Jump to content

Passbåten's 1972 - Formula 233


Passbåten

Recommended Posts

Grufolf skrev for 19 timer siden:

Dette blir stilig! Imponert over pågangsmotet, gang på gang!

 
Takker @Grufolf. Det var en tung beslutning å ta beslutningen om denne siste (omfattende) oppgraderingen, men når man først har tatt den er det jo klart at lakkering er en milepæl forbundet med mye glede. Det er jo en veldig synlig aktivitet…

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden:

Blir jo meget lekkert! 
Fargevalget blei bra, får meg til å tenke på Nimbus🙂


Takk for det @Kanalkapteinen. Her har jeg vurdert så mange varianter av hvit, blå, lyseblå og gul at jeg har gått ut av tellingen. Håper jeg opplever det som bra treff etter hvert som tiden går. Det blir nok et stykke unna Nimbus når vi er ferdige her (for øvrig et et skikkelig kvalitetsmerke, dog med et litt annet uttrykk). For det første er blåfargen betydelig mer lilla enn det Nimbus leverte (kanskje ikke så lett å se på bildet) - og vannlinjestripene er også under vannlinjen istedenfor over. De forsvinner under omtrent der føreren står. Av andre merker som har vært med å inspirere og komplettere designen så er vi på Maltese Magnum og Cigarette 28.

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Muren Motorsport skrev for 1 time siden:

Men hvorfor legge "Vannlinja" oppover i baugen? 


Det er et knakende godt spørsmål @Muren Motorsport. Uten å ha gjort noe dyp research, så tror jeg svaret er at det egentlig ikke er en vannlinje. Det handler mer om å lage en overgang mellom skrogsiden og båtens bunn, som stort sett har to forskjellige farger på alle merker av amerikanske powerboats fra denne tiden (ja egentlig fra 1960-tallet og frem til i dag). Derfor er min også lakkert hvit i bunnen, helt opp til skrogsiden, uavhengig av hvor disse treffer hverandre (over/under vannlinjen). De røde representer dermed bare et skille.
 

Jeg kunne helt klart ha valgt å lage de hvite - og dermed dra fargen fra bunnen litt oppover skrogsiden med kun bruk av to farger, men så likte jeg en dash rødt som en tredje farge.
 

Min produsent Formula, hadde egentlig bare en bred stripe, så det å kjøre dobbelt er egentlig en tilsnikelse fra andre merker.

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Installasjon starter

 

Lite besøk på båten i helgen. Alle deler er nå samlet der og installasjon kan begynne. Artig å se lakken for første gang også, tror det blir knall. Glemte helt å ta mange bilder men her er i hvert fall motoren, pakket ut av esken:

55238169-E100-4D79-8851-784BFA58254B.jpeg.dccfbe5c2015138ef9d4ddf40a5d60bf.jpeg


Litt lek med instrumenter osv for å få inntrykk av sluttproduktet. Den spaken med flass byttes ut med en «Zero Effort DTS» rimelig snart:

FCCC0BFE-79ED-43D6-AE61-08F7C85BC499.jpeg.e599ead5f84b3999555bf67068d9e1b4.jpeg
 

Så et par bilder til av ny farge. Båten har stått ute i regn, med påfølgende vind, så nå er den skikkelig skitten med en fin støv-film. Wet-looken er helt borte her. De progressive vannlinjene ble meget bra og så riktig så frekt ut fra siden. Avslører at det ikke er brukt vannlinjetape i hvert fall:

82DBB63C-F9BF-43E6-8207-15B25D32F6A9.jpeg.8e8987fb7452d0ed4de1f05e1328e7da.jpeg


638F6E48-2F86-4440-A03B-D16D87D4826D.jpeg.628a26af4b1c47e6e9430634a5cdf53f.jpeg

 

Bakfra, badeplattform enda ikke remontert:

4CBAC809-F06E-41EA-B45D-98D71110CBE8.jpeg.e854783bd18273896097a48f7ad6ad53.jpeg


Nå får vi gjøre dette ferdig til midten av mai, slik at sesongen blir litt lenger enn den pleier for mitt vedkommende.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 minutt siden:

Hvis du vil ha ett tips om klarlakk som tåler mye, så kjøp klarlakk beregna til tog :) kan finne ut hva den heter, på jobb imorra 

 

Takk for tilbudet @Grønngylt, men det er allerede 5 lag klarlakk på (fra PPG), men med så mye støv «popper» den ikke akkurat på bildet. Jeg tror jeg konkluderer med at vi er ferdig lakkert….

Link to post
Share on other sites

VesselView Link vs. SmartCraft Gateway vs. SmartCraft Connect vs. VesselView Mobile

 

Da jeg startet runde 2 av dette prosjektet var jeg overbevist om at jeg skulle ha motordata på plotteren. Men, Mercruiser/Mercury gjorde det ikke akkurat super-enkelt å forstå hvordan man skulle få til dette fullt ut med ulike leverandører av plottere. Her kommer en liten oversikt over hva jeg fant ut av underveis og hvordan jeg tror jeg konkluderer.

 

VesselView Link: Var den soleklart mest foretrukne løsningen. Det betyr alle tilgjengelige motordata på plotteren og man skiller ikke på om man viser dataene på en original Mercury VesselView MFD eller 3. parts plotter, såfremt plotteren er levert av Navico som betyr Simrad, Lowrance eller B&G.   

 

SmartCraft Gateway: Var løsningen for plottere av alle andre merker. Her konverteres motor og systemdata til NMEA2000 og man kan i praksis koble dette til hvilken som helst moderne 3. parts plotter. Ulempen er at det er mindre data tilgjengelig enn for VesselView Link og man har således ikke samme mulighet til å grave i motordata om man skulle ønske det.

 

SmartCraft Connect: kom ut av det blå våren 2021, men jeg fikk ikke dette med meg før etter jeg hadde kjøpt instrumenter og tatt noen valg som følge av det. Smartcraft Connect betyr egentlig at man utvider konseptet fra VesselView Link til Simrad og Raymarine plottere for opp til fire motorer.

 

VesselView Mobile: Alle motordata tilgjengelig på mobilen over bluetooth (mobilen kan kobles til flere bluetooth-enheter, f.eks musikk, om den også er koblet til VesselView Mobile). Her kan man bl.a registrere fylling av fuel og også dele data med mekaniker osv. Altså tar man på en måte båtens helstilstand med seg hjem, siden appen også virker uten bluetooth-tilkobling.

 

Før jeg satte meg inn i det her var egentlig planen å kjøre motordata både på plotter og på mobilen. Men, så synes jeg ikke SmartCraft Connect hørtes så spennende ut, siden jeg allerede hadde falt ned på Raymarine. Derfor gikk jeg for digitale instrumenter som gir alle motordata i et lite display på Livorsi Master TACH (med lyd og lysvarsel for alarmer). Dette var i seg selv en betydelig kostnad og således var det ikke veldig spennende å kjøpe flere gateways enn nødvendig. Jeg tenkte meg derfor om to ganger og dropper hele integrasjonen til plotteren. Der tenker jeg at jeg først og fremst skal ha kartet uansett. Jeg frikobler derfor plotteren helt fra nettverket for øvrig og går for de digitale instrumentene i kombinasjon med VesselView Mobile. Det er også den billigste gatewayen på menyen, selv om det kanskje er den kuleste (alt ettersom hvordan man måler selvsagt).

 

Da skal et særdeles forenklet koblings-diagram se omtrent sånn ut som vedlagt under, så håper jeg at avklaringen over kan være til hjelp for andre som klør seg i hodet på temaet:

 

Wiring.PNG.9be882ffa309905880ccc8068d58ff66.PNG

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fukt i motorfestene 


Jada! Fukt i motorfestene var akkurat det tålmodigheten trengte nå. Bah! Det positive er at det fortsatt er bæring i bunnstokkene og at det ikke er blitt matjord. Båten slipt ned og meislet inn til friskt treverk. Konklusjonen er at dette tørkes opp og så støpes det inn med skikkelig overdimensjonering. Jeg skulle uansett støpe aluminiumsfester, da Big Block og terasseskruer ikke hører sammen, så omveien blir ikke så stor. Det blir båt, tar bare litt lengre tid…


Her piplet det litt ut i overgangen mellom motorfeste spant. Bare å rive opp. 

A2B58FFD-2D81-4CFA-BB0B-45EB1CE7E817.jpeg.d23ed70c242337946eaafd0c6b604fe7.jpeg
 

Det slipes:

BC24A1BA-8264-49A5-9378-E50B4C6D0B3A.jpeg.c013e1b378fbb00b9ee2e1db58fc035f.jpeg

Det støves:

F40AFD35-1B3C-4FE3-AC8D-41570DC81905.jpeg.29fda359623a0a364efdfe0e634d4c2f.jpeg

 

Det tørkes:

244A234F-CF91-4CA5-B7B3-1AFE8E42A0FE.jpeg.ce66ef7f4ec7562b750b0a9378e92393.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Motorrom ferdig støpt og transom på plass

 

Litt fremgang å rapportere. Motorrommet er ferdig støpt og da også med nye motorfester i aluminium. Dørken som omkranser motorrommet er samtidig forsterket fra undersiden. Oppdaget også at den gamle motoren hadde annen høyde på labbene, selv om begge er BBC 8,2. Det er det heldigvis justert for nå.
 

Dette begynner å se meget ryddig ut:

6FAD5234-C46D-43F4-89EE-089881FE1301.jpeg.7bfe1683e06e59fe30b28d47d141c549.jpeg


Transom er montert og jeg har også valgt å oppgradere til «MerCruiser SmartCraft Seacore Transom», som har en klar saltvannsprofil sammenlignet med standard leveranse:

 

Konturene av ny hekk:

738A084C-5CF7-4BA9-930C-9A01883F242F.jpeg.387044302af19d7ae310d9704c848e3d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dashboard på gang…

 

Elektronikken kobles opp og det begynner å nærme seg er dashboard også. Sinnsyke mengder med gamle kabler er ute av båten for godt…

 

Det kobles:

624E48BC-5CF4-4A74-B235-7D8B093B23BC.jpeg.d4a26cc51605ef9ea8bc475f1a106c3e.jpeg


Antydninger til dashboard:

FD94E589-65DF-4C79-8095-CB1756991C42.jpeg.aa0a9c92eb36b1f3ef8ed62a45333951.jpeg

 

Zero Effort Throttle og Livorsi meny-panel:

9E1DAB44-44EF-434C-AB59-82E10266F304.jpeg.68d09f4386fe5bce3662f7cb1d4e1951.jpeg

Link to post
Share on other sites

Motor løftes inn….

 

Da var det tid for å løfte inn motoren for å teste om dette passer og om det er nok rise på eksosen…..

 

Liftoff:

2ABF81C5-9423-438D-A5C2-FF5A2B0D388B.jpeg.c3fcd8c7df391131ced47a28ee14b82c.jpeg


Baksiden:

02110176-868D-4EF7-8E21-99A0AFDA2165.jpeg.865071341015d5fddf5d5735f9aa7329.jpeg

 

På plass i båten:

D8F91AD3-26AA-47B2-BC3B-E83B2BFB023A.jpeg.a7ff0f711a8e592b192adc5f657bc548.jpeg

 

Steike, her er det mye tightere enn den gamle, selv med 100 hester mindre. Eksosen med katalysatorene er mye av årsaken, men generelt er det mye trangere overalt. Vi får være kreative ift hvor sjøvannsfilteret skal stå. Sjøvannsfilter er faktisk ikke standard på denne modellen, men med tanke på hva jeg har gravd ut av det filteret de siste årene tenker jeg det remonteres.

Link to post
Share on other sites

Badeplattform og gjennomføringer


Stadig nye steg mot ferdig produkt. Badeplattformen er nå montert og det er også satt inn nye skroggjennomføringer til lensepumpene. Originalt kom disse båtene uten badeplattform og min er laget på mål av forrige eier. Jeg synes den kler båten og er helt avgjørende for å ha en vinsj bak der.

 

Badeplattform:

146DCD57-E9F4-465A-B3DD-6DEE513C51FA.jpeg.fc7079b4086a493df2e8b69c74008bb4.jpeg

 

Nye gjennomføringer:

7148C185-CD2F-41D2-9EBF-AA1A691A9269.jpeg.663013c2d7bebf624697e05c8bf2eb68.jpeg

 

Dashboard stadig mer ferdig. Her har vi skåret plass til dødmannsknappen (under akervinsjpanelet) som blir nytt utstyr på båten fra i år. Droppet også RMK-10 remote til plotter og byttet heller til ekstern USB-lader og kortholder på den tiltenkte plassen:

7A5533B2-F767-41AF-9DC6-91F25E8001CC.jpeg.c744a9e72f76257372258e3abd48ea1d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...