled Bezels"

 

Det er alltid stas med pakke på døren og denne var litt etterlengtet, der den kom helt fra California. Vi får starte med noe så trivielt som koppholdere. De gamle var slitne, hadde feil farge og burde byttes ut. Problemet var å finne rett erstatning og der har jeg faktisk slitt med å finne perfect match. Den store skulle være cut-out 3-3/4'', med ytre diameter 4-1/2'' med høyde 3''. De to små skulle være cut-out 3 1/8'', med ytre diameter 3-3/4'' og høyde 3''. Til slutt var det CP Performance og Hardin Marine som satt på det produktet (ikke funnet noen andre som har det). De var selvsagt tomme for denne varen, men produksjonen kom i gang igjen rundt juletider og nå altså på kjøkkenet hjemme hos meg. Disse lages i alle type farger og jeg vurderte å ta igjen skrogfargen i dem, men fikk 90-talls følelsen og droppet det. Kjørte heller polished som dermed matcher resten av dashboardet.

 

Gamle koppholdere sier takk for seg:

Old2.jpg.514de8fa952f9a03712c026e3c6aae77.jpg

 

 Nye i polished:

koppholdere.jpg.b11cd727d4b2c47c58cbdfa00e7af022.jpg

 

Så tilbake til dashboard og de tre instrumenetene som ikke har et hjem i clusteret. De blir frittstående mellom ratt og navi. Her blir instrumenetene stående litt flatt om man ikke får tiltet dem mot fører. "Angled bezels" løser det enkelt og løfter dem i bakkant. Også et produkt som kommer i mange farger, men valgte til slutt hvit, som dashboardet for øvrig. Disse er egentlig laget for intrumenter som er 2-1/16'', men man får heldigvis klemt inn de som er 2-1/8'' også.

 

Bezels.jpg.26f1d5a0d5134eaaff3a79a1dfcafbd6.jpg

 

Med instrument på plass:

Bezel.jpg.73e2e12c3b19d441c30d93b61c292f2b.jpg

Link to post
Share on other sites

Master Harness, Daisy Chain  og GPS-sender

 

Da har de siste kablene også kommet i posten, noe som har vært en riktig tålmodighetsprøve. Først hadde jeg dealen klar direkte med Livorsi, men så hadde de en fraktordning som ikke egner seg for privatpersoner i Europa (fryktelig dyrt). Dermed måtte jeg gå via en forhandler i USA  og da går tiden. Dette skal være det siste jeg trenger av kabler og her er pakkene:

 

36DDCC00-1C83-4748-A882-E0EC9B116214.jpeg.8b0d58f1ca9dc2d601a2e0310ca7946a.jpeg

 

Hele konseptet her er at systemet er kompatibelt med SmartCraft og NMEA 2000. Det skal derfor være plug-and-play med MerCruiser med denne Master Harness som terminerer i turtelleren:

 

88E041DD-6FC1-489F-A179-6F656F4A650C.jpeg.0f8828677d529697d3c36b4baed24e01.jpeg

 

Så blir det en helt ny opplevelse med «daisy chain» der alle signalene går videre til alle instrumenter med en «6 gauge slave harness», med kun en plugg per instrument. Livorsi er selvsagt ikke alene om denne teknologien, men for meg som har vært vant med spaghetti blir det jo noe helt annet. Den ser slik ut i kort utgave:

 

28638C37-DC89-4063-9738-90687B77A742.jpeg.af46d0ba22e009941af4e120eae8c1e7.jpeg
 

Der hvor jeg virkelig måtte klø meg i hodet, er hvorfor i all verden Livorsi sitt MPH-instrument krever GPS-signal på NMEA 0183. Det er jo gammel teknologi som ikke jeg har planlagt å ha i båten. Plotteren jeg har på gang bruker NMEA 2000, altså vil jeg ikke kunne eksportere det signalet uten en converter. I tillegg må jo plugger passe inn i instrumentene og jeg føler det var mye risiko for at det ikke ville virke, selv med masse innsats. Alternativt var å bruke trykk fra drevet, men det koster også penger og innsats og gir gjerne en hoppende nål på instrumentet. Jeg bet dermed i det sure eplet og kjøpte egen GPS-sender, på NMEA 0183, som plugger rett inn i turteller og så går signalet videre til rett instrument via daisy chain:

 

8B6B6638-CDBD-43F6-B1F9-25218734D427.jpeg.5cc69c1730973be6a61c58f4f17ad5f4.jpeg
 

Nå gjelder det å få båten tilbake fra lakkering og dermed satt i gang med montering. Det meste av deler står nå klart.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lakkering, og lakkering av navn!

 

Lakkereren er i støtet og har begynt på selve fargeleggingen, etter at alt grunnarbeidet var ferdig tidligere i vinter. Siden det skal inn både vannlinjestriper og navn på båten gjøres dette ikke i 2K, men med farge først - deretter klarlakk. Her kommer en smakebit, der det er gjort plass til navnet (ingen klarlakk enda). Som nevnt i tidligere post er dette en ganske blålilla farge (RAL5013 - Kobaltblau) sprayet med PPG: 

821769250_LAKKBT.jpg.1f357f351e9de6bdb0940cce1f12ce2e.jpg 

 

Så er spørsmålet, når først navnet skal lakkeres, hva slags font gjelder for en båt fra denne tidsalderen? Her var det først en runde med forslag til løkkeskrift:

649212215_Lkke.jpg.f12abc5283b39bc4e1312e53b631a7f5.jpg

 

Så skiftet momentet helt over til blokkbokstaver:

Blokk.jpg.c5e58915fdb79f7697433b8276c6fc0d.jpg

 

Etter flere forslag med og uten skygge på blokkbokstaver, kom jeg tilbake til løkkeskrift etter en del grubling. Da denne her, med skygge:

20.jpg.7b5ebdf9afbea4245faf0aa487344b9f.jpg

 

Litt skygge-heavy og kanskje litt rotete den over, så den ble endret til litt mindtre skygge og designet deretter satt fast. Det røde vil være i samme farge som vannlinjen:

21.jpg.1d30186f9c8b49cbfe1e10d9911049cc.jpg

 

Så ferdigstillelse på båten:

Navn.jpg.5ee117521d974e4cc37dafa49f25c34e.jpg

 

Neste steg blir klarlakk.......

 

 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...