Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Hvilke regler er det snakk om her? Er det regler OF har funnet på? Jeg synes det er problematisk om man kan droppe et flagg/en bøye i skjærgården og hevde dette som eget land og lage sine egne lover og regler for området rundt.

Samme regler hos SXK  og  Dansk Sejlunions bøjer skal man forsat flage DS- eller DT-stander, da de kun er de to forbunds medlemmer, der har ret til at benytte DS-bøjerne. Danske Tursejleres bøjer kan også benyttes af andre fartøjer.

Bøjer mærket DS - benyttelse af bøjen er forbeholdt medlemmer af klubber tilknyttet Dansk Sejlunion eller Danske Tursejlere. Hækflag og DT- eller DS-stander skal føres.

1.      Benyttes en bøje, skal den frigives til andet fartøj efter max. 24 timers benyttelse.

2.      Den maksimale belastning på 15 tons må ikke overskrides. Flere fartøjer må gerne benytte én bøje, hvis maxbelastningen ikke overskrides. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og NHK sine bøyeregler, hvor man faktisk oppfordres til å vise bort andre båter som evt. ligger i bøyene:

 
NHK's bøyer får kun brukes av seilbåter (se motorbåter §5) som er under kommando av et NHK-medlem, og som fører NHK's stander. Standeren skal føres under babord saling. Båten må videre ha lett synlig navn. Kun medlemskap i NHK er ikke nok til å benytte klubbens bøyer.

Bøyene kan kun benyttes i inntil 24 timer, og ikke for lengre opphold.

NHK fraskriver seg ethvert ansvar for skader eller ulykkesforløp som måtte oppstå p.g.a. bøyehavari. Bøyene er imidlertid lagt ut med all mulig forsiktighet, og under hensyntagen til de stedlige forhold.

Vis hensyn mot bøyene. Medvirk til at bøyene blir brukt fornuftig, og i overensstemmelse med reglementet. Meddel NHK med en gang hvis en bøye mangler, eller driver av.
Medlemmer som grunnet fremskreden alder eller sviktende helse og lenger ikke kan føre en seilbåt, men har gått over til motorbåt, kan etter søknad til styret føre foreningens stander på denne, og ligge i foreningens bøyer på lik linje med seilbåter. Vedkommende skal før dette ha hatt seilbåt registrert i foreningen i minst 15 år. Søknaden skal innsendes før 1. mai for å være gjeldene for følgende sommersesong. Dette for å kunne bekjentgjøres i NEPTUNs / Årboken som kommer ut i juni. Avslag fra styret behøver ikke begrunnes.

Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i bøyereglementet.

Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter, og i overensstemmelse med deres instruksjoner.

 

Kommentar fra moderator: Link http://havseilerklubben.no/b_yer/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og skal du nedover svenskekysten og ligge i en bøye til svenske krysserklubben så må du gjøre dette:

 

- Familiemedlemskap 460,-

- Tillegg for utenlandsk (Norden) 75,-

- Tillegg for krets, vestkysten 100,-

- For å ligge i bøye må båten være registert i registeret 100,- 

 

Så er det bare å følge deres regler og legge seg trygt i en av deres bøyer. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Beklager. 

 

Men det er en relevans å se at det eksisterer ulike bøyeforeninger som har ulike regelverk. Eksemplene på andre regler og foreninger er for å sette OF sin praksis i perspektiv og også for å vise at det blir håpløst for båtbrukere å skulle forholde seg til en rekke ulike foreninger og regelverk. 

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Forøvrig:

Lov om havner og farvann av 17. april 2009 nr. 19.[/size]

§ 27.  Tiltak som krever tillatelse

 

Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. 

 

Regner da med at OF bøyene er søkt om alle som en?

 

 

http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/230001.PDF

 

Oslofjorden Friluftsråd har tillatelse fra bl.a kommuner og Kystverket til å legge ut bøyer i enkelte naturhavner. 

Link to post
Share on other sites

De har tillatelse til å legge ut bøyer, ja. Men har de tillatelse til å erklære området rundt bøyene som privat, og finne på sine egne regler for hvem som skal kunne ligge der? Og ikke minst, kan deres fanebærere (vimpelflaggere) jage bort båter som ligger ankret opp i nærheten av bøyene? Og spiller det egentlig noen rolle om man har en tamp festet i bøyen eller ei?

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Beklager. 

 

Men det er en relevans å se at det eksisterer ulike bøyeforeninger som har ulike regelverk.

 

Det jeg mente var at diskusjon om NHK's bøyer må tas opp i ny tråd. Det er for kontroversielt til å diskuteres i denne OF-tråden.

 

Referanse til andre bøye-ordninger er ok.

Link to post
Share on other sites

Rent prinsippiellt er det vel samme ulla. NHK og OF anlegger begge bøyer i sjøen, utenfor marbakken. Så mener de at visse "lover og regler" skal gjelde for disse bøyene, regler de selv finner på. Den ene organisasjonen er mer oppfinnsom og har mer kontroversielle regler enn den andre, men det burde ikke være noen forskjell på hvordan vi forholder oss til bøyene?

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "vi forholder oss til bøyene"?

 

- Jeg er medlem av OF

- Jeg har vimpel

- Jeg ligger på OF bøye hvis det passer seg slik

 

Hvis bøya er opptatt av en som ikke har vimpel så er det greit for meg Ut over det "forholder" jeg meg ikke til bøyer. Fungerer helt greit.

Dette med å jage folk som ligger på bøye uten vimpel er det bare drittsekker som driver med og det har ingenting med selve bøya å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Bøyer legges ut i fjorden, der det tidligere var mulig å ankre eller legge til mot land. Med bøyene følger "lover og regler", som man tydeligvis skal "forholde seg til" og følge. Disse reglene er private, og det gis inntrykk av at man må følge dem. Men jeg stiller spørsmål ved om man kan erklære området rundt bøyene som et unntaksområde, som følger egne regler.

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har tillatelse til å legge ut bøyer, ja. Men har de tillatelse til å erklære området rundt bøyene som privat, og finne på sine egne regler for hvem som skal kunne ligge der? Og ikke minst, kan deres fanebærere (vimpelflaggere) jage bort båter som ligger ankret opp i nærheten av bøyene? Og spiller det egentlig noen rolle om man har en tamp festet i bøyen eller ei?

 

Rundt om i fjellheimen står det masse hytter for allmen bruk, men ikke medlemmer må vike for medlemmer. Dette har fungert blant turfolket i snart 50 år, men 50 bøyer fordelt på 100 Km skaper årlige diskusjoner å forbannelser, mistenker mange båtfolk for å være betraktelig mer kverulerende enn fjellfolk. 

 

Hva med allmannretten der båtfolk okkuperer flotte naturhavner helg, etter helg og sågar "reserverer" plass til kompisen- det er flere steder i fjorden som er nærmest berømt for at der ligger de samme menneskene hele ferier og nekter andre å komme til. 

 

Heldigvis er fjorden 100 km lang, og videre utenfor fjorden er det uante muligheter 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Rundt om i fjellheimen står det masse hytter for allmen bruk, men ikke medlemmer må vike for medlemmer. 

 

Javel? Da tror jeg ikke du er oppdatert. Og såvidt jeg vet har det aldri vært et medlemskarv for å ligge i en Dnt hytte. 

 

Fra Dnt sin hjemmeside:

 

"Alle kan bruke DNTs hytter. Ingen avvises selv om hytta er full. "

 

Har selv brukt en rekke ulike Dnt hytter og har aldri vært Dnt medlem eller fått oppfattelsen av at man må være medlem. Men man betaler da litt mer om man ikke er medlem. 

-------

 

Kun en eneste gang har jeg (og ei dame) opplevd å bli avvist i Dnt hytte og måtte ligge i telt i drittvær på utsiden av hytta. Det var ironisk nok nær Oslo, i Nordmarka. Jeg visste at de ikke hadde lov å avvise men ville selvsagt ikke ligge på ei hytte med sånne folk. 

Link to post
Share on other sites

Bliss X er tydeligvis medlem av bøyemafiaen, har betalt for "protection" og ligger på bøye i maks 24 timer av gangen :)

 

 

Jeg er ikke medlem av noen bøyemafia.

Jeg er medlem av Oslo Friluftsråd - noe jeg ville vært uavhengig av bøyer.

 

Anbefaler deg å sette deg litt inn i ting før du uttaler deg

 

Om Oslofjordens Friluftsråd

 

bilde

OF ble stiftet i 1933, og har hele tiden jobbet for at alle som bor rundt fjorden skal ha tilgang og muligheter til å bruke den og strendene rundt. Dette er landets viktigste rekreasjonsområde. Daglig bruker tusener av mennesker fjorden og strandområdene. Bruken varierer; en eller annen form for båt, på tur langs vannet, kanskje på en kyststi, overnattende i telt eller kystledhytte, nyter sommerens late dager ved en strand eller bruker fjorden til en mengde andre aktiviteter. Medlemmer i OF er viktige bidragsytere i arbeidet for å gi friluftslivet en stemme

Link to post
Share on other sites

Kun en eneste gang har jeg (og ei dame) opplevd å bli avvist i Dnt hytte og måtte ligge i telt i drittvær på utsiden av hytta.

Da må du passe godt på hvis det blir skifte i vind eller strømforholdene i løpet av natta, så ikke teltet ditt vikler seg rundt hytta så du ikke kommer deg løs når du skal videre...

Nei vent, det problemet gjelder vist bare for bøyer :lol: .

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette er ikke noen for/mot OF tråd. OF gjør en flott innsats og viktig jobb. Men det skal ikke være til hinder for å se nærmere på enkelte elementer av hva de driver med. 

 

Men om man støtter løsninger som innebærer bøyer i friområder drevet av tifeldige organisasjoner så er man med på en utvikling som man ser resultatet av flere plasser i Middelhavet (og sikkert andre plasser i verden også). 

 

Man seiler inn i en vakker bukt men får ikke ankret opp fordi det ligger bøyer spredt utover. Så hekter man i ei bøye og 3 minutter etterpå skyter en rib/jolle ut og en avkreves for xxx kroner i bøyeavgift. "Take it or leave it". 

 

 

Vi vil ikke ha den utviklingen i Norge og offentlig finansierte organisasjoner bør overhodet ikke være de som går foran i en slik utvikling. Man tar bruks og råderett fra almenheten, privatiserer den til fordel for seg selv og sine medlemmer. 

 

Er det ikke ca 2000 som har kjøpt vimpel? Mon tro hvor mang titusener båter som besøker de mest populære uthavnene i Indre Oslofjord i løpet av en sommer? Og om alle ble medlem, hvor er da fordelen? 

 

Hele konseptet er basert på at noen få tar seg til rette på bekostningen av det store flertallet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da må du passe godt på hvis det blir skifte i vind eller strømforholdene i løpet av natta, så ikke teltet ditt vikler seg rundt hytta så du ikke kommer deg løs når du skal videre...

Nei vent, det problemet gjelder vist bare for bøyer :lol: .

 

Hehe, ja i grunnen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...