Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Dekaler, sjøvannsfilter, fuelfilter og eksos

 

Først en takk til @Olav Kaa og @KDB for kommentarer. Det varmer når man er bak skjema og helst skulle vært på vannet. 


Det er trangt som bare rakker’n i motorrom, men man må bare lirke det til.
 

Montere dekaler er definitivt ikke trangt, men det er allikevel vanskelig å montere dette basert på kornete bilder fra 70-tallet. Ble noen få millimeter avvik fra hver side, men nå er det i hvert fall montert. Med tanke på hvor mye styr det har vært å få laget disse, var det nesten litt følelsesladet å få de på skutesiden (beskyttelsesfilmen er fortsatt på).

 

SB:

0FEFAA12-71B5-483D-A4EE-115A092257D3.jpeg.28c58831406e0c79a42c0d807f619a2c.jpeg

 

BB:

7DF40511-BB39-4ED9-A670-09F7FEB7C6D9.jpeg.7e2fb7913a6a5171903151bf256708ca.jpeg

 

Så tilbake til der der det er trangt, i maskinrommet. Få på plass braketten for fuelfilter var vel strengt tatt grei skuring:

93BE7345-ED50-4C59-B1C9-49AFA4B4112E.jpeg.be6ef7322e39f90cc473b471dbe42d72.jpeg

 

Men, tilbake til sjøvannsfilter, der var det trangt og slett ikke helt opplagt hvor det burde plasseres. Til slutt falt valget på en nylaget brakett på bunnstokken. Det er ikke mye klaring, men det er nok margin:

DF47FEC2-C43C-4C2C-9BA7-D29B39412463.jpeg.8d1473d04b306e7d034c6bf271e842cc.jpeg
 

Samtidig er også eksosen på plass hele veien ut:

4A0F0665-A826-4835-8656-78B98DAF7C01.jpeg.8bba4c3e397513cf1e58bfacf6d2e617.jpeg


Nå krysser jeg fingrene for at vi er dager unna sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Strøm på dashbordet, ankertau-kasse og hydraulikk-krøll

 

Liten milepæl med strøm på dashbordet. Motor også ferdig programmert:

6B6B2200-148F-463B-9F0D-D4C4E946A617.jpeg.7a74d3594ed598d857aa7761bdf7423e.jpeg

 

Kassen til ankertauet var også litt irriterende, da den siste delen av tampen alltid rant over kanten og ned i motorbrønnen. Her er det sveiset på en liten del til som skal forhindre det. Også nytt tau for sesongen:

F1F374AE-4779-4536-94FE-7098D249097D.jpeg.7c937b9422cf2301898de5482c4d0460.jpeg

 

På hydraulikk-siden til styringen ble det litt mikk-makk da returen var 6mm, mens turen var 10mm. Det blir litt trangt om pumpen gikk mye trykk. Sølet med hydraulikkolje over alt orker jeg ikke en gang til. Nye slanger satt på helt frem til rattet for å unngå det….

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 55 minutter siden:

:thumbsup: Spennende å følge med på dette og så er vi veldig spente på hvordan logoene endelig vil se ut på skroget :wink:

Takker. Jeg tok noen bilder, men dekalene så ikke ut til å være i vater og dermed tenkte jeg å droppe å poste det inntil jeg tok nye. Her er det som ser minst skeivt ut (håper det er kameraet på mobilen som er årsaken og ikke at det har falt ned en etasje ila natten)….
 

96A704ED-2BAE-4932-9D74-450166592413.jpeg.e1df3ee8a2d0debfdbd1a2f624c1c081.jpeg

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 1 time siden:

Selve logoen ble veldig bra. Om det er "vannrett" eller ikke sees nok best når båten ligger på vannet med rett balast. Om vannlinja di er riktig så er jo det et sammenligningsgrunnlag, i hvert fall optisk.  


Det er målt opp parallelt med fenderlisten, ikke vannlinjen. Altså kommer det til å være tiltet bakover når båten kommer på vannet. Måtte nesten bli sånn….

 

For øvrig kjører jeg uten stoffet vannlinje. Frem med svampen er oppskriften mot groe….

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bunnplugg, lanterne, motorkasse og dekaler i rett vinkel

 

Ny bunnplugg drillet, coatet og montert. Den ser nå slik ut:
202AC640-053A-421B-BCB4-52C17066EBF4.jpeg.ba531cddf362cabe3024abd946ec923e.jpeg

 

Lanternen akter var søkk borte og konsekvensen er da å sette på en ny. Den gamle var original, men ikke veldig lyssterk, så det får stå sin prøve. Her er den nye med slik moderne LED:

2888C60C-AB0E-409B-9E88-E613FE52AB9D.jpeg.2fb342c7686968959302c3a3bdd9f112.jpeg

 

Motorkassen satt som et skudd, heldigvis. Her er den også ferdig montert:

4D0B48FC-D314-49F8-AB55-CF861C192BFA.jpeg.d7ebd3c27a99e3f32d8fe95c596f8ab8.jpeg

 

Og et bilde av dekaler «rett inn» før den settes på vannet. Det ble som forespeilet og ser virkelig bra ut:

CDF2286A-CF27-4F9A-8385-BFD96E50F3D4.jpeg.9ee8512aba9a60e679919cd3b94a8854.jpeg

Link to post
Share on other sites

Et klassisk klistremerke og dashbord komplett…..

 

I vinter kom jeg over en amerikansk side som solgte klassiske klistremerker og dekaler til påhengsmotorer, inboards og drev. Der gikk jeg til innkjøp av to «Mercruiser Marine» fra tidsalderen som akkurat snek seg inn under prisgrensen til Tolletaten med billigste uforsikrede fraktalternativ. Planen var å ha ett av dem ett eller annet sted på dashbordet. Etter at den gamle plotteren var fjernet ble det to hull som måtte dekkes over. Da var det godt å ha det klistremerket i bakhånd som en quick fix:

A7D46CF6-595D-46EC-B4BC-43AEF5D21DB9.jpeg.85730d1dc8e0b1fa6f919d79bfb3f667.jpeg


Hullene fylt med Tec-7 og ferdig herdet:

C1187C79-D956-4B13-8372-27A4E9BCC68E.jpeg.522621117924332d799a6e190c199c57.jpeg

 

Styreposisjon komplett:

832FBCAC-9413-45C5-815A-DE6AAC00E4D4.jpeg.f85b8e67eca07cacef366323b5b84440.jpeg

 

50 år gammel bærer hun sin alder temmelig bra og her tenker jeg man kjøre båt fremover.
 

Båten er heldigvis også på vannet, henger litt bak med skrivingen….

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Rødstrømpe!

 

Ikke en rød fenderstrømpe i riktig størrelse å oppdrive i noen norske butikker. Det er tydeligvis ikke en populær farge for tiden. Så da ble det å lete litt i utlandet. Fendequip i UK hadde i alle størrelser og farger, inkludert til norskproduserte Polyform. I tillegg broderer de navnet på båten i samme font for et lite pristillegg, selv uten vektorisert fil (holder med bilde). 
 

B64F1E21-E93E-4AD0-AF8F-53FDB53D5D01.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Håndlagde eksosklaffer i syrefast

 

Svarte eksosklaffer i gummi er jo bare sånn passe sexy når resten av eksosen er i syrefast. Jeg fant ut at Hardin Marine i USA lagde disse blanke klaffene for hånd og som gikk rett inn på ønskelisten før årets sesong.

6DBFFF7D-9A6C-4788-952C-B00B987C52C5.jpeg
 

A690B639-9AAE-46C3-9458-989DFD305C8D.jpeg

Link to post
Share on other sites

BRAVO 1 FS


Tar en gamble i år med ny propell, da jeg kjørte ut den gamle. Jeg går fra en 22’ Mercury Bravo 1 som er labbet av Olle Terjesen til 26’ Bravo 1 FS. Det er en Mercury Racing Pro-finished propell, som i praksis betyr at den er hakket under lab-finish, men fortsatt laget av operatører hos Mercury og ikke bare en maskin. Den har en «shortened barrel» nesten helt uten «flair» og kan definitivt være et skikkelig bomkjøp. Med denne blir det ekstremt lite hekkløft i hvert fall, så får håpe det er nok løft i skroget til at dette blir en bra match. 4 tommer opp høres mye ut, men regnestykket skal gå opp på papiret, så får vi se om det fungerer i praksis også. 
 

7882E3A7-4E6F-4953-8B76-D341BBE422F4.jpeg.dc95a9971cb8fd81753a87da48ac0a1d.jpeg

 

 

8F932F04-7AA4-42FA-8C64-F87AAD1FF856.jpeg

Link to post
Share on other sites

IMCO styresylindere

Nye styresylindere var ikke ikke planen i 2023, men det var en liten lekkasje i BB styresylinder gjennom 2022. Planen var å bytte pakningen i den, dessverre var den gamle så gammel at nye pakninger ikke var å oppdrive. Stempelet var også blitt bøyd, så da måtte det i hvert fall kjøpes inn ett komplett sett. Det ble til nye på begge sider.
 

 BB:A469E704-DE92-4D3A-8BA9-57B26584F58B.jpeg.780e6182d475793b8ef4f8d95ec0ef7b.jpeg

 

SB:

DD7E3B67-585A-4E0D-ACB0-DD2250E5CA23.jpeg.83a1620a4c4ae1812b514bdc562f8f4a.jpeg

 

Komplett:

3D8C5227-F60C-4FB9-8030-618C8EBF678C.jpeg.15ceeb5e590e7028a38cb480557a4c2a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...