Jump to content

OF bøyene. Og erfaringer rundt noen av de som er OF medlem


Morten83

Recommended Posts

Hvis det ligger en båt i bøya uten vimpel kan vimpelbåt anmode på en høffelig måte og  gjøre oppmerksom på OF reglene.

Det er mange som ligger på disse bøyene uten å kjenne til OF regelverket.

 

Dersom båten i bøya ikke vil eller kan flytte seg eller dele på bøye er det ingenting mer vimpelbåten kan gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ja, den er for såvidt grei, men tror vi heller skal la bøyene være fri for alle på first come first served basis slik at vi unngår den type situasjoner helt og holdent. Jeg hadde aldri verden flyttet meg, og det hadde vel trolig ikke du heller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi er skjønt enige og at jeg ikke helt har forstått skissen din :-) 

 

Men det blir vel også sånn at i den skissen så vil du kunne ha sirkler/båter over og under som også går inn i de andre sirklene. 

 

Og da snakker vi om svai med gode marginer. 

-------

 

Så har vi tilfeller med "dominant vind" eller strøm, da kan man ligge mye nærmere, hvis det er gitt at vind eller strøm ikke dreier. 

 

Ut fra hva jeg har lest på div forum så bruker folk 3-4 ganger båtlengde fra nærmeste båt og ankeret ut aktenfor bak som en grei regel på svaiplasser med mange båter. Og kanskje også enda tettere om det er gitt at været/forholdene er svært gode, eller plassen er veldig godt beskyttet. 

 

Og er det grunt så får man mindre svairadius, er båtene like og ellers har noenlunde likt ankringsutstyr så vil de svaie likere osv. 

 

Alt i alt så vil vel dette med hvor tett man faktisk ligger variere mye etter forhold osv. En ser jo på en del bilder at "godværsvai" kan være veldig folksomme greier. 

------------

 

Men poenget mitt er i grunnen at det skal veldig mange bøyer til for å erstatte alle mulige svaiplasser i en bukt. Og noen få bøyer på feil plass i en bukt kan ødelegge for en god del svaiplasser. 

 

Jeg er enig i at hvis bøyene plasseres feil, så vil de redusere antall båter det blir plass til. Men hvis bøyene plasseres fornuftig, trenger de ikke å redusere antall båter det blir plass til.

 

Poenget mitt i figuren er at bøyen er plassert så nær land, evt. så nær et område hvor det ikke er aktuelt for båten å ligge, at en båt i bøye i verste fall vil havne på samme sted som en båt for anker. Ser du på figuren igjen, så er det en horisontal linje som tangerer alle sirklene. Dette er grensen for hvor det ikke er aktuelt å ligge med båten og det er hele poenget. Dette kunne jeg kanskje vært enda tydeligere på første gang jeg postet figuren, men det er altså ikke aktuelt med noen sirkler over de sirklene som vises på figuren på grunn av denne grensen. Dersom det ikke finnes noen slik grense, er det per definisjon heller ikke plassmangel og proiblemstillingen er ikke aktuell. Problemstillingen er bare aktuell der det finnes slike grenser og da er poenget mitt at en bøye kan plasseres nærmere land enn det er tilrådelig å kaste anker fordi man svaier med en mindre radius når man ligger i bøye. Du kan godt legge på sirkeler nedenfor de som allerede er vist i figuren og disse vil aldri komme i konflikt med bøyen.

 

Når det gjelder forhold med dominerende vindretning, som du beskriver, kan man ligge mye tettere for anker, men under slike forhold vil aldri en bøye være i veien heller. Den eneste grunnen til at en bøye potensielt tar større plass er jo nettopp det at båtene svaier rundt.

 

Så jeg kan ikke se noen grunn til å fjerne bøyene. Det beste for alle vil være om bøyene (om)plasseres slik at de ikke reduserer antall båter det blir plass til. Hvis OF i tillegg fjerner den setningen om førsterett, evt. omformulerer den slik som tobixen foreslår, og presiserer at ingen har noen som helst rett eller myndighet til å jage andre, så burde ordningen med bøyer kunne være til glede for mange og ikke til byrde for noen.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Helt enig Stradivarius.

 

Omplassering, evt. fjerning av enkelte bøyer og reformulering av reglene syns jeg er en grei praktisk tilbakemelding å gi OF. De kan jo forhøre seg med KNBF om hvordan deres regelverk fungerer, de samarbeider jo fra før.

 

Så bør de sette seg ned og lage noen enkle og greie prinsipp for videre utlegging av nye bøyer. Feks at de kun legges der ankring/fortøyning ellers er umulig (Pga dybeforhold, begrenset plass til ordinær svai, kabeltrekk, rørtrekk osv på bunnen).

 

Og at bøyene skal brukes aktivt som et middel for utvide antallet plasser man kan bruke/ligge på fremfor å trekke flere til allerede populære og mye brukte plasser. 

 

De mest populære plassene i indre Oslofjord er vel strengt tatt de siste plassene som trenger bøyer for å trekke til seg flere brukere... eller? Det må da være mange "nye" plasser en kan finne før en pepprer en bukt på Langøyene med bøyer...

Link to post
Share on other sites

Bukter ved langøyene kan godt ha noen bøyer så lenge de legges så nær land at de ikke kommer i veien for andre båter i større grad enn en båt for anker ville gjort. For de fleste er det sikkert ikke nødvendig, men hvis noen foretrekker/trenger bøye når de skal legge seg til, og dette behovet kan dekkes uten at det går ut over antall båter det blir plass til, synes jeg det er helt greit.

 

Dette er vel nevnt her før, men OF sier selv at de vil flytte bøyer som er til hinder for å bruke eget ankringsutstyr: http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE

 

OFs bøyer må være gratis pga allemannsretten Allemannsretten gjelder rett til ferdsel, opphold og høsting i utmark. Friluftsloven åpner mulighet for egenandel av brukerne der det er tilrettelagt. Vanligst er det å ta betalt for parkering ved utfartsområder. Kystleden og DNTs hytter, fiskekort i elver er andre eksempler på dette. OF-bøyene er tilgjengelig for alle, både for å ligge i dem (med da en risiko for å måtte flytte seg) og å kjøpe vimpel. I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse.
 
I nest siste setning står det i parantes at det er en risiko for å måtte flytte seg. Dette burde fjernes eller omformuleres slik at det fremgår tydelig at man ikke skal risikere å bli jaget. Min kommentar til det siste avsnittet er at i forbindelse med denne oppdragelsen som OF forsøker å bistå med, så burde de også presisere at ingen har rett eller myndighet til å jage bort andre.
 

 

Folk med OF-vimpel er uhøflige
Det er ikke umulig. Alle kan kjøpe vimpel, også de som er uhøflige. Men OF forsøker å «oppdra» de med vimpel (og alle andre) til å vise hensyn og gjerne ligge flere i samme bøye. Vårt mål er at Oslofjorden brukes aktivt som landets viktigste friluftsområde.
Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, den er for såvidt grei, men tror vi heller skal la bøyene være fri for alle på first come first served basis slik at vi unngår den type situasjoner helt og holdent. Jeg hadde aldri verden flyttet meg, og det hadde vel trolig ikke du heller?

Samme for meg. Jeg gjør på samme måten som Popeye70 og ser egentlig ikke noe problem med dette. Vimpelen ligger som regel i en skuff og noen ganger hjemme. At noen har en adferd som går ut på å jage andre har jeg opplevd i andre sammenhenger også. En del av disse med adferdsproblemer som mener at jeg skal flytte meg fordi de har større båt og at plassen jeg ligger på er godt egnet for en større båt.

Gidder som regel ikke å svare på slike "henvendelser".

Link to post
Share on other sites

 En del av disse med adferdsproblemer som mener at jeg skal flytte meg fordi de har større båt og at plassen jeg ligger på er godt egnet for en større båt.

 

Har opplevd det samme. Jeg spurte da om han mente at det var jeg hadde kjøpt meg for liten båt, eller om det var han som hadde kjøpt seg for stor, men jeg fikk ikke noe godt svar på det.. :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Der er helt normalt å bruke analogier og oppegående mennesker er som regel i stand til å se poenget med en analogi i så stor utstrekning at det klarlegger mer enn det tåkelegger. Min analogi om flyulykker er i så måte et godt eksempel hvor det er svært liten rom for tvil om hva jeg mener. Du må være ganske tverr og kranglete for å ikke umiddelbart oppfatte poenget.

 

Og jeg som trodde poenge med diskusjon var å bryne argumenter og fakta mot hverandre, slik at vi alle kanskje lærer noe nytt. Din arrogante kasting av ord på hverandre gidder jeg ikke bruke mer tid på.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at hvis bøyene plasseres feil, så vil de redusere antall båter det blir plass til. Men hvis bøyene plasseres fornuftig, trenger de ikke å redusere antall båter det blir plass til.

Riktig!

 

Forøvrig, re "hvor tett kan man ankre", så trenger man ikke dra helt til Middelhavet for å gjøre praktiske observasjoner; her i indre Oslofjord har man jo særlig Langåresund, bedre kjent som Middagsbukta - den er ganske overbefolket på skikkelige godværsdager. Det sies at enkelte st.hans-aften'er ligger båtene så tett at man kan komme seg tørrskodd fra Langåra til Brønnøya. Sundet er i utgangspunktet så smalt at dersom man har en litt stor båt, legger ankeret midt i sundet på det bredeste og legger ut 3x med tau, så er det ikke plass til å rotere 360 grader rundt ankeret engang. Båtene som ankrer opp er veldig forskjellige og har veldig forskjellig ankringsutstyr. Det går vel stort sett bra ... fordi det er relativt vindstille der (og særlig på de dagene det er tettest), fordi de fleste er dagsturister (og således følger med på omgivelsene), fordi det lille som er av vind nesten alltid går parallellt med sundet, og fordi konsekvensene med at to båter dulter litt borti hverandre er små. Det er andre steder i Asker og Bærum også hvor det ankres tett. Så har man selvfølgelig Sandspollen også, hvor det er mest overnattingsgjester og mest seilbåter. Området der er jo ganske stort, men kommer man dit sent på kvelden på en utfartsdag (særlig siste fredag før fellesferien) så kan man allikevel risikere å måtte lete etter en "lomme".

 

I den siste tiden har jeg funnet min favorittankringsplass for travle hverdager - mellom Saraholmen og Borøya. Der foretrekker jeg å ligge med to anker, slik at jeg slipper pendling når det er litt vind i lufta, slik at jeg slipper å ende opp med hekken mot hekkbølger fra trafikken som går forbi, og slik at jeg vet hvor jeg ligger. Ref filosofien til Stradivarus har jeg nå begynt å ankre opp temmelig nært land, slik at jeg ikke er i veien for de som ligger på svai.

Link to post
Share on other sites

Det som er det latterlige i denne saken er at OF ikke ser ut til å lære. Selvsagt må bøyene være for alle og ingen skal ha noe fortrinn. OG det som er minst like selvsagt er at verken folk med vimpel eller ansatte i OF har myndighet til å jage bort noen. Kun Politiet har slik myndighet.

 

Disse bøyene ligger på offentlig sted og ingen kan nekte folk å benytte stedet der bøya ligger og følgelig heller ikke bøya.

Link to post
Share on other sites

Alt du sier er riktig, men saken kompliseres nok litt av at det faktisk er anledning til å kreve betaling der det er tilrettelagt, som for eksempel ved parkering. Det strider ikke mot allemannsretten å gi parkeringsbot til noen som står på en parkeringsplass og ikke har betalt. OF krever ikke betaling og kan derfor ikke dele ut bot til dem som ligger i bøye uten vimpel, det er meningen at man skal kunne gjøre det. Det OF bommer på er at de isteden opererer med en førsterett til dem som har betalt, som det ikke er mulig/lovlig å gjennomføre.

 

Hvis jeg kjører ut i marka eller opp på fjellet for å gå på ski, må jeg ofte parkere på en parkeringsplass hvor de krever betaling. Hvis jeg ikke betaler, men likevel stiller bilen min på plassen og tar meg en skitur, står ikke allemannsretten i veien for at jeg kan få en parkeringsbot. Men allemannsretten sørger for at ingen kan vise meg bort fra området hvor jeg går på ski. Det er altså forskjell på å kreve betaling og å vise bort folk fra offentlig sted og OF krever ikke betaling, det er de ganske tydelige på.

Link to post
Share on other sites

Men den parkeringsplassen du snakker om er da i tilfelle på privat eiendom. I tillegg må de vel også ha innhentet en form for løyve for å ta inn parkeringsavgift? 

 

Mitt poeng er egentlig bare at disse reglene er jo som skapt for å lage trøbbel og kvalme. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På Langøyene er ihvertfall vimpel vs. ikke-vimpel noe problem; bøyene er alle opptatt av gamle vrak og lørjer på langtidsvisitt. Firstende å fyre opp en tre-fire St. Hans-bål  i går ...

 

Bare å melde seg inn i OF og støtte slike ordninger økonomisk, for de som syns dette er gode greier... :-/

Link to post
Share on other sites

Kostnadene ved fjerning av disse vrakene forventer jeg blir sendt til vimpelgeneralene, vimpelgeneralene vil vel på sin side sende regningen over til skattebetalerne.

På parkeringsplasser må selvsagt eieren av plassen sørge for at den til enhver tid er ryddig og klar, slik at den ikke er til sjenanse for øvrigheta.

Redigert av Klovn1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=15300326

 

Nå i juli har vi fjernet tre båter som har hatt fast forankring i bøyene på Langøyene.

 

Ingen vrak å se ved Langøyene i dag. Testet hvor lenge jeg kunne ligge på bøye før det dukket opp en vimpelgeneral.

Gikk ca 6 timer før det dukket opp en. Oppfordret ham til å ringe politiet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ligger på svai ved Hvasser nå og jaggu har OF klart å plante et par bøyer midt i svai bukta her også. Godt jobba. For noen skogsmatroser.. .

 

Er det gjengs for OF å ødelegge svaiplasser? Så at krysserklubben driver med det samme på veskysten, men de er svenske, det kan ikke OF unnskylde seg med ;-)

Link to post
Share on other sites

OF skjønner nok etter hvert at de er på dypt vann her. Nå har vi etter hvert fått vite alle kan bruke bøyene, men at du med vimpel har fortrinnsrett. Men du kan ikke jage noen fra bøyene. Da ha selvfølgelig vimpelen overhodet ingen verdi. Så OF selger en i praksis ikke eksisterende "fortrinnsrett".

 

Vimpeladmiralene blir jo bare latteliggjort av OF selv. :lol:

 

Er det ikke på tide å slutte med dette tullet? Ingen skal ha reserverte plasser i utmarka. Sjøen er for alle!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...