Mr Old Cod Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Jeg har ingen info om hvordan de har klart å peile personen gjennom telefon. Jeg er et aktivt RS ung medlem og skal spørre de neste gang om hvordan de gjorde det : ) Som Benji skriver har appen en mulighet for å sende posisjon. Men er dog usikker på om dette var nok mtp at alle koordinatene de fikk var feil. Både de jeg videreformidlet og de som han oppga direkte.Han har jo lest de rett fra telefonen regner jeg med. Om det er noen som fortsatt tviler på min identitet kan jeg kontaktes på 98993360 evt via im/facebook :) Jeg er enig i at peiling via gsm er muligens i gråsonen lovlig sett. Dog kan det være unntak. Det var jo en tjeneste som Netcom hadde en gang i tiden der du kunne finne ut hvor vennene dine var?Men jeg vet ikke om denne kan sammenliknes i det hele tatt. MvhMr Old Cod Martin Tolfsen Sitér dette innlegget ______________________________ Seil som om det er det siste du gjør! Link to post
Guest Moderator Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Tråden er åpnet igjen.Får fortsette under forutsetning av at det ikke postes:-Personangrep/personkarakteristikker-Opplysninger som kan bidra til å identifisere BP-medlemmer Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Har du vært i kontakt med den andre mulige kjøperen(nr 2 på budrunden)er han fortsatt intr.kjiip sak dette Sitér dette innlegget Link to post
Ugland Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Jeg har ingen info om hvordan de har klart å peile personen gjennom telefon. Jeg er et aktivt RS ung medlem og skal spørre de neste gang om hvordan de gjorde det : ) RS kan ikke peile mobiler, kun VHF. Men de kan be Hovedredningssentralen om å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Politiet får peilet mobiler innafor nokre hundre meter, sikkert igjennom telenor. Eg har sjølv kjørt redningsskøyte mot kordinater frå slik peiling. Det var litt vekkande lesing i eit innlegg litt over.. tenk om dette var en rask motorsykkel. Hvilket ansvar kan vi ha som selger? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Fremkommer det ikke i kjøper tråden at kjøperen hadde kart på telefon? Uansett er det vel ganske greit å få opp egen posisjon på egen telefon med diverse apper og preinnstallerte funksjoner. Utrolig historie dette - den er trist både fra kjøper og fra selger siden. Å kjøpe noe og oppleve å være så langt utenfor egen opplevd komfortsone er ikke morsomt. Å ha solgt i en slik situasjon er heller ikke morsomt. Heldigvis er det små beløp, og kjøperen har kommet seg på land - ingen liv tapt. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Senere kom jeg i kontakt med en eldre mann i ei snekke ..........Så han guida meg rundt, men sa jeg var sinnsyk........ He knew what he was talking about by the looks of it Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Nevermind Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 En rask motorsykkel er i mine øyne ikke noen større fare enn en seilbåt, og jeg har erfaring med bruk og salg av begge. Hvis den som kjøper motorsykkelen har førerkort må jeg ta for gitt at han/hun vet hva de vil ha så da handler det om hvorvidt motorsykkelen er i forsvarlig stand. Dersom han/hun ikke har førerkort er saken annerledes, men hvis kjøperen virker seriøs, og tenker kjøre opp til førerkort før motorsykkelen taes i bruk har jeg ingen betenkeligheter på å selge forutsatt at ikke kjøperen virker å ha et annet syn på motorsykkelens tilstand enn hva som er tilfelle. Seilbåten jeg solgte for et års tid siden var 35 år gammel. Jeg hadde rundt 30 henvendelser, og man hører fort at forventningene til en såpass gammel båt varierer veldig. Jeg fikk henvendelser fra godt voksne kjøpere som forventet at båten skulle være som ny, og så var det de som jeg forsto var skeptisk til å kjøpe en såpass gammel båt. Noe som var viktig for meg var å presentere båten på en slik måte at kjøperen viste hva han kjøpte, og ikke ble skuffet den dagen han oppdaget at det er en grunn til at brukte båter koster vesentlig mindre enn en ny båt. Kjøperen gjorde 2500 nautiske mil i løpet av 3-4 mnd. og virker å være godt fornøyd, og da er også jeg fornøyd. Når det gjelder denne tråden så mener jeg det er begrenset hva man kan forvente å få for 13.000,- og at kjøperen nok burde satt seg litt bedre inn i hva han ga seg ut på før han kjøpte båt. Ser det som sannsynlig at dette er første gangen i historien at noen vil heve et båtkjøp fordi de på vei hjem finner ut at de mangler båtplass. Som kjøper ville jeg satt meg inn i bruken av båten, utbedret det som evt. må utbedres uten å koste alt for mye på den, brukt den mye, og tatt med erfaringene videre ved et evt. senere båtkjøp. Som selger ville jeg ikke hatt noen problemer med å sove godt om nettene utfra det jeg har lest i disse to trådene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Politiet får peilet mobiler innafor nokre hundre meter, sikkert igjennom telenor. Eg har sjølv kjørt redningsskøyte mot kordinater frå slik peiling. Nix. Du kan ikke peile en bestemt mobiltelefon. Du kan triangulere den dersom den kan sees fra tre eller flere basestasjoner. Men som sagt, det krever at et større apparat settes i sving. Har bl. a. med personvern å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Teknikken å peile telefonen må vel finnes på en eller annen måte. Hvordan fungerer ellers Find my Iphone og lignende apper? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Er det bare meg som ser at tråden er trolling? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Personen presenterte seg ikke som Chris. Men personen veklset mellom to navn. Dog sjekket jeg dette opp mot kredittopplysning / folkeregisteret før handel. begge navnene dukket opp som samme person med korrekt fødselsdato og adresse. Vil ikke betegne kjøper som noen svindler eller person med urent mel i posen da alle data var korrekte. Men totalt uerfaren med båt var han. Kredittopplysning? Som privatperson?? Gratulerer, det er det ingen andre som får til. Og så for en kontanthandel på 13.000,- da gitt. Oi, oi... ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Hakkannen Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Kredittopplysning? Som privatperson?? Gratulerer, det er det ingen andre som får til. Og så for en kontanthandel på 13.000,- da gitt.Det er folk i alle aldre og med forskjellige erfaringer som selger båt. Om trådstarter bruker ord og begreper er det ikke sikkert han har samme oppfatning av ordene som gjerne andre har. Jeg har også tenkt på troll i løpet av disse to trådene, da enkelte ting kan virke for godt til å være sant, men samtidig er det også ting som kan tyde på at det ikke er det (slik som fullt navn og mobilnummer). Hvis det i såfall skulle være troll på ferde skal de nesten ha honnør for å ha klart å lure oss Ut fra at situasjonen er reell må jeg synes situasjonen er skikkelig lei for begge parter, mest for selger. Hvis man møter for mye slike utfordringer når man skal selge noe tror jeg finn.no snart blir historie Et lite historie om begrepsforvirring; for noen år siden spurte jeg ei venninne (som da var i begynnelsen av 20-årene) om hun ville være med å finne på noe, kino, bowling eller annet. Hun kunne dessverre ikke da hun for å spe på studentøkonomien satt barnevakt hos noen bekjente av familien. Fikk senere på kvelden en melding om at hun syntes det var veldig pirrende at hun måtte sitte der og være barnevakt mens jeg var ute og koste meg med annet. Ordet ble gjentatt flere ganger i meldingen. Jeg mistenkte fort at hun (dessverre) hadde en ganske annen oppfatning av betydningen av ordet "pirrende" enn det jeg selv hadde Noen dager senere traff jeg på henne og måtte bare spørre - hva legger du i ordet "prirrende"? - At man er ganske irritert, var svaret.. Da måtte jeg bare fortelle henne hva jeg la i ordets betydning. Tror ikke hun brukte det ordet på den måten igjen, for flauere har jeg ikke sett henne verken før eller siden Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 (redigert) Da mor lå på fødestuen med lilebror og en kollega av henne var på besøk, introduserte jeg ham til sykepleieren som mors kavaler... Redigert 9.April.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Hvis dette er trolling bør trådstarter få en baatplassen-medalje. Det er ikke lenge siden det ble presentert bekymringer for lav aktivitet på forumet, denne tråden drar jo kraftig opp. Ellers. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å selge en seilbåt til en person uten båtførerbevis, seilkurs D5LA, eller hva det måtte være. Ville heller ikke hatt betenkeligheter med å selge en bil eller motorsykkel til en person uten førerkort, eller dykkerutstyr til en person uten dykkersertifikat. Som privatpersoner har vi ingen myndighetsrolle, og det blir for dumt hvis vi prøver å påta oss det. Det eneste vi kan gjøre er å informere og spre gode holdninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen dørk Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 (redigert) Dette beviser vel at saken sannsynligvis og utrolig nok, er virkelig (fra 2015): https://baatplassen.no/i/topic/122063-noen-ifra-krager%C3%B8-som-kan-sjekke-en-b%C3%A5t-for-vann/#entry1762955 Selger har jo vært aktiv i noen tråder før og ser ut som en nokså normal ung mann med båt. Sikker er jeg heller ikke som flere ganger har ment at det hele må være en spøk. Redigert 9.April.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Normannj Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg har blitt peilet via mobiltelefon i en nødsituasjon, og det ble gjort på 5 sekunder. Jeg klarte ikke å fortelle hvor jeg var og da peila de, plutselig spør damen i andre enden om jeg så ditt å datt der jeg var, og det stemte. Selv om dette ikke var til redningsskøyta har jeg full tro på at de også har mulighet til å gjøre det. Det er et veldig nyttig verktøy som jeg mener kan ha stor betydning på liv og død. Tror historien er sann. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg er båtfører på redningsskøyte og jeg slår det herved fast, det finnes ikke utstyr for peiling av mobiltelefoner ombord i redningsskøytene! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Det kan virke som hovedredningssentralen har kunnet gjøre dette en stund. Artikkelen er fra 2012 http://www.aftenposten.no/digital_old/nyheter/Til-inkasso-etter-redningsaksjoner-6516403.html RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Normannj Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg er båtfører på redningsskøyte og jeg slår det herved fast, det finnes ikke utstyr for peiling av mobiltelefoner ombord i redningsskøytene! Jaja, redningsskøytene har garantert ikke sånt utstyr ombord, men som RSL nevner er det nok slikt utstyr på sentralene/sentralen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr Old Cod Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Du kan benytte conta inkasso til å sjekke at navnet stemmer med adressen samt fødsselsdato. Har tilgang til dette gjennom enkeltmannsforetaket mitt. Som Lazyjack skriver så har ikke skøytene utstyr til peiling av telefoner. Så RS appen er nok brukt i dette tilfellet. Dog er jeg usikker på hvordan de fant han i og med at kodrinatene ble gitt feil to ganger. Saken er ferdig for nå. Kjøper har sendt meg sms der han sier takk for at jeg har vært så behjelpelig samt noen spørsmål om kjølen står fast.Slik jeg har forstått så skal han ta båten på bil oppover. Igjen vil jeg takke for kjempe god hjelp av alle dere på forumet. Sitér dette innlegget ______________________________ Seil som om det er det siste du gjør! Link to post
Framtia Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Fint at det ordnet seg. Mye å lære av en slik tråd. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
apollon Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 ja her var det mye nyttig lærdom, mer enn enkelte evner å ta mot. nå må det finnes et forum for lastebiler, forstår at ferden fortsetter der. de lastebilsjåfører eg kjenner, liker ikke å bli kalt verken det ene eller det andre. synest eg ser denne transporten innover mot en holme der det kanskje skal være en strand. farten når ustyrlege 55 knop. en frisk bris på 10ms blir til styrke 10. i lyskryss må det dæves, usikker på posisjon. kordinater og brevet til korinterne hjelper ikke spesialenheten til politiet som kjører med søkklastet gummibåt rundt omkring i en evig ring3. stor sinnsro utvist av skitperen har heldigvis gjort at dreggen er kastet for lengst uten hyssing. med mobildata og hodet under armen, det er for det meste bare til bryderi allikevel, tas kampen opp med avhender av dette fandenskapet. synd med alt drivstoffet, og sokkeladen, men fuck crazy, verdien er jo nesten fordoblet. her er det gryn å spa inn. hadde det bare ikke vært for den sjåføren som splittet bramseilet, mens den ukuelige skitperen skjøt svinerygg mot den revnede fuckka. slutter her. som ellers i historien er det ikke alltid happy evening . uten ansvar for skriveleif. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 +1 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaftein ØL Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Helt utrolig historie! Skulle tro det hadde vært mer hensiktsmessig for kjøperen å få med seg en seilkyndig og hjelpe å seile båten hjem, men det er kanskje ikke mange som orker å være på tur med en slik type. Uansett, lastebilfrakt lukter dyrt, men med senkekjøl burde det kanskje være mulig å frakte den på en vanlig båthenger også. Det blir jo mye rimeligere, men nå virker det ikke som vedkommende er så åpen for gode råd uansett, så da får vi vel bare ønske lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.