Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Svart (redigert)

Jeg tror jeg har flere "ubetydelige" detaljer liggende klare til finishen av denne båten enn jeg har båt. Håper jeg klarer å huske alle småtingene jeg har kjøpt opp igjennom og som ligger rundt omkring og venter på "finishen". Siste medlem av familien er disse halvkulemutterne som kom i går fra kina / eBay. Penere enn jeg trodde de skulle være, og vil gjøre jobben ved innfesting av heving innerliner / bunn. 100 stk høyglanspolerte M6 endemuttere i 316/A4/DIN1587-kvalitet for ca 2 kroner stk:

kulemuttere.png.8435dd3e5de816d4222d42a8b08fa2e7.png

https://www.ebay.com/itm/M4-M5-M6-M8-M10-M12-Acorn-Hex-Cap-Nuts-316-A4-Stainless-Steel-Dome-Nuts/222111259923

 

Gjengestengene er faktisk billigere på Biltema enn på eBay / Kina. Er nok pga fraktkostnader som er lagt inn i produktprisen når man kjøper fra Kina på eBay.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Så er liming / laminering av kneplater og stringere i gang. Kneplatene består av 2x50mm XPS hver, og disse (og alle andre sammenføyninger mellom XPS og XPS) limer jeg sammen med 1x600 og 2x550ish g/m2 glassfiberlaminat mellom etter møysommelig preparering av XPS. Her står kneplatedelen til herding:

 

P_20180610_151939.jpg.b6dce27acf272e675cdd847dff9e1fa1.jpg

 

En millimeter ellet to laminat imellom XPS-platene (ca 1600g/m2 CSM og vevd duk):

P_20180610_152417.jpg.cfb00002ecaf11ea458b277e42f65ada.jpg

Skal slipe ned og bygge opp toppen med glassfiber. Oppå denne dobbel-XPSen blir motorbrønnen liggende...

 

Jeg tenker å prefabrikere stringerene og kneplatene i to store deler først, og deretter lime dem sammen og til skrog. Etter det, skal jeg "modellere" en bue i overgangen mellom kneplater og stringere som blir "trinnet ned" til bensintankrommet.

Skal ha noen lag polyester under alt sammen (i bunn) før jeg fester inn, men Polyester må jeg kjøpe inn senere. Inntil videre gjør jeg det jeg kan med epoxy. Blir rimelig svett av å stå med hurtigherder i 30 plussgrader, men alt går hvis man vil, og korte etapper passer meg bra uansett.

 

Little by little...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 6.6.2018 at 11.11:

 

alltid artig med ting som er smart designet og som fyller flere funksjoner.   Jeg husker bl.a at Mørebas hadde noe lignende på 70-tallet.   Nedfelt, så var det dør/luke til tankrommet bak, i midtre stilling så ble det til et bord , og under bordet var det en liten vask, som kunne brukes om man brettet luka / bordet helt opp 

 

Så gøy! Den løsningen skulle jeg gjerne sett hvis noen snubler over noen bilder :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

broderi.jpg.19f641061c4e4fe79ec9f2265fdbc24e.jpg

 

Pakket ut kneplatedelene som jeg laminerte sammen for noen dager siden, og ser at epoxyen har flashet ganske mye nederst der den har hatt anledning til å samle seg i litt mengder inni gladPack-plasten. Må enten gjøre hele kneplatelamineringen på nytt (men er tom for XPS) eller slipe litt og fylle med epoxysparkel og la det stå til (kjenner jeg heller mot den løsningen)...

 

Trodde jeg halusinerte da jeg så det kom røyk opp av herderflaska da jeg tok av korken (driver å slutter å røyke nemlig), men nå vet jeg at herder, som er mye mørkere enn den var før, og som ryker når den blir eksponert for luft, er søppel (og / eller det er for varmt da...) og ikke luftspeiling :)

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Måtte sjekke om det var noe å reparere disse mislykkede kneplatene mine, og slipte ned der epoxyen hadde flashet.

P_20180614_091440.jpg.0c0b4eae77e23dbd62d39dc97fcb7db2.jpg

Fortsatt et ørlite håp om å kunne fylle og fikse, men det var før jeg prøvde å bende XPS-platene fra hverandre...

 

P_20180614_141936.jpg.99feca4d426943d4cf14dd9cb657c2af.jpg

Noen som trenger litt røslige rista loffskiver?

 

Vil påstå dette er minst 100% mislykket. 30 grader og gammel hurtigherder (dårlig planlegging altså) er ikke veien å gå med XPS. F.. st.... dri. og lort at jeg ikke kjøpte den trege herderen :headbang:

 

Det er omtrent 10mm som har smeltet pr kneplate. Det blir mye fyll og liten styrke hvis jeg reparerer. Men det er kanskje ikke noe mer styrke i hel XPS uansett... Jeg tillater meg å gå i tenkeboksen litt vedrørende hvordan jeg skal løse dette. Tar med meg de to laminerte platene (som jeg altså lagde imellom XPS-en) for de er helt fine etter sliping.

P_20180614_141945.jpg.cdf761d18c258a773903a2c33bc32658.jpg

Slipte dem ned for å sjekke om de var ok...

 

P_20180614_140703.jpg.c5335e95ccd3bfbfcab7b17956c8e4c5.jpg

Kan man rett og slett bygge noe med dem tro? Er noen millimeter med fin epoxylaminat.

 

Nevnte jeg at jeg har slutta å røyke og sliter med å gå over dørterskelen uten å bli litt stressa og røyksugen? Mulig jeg må la hele dette prosjektet ligge litt i påvente av tolmodighet og klarsyn :)

 

 

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ville helt klart brukt epoxy laminatet du har der til å bygge med ? bruk noen 2x2cm lekter til og bygge ramme etc og legg platene mot og støp i skjøter/hjørne

 

Ei gammel glassrute eller plexiplate er genial til og støpe paneler med ? 

 

Skal sjøl støpe meg opp et lite plate lager av polyester og matte og fikse alle punktene det smeltet på  jolla mi ? 

Link to post
Share on other sites

Trønderbygger skrev 22 minutter siden:

Ville helt klart brukt epoxy laminatet du har der til å bygge med ? bruk noen 2x2cm lekter til og bygge ramme etc og legg platene mot og støp i skjøter/hjørne

 

Ei gammel glassrute eller plexiplate er genial til og støpe paneler med ? 

 

Skal sjøl støpe meg opp et lite plate lager av polyester og matte og fikse alle punktene det smeltet på  jolla mi ? 

Takk for innspill! Er det noe liv i skuta di fortsatt forresten?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg må sjekke om herderen min faktisk "flasher" eller om det rett og slett er SR-herderen fra SVAS som bryter ned XPSen. Eller kanskje SR flasher på grunn av XPSen (+ temp / alder)?

 

Tok nok for gitt at SVAS hurtigherder (SR) og Langsomherder (GL) er like i forhold til hvordivt de etser XPS, men det kan faktisk hende jeg tar helt feil. SR kan inneholde løsemidler som ikke finnes i GL. Egentlig litt imponert over at jeg ikke har tenkt på det før. Ny rekord i kløning noteres :smiley:

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Joda skuta lever såvidt ?

Er være med finansieringen av prosjektet ?

den har fått seg vannjet aggregat som skal støpes inn i skroget fra en yamaha waverunner 650 ccm 

 

Driver og leter etter en 4 sylinder bilmotor som skal slaktes og settes inn ! 

 

 

den slitne johnson påhenger'n fikk siste turen på skuta og  ligger nå i ei pappeske i tusen deler ? om noen trenger deler til johnson 20 - 30 så kauk ut har alt utenom stempel 

Link to post
Share on other sites

Trønderbygger skrev for 3 timer siden:

Joda skuta lever såvidt ?

Er være med finansieringen av prosjektet ?

den har fått seg vannjet aggregat som skal støpes inn i skroget fra en yamaha waverunner 650 ccm 

 

Driver og leter etter en 4 sylinder bilmotor som skal slaktes og settes inn ! 

 

 

den slitne johnson påhenger'n fikk siste turen på skuta og  ligger nå i ei pappeske i tusen deler ? om noen trenger deler til johnson 20 - 30 så kauk ut har alt utenom stempel 

 

Hørtes akkurat passe skummelt ut :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har testet SR-herderen til SVAS for å se om den etser XPS, og det gjør den ikke. Den har nok bare herdet så varmt pga tempen som var og ikke minst at laminatet var godt pakket inn i XPS og plast. Burde kanskje ha skjønt det, men jeg har ikke brukt SR-herderen så mye i sommer (og ikke på XPS) og hadde nok vent meg til GL-herderen etter alle testene jeg har gjort med den.

 

Det positive er at jeg har sjekket utløpsdatoene på herderene mine. Ene SR-boksen (en dl igjen) gikk ut i 2016 (fungerer fremdeles), og de to andre (en og en halv liter) går ut juni 2018. GL-herderen holder helt til august. Holder tempen seg nede fremover får jeg kanskje brukt opp litt før det bare blir krøll.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev On 14.6.2018 at 14.58:

Fortsatt et ørlite håp om å kunne fylle og fikse, men det var før jeg prøvde å bende XPS-platene fra hverandre...

 

P_20180614_141936.jpg.99feca4d426943d4cf14dd9cb657c2af.jpg

Noen som trenger litt røslige rista loffskiver?

 

P_20180614_140703.jpg.c5335e95ccd3bfbfcab7b17956c8e4c5.jpg

Kan man rett og slett bygge noe med dem tro? Er noen millimeter med fin epoxylaminat.

 

 

Kjedelig erfaring med smeltet XPS :worry:  Men jeg tror ikke du skal være redd for å lime dem sammen og bygge opp med sparkel. Kjernematerialet i seg selv har jo liten styrke, hovedmisjonen er å skape avstand mellom laminatene. 

 

De epoxyplatene du har laget bør du heller ikke bekymre deg for å bruke videre. Fordelen med slike prosjekter som vi hoder på med nå er jo at det bare er fantasien som setter grenser, ingen regler her :lol: Og hvis det er noen trøst, så sier man jo at det aldri er så galt at der ikke er godt for noe. Du har i alle fall fått demonstrert hvordan det går med hurtigherder og XPS når været er varmt :thumbsup:

 

PS: Har tatt noen mål av skuta, sender dem til deg så snart som mulig :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 17.6.2018 at 1.43:

Kjernematerialet i seg selv har jo liten styrke, hovedmisjonen er å skape avstand mellom laminatene. 

 

 

Om ikke kjernematerialet har skjærkapasitet til å ta skjærkreftene mellom laminat og kjernemateriale, så får man delaminering og påfølgende dramatisk svekkelse av konstruksjonen, så den delen av styrken i et kjernemateriale er av stor betydning.

 

Når man kjøper Divinycell av forskjellige kvaliteter/hardheter, så er det i hovedsak skjærkapasiteten man er ute etter når man velger en høyere kvalitet. Jo større tykkelse og avstand mellom laminatene, jo mindre blir skjærkreftene. 

 

Personlig vet jeg ingenting om XPS sine tekniske egenskaper, men jeg hadde vært skeptisk til å bruke dette i kritiske konstruksjoner uten å sammenligne tekniske data med f.eks divinycell.

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 4 timer siden:

Om ikke kjernematerialet har skjærkapasitet til å ta skjærkreftene mellom laminat og kjernemateriale, så får man delaminering og påfølgende dramatisk svekkelse av konstruksjonen, så den delen av styrken i et kjernemateriale er av stor betydning.

Enig i det Fortego. Men styrken i kjernen er allikevel veldig lav i forhold til laminatet i seg selv.

 

Fortego skrev for 4 timer siden:

Personlig vet jeg ingenting om XPS sine tekniske egenskaper, men jeg hadde vært skeptisk til å bruke dette i kritiske konstruksjoner uten å sammenligne tekniske data med f.eks divinycell.

Den er lav i forhold til divinycell. Det var derfor jeg valgte bort å bruke XPS i motorkassa på Dracoen som jeg først vurderte. I tillegg til skjærkapasiteten i materialet har man jo også usikkerheten i heft mellom XPS og epoxy, og mellom epoxy og polyester. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har startet laminering på innsiden av skroget. Har sparklet ferdig hele akterenden og lagt to lag duk før jeg har limt på plass glassfiberlaminatet fra xps-kneplatene som gikk galt...

P_20180616_183135.jpg.9c5064e668874978cfda4e8facb13411.jpg

 

Skal ha en rist / hylle mellom "kneplatene" / skilleveggene til bensintank. Bare kladder litt med stenger:

P_20180617_142547.jpg.f7fcfb65f27df7bcd477a2244faa8645.jpg

 

Og så har jeg sparklet ferdig fremre del av innsiden. Skal slipe og legge noen lag duk, og så er jeg tilbake til å finne ut av stringere igjen før jeg vet ordet av det.

P_20180706_205706.jpg.bc71f66dbc9379297dd126f98f5e29d6.jpg

 

Men nå er man snart på ferie, så da får det bli mer i slutten av juli :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

On 6/17/2018 at 1:43 AM, Komodo said:

 

Kjedelig erfaring med smeltet XPS :worry:  Men jeg tror ikke du skal være redd for å lime dem sammen og bygge opp med sparkel. Kjernematerialet i seg selv har jo liten styrke, hovedmisjonen er å skape avstand mellom laminatene. 

 

De epoxyplatene du har laget bør du heller ikke bekymre deg for å bruke videre. Fordelen med slike prosjekter som vi hoder på med nå er jo at det bare er fantasien som setter grenser, ingen regler her :lol: Og hvis det er noen trøst, så sier man jo at det aldri er så galt at der ikke er godt for noe. Du har i alle fall fått demonstrert hvordan det går med hurtigherder og XPS når været er varmt :thumbsup:

 

PS: Har tatt noen mål av skuta, sender dem til deg så snart som mulig :smiley:

 

Takk takk Komodo :)

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev for 6 timer siden:

Og så har jeg sparklet ferdig fremre del av innsiden. Skal slipe og legge noen lag duk, og så er jeg tilbake til å finne ut av stringere igjen før jeg vet ordet av det.

P_20180706_205706.jpg.bc71f66dbc9379297dd126f98f5e29d6.jpg

 

 

Ikke legg på for mye da! Hvis skroget er sterkt nok som det er bør det holde med et lag duk over det du har sparklet...

Link to post
Share on other sites

On 7/7/2018 at 3:14 AM, Komodo said:

 

Ikke legg på for mye da! Hvis skroget er sterkt nok som det er bør det holde med et lag duk over det du har sparklet...

Det er veldig tynt, og kan ikke brukes uten enten skum eller forsterking. Tror faktisk det bare er 1.5-2mm noen steder. Flere steder jeg har sparklet blå biltema epoxysparkel fra utsiden (hvor det ikke er hull) skinner det blå igjennom på innsiden. Kjølen, vinkler og chines (sorry. Aner ikke hva det heter på norsk) er solide nok, men "plankene" er latterlig tynne mot "senter" på langs.

 

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev On 10.6.2018 at 15.49:

 

Så gøy! Den løsningen skulle jeg gjerne sett hvis noen snubler over noen bilder :)

 

her har du den :) 

20180705_183723.jpg.3dc463974fcfbc8c37f0922570c3488a.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så kult! Tusen hvertelig Ivar :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
With Winth skrev On 1.9.2018 at 21.22:

Veldig artig prosjekt =)

Hvilket program er det du bruker når du lager skisser og idèer på dataen?

Hei, Bare en gjetning fra min side. Adobe Photoshop og AutoCad?

 

Takk for en ufattelig god prosjekt tråd. Er ikke ofte jeg blir sittende å lese hele natta. Men denne klarte jeg ikke å rive meg løs i fra. Gikk med en 20 pakning røyk og en hel kanne kaffe. Hadde jeg vist at tråden var så bra skulle jeg ha funnet meg ett par øl og en god dram før jeg begynte å lese. Liker fremgangs måten og resonemanget. Utrolig lærerikt! Kommer til å følge denne tråden videre. Ventet bare på at du skulle dukke opp med poppcorn. ;) Desverre var det prolem med en del av video linkene... :(

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...