Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Gidder ikke å ta plass for plass men på den første jeg så, Steilene ved Nesodden, så ligger det en eneste OF bøye, og jaggu ligger den akkurat sånn at den ødelgger en god svaiplass. 

 

Det er en fin "skål" der med dybde på ca 17 meter. For å ligge på svai over natt så kan vi si 3-5 x dybden, som blir 50-85 meter, minus en del av dybden, la oss si at en må ha 45-80 meter radius, dvs dobbel så stor diameter på sirkelen rundt dreggen.  

 

Om man da legger seg litt ut i bukta mellom Knerten og Storsteilen så utgjør det en fin-fin svaiplass som gir le for sydvesten og flotte greier. Men der ligger det jaggu en OF bøye som ganske perfekt ødelegger den muligheten. 

 

Den bøya burde selvsagt ligget lengre inn i bukta mellom Knerten og Storsteilen slik at den lå bedre i le og forøvrig ligger på en plass som er for liten for svai. 

-----------

 

Vet ikke om OF har lagt alle bøyene like dumt, får nesten ikke håpe det... Dette er vel et greit eksempel på å gi en eneste båt en enkel løsning, men tar muligheten fra mange andre. 

 

NB! Har null lokalkunnskap, ser kun på kartet og flyfoto på gulesider så det kan jo være lokale forhold her som feks gjør ankring/svai umulig på en eller annen måte. Feks kabel i sjøen eller noe (ser ingen på kartet), eller umulige bunnforhold. 

 

Må nesten sjekke noen flere her.. utrolig gode flyfoto en del plasser. Ser at seilbåten har hekta seg med akterenden i den blå bøya ved Steilene. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ved Langøyene i Indre Oslofjord. Ser at OF har spredt 5 bøyer på ankringsdybde i en og samme bukt som er ca 300 meter bred (om vi tar fra ferjebrygga og over til steinmoloen).

 

Aner ikke om det har vært populært å ligge på svai her, men med 5 bøyer spredt utover på ankringsdybde i en og samme bukt så er det i hvertfall ikke noen opsjon lengre.

 

Her kunne en løsning kanskje være å legge ut 5 bøyer til. Da ville en vel sånn ca matchet det antall båter som normalt kunne ligge på svai i bukta. På den andre siden så begynner vel så mange bøyer å bli en utfordring ifht båtkjøring generelt.... og dette er vel også en plass hvor bøyene blir mye misbrukt til langtidsopplag osv. 

 

Kanskje like greit å ta de vekk da... så lenge de ikke på noen måte fungerer etter hensikten. 

------------

 

Gressholmen.... skal vi se. Om den ligger der OF selv viser på kartet så er jo også det midt i en potensiell god svaiplass. Faktisk midt i.... 

 

Kunne vært løst enkelt ved å legge den ganske mye lengre inn, hvor det ikke er plass nok til å ligge på svai. 

---------------

 

Bjørnebukta og Dragsundet. Ser ut som bøyene også her er lagt midt på greie svaiplasser... Den ved Dragsundet kunne en vel lagt inne i selve Dragsundet? Den i Bjørenbukta kunne man langt mye lengre inn. 

----------------

 

Men igjen, jeg er ikke lokakjent.... Men ut fra det lille jeg har sjekket på kart/flyfoto så ser det ut som de har dumpet bøyene midt på gode svaiplasser konsekvent.... kan det være riktig? At de ikke har skjønt hva svai går ut på og på en måte har tenkt at en bøye skal erstatte behovet for svai og ikke skjønner at det ødelegger for alle andre som vil ligge for anker? 

 

Ser jo nesten ut som de har tenkt sånn... 

-------------

 

Tada! Fant en grei en, Kjøvangen. Der har de lagt den nær land og ikke midt i en god ankringsplass :-)

 

Ved Bile utenfor Son ser det også ut som de har lagt bøyene langt inn mot Bile/land. Det er jo bra. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står jo på OF sine sider at: 

 

 

I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse.

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=5914248&displaypage=TRUE

 

Så da er det jo bare å si i fra om de bøyene som er i veien så flytter OF disse. 

 

Det komiske er jo dessuten at de begrunner bøyene med: 

 

[...]  fordi de er med på å gjøre plass til flere i allerede overfylte naturhavner.

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved Langøyene i Indre Oslofjord. Ser at OF har spredt 5 bøyer på ankringsdybde i en og samme bukt som er ca 300 meter bred (om vi tar fra ferjebrygga og over til steinmoloen).

 

Aner ikke om det har vært populært å ligge på svai her, men med 5 bøyer spredt utover på ankringsdybde i en og samme bukt så er det i hvertfall ikke noen opsjon lengre.

 

Her kunne en løsning kanskje være å legge ut 5 bøyer til. Da ville en vel sånn ca matchet det antall båter som normalt kunne ligge på svai i bukta. På den andre siden så begynner vel så mange bøyer å bli en utfordring ifht båtkjøring generelt.... og dette er vel også en plass hvor bøyene blir mye misbrukt til langtidsopplag osv. 

 

Kanskje like greit å ta de vekk da... så lenge de ikke på noen måte fungerer etter hensikten. 

------------

 

Gressholmen.... skal vi se. Om den ligger der OF selv viser på kartet så er jo også det midt i en potensiell god svaiplass. Faktisk midt i.... 

 

Kunne vært løst enkelt ved å legge den ganske mye lengre inn, hvor det ikke er plass nok til å ligge på svai. 

---------------

 

 

Gressholmen fungerer fint. Det er kun en bøye og det god plass å ligge på anker lenger nordøst. Bøyen kan forøvrig heller ikke lenger inn, for da havner den innenfor grensen til fuglereservatet. 

 

Langøyene er stedet hvor det virkelig er horribelt. 5 bøyer i et forholdsvis lite område. Som også er et populær ankringsområde med gode bunnforhold. Og for sikkerhets skyld er kanskje 3 bøyer okkupert av vrak nesten hele sesongen. Her hadde det virkelig blitt bedre av å fjerne alle bøyene.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at i "bøyekrig"-tråden ble Langøyene nettopp nevnt som et fint sted for å ha bøyer, da det har vært brukt som søppelfylling og dermed er mye "rusk" på bunnen som man kanskje helst ikke ønsker at skal feste seg til ankeret.

 

Videre, dersom det er et formål å "gjøre plass til flere i allerede overfylte naturhavner", så er det (som jeg har nevnt i innlegg #42) mot sin hensikt å legge ut bøyer enkeltvis - man bør heller definere områder for bøyefortøyning og "pepre" med bøyer der, samt definere områder for ankerfortøyning og la de være bøyefrie.

 

En god del av de stedene hvor det er bøyer er det faktisk dårlig ankringsbunn. Legger man seg for anker, så går det kanskje bra, blåser det opp så går det kanskje ikke bra. Da er det kanskje en fordel at det ligger bøyer i området.

Link to post
Share on other sites

Hmm tenker litt anderledes her. Noen som har forsøkt en formell klage til en kommune på bøyeplassering i en kommune. OFV må jo få en tillatelse før de legger ut bøyer.  Er jo folk her med juridisk kompetanse som kanskje kan bistå. Eventuelt klage til fylkesmannen?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Svaiankring eller svai rundt bøye? Noen momenter:

  • Personlige preferanser? Hva man foretrekker kommer veldig an på hva slags utstyr man har ombord, hvilken type båt man har, samt eventuelt helse. I forrige båt (Naver 29 med et overdimensjonert bruce-kopi-anker, noen meter kjetting, hundre meter tau, ingen ankerwinch og stuing av anker i en litt underdimensjonert ankerboks) foretrakk jeg personlig anker. Spanjolen som lånte båten foretrakk de blå bøyene. Nå har jeg ankervinsj både forran og bak og et litt overdimensjonert Mantus-anker og høyt dekk - foretrekker fortsatt eget anker fremfor bøye (og med 12 tonn vekt er jeg klart i overkant av det som er "lovlig" på blåbøyene). Nå har jeg pådratt meg skiveprolaps, så uten ankervinsj ville ikke ankring vært en opsjon lengre.
  • Miljøvern - det er ganske skadelig for bunnflora og bunnfauna dersom det stadig vekk droppes anker på området. Miljøet foretrekker nok bøyefortøyninger.
  • Estetisme - de blå bøyene er stygge og hører absolutt ikke hjemme i en skjønn naturhavn (det samme kan vel sies om mange av båtene som ankrer opp)
  • Støy - jeg var veldig fornøyd med tingenes tilstand i forrige båt, jeg kunne forlate en havn veldig tidlig på morgenen helt støyfritt pga manuell haling av anker og seil fremfor motor. Ankervinsjen min fremme bråker - men ankervinsjen min bak er enda værre, den bråker så mye at jeg sant og si synes det er pinlig å hale akterankeret. Ut fra støyperspektivet er bøye helt klart å foretrekke fremfor anker.
  • Plassforbruk - jeg har hørt folk her på forumet påstå at man kan ankre omtrent uendelig tett bare alle båtene sørger for å følge regelen "3x" på ankertaulengden. I virkeligheten trenger man nok adskillig mer plass når man ankrer opp - folk bruker ulike lengder, vekta har også veldig mye å si (tilstrekkelig tung ankerkjetting og lite vind - og båten svaier omtrent rundt et punkt - mens båter med tau svaier rundt hele taulengden. Blåser det kraftig opp, så svaier plutselig båten med ankerkjetting med med hele kjettinglengden), profil på båten har også mye å si (uten ankerseil vil de fleste båtene svaie mye selv om vinden er konstant - når det er lite vind og noe strøm i vannet risikerer man at ulike båter svaier i ulik retning, etc ... og jeg pleier ofte å ankre opp med anker både forran og bak, da legger jeg beslag på lite plass, men ødelegger muligheten for andre til å svaie på samme område). Med bøyer trenger ikke avstanden mellom bøyene å være mer enn en båtlengde pluss litt sikkerhetsmargin. Én enkeltstående bøye i et område velegnet for ankring er imidlertid det som legger beslag på aller mest areal ifht antall båter som kan ankre opp.
  • "Privatisering" av fine offentlige områder hvor "allemannsretten" bør gjelde - ja, her kan vi krangle så fjærene fyker. 200 kroner pr år er ikke mye, men prinsipielt sett ... ja, jeg har forståelse for argumentet.
  • Kostnad - å kjøpe og vedlikeholde et godt anker koster svært lite sammenlignet med en tilsvarende bøye. Noe av forskjellen består i at man kan inspisere og vedlikeholde ankringsutstyret uten å måtte dykke ned etter det, samt at man kan stressteste ankringsutstyret uten å være redd for å ødelegge forankringen.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet at det med to ankre er en teknikk som er brukt om man ligger på svai en plass hvor sjø og vind ikke er i samme retning og man feks ønsker å ligge med baugen mot sjøen for å slippe å rulle.

Jeg gjør det svært ofte - typisk dersom det er en bukt, fralandsvind og mye hekkbølger (eller dønninger). På svai ville man ligget med hekken mot bølgene. Vår båt ... det er kanskje noe feil med konstruksjonen, ligger man stille og det kommer bølger bakfra slår det veldig, så jeg har som regel et stort ønske om å skåne hekken for bølger.

 

Dersom alle hadde ligget med anker både forran og bak, parallelt med hverandre, med stram ankertau/kjetting og med fendring ... ja, så hadde man kunne ligget svært, svært tett.

Link to post
Share on other sites

Dersom alle hadde ligget med anker både forran og bak, parallelt med hverandre, med stram ankertau/kjetting og med fendring ... ja, så hadde man kunne ligget svært, svært tett.

Helt til vinden snur og kommer inn på tvers og halvparten av ankerne løsner.

Link to post
Share on other sites

Kjøp bøyevimpel isteden for å finne på dårlige argumenter for ikke å gjøre det, finn helle ut hvordan en skal få politikerne til å øke bidraget som er ca kr 2,80 pr innbyger, på vestlandet får de over kr.10  derfor gratisbøyer vestpå.

Men da er det vel noen som får vann på mølla, båtfolket skal bare ha og ha  avgiftfri diesel gratis bøyer og havneavgiften er for høy, osv., men båt skal de ha.

At det er en og annen vimpelbølle får en være overbærende med, slike fins i alle lag, men vi er da over 3000 ”som aksepterer” at årlig kontroll av bøyene koster og er villige til å betale, slik er det i våre naboland også.

Mulig jeg har tenkt feil i alle år, men jeg får 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m 3 båter trenger 200m hvis vinden snur.

Ligger det en bøye mitt i pollen kan en slippe dreggen 75m fra bøye sentrum på begge sider og da trenger 2 for anker og en i bøya bare 150m å svaie på så det er vel ikke så hakkende galt når  OF sier at det blir plass til flere.

(med 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m) kan en i teorien slippe dreggen 50 m fra bøya. 

 

Det er lurt å spørre båtene en ankrer sammen med hvor mye tau de har ute, ser enkelte ganger  når vinden snur at det blir kaos

da en båt har mye mer tau ute en nabobåtene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det handler ikke om penger men prinsipp ifht fri ferdsel langs vår kyst. Det har jo kommet ganske greit frem i tråden. 

 

Men vi kunne brukt kreftene på en liten dugnad for OF og konkret gått gjennom bøyene i Oslofjorden og kommet med forslag om endringer. Feks flytting, fjerning, flere bøyer osv. Mange lokalkjente her på BP og ved hjelp av kartverk og flyfoto er det enkelt å være konkret. 

 

Og ikke minst kommet med forslag om hvor bøyer kan legges som det er vanskelig/umulig å ankre i dag! 

 

Med bøyer så kan man "åpne" for bruk av mange fine plasser som pr. i dag ligger ubrukt pga vanskelige forhold for fortøyning. Da får man også fordelt presset på uthavner utover på flere plasser, til fordel for alle. 

 

Brukt rett har bruk av bøyer stort positivt potensiale for fritidsbåter. Brukt feil blir de til ulempe for mange. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin har et viktig poeng i at plasseringen av bøyene burde optimaliseres. Det er jeg helt enig i. Men jeg mener det burde være rom for en og annen bøye i populære områder hvor det også er gode ankringsmuligheter. Optimal plassering burde innebære at det ligger bøyer på attraktive plasser. Det er en realitet at noen båtbrukere trenger bøyer for å i det hele tatt kunne legge seg til et sted, så selv om alle vi ankringsdyktige heller vil øke mulighetene for at vi selv får en plass, mener jeg det er galt å prøve å oppnå dette ved å totalt ekskludere de ankringsudyktige. Man kan godt være uenig i dette, men da mister man all troverdighet når man prøver å fremstille seg selv som hensynsfulle og beskylder andre for å være hensynsløse.

Link to post
Share on other sites

 

Men vi kunne brukt kreftene på en liten dugnad for OF og konkret gått gjennom bøyene i Oslofjorden og kommet med forslag om endringer. Feks flytting, fjerning, flere bøyer osv. Mange lokalkjente her på BP og ved hjelp av kartverk og flyfoto er det enkelt å være konkret. 

Og ikke minst kommet med forslag om hvor bøyer kan legges som det er vanskelig/umulig å ankre i dag! 

Med bøyer så kan man "åpne" for bruk av mange fine plasser som pr. i dag ligger ubrukt pga vanskelige forhold for fortøyning. Da får man også fordelt presset på uthavner utover på flere plasser, til fordel for alle. 

Brukt rett har bruk av bøyer stort positivt potensiale for fritidsbåter. Brukt feil blir de til ulempe for mange. 

Helt enig posisjonene som er her "skal være rett", mulig bedre å bruke de, isteden for eldre flyfoto

http://www.knbf-boye.no/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kjøp bøyevimpel isteden for å finne på dårlige argumenter for ikke å gjøre det, finn helle ut hvordan en skal få politikerne til å øke bidraget som er ca kr 2,80 pr innbyger, på vestlandet får de over kr.10  derfor gratisbøyer vestpå.

Men da er det vel noen som får vann på mølla, båtfolket skal bare ha og ha  avgiftfri diesel gratis bøyer og havneavgiften er for høy, osv., men båt skal de ha.

At det er en og annen vimpelbølle får en være overbærende med, slike fins i alle lag, men vi er da over 3000 ”som aksepterer” at årlig kontroll av bøyene koster og er villige til å betale, slik er det i våre naboland også.

Mulig jeg har tenkt feil i alle år, men jeg får 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m 3 båter trenger 200m hvis vinden snur.

Ligger det en bøye mitt i pollen kan en slippe dreggen 75m fra bøye sentrum på begge sider og da trenger 2 for anker og en i bøya bare 150m å svaie på så det er vel ikke så hakkende galt når  OF sier at det blir plass til flere.

(med 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m) kan en i teorien slippe dreggen 50 m fra bøya. 

 

Det er lurt å spørre båtene en ankrer sammen med hvor mye tau de har ute, ser enkelte ganger  når vinden snur at det blir kaos

da en båt har mye mer tau ute en nabobåtene.

 

Dette kan ses på flere måter: Hvis du har 10 meter båt, 30 meter tau og 10 meter sikkerhetsmargin, så kan avstanden mellom ankerne til hver båt i prinsippet være 20 meter forutsatt at de har like langt tau og at alle pendler i fase med lik amplitude. De ytterste båtene kan slippe ankeret sitt 50 meter fra land, som du beskriver. Det vil si at de vil havne 100 meter fra hverandre. Mellom disse båtene vil det da være plass til 4 båter til. Men jeg ville ikke satset på å ligge så tett. Jeg kan ikke se at det alltid er grunnlag for å basere seg på lik fase og lik amplitude og hvis man ankrer opp med kjetting vil denne ofte bli liggende langs bunnen nesten helt frem til båten, slik at hvis vinden snur, risikerer man å slepe sin egen kjetting borti naboens anker/tau/kjetting. Dersom naboen har et moderne anker som graver seg ned, er ikke dette nødvendigvis et problem, men hvis han har en paraplydregg, risikerer han å miste festet.

 

Derfor mener jeg at avstanden mellom ankerene burde være minst lik lengden på ankertauet pluss en sikkerhetsmargin. Og da spiller det ingen særlig rolle om naboen ligger for anker eller i bøye. Man kan jo si at båtens lengde gjør at bøyen tar litt mer plass, om man forutsetter at den står stasjonært rett over moringen, men i praksis flytter bøyene litt på seg også, så forskjellen mellom bøye og anker er marginal.

Link to post
Share on other sites

Kjøp bøyevimpel isteden for å finne på dårlige argumenter for ikke å gjøre det, finn helle ut hvordan en skal få politikerne til å øke bidraget som er ca kr 2,80 pr innbyger, på vestlandet får de over kr.10  derfor gratisbøyer vestpå.

Men da er det vel noen som får vann på mølla, båtfolket skal bare ha og ha  avgiftfri diesel gratis bøyer og havneavgiften er for høy, osv., men båt skal de ha.

At det er en og annen vimpelbølle får en være overbærende med, slike fins i alle lag, men vi er da over 3000 ”som aksepterer” at årlig kontroll av bøyene koster og er villige til å betale, slik er det i våre naboland også.

Mulig jeg har tenkt feil i alle år, men jeg får 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m 3 båter trenger 200m hvis vinden snur.

Ligger det en bøye mitt i pollen kan en slippe dreggen 75m fra bøye sentrum på begge sider og da trenger 2 for anker og en i bøya bare 150m å svaie på så det er vel ikke så hakkende galt når  OF sier at det blir plass til flere.

(med 30 m tau +10m båt+ 10 sikkerhetsmargin = 50m) kan en i teorien slippe dreggen 50 m fra bøya. 

 

Det er lurt å spørre båtene en ankrer sammen med hvor mye tau de har ute, ser enkelte ganger  når vinden snur at det blir kaos

da en båt har mye mer tau ute en nabobåtene.

Med 50 m. svingeradius på alle båtene kan man  ha 25 m. mellom hvert anker   - fordi man svinger i takt. Men med en bøye blir det en fast installasjon som  - hvis den legges midt i - ødelegger for dette. 

Link to post
Share on other sites

Med 50 m. svingeradius på alle båtene kan man  ha 25 m. mellom hvert anker   - fordi man svinger i takt. Men med en bøye blir det en fast installasjon som  - hvis den legges midt i - ødelegger for dette. 

 

Kan du utdype dette? Hvordan kommer du frem til 25 meter? Hva er grunnen til at det ikke kan være mindre? Når du likevel antar at båtene svinger i takt, er jo ikke avstanden avhengig av radien, med mindre du er bekymret for å komme i konflikt med naboens anker. Men da er ikke 25 meter nok hvis radien er 50 meter. Da må du opp i 50 meter minus båtens lengde, som beskrevet i innlegget mitt over.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det plass nok så tar man selvsagt gode marginer ifht andre båter og andre hindringer når man ligger på svai. Men om alle ligger på svai så svaier man i sammen, det er akkurat det som er poenget og som gjør det effektivt. 

 

Har opplevd relativt tett ligging på svaiplasser både i Norge men også i Middelhavet. Og ja, selvsagt kan man bomme og komme for nært osv noen ganger men i all hovedsak går det greit:

 

bilde

 (Tilfeldig bilde fra nett)

 

Det skal mange bøyer til for å erstatte mulighetene for mange båter på svai i en bukt. Og det skal få bøyer til å ødelegge for mange svaiplasser på en gang.

 

Og hva er poenget? Er bare å legge bøyene der det faktisk ikke går an å ligge på svai, som jo er mesteparten av kysten i grunnen. 

Link to post
Share on other sites

Ved Langøyene i Indre Oslofjord. Ser at OF har spredt 5 bøyer på ankringsdybde i en og samme bukt som er ca 300 meter bred (om vi tar fra ferjebrygga og over til steinmoloen).

 

Aner ikke om det har vært populært å ligge på svai her, men med 5 bøyer spredt utover på ankringsdybde i en og samme bukt så er det i hvertfall ikke noen opsjon lengre.

 

Her kunne en løsning kanskje være å legge ut 5 bøyer til. Da ville en vel sånn ca matchet det antall båter som normalt kunne ligge på svai i bukta. På den andre siden så begynner vel så mange bøyer å bli en utfordring ifht båtkjøring generelt.... og dette er vel også en plass hvor bøyene blir mye misbrukt til langtidsopplag osv. 

 

Kanskje like greit å ta de vekk da... så lenge de ikke på noen måte fungerer etter hensikten.

 

Overført til Navionic sitt kart ligger bøyene (de røde prikkene) ved Langøyene her, pluss minus noen få meter. Avstanden mellom bøyene som er markert med grønne piler er mellom 40-43, sånn ca:

 

bilde

 

Det ser ut til at bøyene er lagt til den ene halvparten av bukta.

 

 

Bjørnebukta og Dragsundet. Ser ut som bøyene også her er lagt midt på greie svaiplasser... Den ved Dragsundet kunne en vel lagt inne i selve Dragsundet? Den i Bjørenbukta kunne man langt mye lengre inn.

 

Bøya i Dragsund ligger utenfor sundet, såpass langt ut at jeg tror jeg aldri har sett båter ligge for svai der. Jeg har selv ligget innenfor på svai et par ganger, før brygga kom.

 

Bøya i Bjørnebukta kan (med trykk på kan) ha blitt lagt der den ligger fordi det blir veldig tidlig skygge lenger inn i bukta. Det er min spekulasjon, dog.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg skulle lagt meg på svai i den bukta ved Langøyene så ville jeg tenkt.... hmm... vekk fra leia til ferja og...hmm helst innenfor 20 meters dybde. Da er man midt i OF sitt bøyeland. Virker som de har tenkt akkurat det samme som jeg ville gjort :-). 

 

Ja, det er fortsatt plass for svai men minst to av bøyene ligger dumt til ifht svai der. Kunne bare flyttet de lengre inn?

 

Den nordligste bøya er vel den aller dummeste. Ligger midt i et stort "flak" som jeg ville tenke var en fin plass å svaie. 

 

Og den østlige bøya ligger vel også sånn passe midt i veien..

 

Jaja. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En annen sak. Med økende utgifter for båthold og stadig større båter så tror jeg det å ligge på svai kommer til å bre om seg som en god måte å overnatte på, eller ligge for en dag på en fin plass. 

 

Er ikke penger det handler om, å ligge på svai er faktisk noe av det fineste jeg vet. Båten følger vinden og ligger rolig og stille i sitt rette element, man ligger "midt uti", stille og fredelig og ingen bekymringer. Pluss at det er den store fordelen at det er utrolig enkelt og lettvint både å legge seg for svai og å gå igjen. 

 

Om vi ser til det store utland så er jo det å ligge på svai populært, jeg er temmelig overbevist om at dette kommer til å bre om seg mer og mer også her til lands. 

 

Når da bøyeforeninger annekterer de mest populære og fineste plassene med sine bøyer på en slik måte at de blir til hinder for fri bruk av disse plassene, ja da legger man opp til en privatisering som jeg også har vært vitne til "i det store utland", dvs middelhavet (Hellas, Kroatsia, Tyrkia). 

 

Jeg liker det ikke i det hele tatt. Bøyer der det ellers ikke er mulig å ankre. Utover det burde de fjernes hvis de er til hindrer for tradisjonell ankring. 

 

At halloffentlige organisasjoner som OF går foran som et dårlig forbilde er rent ut merkelig. At organisasjoner for båtfolk flest som KNBF gjør det samme er også rart. At foreninger for de færreste, som norsk krysserforbund, har en slik tankegang kan en vel kanskje enklere å forstå siden selve poenget er å være eksklusiv. 

Link to post
Share on other sites

Har ligget mye på svai men også en del  på disse OF bøyene. Foretrekker bøye framfor anker da jeg slipper å tenke på om jeg har godt ankerfeste, om det vil blåse opp eller om vinden vil dreie osv. Kunne godt tenkt meg flere OF bøyer i indre oslofjord f.eks i Skinnerbukta

Link to post
Share on other sites

Jeg liker det ikke i det hele tatt. Bøyer der det ellers ikke er mulig å ankre. Utover det burde de fjernes hvis de er til hindrer for tradisjonell ankring. 

 

At halloffentlige organisasjoner som OF går foran som et dårlig forbilde er rent ut merkelig. At organisasjoner for båtfolk flest som KNBF gjør det samme er også rart. At foreninger for de færreste, som norsk krysserforbund, har en slik tankegang kan en vel kanskje enklere å forstå siden selve poenget er å være eksklusiv. 

 

Jeg er helt enig i at plasseringen av bøyene burde gjøres etter nøye vurderinger. Men jeg er totalt uenig i at man i disse vurderingene utelukkende skal ta hensyn til folk som er i stand til å ankre opp selv, mens man fullstendig ignorerer dem som trenger bøye for å få lagt seg til.

 

De argumentene som fremsettes her for å fjerne bøyene i områder hvor det ellers ville vært mulig å ligge på svai, er basert på premisser som like gjerne kunne vært brukt i argumenter for å fjærne alle handicapplasser på parkerkeringer utenfor butikker og kjøpesentere. De tar større plass og fører til at færre får adgang til de mest attraktive plassene. De kan dessuten aldri benyttes av folk flest, selv om de er ledige. Konklusjonen må derfor bli at man fjærner alle handicapplasser fordi dette vil gavne flertallet.

 

Noen kommentar til dette, bøyemotstandere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...