Jump to content

Totalrenovere atter en With Vital 15 med 40hk Mariner 1988


WithVital

Recommended Posts

ivar skrev for 4 timer siden:

svenskene har jo også noen mini-cruisere 

 

pimg-ryds-435fc-121027.jpg

 

..og finnene :
Moottorivene-Flipper-473985a7544ac4fd-me

 

Den finnen var faktisk litt tøff :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Kompositthuset

Så var duk fra Kompositthuset (og pensler og Collodial Silica) på plass. Min første bestilling derfra, og jeg er veldig fornøyd. Hyggelige folk som kan kompositt. Ikke mm-presisjon på måling, pakking og slikt, men der duken var både knøvlet sammen i en pappeske som ikke var forsvarlig sikret og selve duken hadde stygge møkkete flekker etter noe industriting og Collodial Silica-bøtten med lokk ikke hadde intakt forsegling, kompenserte de med ekstra lengde på duk og to pensler for mye...

 

P_20180321_135850.jpg.72bab1a876662adff37dfa5ddef80f6f.jpg

10 kilo duk og diverse kan med fordel pakkes bedre. Måtte sjekke på postkontoret om alt fremdeles var inne i eske. Greit at lengder på duk under 50 meter ikke er på rull, men de kunne opplyst om det på nettsidene?

 

Non-Crimp Fabric (NCF/NFC)

Duken er en kombinasjonsduk med CSM (kuttede fiberbiter) på ene siden i 150g/m2 og vevd duk på andre siden (400g/m2). De to "dukene" er sydd sammen med en fleksibel tråd, og man sparer litt arbeid i kutting og slikt når man bruker sånn dobbelduk. Har aldri brukt det før selv, og gledet meg til å se hvor stor forskjell det var på CSM uten "polyesterkjemikalie" (som det er på Biltema-mattene).

P_20180321_144711.jpg.f6f23e642229df9a7164699fe584dc37.jpg

Denne duken heter EXB400M150 og kan bestilles (til 77 kr pr LM pr mars 2018) på: https://www.kompositthuset.no/produkt/fiberarmering/multiaxial-non-crimp-fabric/ebx400m150

 

Plata ferdig?

Har slipt til ok passform i akterspeil og tørrplassert plata.

P_20180321_123913.jpg.2b9d8176ffffbf3651a738a0d7bdcfce.jpg

 

 

Deretter er kontaktpunkter osv tegnet opp, og plata er tatt med inn igjen.

P_20180321_123148.jpg.fab8b67f0ca5e462d34ec43900a0abae.jpg

P_20180321_125303.jpg.84f34c46c9bbcdc7b980688db7286d23.jpg

 

Har sparklet plata med epoxysparkel (av 7-12mm fibre blandet med Silica) og lagt 10-ish lag med Biltema vevd duk i strimler over områdene i akterspeilplata som skal i klem mellom yttersiden av skrog (laminat) og brønn. Pluss litt generelt i hele "midten" av plata og der hvor kneplater skal festes. Deretter har jeg lagt to heldekkende lag med EXB400M150. Den fleksible sytråden i dobbeltmatten er litt rar hvis den fliser seg opp. Oppfører seg som strikk, men lamineringen var enkel og det er mye lettere å se når duk er gjennomvætet enn når man bruker CSMen fra Biltema med Epoxy (Biltema CSM er bedre til og laget spesielt for Polyester).

 

P_20180324_091523.jpg.73944b7c9c531b737e080e173ddab4e6.jpg

Tror dette er det siste jeg legger på før montering. Skal la det herde godt og skal veie og gjøre noen enkle belastningstester opp mot x-finer. "oppstikkerne" er kun for å tette rundt kantene på brønn. Skal laminere opp disse "hornene" fra utsiden.

 

Og for de som heller (også) vil ha dette i videoformat:

 

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Plundrer litt med utforming av stringere og dørk. Tror jeg prøver XPS på alt sammen hvis jeg ikke tester ut å laminere inn dryppstopp (PVC) plater over xps og under glassfiber. Usikker på om glassfiber alene mot den relativt myke XPS250 er litt sårbart for "punktering" eller "stumpe slag" som kan gi delaminering mellom XPS (som kan komprimeres) og glassfiberen (som ikke kan komprimeres men finner tilbake til opprinnelig form igjen).

 

X-finer skal jeg ike ha.

 

stringerskisse.png.b3ce60ae7780eb1546b0229ac521bc80.png

 

dorkskisse.png.3d150486be6e1b36c08d12e937f4eaca.png

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før, og jeg sier det igjen, du er en wiz på å visualisere 

 

WithVital skrev 39 minutter siden:

Usikker på om glassfiber alene mot den relativt myke XPS250 er litt sårbart for "punktering" eller "stumpe slag" som kan gi delaminering mellom XPS (som kan komprimeres) og glassfiberen (som ikke kan komprimeres men finner tilbake til opprinnelig form igjen).

Det kommer an på hvor mange lag glassfiber du legger. Med tykt nok laminat vil du spre kreftene selv fra punktlast, og selv XPS 250 har ganske høy fasthet mot kompresjon.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Har sagt det før, og jeg sier det igjen, du er en wiz på å visualisere 

 

Det kommer an på hvor mange lag glassfiber du legger. Med tykt nok laminat vil du spre kreftene selv fra punktlast, og selv XPS 250 har ganske høy fasthet mot kompresjon.

Takk så meget Komodo!

 

Mulig jeg må ty til Polyester på dørken over første epoxylaget for å spare litt og få et penere resultat. Ser jo både av det du har gjort og har erfart selv at denne CSMen med Polyester er overlegen epoxy i vinkler og kriker og kroker hvis man vil ha jevne flater og hjørner osv. Hvor tykk laminat (Polyester) tror du jeg bør legge på dørken hvis jeg legger et lag epoxy og duk rundt 400g/m2 først?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Så er akterspeilplaten ferdig, og jeg er i gang med å feste den inn mellom skrog og motorbrønn. Platen er 32mm tykk og veier 14 kilo. To mann kan stå på den og gynge og den svikter ca 10mm i "lengderetningen" ved disse 150 kiloene. Klarer ikke måle svikt i "kortretningen" (fra bunn til topp av speil).

 

 

Hele platebyggeprosjektet er klippet sammen fra filmene jeg allerede har lagt ut på disse sidene, men har du ikke sett dem kan du se hele platebyggefilmen her (med engelske kommentarer):

Fancy grafikk :)

 

 

Det nye akterspeilet blir omlag 45-50mm tykt

P_20180405_122508.jpg.d2233a46f6a776e607158640207b95ef.jpg

Har funnet senter på skrog, plate og motorbrønn, og det ser ut til å kunne festes greit...

 

 

Tenkte å bruke noen store sveisetenger fra BT for å klemme på plass, men det blir ikke nok trykk. Må lage en klemmeting, og tenker å bruke gjengestenger gjennom lensehullet i motorbrønn og bunnplugghull for å få skikkelig trykk (bruker 2" x 4" i så fall) fra nederst til øverst. Sidene skal jeg få til med klemmer og mothold tror jeg.

P_20180403_151709.jpg.85bb4ee8c44bc26fa5f188ffd08e3b1c.jpg

Biltema sveisetenger. Ikke nok kraft, men kan bli et fint supplement ved limingen

 

 

Tok ut et 13mm hull i senter av motorbrønnlensehullet (skal utvide til 25mm senere) og konstanterte til stor glede at boret kom ut nøyaktig i senterstreken jeg har målt opp på utsiden av akterspeilet...

P_20180405_133918.jpg.a0d11af101cc29e701a021854b77e2aa.jpg

Dead Center :)

 

 

Og så driver jeg fortsatt å filmer litt og legger ut råfilmene her. Redigerer alt sammen til lengre sekvenser når plata er på plass:

Råfilm av første del av innfesting

 

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev On 30.3.2018 at 20.04:

Mulig jeg må ty til Polyester på dørken over første epoxylaget for å spare litt og få et penere resultat. Ser jo både av det du har gjort og har erfart selv at denne CSMen med Polyester er overlegen epoxy i vinkler og kriker og kroker hvis man vil ha jevne flater og hjørner osv. Hvor tykk laminat (Polyester) tror du jeg bør legge på dørken hvis jeg legger et lag epoxy og duk rundt 400g/m2 først?

 

Vet ikke, det blir i så fall kun gjetting. Tykkelsen på laminatet blir i så fall en funksjon av både glassfibermattenes tykkelse, og om du bruker CSM eller roving. Bruker du CSM blir glassprosenten lavere, med det resultat at polyesterinnholdet blir høyere. Det gir deg et stivere, men sprøere laminat. Bruker du roving (sydd, vevet, multiaksial osv.) får du opp glassprosenten, men jeg tror ikke det blir stivere av den grunn, kun sterkere. Et skudd fra hofta vil være tre lag 600g CSM oppå epoxyen.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

 

Vet ikke, det blir i så fall kun gjetting. Tykkelsen på laminatet blir i så fall en funksjon av både glassfibermattenes tykkelse, og om du bruker CSM eller roving. Bruker du CSM blir glassprosenten lavere, med det resultat at polyesterinnholdet blir høyere. Det gir deg et stivere, men sprøere laminat. Bruker du roving (sydd, vevet, multiaksial osv.) får du opp glassprosenten, men jeg tror ikke det blir stivere av den grunn, kun sterkere. Et skudd fra hofta vil være tre lag 600g CSM oppå epoxyen.

 

 

Takk så mye! Får telle litt på det. Kappet opp den delen av dørken jeg tok ut sist (70% omtrent av hele dørken), og dette (x-finer med csm) veide 15+ kilo. Var kanskje rundt 15-20 kilo hele dørken veide fra fabrikk (uten fukt :) ?

 

P_20180403_140304.jpg.e19036f451cf01fb80499747495dd9c3.jpg

P_20180403_140238.jpg.c4eb9366cb55087193a5bca70f0baebd.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ups.. -feilpost

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har fått på plass akterspeilplata. Lagd telt rundt båten i garasjen, og får omlag 15-17 grader der inne med en liten byggtørker.

Er forresten kraftig forkjøla. Det er vann inne i garasjen pga snøsmelting (kanskje det stiger såpass at jeg kan finne vannlinja?). Bevernylonkjeledress med epoxy her og der og gassmaske og klissete hansker og dårlig tid og knapt nok plass til å snu seg i knestående passer dårlig med snørrete nese og hostekuler, men det er jo ikke sånn at det er noe annet som passer skikkelig bra heller :)

 

P_20180408_152435_NT.jpg.b77514ca25e9eb4fc58218b3969042ca.jpg

Grunnet det gamle laminatet med ren epoxy, deretter litt fortykket med collodial silica, og deretter litt med CS og fibre. Deretter to halve lag med CSM for å bygge ut etter skjøten oppe.

 

 

P_20180408_164444_002.jpg.7fe23b5dfdf6cf54044b02ac02cf75be.jpg

sporet som opprinnelig x-finer satt nede i. Ca 10mm hele veien. Epoxy, fibre, CS og CSM.

 

 

P_20180408_223726.jpg.5d6f9422294f0a41ef389c8535b5618d.jpg

Og flere kilo epoxy og fibre og CS og mikroglassballonger senere er det så på plass som jeg får det.

 

Har selvsagt hatt timelaps-kamera (fortfilm) på hele tiden, så på et eller annet tidspunkt skal jeg klippe litt film av prosessen, men nå er det skikkelig natta...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk igjen Komodo :) Kjempehyggelig at du henger med og feirer med meg :)

 

De som har en time å slå ihjel og er nysgjerrige på hvordan jeg epoxymonterte plata, kan hente popcorn:

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Makaløs dokumentasjon! Men 1t og 12min ble litt drøyt akkurat nå... Jeg skjønner jo at jeg må skjerpe meg litt med dokumentasjon og detaljer i tråden min når jeg ser de filmene dine :giggle: 

 

Ser du bruker epoxy og CSM. Pulver eller emolusjon?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Makaløs dokumentasjon! Men 1t og 12min ble litt drøyt akkurat nå... Jeg skjønner jo at jeg må skjerpe meg litt med dokumentasjon og detaljer i tråden min når jeg ser de filmene dine :giggle: 

 

Ser du bruker epoxy og CSM. Pulver eller emolusjon?

 

Det er pulver - 600g :)

 

 

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekket av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx innimellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk hvis man vil ha "svakere enn stål, men like tungt omtrent", eller som matriks mellom tre og slikt. Men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til hverandre.

 

Noen gjorde en test en gang, men de spesifiserer ikke om det var emulsjon eller pulver. Testen er fra 2003 (utelukker det pulver tro?), og den konkluderte med at CSM er helt ok til epoxy (west systems): https://epoxyworks.com/index.php/chopped-strand-mat-and-epoxy/

 

Tror jeg leste en tilsvarende test fra West Systems en gang, men jeg tror også jeg kan lage mikrosjark så ikke hør på meg ;)

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har kontaktet West Systems (EpoxyWorks) for å høre om det var emulsjon eller pulver de testet i 2003, og oppdatert videoen:

Får ikke redigert den gamle posten, så der blir det nok en blank YT-videoramme... :/

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Har fått svar fra West Systems / EpoxyWorks (Tom Pawlak) vedrørende fuktopptakstestene som ble gjort på CSM med epoxy før 2003 en gang. De tror mattene var Emulsjonsbundet og at Emulsjonsbundet CSM kan brukes på flate ting (også under vannlinjen iflg testen). De har jo bare testet West System sin epoxy, men jeg tenker det gjelder alle epoxyer som klarer å væte ut Emulsjonsbundet CSM enten det er pga løsemidler i epoxyen eller ren magi. Tviler på at de gidder å lyve om dette for å "markedsføre". Er vel ikke store markedet for "vanskelig duk som bare kan lamineres på flater" :)

Tror grunnen til at de ikke kan si det sikkert er at det ikke fantes Pulverbundet CSM for tyve år siden og derfor var det ikke noe å dokumentere, men aner jo ikke. Klyper med salt og egen testing anbefales uansett.

 

Emulsjonsbundet CSM med epoxy trakk 2.3% fuktighet i testen deres. Vevd duk trakk 1.9%. Jeg finner ikke verdier for Polyester i farta, men mener de er over 2.3%

 

Legger ved svaret jeg fikk og utdrag av testen her:

 

" The chopped strand mat products that were used in the testing reported in the article were all generic chopped strand mat products purchased at boat liveries and boating supply catalogues back about 20 years ago. (We believe they were emulsion bound). They were designed to be used with styrene based resins so the binder would dissolve and allow the fibres to become free to get into and around corners. The epoxy soaked into the fibres but did not dissolve the binder which meant the mat fabric was only good for fairly flat projects."

 

Og utdrag fra testen:

 

- - - - - - - - -(https://epoxyworks.com/index.php/chopped-strand-mat-and-epoxy/)- - - - - - - - -

 

Testing in warm/moist conditions

To see if our concerns were justified, we compared samples of generic chopped strand mat (wet out with WEST SYSTEM 105 Resin and 206 Hardener) against samples made with our Episize™ fiberglass fabrics (wet out with 105/206) in moisture uptake testing under warm/moist conditions. The test environment was a room we affectionately refer to as “The Amazon Room”. This room is maintained at 100°F and 100% relative humidity, jungle-like conditions. All of the samples were accurately weighed on a gram scale before entering the chamber. Each specimen was weighed periodically until no additional weight gain was observed. The samples made with generic roll mat and epoxy experienced an average 2.3% weight gain over a two-month period. The Episize fiberglass/epoxy samples gained weight at a slightly lower percentage of 1.9%.

 

CSM-photo.jpg

 

Wet-out chopped strand mat and woven fabric test samples are prepared for moisture uptake testing.

Visually all of the fiberglass/epoxy samples “whited-out” or became slightly more opaque during the test. We were not concerned about this because there were no obvious differences in appearance between samples made with our Episize™ fiberglass and samples made with generic chopped strand mat. Our test included three specimens of chopped strand mat, two different sources of 1.5 oz and one 3 oz. One of the samples was made with generic mat found on the fiberglass rack in our shop, and the other two were purchased from Composite Structures Technology in Tehachapi, California.

 

- - - - - - - - - - - - - -

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Ble møtt av et vårtegn på vei opp i garasjen i dag...

P_20180412_170345.jpg.4267d6dfeaff2fa2735ea9b71b4551a0.jpg

Håper den har frostvæske innabords så den overlever natta

 

 

Slipt ned akterspeilplaten og kantene rundt:P_20180412_191515.jpg.a74dc45c0185e892b731569181e05a6f.jpg

Klar for litt håndpuss i kriker og kroker, hulkiler, kneplater og laminering (kan hende jeg venter med lam. til stringere er på plass).

 

P_20180412_191947.jpg.e6da7c58c2428eece669f6a8e158eb0e.jpg

 

 

Får bare håpe garasjen ikke ramler ned før jeg blir ferdig :/

P_20180412_192249.jpg.c0c003918a2354ab2e9c8e426048071c.jpg

Den har seget noen centimeter i vinter og jeg tror den fortsatt er i bevegelse...

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Akterspeilet får jobbe litt med å bære motor imens jeg reparerer dekkene på motortrallen (i bakgrunnen). Artig å se motoren på plass...

 

P_20180417_131103.jpg.d0a759ff50d29ee23ec221d0241c4936.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

"Ekte" selvlensende (altså med hull i skrogside som vann kan renne ut av), betyr at jeg må bygge opp ca 35cm opp fra bunn. Opprinnelig er det 12-13cm fra bunn til dørk, så det blir en god del volum som i så fall må fylles. Tror faktisk det representerer en så stor operasjon at jeg dropper det. Blir dyrt og kommer til å ta uker.

Er like mye arbeid med å heve dørk til "batterilukenivå", men koster litt mindre fordi det blir halvparten volum som må fylles.

 

Skroglaminatet er så tynt og fleksibelt at det ikke klarer seg uten skum (eller XPS da...) eller 2-3 lag matte ekstra under stringere. Tror jeg faktisk lar dørken være i original høyde og blir ferdig med båten (ikke sjark eller dørkluke med andre ord). Kan evt. lage sjark  av dette eller noe mer egnet senere. Kone maser faktisk på at jeg må finne en snekke til oss snart. Vi var å kikket på en 28 fot med akterkabin for litt siden, så kanskje denne withen blir en veldig avansert slepejolle :)

 

baatpl_doerk1.jpg.09ae98cac42cb6ab0439632ec2c9c594.jpg

 

baatpl_doerk2.jpg.1b2f2b94f1a829f4229b10a34b09e533.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

jepp, det har sine ulemper å skulle ha en såpass liten båt selvlensende.   Heving av dørk gir jo høyere tyngdepunkt.  Og spiser av fribordet.   Skal man da heve fribordet , så blir det enda høyere tyngdepunkt, samt mer vindfang...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...