Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Jeg synes man trår langt over grensen ved å forlange eller å godta godta betaling, enten via medlemsskap eller i annen form, for å fortøye båten i områder der allemannsretten gjelder.

 

Jeg er helt enig i at plasseringen av bøyene burde gjøres etter nøye vurderinger. Men jeg er totalt uenig i at man i disse vurderingene utelukkende skal ta hensyn til folk som er i stand til å ankre opp selv, mens man fullstendig ignorerer dem som trenger bøye for å få lagt seg til.

 

De argumentene som fremsettes her for å fjerne bøyene i områder hvor det ellers ville vært mulig å ligge på svai, er basert på premisser som like gjerne kunne vært brukt i argumenter for å fjærne alle handicapplasser på parkerkeringer utenfor butikker og kjøpesentere. De tar større plass og fører til at færre får adgang til de mest attraktive plassene. De kan dessuten aldri benyttes av folk flest, selv om de er ledige. Konklusjonen må derfor bli at man fjærner alle handicapplasser fordi dette vil gavne flertallet.

 

Noen kommentar til dette, bøyemotstandere?

 

Tiltredes!  

Man må være handikappet som båtfører for å ligge på blå bøye. Dokumenteres med gyldig vimpel fra OF :lol:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Noen kommentar til dette, bøyemotstandere?

Hvor får jeg kjøpt parkeringsvimpel fra handikapp forbundet ?  :rolleyes:

 

Fra spøk til revolver : Ankervinsj med fjernkontroll burde gjøre at alle som ikke er mer handikappet at de greier å komme seg i båt og reise fra hjemmehavn også kan legge seg på svai ved egen hjelp.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at plasseringen av bøyene burde gjøres etter nøye vurderinger. Men jeg er totalt uenig i at man i disse vurderingene utelukkende skal ta hensyn til folk som er i stand til å ankre opp selv, mens man fullstendig ignorerer dem som trenger bøye for å få lagt seg til.

 

De argumentene som fremsettes her for å fjerne bøyene i områder hvor det ellers ville vært mulig å ligge på svai, er basert på premisser som like gjerne kunne vært brukt i argumenter for å fjærne alle handicapplasser på parkerkeringer utenfor butikker og kjøpesentere. De tar større plass og fører til at færre får adgang til de mest attraktive plassene. De kan dessuten aldri benyttes av folk flest, selv om de er ledige. Konklusjonen må derfor bli at man fjærner alle handicapplasser fordi dette vil gavne flertallet.

 

Noen kommentar til dette, bøyemotstandere?

 

 

Spesiell sammenligning... Å kunne ankre opp båten sin er en del av godt sjømannskap og må kunne forventes av alle. Hva er det neste? Egne gjesteplasser for de som synes det er vanskelig å manøvrere båten sin? Ekstra brede og med tjukk polstring?

Link to post
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt parkeringsvimpel fra handikapp forbundet ?  :rolleyes:

 

Fra spøk til revolver : Ankervinsj med fjernkontroll burde gjøre at alle som ikke er mer handikappet at de greier å komme seg i båt og reise fra hjemmehavn også kan legge seg på svai ved egen hjelp.

 

Er du enig i følgende? Ikke alle båter er utstyrt med ankervinsj. Ikke alle båteiere har råd til å utstyre båten sin med ankervinsj. OF-vimpelen er langt mer overkommelig rent prismessig. Ankervinsj med fjernkontroll koster vel gjerne 20 - 30 000 kroner og kanskje enda mer, inkludert installasjon. OF-vimpel koster 450 kroner.

Link to post
Share on other sites

Spesiell sammenligning... Å kunne ankre opp båten sin er en del av godt sjømannskap og må kunne forventes av alle. Hva er det neste? Egne gjesteplasser for de som synes det er vanskelig å manøvrere båten sin? Ekstra brede og med tjukk polstring?

 

Vi må nesten forholde oss til realitetene her. Du må gjerne mene at alle burde kunne ankre opp båten sin, men du må også ta innover deg det faktum at det ikke er slik i virkelighetens verden. Det finnes forresten allerede gjesteplasser med ekstra god plass for dem som måtte ha behov for det. Det er heller ikke så uvanlig at folk monterer polstring på båtplassen sin: https://www.maritim.no/bryggefender Mange velger til og med å legge ut luftfylt polstring i god tid før de legger til fordi de er så klønete og inkompetente når det gjelder manøvrering av egen båt at de anser det som nødvendig med såkalde "fendere".

Link to post
Share on other sites

 

Stradivarius, on 09 Jun 2016 - 14:52, said:Er du enig i følgende? Ikke alle båter er utstyrt med ankervinsj. Ikke alle båteiere har råd til å utstyre båten sin med ankervinsj. OF-vimpelen er langt mer overkommelig rent prismessig. Ankervinsj med fjernkontroll koster vel gjerne 20 - 30 000 kroner og kanskje enda mer, inkludert installasjon. OF-vimpel koster 450 kroner.

 

Å sponse ankervinsj via hjelpemiddelsentralen o.l. til de båteiere som kan dokumentere slikt behov og ikke har det fra før opp mot ukritisk utlegging av slike bøyer over hele landet for at de skal slippe tror jeg kanskje noen skal regne litt på før vi avgjør hva som er beste løsningen ?

I tillegg vil det jo for den enkelt bruker vil det jo være et langt mer fleksibelt opplegg, enn å kun kunne legge seg bestemte steder og kun når det er ledig.

 

Alternativt kan man jo handikap-merke slike bøyer, slik det er gjort på parkeringsplassene allerede. Da blir de ihvertfall ikke okkupert av funksjonsfriske før den handikappede når frem, slik det vel praktiseres i dag ?  :lipseal:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen her som har tatt til orde for ukritisk utlegging av bøyer. Jeg har i hvert fall gitt klart uttrykk for at jeg er enig i at plasseringen av bøyer burde vurderes nøye. Men samtidig er jeg uenig med dem som mener at alle bøyer burde fjernes fra områder hvor det er gode ankringsforhold. Argumentet for å fjerne alle bøyene er at det da blir plass til flere båter totalt, og hensikten med min analogi til parkeringsplasser for handicapede var å illustrere at det ikke alltid er slik at man uten videre skal la et slikt hensyn gå først. Hadde det vært tilfellet, ville det ikke vært noen parkeringsplasser spesielt beregnet på handicapede fordi uten disse, ville det vært plass til flere totalt. Det kan altså anses som et bevis på at det finnes flere hensyn å ta enn flertallets beste.

 

Hvis man insisterer på å trekke analogien lenger enn det som var hensikten, kan man selvsagt gjøre det og jeg ser naturligvis humoren i det. Men utover dette, regner jeg med at dere ikke for alvor ønsker at det legges ut bøyer på de beste plassene i alle områder, hvor vanlige folk ikke en gang får lov til å legge seg i en ledig bøye, men må holde seg borte uansett, slik det er på parkeringsplasser.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig vridning på dette.

 

Bruk av OF bøyer har ingenting hverken med handicap eller med manglende utstyr/ferdighet i forbindelse med ankring å gjøre.

Håper det blir flere bøyer etterhvert og at man kan finne en måte å håndheve regelverket om max 24 timer liggetid på.

Link to post
Share on other sites

Vi må nesten forholde oss til realitetene her. Du må gjerne mene at alle burde kunne ankre opp båten sin, men du må også ta innover deg det faktum at det ikke er slik i virkelighetens verden. Det finnes forresten allerede gjesteplasser med ekstra god plass for dem som måtte ha behov for det. Det er heller ikke så uvanlig at folk monterer polstring på båtplassen sin: https://www.maritim.no/bryggefender Mange velger til og med å legge ut luftfylt polstring i god tid før de legger til fordi de er så klønete og inkompetente når det gjelder manøvrering av egen båt at de anser det som nødvendig med såkalde "fendere".

Selvfølgelig fristende å synke ned på ditt usympatiske diskusjonsnivå. Men for å holde til tema mener jeg der er urimelig at allerede gode ankringsplasser okkupere av bøyer. Det går nemlig ut over de som ikke trenger bøyer ved at plassen okkuperer. I tillegg har vi problemene med langttidslagring av vrak, samt potensielle konflikter og krangler om bøyer. I sum er jeg derfor i mot bøyer slik de legges ut i dag i indre oslofjord

Link to post
Share on other sites

 

Håper det blir flere bøyer etterhvert og at man kan finne en måte å håndheve regelverket om max 24 timer liggetid på.

Har du noe forslag til hvordan det kan gjøres uten stor kostnad for OF eller samfunnet forøvrig? For det har jeg jaggu problemer med å tenke ut. Skal man unngå langtidslagring må man få vekk bøyer utenfor øyer hvor det er fergeforbindelse. Da går det ikke å bruke bøyen som gratis båtplass

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig fristende å synke ned på ditt usympatiske diskusjonsnivå. Men for å holde til tema mener jeg der er urimelig at allerede gode ankringsplasser okkupere av bøyer. Det går nemlig ut over de som ikke trenger bøyer ved at plassen okkuperer. I tillegg har vi problemene med langttidslagring av vrak, samt potensielle konflikter og krangler om bøyer. I sum er jeg derfor i mot bøyer slik de legges ut i dag i indre oslofjord

 

Du kom først med en flåsete kommentar om ekstra bredde og polstring og beskylder meg deretter for et usympatisk diskusjonsnivå når jeg skriver et litt flåsete svar tilbake. Jeg beklager om du oppfatter meg som usympatisk, selv om jeg ikke akkurat synes du har noen grunn til å klage.

 

Når det gjelder dine innvendinger mot bøyer, kan det nesten virke som du ikke forstod poenget med parallellen til parkeringsplasser for handicapede. Du kaller det en spesiell sammenlining, men faktum er at nøyaktig det samme kan sies om parkeringsplasser for handicapede som du sier om bøyer. De går ut over dem som ikke trenger dem og de okkuperer ekstra stor plass. Om du mener at dette er gode grunner for å fjerne alle bøyer, hvorfor er det da ikke gode grunner for å fjerne alle handicapplasser?

 

Når det gjelder langtidslagring av vrak, er dette i strid med regelen om at man ikke får ligge mer enn 24 timer. Med OF-bøyene er det i hvert fall en regel mot langtidslagring, mens en tilsvarende regel mot langtidslagring for anker ikke eksisterer, så vidt jeg vet, så her argumenterer du imot deg selv.

 

Når det gjelder konflikter og krangler om bøyer, er vel ikke dette noe verre enn konflikter og krangler om gjesteplasser. Jeg kan fortelle om en gang jeg var i Sandspollen for en del år siden da det kom en båt for å legge seg på en ledig plass mellom to andre båter. De fikk satt en mann i land med et tau, men det virket som ankeret ikke hadde fått ordentlig feste, så båten bakket ut igjen og det gikk litt tid før de var klare til å gjøre et nytt forsøk. I mellomtiden kom det en seilbåt og tok den ledige plassen. Resultatet ble en del mishagsytringer fra skipperen i seilbåten da han ble beskyldt for å ha stjålet plassen. Uhøflige folk kan man møte på overalt, men det er mitt inntrykk at stressnivået ofte er ekstra høyt i forbindelse med tillegging som dette og det fører kanskje til ekstra høyt konfliktnivå. Men man kan ikke legge skylden på en bøye for at folk ikke viser folkeskikk og tar hensyn til hverandre.

 

Til slutt vil jeg gjenta at jeg på ingen måte mener at det er greit å legge ut bøyer hvor som helst i store antall. Jeg prøver bare å få frem at det å fjerne alle bøyer der hvor det går an å ankre opp er en ganske hensynløs form for ekskludering av en del båtbrukere. Ordningen med at man betaler for en vimpel som gir deg rett til å kaste bort andre kan selvsagt også diskuteres, men i bunn og grunn synes jeg faktisk det er rett og rimelig at de som betaler for bøyene får førsteretten til å bruke dem, mens de som ikke betaler likevel får legge seg i en ledig bøye. Det er vanskelig å se for seg en vesentlig bedre måte å finansiere dette på som er realiserbar i praksis.

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med handikap p-plass er for meg fremdeles søkt. Handikappede har et reelt fysisk behov for særbehandling. Og jeg er 100% enig at det legges til rette for disse i samfunnet vårt. Det er derimot ingen tilsvarende grunn til å forskjellsbehandle folk som enten ikke vil, eller ikke kan, eller ikke greier å bruke et anker.

Link to post
Share on other sites

Mulig det allerede er postet i tråden:

OF = Oslofjordens Friluftsråd. 'Bøyesiden' finnes her.

 

Denne "klausulen" synes spesielt uheldig:
 

Hvem kan bruke bøyene?
Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere.

 

Understrekning av meg. At båt med OF vimpel kan vise bort andre blir vel nærmest en invitasjon til krangel?

Hva med tilreisende? Må man kjøpe vimpel for alle friluftsområder man tenker å besøke eller er det bare å akseptere at tilsvarende bøyer er for lokalbefolkning med vimpel.

 

410002.JPG

(Linket fra OF's sider)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gode poeng Ingar. Hvor mange bøyeforeninger må man være medlem av om man feks har svemskekysten, østlandet og Sørlandet som ferieområde?

 

Blir vanskelig å si at bøyer ikke kan være ekskluderende. Og argumentet om at det bare er å kjøpe vimpler faller vekk. Prøv det i den norske krysserklubben :-)

 

Om dette skulle lovreguleres bør alle ha lik rett til bruk. Nå er det en gråsone som benyttes på en lite god måte av mange ulike aktører. Og at en halvt offentlig organisasjon leder an er ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Sammenlikningen mellom bøyer og handicapplasser er helt tåpelig. Handicappede har gjerne problemer med å bevege seg, følgelig er det helt greit at disse får parkere nærmest inngangspartier i butikker og slik, slik at de slipper å bevege seg lengre enn nødvendig.

 

Ankringsutstyr (og evne til å bruke det) skal være en del av sikkerhetsutrustningen ombord. Kan man ikke ankre opp får man lære seg hvordan man gjør det, eller skaffe seg nødvendige hjelpemidler for å kunne gjøre dette. Er man så svekket at man ikke klarer dette, men samtidig klarer å eie båt og gi den nødvendig vedlikehold, er det  definitivt noe annet enn redusert helse som ligger bak. 

 

Vi har allerede sett nok av eksempler på at OF sine bøyer benyttes som søppelplass for eierløse båter. At ikke OF sørger for at disse båtene fjernes umiddelbart viser bare at de ikke er sitt ansvar bevisst. De bidrar til at bl.a. Langøyene blir forsøplet med båtvrak. Jeg tviler sterkt på at disse vrakene hadde ligget der hvis det ikke var for at det lå en bøye der.

 

Og igjen: Hvorfor er det bestandig stille fra denne organisasjonen når dette blir diskutert? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi har allerede sett nok av eksempler på at OF sine bøyer benyttes som søppelplass for eierløse båter. At ikke OF sørger for at disse båtene fjernes umiddelbart viser bare at de ikke er sitt ansvar bevisst. De bidrar til at bl.a. Langøyene blir forsøplet med båtvrak. Jeg tviler sterkt på at disse vrakene hadde ligget der hvis det ikke var for at det lå en bøye der.

 

Enig i resultatet men jeg tror faktisk ikke OF lovhjemmel til å fjerne båter sånn uten videre, særlig med tanke på at det kanskje er diskutabelt om OF i det hele tatt har lovhjemmel for å plassere ut bøyer etter eget forgodtbefinnende i fri natur.

 

Og om de fjerner en båt så får de ansvaret for å ta vare på den. Som vel i praksis betyr at den må på land så den ikke synker. Kronene ruller fort... ser ikke at det er et reelt alternativ. 

 

Om OF skal få en annen offentlig etat til å ta jobben med å fjerne båtene så vil vel spørsmålet reise seg om OF i det hele tatt har myndighet til å ha bøyer liggende, eller værne om sine bøyer ved å fjerne båter. Og da er OF like langt. 

 

Om det var ryddig vals hele veien med å legge ut bøyer ville dette med fjerning av bøyer selvsagt være avklart og på stell før bøyer ble lagt ut. 

---------

 

På en måte så får OF smake egen medisin. OF tar seg til rette og legger ut bøyer i naturen, folk tar seg til rette og legger vrakbåter i bøyene.

 

Sånn går det når man opptrer uryddig og i gråsoner. Er man med på leken får man smake steken.  

-----------------

 

Forøvrig:

Lov om havner og farvann av 17. april 2009 nr. 19.[/size]

§ 27.  Tiltak som krever tillatelse

 

Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner[/size]

--

 

Jeg vil påstå at redusert mulighet for ankring er noe som påvirker fremkommeligheten i kommunens sjøområde. 

 

Regner da med at OF bøyene er søkt om alle som en?

Link to post
Share on other sites

OF sier selv at de ikke kan flytte på båter, da det kreves politimyndighet. Og politiet er sikkert heller ikke ivrige på å ta vare på vrak. Det er enklere å taue bort en bil... 

 

Her er igjen link til årsberetning til OF. Mye bra arbeid de bedriver. Om bøyene på side 14.

 

https://issuu.com/oslofjordensfriluftsrad/docs/__rsberetning_oslofjordens_frilufts

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge ut slike bøyer der hvor det er vannledninger og strømkabler. Ved nye rør og kabler bør eier av rør pålegges å betale for bøye og vedlikehold om han beslaglegger gode ankerplasser. Nær eksisterende infrastruktur på bunnen kan bøyer legges ut med god samvittighet. Der kan man jo ikke ankre uansett.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

OF sier selv at de ikke kan flytte på båter, da det kreves politimyndighet. Og politiet er sikkert heller ikke ivrige på å ta vare på vrak. Det er enklere å taue bort en bil... 

 

Her er igjen link til årsberetning til OF. Mye bra arbeid de bedriver. Om bøyene på side 14.

 

https://issuu.com/oslofjordensfriluftsrad/docs/__rsberetning_oslofjordens_frilufts

 

Her står det noe konkret om fjerning av vrak:

 

Båter som blir liggende i bøyene. I noen av svaibøyene har det vært en utfordring at enkeltpersoner bruker dem som sine private bøyer. Spesielt ved Langøyene i Oslo har dette vært et problem. Reglene tillater sammenhengende bruk i maks 24 timer. OF har hverken mulighet til å oppsøke disse båtene ofte, eller fysisk fjerne dem, da det er en oppgave som krever politimyndighet. Dette er ikke en prioritert oppgave for politiet, men sommeren 2015 fikk vi til en rundtur sammen med Oslo kommune, Skjærgårdstjenesten og Havnepolitiet, og fikk fjernet båter og båtvrak som lå i bøyene ved Langøyene. Båter som blir liggende i bøyene over lang tid og i tillegg er i så dårlig forfatning at de synker, er en enda større utfordring.

---------------

 

Ingen tvil om at Oslofjordens friluftsråd driver med svært viktig arbeid. Får de ordne på bøyene sine så bør jeg egentlig melde meg inn, for dette er en god sak å støtte :-)

 

Dvs, jeg er vel "nestenmedlem" siden jeg er medlem i frihavnsordninge, som OF forvalter her i landet. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reglene tillater sammenhengende bruk i maks 24 timer.

Hvilke regler er det snakk om her? Er det regler OF har funnet på? Jeg synes det er problematisk om man kan droppe et flagg/en bøye i skjærgården og hevde dette som eget land og lage sine egne lover og regler for området rundt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvilke regler er det snakk om her? Er det regler OF har funnet på? Jeg synes det er problematisk om man kan droppe et flagg/en bøye i skjærgården og hevde dette som eget land og lage sine egne lover og regler for området rundt.

 

Det er på en måte kjernen i problemet. Man har ingen rett men hevder en rett, og legger på noen egne "regler" etter eget forgodtbefinnende.

 

Og ved siden av kan noen andre legge ut "sin" bøye med sine "regler".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...