Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Jeg forstår at mange er medlem av OF. Jeg er ikke, men noen av bøyene dems har havnet på noen av de faste ankrings plassene vi benytter oss av. Særdeles en som er satt ut på sørspissen av Søndre årøy er litt i veien for ankringsplassen. Her lå vi før opptil 3 båter for anker tidlige men bøyen er blitt plassert slik at det ikke er mulig å ankre her lenger uten å stå i fare for å svaie på bøyen. Det hender vi benytter oss av denne vi som har pleid å ligge her noen ganger på vei videre sørover. Het har vi og andre også fått oppleve OF medlemmenes vrede ved noen anledninger. I dag var en slik dag. Vi var på vei til å legge oss til bøyen da det kommer en 40 fot seilbåt for full maskin mot oss og "kapteinen" ombord skriker till oss. "Dere har ikke vimpel så den bøye er vår!" Når kaptein med frue kom opp på siden av oss spørr jeg om ikke vi kan dele bøyen, vi skal jo bare overnatte for så å reise videre i morgen. Da får jeg beskjed om at: "Jeg deler ikke bøyer" Litt satt ut stirrer både jeg og fruen min på denne rare og sinte vepsen av en kaptein. Under hele seansen har vi sklidd rolig mot bøyen og min frue står med tauet i hånden foran i baugen. Vi er nå ca 0,5meter fra bøyen. Fruen til kapteinen på båten styrer så mot babord og plasserer baugen på dems båt inn i mellom båten vår og bøyen og kapteinen på den andre båten tar så tak i vår båt og dytter den til side med hjelp av momentet i seilbåten dems.

Kaptein fjoms og frue's skute.
1464895956.jpg

1464895969.jpg

Dette er akkurat grunnen til at jeg IKKE er medlem av OF. Skjærgården er for alle! Ikke bare for dere som tror dere kan betale dere en rettighet. Joda det er bare 200 kroner men det er en symbolhandling å ikke gi etter for mennesker og organisasjoner som rett og slett tar seg til rette i vår alles natur. I fjord satt jeg i et møte med OF og miljødepartementet og vi konkluderte med at det finnes faktisk ikke en første rett til noe som blir plassert i fri natur. Vi ga oss og lot denne poden av en fjoms legge seg i bøyen å la oss langs en brygge rett bortenfor så problemet er særdeles lite. Men jeg må si jeg rister på hode av OF medlemmer som virkelig tror de har en første rett her i skjærgården.

Missforstå meg rett, OF gjør en fantastisk jobb på mange plasser her i Oslofjorden men noen av disse medlemmene har jeg lite til overs for. Vær så snill å tenk dere om dere som er medlem i OF. Det ble diskutert å avvikle ordningen på møtet og om flere havner i samme situasjon som jeg nå har opplevd ved noen anledninger, så kan dette fort bli en realitet.

Min personlige mening er at OF burde bli støttet av de respektive kommuner de har bøyer i slik at man ikke trenger noen. Vimpel overhodet og at alle da fritt kan bruke bøyene, (noe de kan pr i dag) men da uten å møte på kaptein fjoms med frue.

Evt skrive feil så er dette skrevet på min mobil, så se gjerne mellom fingrene på de.

Ha en flott sommer alle sammen! :-)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Dette er mitt forslag også - enten fysisk, eller en formell klage til OF.

 

Fornuftig å bare trekke seg tilbake, det må jeg si.

 

Jeg har sittet og kjent på følelsene posten din ga meg, og de har vært fra å havne i håndgemeng til å kappe hans fortøyning i sinne.

Har kort lunte ikveld.

 

Realiteten er vel kanskje at man blir passe paff - ihvertfall første gangen det skjer.

 

...

Nei, jeg hadde vært på hans dekk før han fikk skøvet meg bort - det er å gå langt over streken i min bok.

 

Har gått av mcen mer enn en gang for å banke på ruta til bilister som oppfører slik som dette - ingen har noensinne kommet ut for å krangle, men jeg er klar.

 

Kjenner blodtrykket stiger her nå.

 

Tror nesten livet var sunnere før man sluttet å røyke.

 

 

I morgen sjøsetter jeg båten min - håper jeg ikke treffer slike folk.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette problemet vil ikke ta noen slutt før enten bøyene fjernes eller det innføres samme rett for ALLE.

Husker godt denne tråden hvor jeg for øvrig ble rimelig engasjert selv: https://baatplassen.no/i/topic/92478-b%C3%B8yekrigen-fortsetter-i-oslofjorden/page-1

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

JEG ER HELT ENIG MED TRÅDSTARTER! Snikprivatisering av skjærgården er ikke ønskelig. Enten bør bøyene få bli benyttet av alle, eller så bør de fjernes, evt. flyttes til andre steder som er uegnet for tradisjonell ankring. Disse bøyene blir ofte plassert slik at det er problematisk for mange andre å ankre opp i nærheten. Jeg kjenner ikke så godt til hvordan OF er stilt økonomisk, men det forundrer meg hvis de ikke får tilskudd fra stat/kommune også, i så fall er det definitivt på plass å få slutt på at ikke alle kan bruke de.

Link to post
Share on other sites

Syntes bøyene er et fantastisk godt tiltak, det samme med fortøyningsbolter i utehavner. Sponser gjerne de som ikke ønsker å betale men bruke bøyene, uten å nevne et ord om bøya er opptatt. At bøyen ligger i veien for akkurat din ankerplass er bullshit, det er nok av plass og en båt for anker på samme plassen tar opp like mye plass. Du kan bruke bøya om den er ledig og er den ikke ledig så sleng ut et anker, det er plass til alle. Skal vi rive ned alle hyttene også? Noen av de ligger mitt i naturen på min favoritt teltplass, snikprivatisering altså!

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem av OF og synes de gjør en god jobb. Bøyene er et godt tilbud til båtfolket, og jeg har aldri blitt avvist av andre når jeg har spuurt om å ligge to i bøya.

 

Det som trådstarter beskriver når han ble jaget fra bøya er ekstrem oppførsel langt utenfor folkeskikken. Kan tyde på mentale problemer?

 

Et større problem er at noen av bøyene okkuperes av båter som ligger i opplag. f.eks. ved Langøyene i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt of topic men jeg prøver meg uansett,

 

noen som vet om Trondheim har en bøye ordning ? Eller er det bare i oslo det finnes :)

Denne http://www.knbf-boye.no/

Det skal komme 15 til bare 3 er utlagt i Trøndelag.

 

Bøyebøller får en bare være overbærende med, de fleste lærer med tiden. 

Det normale er slik oppførsel,,,

Når en med vimpel kommer til en bøye med en båt uten vimpel.

Er det vel mer natulig å si " Bøya er stor nok til to båter, så kan jeg få lov til å være din  gjest hvis du har vimpel, eller har du ikke vimpel er du hjertelig velkommen til å være min gjest. .

Mulig en da får en ny båtvenn.........?

Det er  ihvertfall slik jeg håper at båter med BP , KNBF  og OF vimpel oppfører seg.  

Er det bare i Norge det er bøye støy??

Danskene har 200  medlems-bøyer  der har jeg ikke registret noe støy er medlem der

 SXK er det vel heller ikke mye støy rundt, annet at en og annen Normann (ikke medlem) tar seg tilrette.

 

Er det ikke forståelig at når en betaler for å kunne bruke bøyer  så er det ikke kjekt at de opptatt av ikkemedlemmer.

 

Å ankre ved en bøye er ikke noe problem en vet hvor mye en plass en bøye tar, men hvis en ikke spør de som har ankret 

før en om hvor mye kjetting de har ute  og en har ekstremt mye tau ute kan det bli overraskelser.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror IKKE "vimpel-innehavere" generelt er noen tullinger, men det vil alltid være noen utskudd og hos nordmenn er det dessverre, tror jeg, en større andel som tenker at siden de har betalt for noe så er det deres rett fremfor de som ikke har betalt. Naturlig, men "systemet" legger opp til det når man har slike ullne regler. Det hadde nesten vært bedre om man sa at det ikke var lov å ligge der om man ikke hadde vimpel. Da hadde man fått en reell debatt om dette var lovlig og vi kunne blitt ferdige med saken uten mer utvisning av skjønn fra brukernes side.

Jeg er for øvrig ganske så sikker på at de måtte avviklet ordningen om bøyene kun var tilgjengelige for medlemmer.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er stor motstander av bøyene når de legges på gode ankringsområder og reduserer antall svaiplasser.

 

Skal de ha noen hensikt mener jeg de må plasseres der bunnen ikke egner seg for ankring eller at man «peprer» området med bøyer så det blir plass til flere båter enn det i utgangspunktet er.

Link to post
Share on other sites

Klart han kan, men det spørs hva forsikkringen sier hvis det skjer noe når en ligger i en 8 t bøye.

 

 

Klart den holder, men det er en grense som står på OF sine sider... uten noen informasjon om værforbehold.

Måtte bare prøve å finne noe som gjør at han ikke helt har all rett på sin side med å jage noen som holdt på å fortøye i den.

 

Jeg er så enig, så enig i alle de som mener at slike bøyer bør plasseres der det ikke er gode muligheter til å ankre.

Hadde jeg sluppet ankeret rett ved siden av bøya så hadde jeg kanskje surret meg inn i moringen, men ville hindret noen i å benytte bøye. Det samme skjer med bøyene på grunn av svingradiusen. Det ser man jo i bukter med massevis av båter ankret tett-i-tett. Det går ikke dersom en av de ligger på bøye.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette problemet vil ikke ta noen slutt før enten bøyene fjernes eller det innføres samme rett for ALLE.

Husker godt denne tråden hvor jeg for øvrig ble rimelig engasjert selv: https://baatplassen.no/i/topic/92478-b%C3%B8yekrigen-fortsetter-i-oslofjorden/page-1

Helt enig!

Og det gjelder ikke bare OF sine bøyer. Jeg har, for en del år tilbake, opplevd akkurat samme situasjon som trådstarter, men det var på en bøye "tilhørende" Krysseklubben. Ble regelrett torpedert av en seiler der, med noen småriper i gelcoat som resultat. :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke helt se at det er noe problem med disse bøyene. Jeg har ligget i den samme bøyen som det er snakk om her, uten vimpel og satte veldig pris på den muligheten. Det var ingen som kom og kastet meg bort, men det er jo egentlig en annen sak. Hvis noen oppfører seg som bøller, er det dette som er problemet, ikke de fine bøyene som er lagt ut. Når det gjelder den episoden som beskrives her, kan man jo se det på flere måter. Trådstarter hadde altså ikke rukket å legge seg i bøyen, og kom med andre ord omtrent samtidig med den uforskammede fyren i Bavaria. Da er det vel egentlig rett og rimelig at han som har vimpel får bøya. Hvis jeg hadde betalt penger nettopp for å bruke disse bøyene, ville jeg nok følt det slik at jeg hadde mer rett til å bruke dem enn de som ikke har betalt.

 

Nå kan jeg selvsagt være enig i at det er litt sært å nekte trådstarter å  dele bøye, men jeg kan godt forstå at ikke alle nødvendigvis ønsker å få en fremmed nabo helt inntil seg og det hender også at jeg selv foretrekker litt avstand til andre. Forøvrig, hvis bøya er beregnet på båter opp til 8 tonn og denne Bavariaen er marginalt over dette, synes jeg ikke dette er noe godt argument i denne saken. Det taler vel mer imot forslaget om å ligge to i bøya enn mot at bavariaen ikke kunne bruke bøya alene.

 

Nå mener jeg på ingen måte å forsvare slik uforskammet oppførsel som beskrives her, jeg mener bare at det er viktig å ta hensyn til andre og at hensynet må gå begge veier. Noen ganger må du ta hensyn til at andre ikke kan/vil ta hensyn til deg. Nå tok vel trådstarter hensyn og trakk seg unna, men på den annen side kan det jo oppfattes som ganske hensynsløst å henge ut disse menneskene slik det gjøres her ved å legge ut bilder som gjør at båten deres kan identifiseres.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål fra en uviten: sendes det ut ny vimpel hvert år, som indikerer at man faktisk har betalt for 2016? Eller kan man seile rundt med vimpel, uten å ha betalt for i år?

 

-om så er tilfellet, at man har gammel vimpel, så kan du jo be om å få se kvittering for 2016. :)

 

Likeså kan jeg jo låne seg vimpel, og bryggenaboer kan spleise på vimpel...

 

På en annen side, det kan jo alltids være ulike grunner for å ikke ønske å dele bøye.

Ønsket om en usedvanlig romantisk, uforstyrret, kveld er jo en av dem. Kanskje han skulle fri? Eller det var den dagen i måneden hvor hun var ekstra fruktbar...og denne natten var planlagt lenge... Ungefri etc etc...

Eller at de hadde krangla noe grådig, og han rett og slett ville skåne deg for det hele.

 

Tenker man seg om, så er det alltids grunner...

Link to post
Share on other sites

 

 

men på den annen side kan det jo oppfattes som ganske hensynsløst å henge ut disse menneskene slik det gjøres her ved å legge ut bilder som gjør at båten deres kan identifiseres.

 

 

Når Morten skriver; "og kapteinen på den andre båten tar så tak i vår båt og dytter den til side med hjelp av momentet i bavariaen dems" så kan ikke jeg se at han gjør noe galt i å poste dette. Så sant han beskriver det virkelige hendelsforløp.

Hensynsløst er det jo pr. definisjon, men burde man ta hensyn til folk som oppfører seg slik? Kanskje.

 

Etter nå å ha vært flere timer på havet så hadde jeg snudd ryggen til og funnet meg en annen plass uten å bry meg mer med saken, men man vet jo egentlig ikke hvordan man reagerer før man er oppi det.

Link to post
Share on other sites

Glad vi ikke sliter med slike østlandsproblem på vestlandet (ennå) ;-)

 

Å legge ut bøyer på gode ankringsområder, er helt unødvendig. Det okkuperer areal som kunne vært brukt av alle, og flere båter. Bøyer bør fortrinnsvis legges ut der det er for dypt/bratt/dårlig bunn til å ankre. Ellers tjener de liten nytte.

 

"Privatisering" av sjøen med bøyer er et forholdsvis lite problem i Norge, men i utlandet er mange populære bukter bortimot ødelagt av grådige bøyeeiere som har tapetsert havbunnen med dyre bøyer, gjerne til 200-500 kroner per natt.

 

Om man absolutt skal legge ut bøyer på populære ankringsområder, bør de i det minste være tilgjengelig for alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...