Jump to content

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres? (meningsmåling er avsluttet)


KongKing

Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?  

469 medlemmer har stemt

  1. 1. Bør bruk av flyteutstyr lovreguleres?

    • JA!
      111
    • NEI! (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      315
    • Vet ikke (innebærer at du må velge 1. alternativ på neste spørsmål)
      8
  2. 2. Hva skal legges til grunn for lovregulering? (Om du støtter flere alternativer så velg det viktigste)

    • SVARTE "NEI" eller "VET IKKE " på SPØRSMÅL 1
      254
    • Båtens lengde
      10
    • Båtens maksimale fart
      25
    • Båtens aktuelle fart
      34
    • Båttype (åpen, motor, seil)
      27
    • Opphold utendørs
      23
    • Værforhold
      16
    • Påbudt brukt i alle fritidsbåter, uavhengig av andre forhold
      23
    • Ingen av alternativene passer
      22

Meningsmålingen er stengt


Recommended Posts

Personlig bruker jeg vest hver gang jeg er på sjøen/vannet. Dette fordi jeg som oftest befinner meg i ustøe farkoster som kano, kajakk og små robåter. Går det som jeg planlegger, vil jeg en dag ha seilbåt, og da er det også en selvfølge at jeg bruker flyteplagg. Det jeg ikke kan forstå og heller ikke godta, er at noen skal påtvinge meg og andre som ikke ønsker det, et flyteplagg i en stødig, saktegående farkost en speilblank sommerdag, eller under andre nær 100 % sikre forhold.

 

 

At man kan spare samfunnet for enorme summer ved å ha et bilbeltepåbud som blir etterfulgt, er en kjensgjerning. Enhver utforkjøring, enhver kollisjon med bil uten bruk av bilbelte er en potensiell skade eller dødsrisiko, som kan gi alvorlige personlige og/eller økonomiske konsekvenser. Tilsvarende vil et fall i vannet gang på gang forårsake at man blir våt. Våt til skinnet, ja, men som regel ikke mer enn våt. I de fleste tilfeller av båtkjøring vil ingen falle i vannet og man blir ikke engang våt.

I noen ytterst få tilfeller vil en person som faller i vannet drukne, men de fleste drukningsulykker skjer så vidt jeg vet ved bading eller annen aktivitet enn båtkjøring. Vi snakker om skadetilfeller som kunne vært unngått ved bruk av flyteplagg i en nesten umerkelig brøkdel av en promille i forhold til antall turer på sjøen.

 

Med mitt standpunkt og med min stemme i pågående meningsmåling, som er nei til påtvunget flyteplagg, kan jeg ikke forstå at jeg skulle kunne plage noen som helst. Jeg tvinger ingen andre til å følge mitt eksempel, jeg hevder ikke at jeg har rett til enhver tid, de som ikke er enige kan bare iføre seg egne flyteplagg, eller de kan låne et av meg, siden jeg bestandig har nok antall tilgjengelig. Jeg ber bare om rett til å foreta et valg basert på at jeg mener jeg er en voksen person som ikke trenger barnevakt, har blitt 65 år, har oppfostret 2 barn, tar mine forholdsregler for ikke å utsette meg selv eller andre for fare eller skade og regner med at, når så ikke har skjedd på alle disse årene, at det til en stor grad skyldes ganske fornuftige levemåte og fornuftige valg.

 

 

De som i sterke ordelag mener vestpåbud er riktig og stemmer for slikt, er derimot med på å tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil. Jeg har ærlig talt vondt for å tro at det er fordi omsorgen for min og andres person er så stor. Har dere egentlig tenkt igjennom agendaen deres? Kan dere ikke bare iføre dere flyteplagget og la meg gjøre som jeg vil? Dere blir ikke skadet av at ikke vi har på flyteplagg til enhver tid, det er passiv røyking som er skadelig, ikke passive flyteplagg.

 

Vi bor i et land uten krig, uten giftige kryp, uten farlige rovdyr, uten de store naturkatastrofer. Vi er ikke tjent med å leve i en totalt overbeskyttet tilværelse uten snev av ansvar for eget liv og helse.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Flåtten er farlig den og nok en gang, 80-85% av drukningsulykkene skyldes fall fra land.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Påfallende stor forskjell i hva ekspertgruppen som ble satt ned før endringene i småbåtloven ble innført og hva det selvutnevnte "båtfolket" mener ja. 

 

Ingen tvil om hvem som vinner på saklighet. Det selvutnevnte "båtfolket" konspirerer rundt stor inntjening på salg av vester, at lederen av RS har en politisk konspirasjon gående med et parti som ikke sitter i regjering, at RS sitt engasjement i Middelhavet er en styggedom, at romslig promille når man fører båt er noe man bør få ha og at alle bør kunne tømme bæsjen sin rett i sjøen. At deres "frihet" er truet, at livet på sjøen blir uutholdelig hvis man må ha på et flyteplagg, holde seg edru og ikke får gjøre som man vil. 

 

Oh, for en lekker gjeng. Tenker sympatiene strømmer på fra resten av befolkningen. 

Om det er slik du oppfatter alle andre på sjøen unntagen deg selv forslår jeg at du holder deg langt unna dette elementet. Igjen et kjempe tøvete innlegg fra deg som antagelig aldri har gjort en eneste feil på sjøen.

Fordi jeg mener at RS bør holde seg utenfor politisk spill, og synes det er helt greit og tømme septiktanken på egnet sted i sjøen. Så mener du at jeg kjører rundt i motorbåten min halvdrita, uten vest og slipper septiken på badestranda????

Eller finnes det noe som heter sunn fornuft?

 

Uansett tror jeg nok erfaringene og kompetansen til alle involverte etater og organisasjoner langt på vei overgår erfa

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om det er slik du oppfatter alle andre på sjøen unntagen deg selv forslår jeg at du holder deg langt unna dette elementet. Igjen et kjempe tøvete innlegg fra deg som antagelig aldri har gjort en eneste feil på sjøen.

 

 

Nei det har jeg ikke hverken skrevet eller sagt. Men om du følger med på FB så ser du også hvordan disse "talsmennene" for båtfolket fremstår. De punktene jeg tok med var et relativt moderat utvalg, det kunne vært mye værre. 

 

Og du kan slutte å ilegge meg meninger og holdninger jeg ikke har. Jeg har gjort mange feil på sjøen og har aldri vært redd for å innrømme det og jeg har ingen nedlatende holdninger til andre på sjøen. Les heller hva jeg skriver i stedet for å fantasere om meg som person. 

-------

 

Siden du ikke har skjønt hva jeg skrev så kan jeg ta det i t-skje modus. De selvutnevnte "talsmennene" for båtfolket ødelegger for oss alle. De værste brøleapene på sosiale media representerer selvsagt ikke på noen som helst måte båtfolk flest. Men folk flest leser på FB og kommentarfelt og da er det dette inntrykket de sitter igjen med. Det ødelegger for oss alle, faktisk uavhengig av om vi mener det ene eller det andre ifht reguleringer på sjøen. 

 

"Vi" fremstår som en usympatisk gjeng som motsetter oss enhver fornuft og som også fremmer holdninger som har lite klangbunn i resten av befolkningen. 

 

Jeg er neppe alene som fritidsbåtbruker om å ikke ønske å bli representert av dette hylekoret. 

Link to post
Share on other sites

Gå gjerne inn på Redningsselskapets Facebook-side og fortell hva dere mener om dette politiske engasjementet deres.

Det begynner å bli en del innlegg der og det skader ikke at de får et massivt trykk slik at de kanskje forstår at dette ikke er helt ok for båtfolket.

(pollen her sier i hvert fall det i klare ordelag)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men om du følger med på FB så ser du også hvordan disse "talsmennene" for båtfolket fremstår. De punktene jeg tok med var et relativt moderat utvalg, det kunne vært mye værre. 

 

Jeg er neppe alene som fritidsbåtbruker om å ikke ønske å bli representert av dette hylekoret. 

Jeg følger ikke med på disse FB båtgruppene men kan godt tenke meg hvordan tilstandene er.  :lol:

Har heller ikke noe behov for å bli representert av noen.

Link to post
Share on other sites

-det er jo for sent å komme med innspill om spørsmål... Men for å få flest mulig til å mene noe om hvilke faktorer som er viktigst, størrelse, aktuell fart, max fart, vær etc etc, så kunne man stilt spørsmålet: "forutsatt at et påbud skulle innføres, hvilke følgende alternativer ser du som aktuell .... Størrelse, fart, vær etc.

Dette ville da dekket opp for at det er et betydelig antall som er mot er påbud. Fordi de som er mot, kan jo også ha en konstruktiv mening om utforming av et regelverket, som de i utgangspunktet er imot.

 

Blir litt som " du får ikke viljen din, men du skal få mene noe om utformingen av regelverket uansett".

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som ønsker å påby vest, ma da bare gjøre det. Ombord i egen skute.

Amen!

 

Bruker alltid vest i jolla, ved aleneseilas og ved seilas med andre i mer enn 6-7m/s. Går ikke rundt med en ønsketekning om å drukne. Men når det er så og si vindstille, sol, fryd og varme, og vi bare siger sakte og dovent rundt, da skal ikke noen makt i verden få kunne tvinge vest på meg ombord i egen båt.

 

For all del, kan godt være jeg har vesten på, men da kun fordi jeg selv vurderer at behovet er til stede. Alle nye som kommer ombord hos meg for å seile en tur får tildelt vest og jeg går gjennom sikkerhetsprosedyrene med dem. Tvinger ingen til å ta på vesten på før jeg som skipper ombord vurderer dette som nødvendig, men føler de seg mer komfortable med vesten på også under rolige forhold er selvfølgelig dette greit. La oss få beholde friheten og anledningen til å ta ansvar og tenke selv! Og bruk vest når dere er alene i båten!

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing fra redningsvest-debatten, men dog.

 

 

For de av dere som sår tvil om samhandling, RS, sikre båttyper og alt annet svada: Et eksempel på hvor galt det kan gå, og hvor godt det kan ende:

 

Klippet fra Sjøforsvaret sin Facebookside, der finnes det også bilder.

 

Rett før nasjonaldagen mottok Kystvakten en nødmelding om at en 60 fots båt var i ferd med å synke. KV Ålesund var to timer unna, og satte beste fart:
----------
Rogaland Radio meldte mandag ettermiddag, 16. mai om at en 60 fots «Sunseeker» med fem personer om bord hadde sendt ut en nødmelding på VHF fra en posisjon vest for Lista fyr, at båten tok inn vann og at den var i ferd med å synke.

«KV Ålesund» befant seg da to timer fra oppgitt posisjon, og satte beste kurs og fart. Etter noen effektive minutter i operasjons-rommet om bord ble det besluttet å utstyre og bemanne fartøyets lettbåter. Disse ble kort tid etter satt på vannet. Ved havaristen blåste det stiv til sterk kuling, og sjøen var etter hvert oppe i 3-4 meter.

Før lettbåtene og «Ålesund» ankom havaristen ble de fem personene funnet av en Sea King fra Sola. De ble funnet i god behold i en redningsflåte et stykke unna havaristen, og deretter heiset om bord i helikopteret og tatt med til land. Sammen med «RS Ægir» og «RS Emmy Dyvi» forsøkte mannskapet i «Sjøbjørn» å berge havaristen, som allerede hadde tatt inn store mengder vann akterut.

Havarileder fra «Sjøbjørn» gikk om bord i havaristen, hvorpå han mottok sleper fra «RS Ægir» i et forsøk på å stabilisere situasjonen med tanke på videre lensing. På grunn av været og den grove sjøen tok havaristen stadig inn vann. Etter kort tid fikk sleperen skader som følge av ugunstige fortøyningsarrangementer, og begge haneføttene ble litt senere slitt av. Som følge av dette og stadig økende vanninntrenging, måtte havarilederen trekke seg tilbake til «Sjøbjørn» av hensyn til sin egen sikkerhet. Kort tid etter gikk akterenden på havaristen ned, og den ble liggende med det luftfylte baugpartiet pekende opp fra vannet.

Slik lystbåten ble liggende var det ikke ressurser i området til å ta hånd om den i de værforholdene som rådde. Alt som kunne gjøres var å hindre at den utgjorde en fare for den tette skipstrafikken i området, og om bord på «KV Ålesund» kunne vi bare observere at sjøen sakte fikk overtak på båten, før den seks-syv timer senere var helt nedsenket og ikke kunne ses i overflaten.

Ved slike forlis er det naturligvis store materielle verdier som går tapt, men de kan ikke til enhver tid berges ettersom værforholdene gjør denne jobben både vanskelig og farlig. Dette tross godt samarbeid mellom Kystvakten, Redningsselskapet, 330-skvadronen og HRS: Med fem fartøyer på vannet og et helikopter i lufta. Dette blir likevel verdier av mer triviell karakter så lenge det ikke oppstår skader eller tap av liv, og dette var heldigvis tilfellet denne gangen, kvelden før nasjonaldagen.

 

Ronny Drågen
Nestkommanderende
KV Ålesund

Link to post
Share on other sites

Jeg vil sammenligne RS sin påvirkning av regjeringen litt med hva som skjedde i forhold til røykeloven. Professor Per Fugelli hadde et syn på saken som er verdt å merke seg:

- Jeg får en sterk bismak av formynderi fra de vellykkede som styrer i Helsedirektoratet og andre bestemmende miljøer. Det er eliten som herser litt for grovt med underklassen, sier han og minner om at folk med lav utdannelse og lavstatusyrker nå dominerer blant røykerne.

I tillegg la han til at: Den dagen de vellykkede, de som styrer, setter fra seg sine høye glass med Champagne, den dagen skal jeg tro at det er velmenende hva de prediker og ikke et formynderi.

 

Jeg får litt av den samme følelsen når det gjelder påbud av flyteutstyr. Har skal moralistene(les makta) trykke nedover ørene på alle hva de skal forholde seg til på sjøen.

I denne saken er det til og med uten spesielt stor gevinst det argumenteres for dette,

Faren kan ikke reduseres 100% og tilpasningen til sikkerhet går ikke gjennom et påbud av flyteutsyr. Null-visjonen er er utopi og antallet drukningsulykker fra båt er forsvinnende få i forhold til fra land.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men kjære vakre vene. At det dør noen mennesker er ingen god grunn til å innføre en lov som gjelder alle i alle situasjoner. Da er det 1000 påbud vi kan innføre.

Ca 50 personer dør i fallulykker i trapper hvert år. Er påbud om hjelm i trapp er fornuftig løsning på problemet

Du er kanskje pro at det burde være lov med trapper uten rekkverk, sklisikring, regulering av åpning mellom trinnene så ikke unger kan ramle i mellom osv.

 

Det er her du misforstår Pinkvin. Med det du forfekter trenger vi ikke å se på byggeforskrifter og regelverk for bygging av trapp. Det er bare å bruke hjelm, enkelt og greit. Og blir ikke det ikke færre skader med hjelmpåbudet er det bare å innføre påbud om sklisokker osv.. At det er svakheter i konstruksjon av trappa er ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Har skal moralistene(les makta) trykke nedover ørene på alle hva de skal forholde seg til på sjøen.

 

Moralistene finnes ikke bare blant de som har makta. Bare se på alle de hysteriske utfallene til Pinkvin, som naturligvis kun har som formål å løfte bedreviterens pekefinger mot alle annerledes tenkende.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Moralistene finnes ikke bare blant de som har makta. Bare se på alle de hysteriske utfallene til Pinkvin, som naturligvis kun har som formål å løfte bedreviterens pekefinger mot alle annerledes tenkende.

 

For noe forb--- tull du kommer med her!

 

Jeg er på ingen måte veldig for vestpåbud, det som presser meg mot et standpunkt er motstanderne sine helt meningsløse "kamp" i hytt og vær, ikke minst mot RS. Alle fantasiene om at RS skal tjene seg rik på vestsalg, at de konspirerer sammen med et parti som ikke sitter i regjering, at de konspirerer sammen med de samme politikerne for å hente flyktninger til landet osv. osv. At man ser bort fra ignorerer mye fakta og forholder seg til syke konspirasjoner. At flere av "støttepersonene" rett og slett kommenterer motbydelig på sosiale media og i kommentarfelt. 

 

Gå inn på RS sin FB side og les litt i kommentarfeltene. Tenk på at dette er noe av det som møter frivillige som ofte har hatt sitt livs værste og mest belastende opplevelser og oppgaver når de har reddet liv, men også plukket opp lik av menn, kvinner og barn. Både her i Norge og i Middelhavet.

 

Og det værste av alt, disse fæle folka som har en kampanje mot RS påstår at de representerer "båtfolket". Det gjør de IKKE og kommer aldri til å gjøre det. 

 

----------

 

Kan virke som folkeskikken forsvant totalt i denne saken (og jeg hjelper godt til kjenner jeg). Det har ingenting med moralsk pekefinger å gjøre når folk rett og slett er motbydelige og jævlige med andre, eller når de drar til med alt slags tull og konspirasjoner bare for å finne på noe som kan støtte ens eget syn. 

 

Du mener altså at det å påtale slik dritt er en moralsk pekefinger. Da ville jeg lukta på fingern for å sjekke hvor den har vært. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før: et påbud må kun gjelde de som faller i vannet.

Eller for å si det litt mindre flåsete: det er mange forhold som avgjør hvorvidt det har noen hensikt å ikle seg flyteplagg eller ikke. Dersom personer ombord (eller ifra land, brygge el.l) faller i sjøen, det være seg i fart eller fortøyd, så er det potensielt fare for liv og helse. Den som setter seg eller andre i slik fare har et ansvar for bruk av nødvendig sikringsutstyr, herunder flyteplagg. Seiler du i særlig kaldt vann er ikke flyteplagg tilstrekkelig, da kreves overlevingsdrakt.

Ved enhver ulykke vil det stilles spørsmål om hvilket sikringsutstyr som var tilgjengelig og om det ble brukt riktig. Ulykker vil fortsatt skje og det er ikke nødvendigvis uaktsomhet som er årsak. Jeg har tiltro til at voksne edru nordmenn klarer å tenke selv og bruke vest når det trengs. Hvis du drukner etter å ha falt fra brygga i fylla så er det fylla som har skylda, kanskje det er her det trengs litt holdningsendring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...