Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

Svart (redigert)

Kort oppdatering fra fiksing av skumfyllet som ikke lenger sitter fast i undersiden av skrog.

 

core004.jpg.7b93c9f114ca62d78ef7d32cc8729449.jpg

Luke som skal gå ned til batterirom / oppbevaring i dørk.

 

core006.jpg.1b1ee4ea0aee8a09b3f411f32e894911.jpg

Etter midtdelen av dørk fremme ble tatt ut (se evt. forrige post med video).

 

P_20180309_120510.jpg.1acaa3e81956ecc7bec618df9e7fc26f.jpg

P_20180309_120729_002.jpg.1ae6bc182dcc00dc92bfb669793dd0a5.jpg

Og så var sidene også tatt ut.

 

P_20180309_113408.jpg.ddb9ee7bc811e1d2f7c946e6972216d3.jpg

Jeg plugget noen hull fra utsiden for en stund siden. Dette er alufolien jeg stappet inn som mothold før jeg støpte :)

 

P_20180309_113836.jpg.fe7f4914fb5e90f43ba2b98410ae94eb.jpg

To slike aludotter som jeg nå kunne barbere ned fra innsiden (hadde jeg visst at jeg skulle ta ut skummet den gang...)

 

P_20180309_115634.jpg.9be01198b44a167eda8b110820e27522.jpg

Har vært vann her og der ja... -men ikke så ille som det kunne ha vært. Eneste ordentlige problemet med skummet her fremme er at det ikke sitter fast i skroget.

 

Video av uttak av sidedelene for de spesielt interesserte:

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

da Cali skrev 1 time siden:

Bra du er i gang? Gleder meg til å se hvordan og med hvilke materialer du bygger dørken opp med.

 

Hyggelig da Cali! Har kjøpt inn XPS. Helt "vanlig" Sundolitt 300, men jeg må se hvordan jeg gjør det når alt skum er ute. Enten må skum delvis inn igjen (sidestykkene), eller så må skroget forsterkes med noen lag glassfiber (og evt. halve PVC-rør) før nye stringere for det er så mykt dette skroget at det er nesten skummelt :)

 

alphaman skrev 41 minutter siden:

Blir det fiske båt eller landsted

 

Hei Alphaman! Jeg heller mot fiske faktisk. Fiske skal ha 20cm hevet dekk akter, så frem til jeg lager dekket (epoxy-temperatur er påkrevd) kan jeg ombestemme meg :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

P_20180310_133405.jpg.5c38114bd3891b751171f8e3350f442d.jpg

 

P_20180310_133425.jpg.c036ca9c8fd043af06b8b2cc6b8f3d31.jpg

Ikke pent...

 

 

Beholder litt av dørk ettersom båten nå står på henger og fort kan miste formen hvis jeg ikke støtter opp under. Kommer ikke til under, så man får improvisere litt.

oversikt.jpg.86d286029eea2be91bac511164521f73.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

P_20180310_173451.jpg.0e7e915d1f662dcc5d0e5fdb928a9605.jpgP_20180310_174104.jpg.c79010f5a0a53fdf6377e3d8544fb5e9.jpgP_20180310_180840.jpg.ce2f0956e24fa1104a16428ceb83f752.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Skal teste ut gjenbruk av PU-skum i akterspeilplata. Er jo en del ekstra styr når man er så sta, men jeg tror fortsatt det blir bra med denne hjemmelagde komposittsaken min:

 

Først de tre foregående videene fra akterspeilplata:

 

 

 

 

Og så siste fremdrift:

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Jeg gir meg over av din makaløs kreativitet og evne til å illustrere!  Gleder meg til fortsettelsen :thumbsup:

 

Tusen takk Komodo! Fortsettelse skal du få:

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Så er jeg i gang med laminering. Må ta det over noen dager, og da er det flott å kunne bremse herdingen litt med å åpne vinduet imellom slagene. Tar sikte på å få ned 2 lag CSM og 2 lag vev, og deretter bygge opp (med sparkel) under vertikale stenger og lappe dem fast i lminatet. Deretter blit det noe "distansemateriale" (knust PU-skum og fibre og epoxy). Kanskje noen lag duk innimellom og deretter mer PU-skrot, før noen lag CSM og duk igjen.

 

I videoen nedenfor lager jeg klart mange PVC-biter som jeg hadde planlagt å felle inn rett på de første lagene med matte, men epoxyen ble varm og jeg måtte stresse litt for å få sparkelet ned før det var for sent. Mulig jeg kapper PVC-bitene litt og limer dem inn i neste økt. De skal motvirke "knusing" fra motorfastskruing. Får jeg dem ikke inn, kan jeg alltids hulle og fylle der boltene skal være senere som alle andre :)

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Så har jeg prøvd å lage 7 liter sparkel (PU-fyllt sådan) i bøtte også :) -Overvåker temperaturen fortsatt så jeg slipper å måtte dumpe hele plata ut av vinduet pgs flash. Bruker SVAS GL-herder til PU-fyllet. Den er treg og fin, og etter halvannen time er skumsparkelet bare 23 grader (15 grader innetemp). Jeg holder temp lav så jeg får lengre tid mellom hvert lag. Tror ca 7-8 timer er greit med GL og man kan fortsatt kjøre på uten å grunnbehandle ved 12 - 15 grader.

 

Sparer rennene der motorfestene skal være og legger mer duk og ren epoxysparkel der senere.Skal ha litt mer PU-skum-sparkel i sidefeltene altså... -bare må ha noen pauser innimellom...

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Det ser jo lekende lett ut dette her når alt er i "Timelapse" (fort film), men ettersom det nok er litt uvanlig å blande PU-skum biter i epoxysparkel (og putte det i en akterspeilplate av teltstenger), legger jeg ut en lang og kjedelig film fra siste PU-skum fylling med litt kommentarer. Det starter å ligne noe dette her. Blir spennende å veie saligheten når den er ferdig...

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev 13 minutter siden:

Vil ikke det skummet flekse?

Om noe tror jeg det flekser mindre naa enn da det var inne i skroget, naa som det er stoept inn i glassfibertraader og epoxy og er backet av baade teltstenger og heldekkende glassfiberlaminat. Skummet er min hjemmelagde vri paa Divinycell eller Bonocell. Med stoore HDPU celler i steden for smaa av PU eller PVC. Platestivheten skal jeg teste naar alt er herdet ferdig. Jeg satset paa at stivheten blir mellom x finer og divinycell. Mer som Divinycell tror naa jeg...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

13.4 kilo før trimming og sliping. Blir noen kilo til ifm innfesting. Pluss kneplater.Pluss sikkert noe mer. Men jeg tok ut 25-ish kilo bak der, så holder jeg meg under 15 kilo på plata skal jeg være fornøyd. Plata er 34mm tykk (opprinnelig X-finer er 15mm + laminat ca 4 mm øverst og ca 9 mm nederst).

 

P_20180317_130626.jpg.9afeb28769dbc3df3db6b24433f88e0b.jpg

Før siste laminat

 

P_20180317_153931.jpg.2ebdd55659cc4328dce5173db6151e52.jpg

Før renkapping og sliping

 

P_20180317_154016.jpg.4b6df0296b034bc3950656efd96a4252.jpg

Berre lekkert...

 

Men da er lamineringsmaratonet over. Alt er kjemisk bundet og det gikk greit å kontrollere varmen i lagene ved å regulere innetemperaturen (åpne vinduet slipper kald luft rett ned på prosjektet).

 

SR-herderen til SVAS er hissig. GL-herderen er enklere å kontrollere. GL-herderen genererte omtrent 1.5x innetemperatur når den herdet i tykkelser mellom 5 og 10 mm. SR-herderen lå jevnt over på ca 2.5x innetemperatur. SR-herderen hadde en høydare etter ca 1.5 til 2.5 timer ved innetemp på 14-15 grader. GL-herderen hadde ingen signifikant temperaturhøydare. Jeg bremset SR-herderen (senket innetemp) når sparkel kom opp i 28 grader. Ville ikke risikere at den galopperte avgårde i en ukontrolleret kjemisk brann etter alle disse timene med fikling. Også greit å ikke brenne ned huset ettersom jeg ikke lenger er i garasjen men på "hobbyrommet" :)

 

Veldig praktisk å kunne stappe en temperatursensor ned i epoxyen.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Arbeidsfri i dag. Prøver å finne RAL-farge som matcher skissen min (må sikkert bare velge en og la det stå til for det er umulig å si sikkert når en farge gjengis i RGB på internett hvordan den vil se ut "live"...), og blir sittende å skissere innfesting av akterspeilplate med kneplater osv...

 

farge_ral.jpg.61b8e4136d5629a6c8aed104785c3793.jpg

RAL 1002 ser ok ut i 60% dekke, men heller mot griserosa i noen nettprosjyrer. Noen som har erfaring med denne RAL 1002? Har ikke noe imot griser altså... -vil bare heller ha "sand-beige"-aktig...

 

P_20180318_171745.jpg.4991e959a7b6349989574626405112aa.jpg

Tenker å prefabrikere kneplater og feste dem i akterspeil (og dørk og stringere) for deretter å lime undersiden av brønn (og innerlineren) oppå det igjen...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av denne båten skal være fullstendig "død" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk (eller blir det kinetisk tro) energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget. Ikke minst blir det store krefter som vil rive løs fremre del av kneplatefestet under brønnen...

 

 

 

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gjort det slik. 

Inkedkneplateoverkill_.jpg.de842fb154614a742d1a43e49712cecd.jpg

 

Å feste kneplata i motorbrønnen har ingen hensikt, den skal ikke være bærende. Ved å la kneplata gå så langt opp som mulig reduserer du momentarmen fra den delen av speilet som stikker over. Når du fører kneplata helt fram til stringeren vil kreftene bli fordelt mest mulig i skroget.

Link to post
Share on other sites

enig med Komodo.    skulle det vært noe vits i å hatt kneplata opp i brønnen så burde vel den også vært forsterka for å unngå sprekker osv i gelcoaten  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Tror jeg ville gjort det slik. 

Inkedkneplateoverkill_.jpg.de842fb154614a742d1a43e49712cecd.jpg

 

Å feste kneplata i motorbrønnen har ingen hensikt, den skal ikke være bærende. Ved å la kneplata gå så langt opp som mulig reduserer du momentarmen fra den delen av speilet som stikker over. Når du fører kneplata helt fram til stringeren vil kreftene bli fordelt mest mulig i skroget.

 

ivar skrev 59 minutter siden:

enig med Komodo.    skulle det vært noe vits i å hatt kneplata opp i brønnen så burde vel den også vært forsterka for å unngå sprekker osv i gelcoaten  

 

Takk skal dere ha! Da droppes låsing opp til brønn. Blir jo også enklere å montere sammen topp og bunn uten sammenføyningen til undersiden av brønnen :thumbsup:

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Bonusinfo for de spesielt interesserte:

 

På tross av 15 års surring av og på med With-båter, har det gått meg hus forbi at båtene ikke bare har blitt produsert i Norge. Ikke finnes info om dette på museumssider eller noe slikt heller, og litt av grunnen til at det har tatt meg så lang tid å finne dette er at merkenavnet "With" er et så vanlig engelsk ord at enhver googling etter båten (spesielt With vital) stort sett bare gir obskure treff.

 

Jeg som trodde jeg var veldig original som ville ha minicabin på min vital har fått en lærepenge. Og er du interessert, kan du selv google "with" + tallnummeret (300, 400 osv) og slenge med "Bonwitco"...

 

Bonwitco ser ut til å være et engelsk verft som har masseprodusert "With-båtene" i varianter jeg aldri har sett før. Halfcabs / Cuddies, helt standard 300-modeller, og mye annet artig.

 

Eurekaen slo meg da jeg så på ebay.co.uk at en båt der med "withaktig" skrog hadde et ukjent fabrikkskilt men original With-logo:

s-l1600.jpg.3ab6b51329527f6446917daa989edcaf.jpg

 

Og googlingen som fulgte var en liten åpenbaring i seg selv:

042.JPG.9e07d96518349865317a0e4ec742c10c.JPG

Selvlensende dekk anyone?

 

5ab020da13337__86.JPG.661e90efc5dd6d178d76910e7d17e6a3.JPG

Noen som var glad i DIY-løsninger :)

 

resize_php.jpg.90e64d07cc7700b974f8a87a5e883285.jpg

 

327735-bonwitco-400c-cuddy842470_thb.jpg.6db5afea2c28e2ac1a48942e287bd042.jpg

Kult rekkverk-vindskjerm-ting...

 

index.jpg.21153c126aa9e6f9a06b95ded13f8e92.jpg

Og dette tror jeg søren meg er RAL-fargen jeg har drømt opp i Adobe Illustrator (ligner RAL1002)

 

Artig... Spesielt for With-interesserte :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

he he, ser ut til at britene har litt forkjærlighet for små kabinbåter :smiley:

 

Ikke sett noen av disse modellene før jeg heller. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 8 timer siden:

he he, ser ut til at britene har litt forkjærlighet for små kabinbåter :smiley:

 

Ikke sett noen av disse modellene før jeg heller. 

Det er en del av dem rundt om ja... -fant en annen "amerikaner" også som finnes i 16 - 25 fot hvor løsningene ligner litt på ting jeg har sett for meg. Båten heter C-DORY, og har en ihugga følgerskare på et forum som heter C-BRATS:

 

https://www.c-dory.com/boats/

 

16-foteren:

16.jpg.56aaa32a41946bd2932471dd4df9d4ac.jpg

 

C-doryen er nesten helt flatbunnet og har ca 50mm tykk balsakjerne i hele skroget under vannlinjen (ikke dobbelbunn). Linjene er fine (minner meg om Linge-hardtoppene), men jeg liker forovervinduer :)

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg slanket akterspeilplata 1.4 kilo:

 

P_20180320_155702.jpg.e09477e76ce79fe58f85efb1e46d0c4e.jpg

Selv denne rasprondellen får kjørt seg på matte og epoxy og epoxy med fibre og mikroglass og collodial cilica.

 

P_20180320_171201.jpg.6242d43f2ee7187ac484c5d9cf85798f.jpg

Helt greit at det er snø. Kan bygge min egen arbeidsbenk med spade, og slipestøvet ser ut som det hører hjemme her...

 

P_20180320_182752.jpg.e004bc57987e61c7979b08139602187d.jpg

Siden som skal sparkles og plastes over (har bestilt EXB400M150 fra kompositthuset.no)

 

P_20180320_183454.jpg.4a007fbf8f2832bd6ea707d8539d588c.jpg

12.0 faktisk... -men det blir noen nye kilo i siste laminering med EXB400M150

 

P_20180320_183648.jpg.c850b97cac6a4981912f4b41ce72247c.jpg

Ser ut som et akterspeil :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...