nomen Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 (edited) Spesielt den siste uka har det jo vært ett fantastisk vær, mange fartøy på vannet. Det er mange vannscootere som freser rundt inne i fjorder og leker/koser seg. Det de gjør er ulovlig,og foreløpig har jeg ikke sett noe politi som har reagert. Det som er sikkert, er at de vil til slutt bli anmeldt, og da blir det bråk. Mitt forslag til vannscooter gjengen er, kjør ut av fjordene og kjør der ute istedenfor. Da kjører dere lovlig, og ingen bryr seg. På denne måten kan dere også risikere at politiet ser igjennom fingrene at 5 knop regelen inn og ut av lovlig kjøre område ikke overholdes. Det er også større sjans for at ikke blir noen ytterligere innstramminger av regelverket. Edited June 4, 2016 by nomen (see edit history) Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 God anbefaling Tenker det er riktig at regelverket er slik som det er nå, det trengs ikke innstramminger igjen! Så strekkes strikken for langt skal man ikke se vekk fra at vannscooterfolket graver sin egen grav og regelverket strammes inn igjen. Hilsen en som fikk prøve en i fjor sommer og da ble helfrelst (men som ikke har slikt selv). Quote Link to post
nomen Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Ja misforstå meg ikke, jeg er ikke negativ til vannscooter, men jeg er opptatt av min egen og andres sikkerhet.Disse små "torpedoene" i 50-60 knop, har på lik linje som andre farkoster med den farten ikke noe inne i fjordene å gjøre. Har selv kjørt en Seadoo 260 hester,og det er heftige, morsomme og farlige saker. En kamerat har handlet en med 300 hester, gleder meg til å teste den☺ Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
M/S AIOLOS Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Var ute på tur i dag og så litt av hvert av denne typen farkoster, faktisk bare en som kjørte som folk. Resten var i hovedsak gubber i 50-60årene (som meg) som kjørte som svin. Sikkert samme oppførsel på bilvei. Mitt høyeste ønske når jeg ser majoriteten av disse er at det bør begrenses til et sted i nærheten av der disse typene bor, og mer enn gjerne med tillatelse til å holde på til langt ut på natten. Quote Link to post
sebba2 Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Helt enig! Drit dumt farlig og i veien! Speiselt med de som "tøffer" seg opp osv.. Fy fa"n alså.. Quote -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
nomen Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Overhørte forresten et par "bærumsosser" som var i Valle for å fylle drivstoff på scooteren sin. "Er det ikke bensin vi ska fylle a?" "Jo det er det sikkert, hvis ikke, finner vi fort ut av det, he he" Fyllte opp tanken og 10 meter utenfor marinaen (i 5 knop sone), vånn gass og avgårde i ei hæ... fart. Det er forøvrig ikke bare ett vannscooter fenomen??. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
000 Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Vel men nå blir det ikkje noe innstramming av regelverket åkke som. Det ligger an til tvert imot å fjerne særreglene for vannscooter å sidestille de med båt. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/undersoekelse-stryk-til-vannscooter-regelverk/a/23405038/ Quote Link to post
Teerex Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 (edited) Naturligvis må vannscootere sidestilles med båt. Uten at det på noen som helst måte åpner for idiotkjøring i 5 knopsonen og andre steder der forsiktighet må utvises. Edited June 4, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 .. nei, er vel ikke lov å idiotkjøre med båt heller.. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Draco24styling Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Har ikke Vannskuter selv. Men det har aldri plaget meg at de kjører. Så sant de følger normal folkeskikk. Hva mener du forresten med fjordene?. Singlefjorden! Sognefjorden! Eller noen lokale fjord armer? Quote Norske båter er best! Link to post
nomen Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Vannscooter kan godt sidestilles med båt, det eneste som skiller de fra en rib er ei gummipølse med luft. "Fjorden" i dette tilfellet er Eidanger fjorden,Frierfjorden og Eksefjorden. Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Draco24styling Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Har ikke Vannskuter selv. Men det har aldri plaget meg at de kjører. Så sant de følger normal folkeskikk. Hva mener du forresten med fjordene?. Singlefjorden! Sognefjorden! Eller noen lokale fjord armer? Quote Norske båter er best! Link to post
Eureka Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Hørte på nyhetene nå i kveld at det hadde vært en kollisjon mellom to av slaget. Quote Link to post
Hakkannen Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 (edited) Vannscooter kan godt sidestilles med båt, det eneste som skiller de fra en rib er ei gummipølse med luft.Enig med det første, men vis meg den 12-fots riben med 300hk så blir jeg imponert Kameraten min har tett opp under dette i sin 12-fots vannscooter. Slik jeg ser det er det helt klart et større behov for full oppmerksomhet med såpass effekt i en liten farkost. Går styggfort (Men misforstå meg ikke; det krever også full oppmerksomhet i større båter, spesielt i høy fart) Edited June 4, 2016 by Hakkannen (see edit history) Quote Link to post
Teerex Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Heldigvis er de kraftigste vannscootrene fartsbegrenset til ca 60 knop ifølge US coastguard reglement. Ellers hadde vel modellene med 255-310 hk gjort godt over 100 knop med større impeller i vannjeten (dersom det da ikke er en fysisk begrensning på i hvor høy fart en vannjet faktisk kan fungere). I de tilfeller hastigheten er elektronisk begrenset finnes det alltids mulighet for å forbigå det å oppnå bortimot 70 knop. Raskere enn det tror jeg ikke det er forsvarlig å kjøre med vannscooter rett og slett Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 (edited) Hvem kjøper en vannscooter og hvorfor? Godt voksne mannfolk med solid økonomi (nokså dyrt leketøy for noen båt er det absolutt ikke rent bruksmessig) og nettopp det å kunne kjøre fort er vel egentlig nesten hele hensikten med slikt leketøy? Og da blir det som det blir, og verre blir det sikkert også! Edited June 5, 2016 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Hvem kjøper MC, hvem kjøper snøscooter, hvem kjøper vannscooter, hvem kjøper dyr bil, dyr hytte, ja dyrt hva som helst? Hvem reiser til syden eller andre steder i verden flere ganger i året? Jo det er nordmenn det Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 big boys big toys Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Taremakken Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på scooter og båt. OK å ligge i 50 knop i fjorder med båt men ikke med scooter. Hele reguleringen er bare tull og lite gjennomtenkt. Quote Link to post
tobixen Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Det de gjør er ulovlig,og foreløpig har jeg ikke sett noe politi som har reagert. Jeg så politibåten fra Kjørbo være opptatt med en vannscooter et stykke utenfor Kjørbo her om dagen. De brukte lang tid der. Og godt var det, da vi var én person mer på vei tilbake til moderskipet enn da jeg dro til land tidligere på dagen, ergo manko på en redningsvest. Jeg var kjapp med å kaste fra meg telefonen, hive meg over årene og legge meg "bak" moderskipet da jeg så politibåten ;-) Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lingefan Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 (edited) Likestill det med båt, det er jo det eneste riktige. Men innfør en obligatorisk oppkjøringskurs og teoriprøve for vannscooter og båter som går over 30 knop. Det er jo krav til føring av båt over 15 meter. Promillegrense på 0,2 også for disse så vidt jeg husker. Man kan gjerne innføre det samme kravet ved føring av båter og vannscooter med toppfart over 30 knop med egne promillegrenser og vestpåbud, så kan de med båter under 30 knop toppfart føres som før, med promillegrense på 0,8 og frivillig vestbruk. Det er i hastigheter over 30 knop man må være skikkelig skjerpet, unntatt i mørket og i tåke eller dårlig vær, da man må være skjerpet i uansett hastighet. Mine båter går alle over 30 knop, så jeg blir rammet av dette. Men da ville jeg helt klart kjøpt en Fjord Terne eller en hyggelig kogg eller snekke til late dager med styrepils uten vest på sjøen :-) Hvordan få ned farten og dermed kanskje ulykkene på sjøen? Legg grensen på toppfart i stedet for båtlengder, og innfør økte krav til kjørekunnskaper og alkoholgrensen for disse. Da får vi kanskje tilbake flere av de mange koselige litt mer saktegående båttyper på fjorden også. Det blir ikke mindre attraktivt å kjøre fort med vest og edru, det blir tryggere. Og man vet at de som fører båten med toppfart over 30 knop har ekstra kunnskap. Det ville utvilsomt vært betryggende. Åpent spørsmål: Skal man i tillegg sette grensen på 15 meter til f eks 10 meter og toppfart 30 knop eller mer, avhengig av hva som først inntreffer, som krav til å måtte ha kystskippereksamen? Edited June 5, 2016 by Lingefan (see edit history) Quote Lingefan Link to post
Erik Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Tilogmed min gamle 'speedfreak' kamerat reagerte på idiotkjøringen da de suste forbi oss der vi satt rundt bålet etter at det var mørkt forleden natt på en holme. 60 knopp, i mørket , mellom holmer og annen trafikk, uten lanterner. Det MÅ komme stygge uliykker av dette, og da MÅ myndighetene reagere. Spørsmålet blir om det blir med hjelmpåbud for alle, eller med strengere vestpåbud, for alle sjøfarende skal jo som kjent gres over samme kammen.... http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/To-vannscootere-kolliderte-utenfor-Hommersak-3938532.html Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mouche Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på scooter og båt. OK å ligge i 50 knop i fjorder med båt men ikke med scooter. Ikke mange båter som kan klare en slik hastighet, ikke mange scootere som ikke kan og/eller gjør det. Etter hva jeg har kunnet se så er hele moroa med disse scooterne å gjøre 50 knop, eller mer, så mye og ofte som mulig, mens de som beveger seg i en vanlig båt nok i snitt holder 5-6 knop det meste av tiden. Scooterne må gjerne få kjøre både 50 og 60 knop, men gjør det der dagens regler tillater det? Kanskje ikke like moro når ingen ser en da! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Mitt forslag til vannscooter gjengen er, kjør ut av fjordene og kjør der ute istedenfor. Hjelper ikke mye her i Ytre Oslofjord. Det er forbud mot vannscootere i Ytre Hvaler og Færder nasjonalparker. I Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke kommuner er det en generell grense på 30 knop og 5 knop 100 m. fra land. Quote Link to post
REM Posted June 5, 2016 Share Posted June 5, 2016 Scooterne må gjerne få kjøre både 50 og 60 knop, men gjør det der dagens regler tillater det? Kanskje ikke like moro når ingen ser en da! Nemlig Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.