Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

vannscootere har såpass stor aksjonsradius at det blir tåpelig med "kun lukket bane"

vi dro fra oslo sen morgen, og lunsjet i smögen, og hjemme samme kveld, har også kjørt til kragerø tur retur fra oslo, du har 70 liters fueltank, og de bruker lite drivstoff, faktisk 1/4 av båten min på samme distanse. Var også 3 scootere, der det var 2 personer på, uten at det var noe issue. 

 

Båt er båt!

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmål om vannscootere og forsikring: Dersom en båt blir påkjørt av en vannscooter må da eier stå for skaden selv? dersom fører av vannscooter ikke utviste uaktsomhet eller var påvirket av alkohol. Altså samme som ved å bli påkjørt av en annen båt.

Link to post
Share on other sites

2: Likestilt med båter

 

Etter min mening er alternativ 2 det eneste fornuftige. Så får man heller øke bøtesatsene så det svir for de som kjører som tullinger.

 

Vil du ha scooterens fartsoner? Eller båters fartsoner?

Skal både båter og scootere tillates i nasjonalparker?

Eller skal de forbys?

Link to post
Share on other sites

ikke lest igjennom tråden - men fikk bare lyst å si at i Nordland og Troms er ikke trafikken større enn at vi blir glade for alle som er på sjøen! ?

 

Men planingsfart eller halvplan inne i båthavner - Det utgår med høye støvvelskaft. det sto to vannscootere for her om dagen - men det var førerene sin feil, ikke vannscooteren.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Husk at det er forskjell på vannskuter og jetski. Jetski er totalforbudt utenfor konkurranse.

 

Ellers er vel dette oppe og avgjort alt. Skal ikke vannskuter betraktes som båt fra 2017 ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Husk at det er forskjell på vannskuter og jetski. Jetski er totalforbudt utenfor konkurranse.

 

Ellers er vel dette oppe og avgjort alt. Skal ikke vannskuter betraktes som båt fra 2017 ?

http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/fortsatt-hard-reglering-av-vattenskotrar-i-norge.html

 

Artikkel fra Hamnen (mai 2016), men vet ikke status nå.

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her står det litt om det Ingar: http://www.jettrade.no/index.php/Nyheter/Hva-er-lov.html

Gjelder ikke bare Norge, men hele Europa.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En masete tråd. Håper Vanntro har rett og at vannscootere blir sidestilt med båt. Og hvorfor ikke? Pippipper i Vestfjorden utenfor Tønsberg som argument? Bør vel helst forby fritidsbåter da. Eller mink som de mest ivrige naturvernere slipper løs fra burene sine uten å tenke på at mink ikke hører hjemme i norsk fauna overhodet ? Jada, den finner nok noen pippippreder før den dævver av sult. (fordi den er vant til å få maten servert)

 

Det meste er greit i nasjonalparkene - bortsett fra droner og scootere. Hadde jeg hatt en bråkete bensinbåt på badeplattformen med fri eksos, så er jo det helt ok i nasjonalparken. Alternativt kan jeg jo kjøre min 39 foter rundt overalt i Vestfold sin flotte skjærgård i 30 knop med 600 hester og slippe ut eksos fra de nevnte hestene og lage hekkbølger ut av en annen verden. Jeg gjør jo ikke det, men DET er lov. Finnes det en logikk her?

 

Jeg har med vannscooter på tur hver eneste helg, og vi gjør alt vi kan for å holde oss innenfor reglene. Nei, det er ikke 50 knop som er mest gøy. Det er ikke mulig (enkelt) på annet enn flatt vann. Og rundt Tjøme er Sydvesten på 5-10m/s omtrent hele tiden. Det er heller ikke å vise oss frem som er interresant. Dette syntes jeg er surr fra dere over som hevder dette. Poenget er at reglene er idiotiske, og jeg tror mange gir faen pga nettopp det. Desverre. Desverre fordi vi ikke ønsker å provosere noen. Og jeg blir litt lei meg når vannscootere blir hengt ut slik. Videoen som er linket over syntes jeg ikke viser grisekjøring. 

 

På slutten av min "rant" om dette, så er det vel slik at vi syntes vannscooter er moro. Vi tusler forsiktig ut fra land/båten, drar en tube evt vannski på samme måte som de som har en båt og gjør det samme, og har det moro. Kjører vi solo med scooteren, så er det vel egentlig triksing og lek i omkring 10-20 knop som er mest moro.

 

Så er jeg vel en entusiast da ift dette med vannscooter kjøring, men hvorfor skal dette bli forbudt? 

 

Min klare anbefaling er at vannscootere skal likestilles med båt, og at vi som kjører vannscooter skal ta så mye hensyn som overhodet mulig :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Virker ikke umiddelbart seriøs, omtaler jetski som "synkemaskiner".

 

Forbudet må være omtalt i norsk lov, de har ikke link som viser dette.

Si meg, har du noen gang prøvd en jetski? Da hadde du fort skjønt hvorfor de heter synkemaskiner.

 

Ingenting useriøst med det, det forklarer bare prinsippet for de, i korte trekk er du dønn avhengig av at motoren går, ellers.. synker de ;) 

Du kan ikke kjøre nøytral på jetski, eller bakk, i det motoren starter, starter lensepumpa. Starter du ikke motoren fort nok etter sjøsetting... gjett hva som skjer. 

 

Det er ekstremt stor forskjell på jetski og vannscooter. 

 

 

Jeg har selv hatt jetski og vannscooter i mange år, men ikke nå, før slapp vi faktisk unna når det var EU produserte og politiet sjekket papirene, du ble riktignok politianmeldt en haug ganger, men i ymse former "frikjent, altfra intet straffbort forhold, til bevisets stilling osv (selv om du inrømmet å kjøre), nå er det helt steike idiotisk og man blir trakassert av politiet, båt ER båt. har noen seilbåtvenner som har scootere nå, noen løfter de opp på dekk, andre trekker bak rundtomkring, de har opplevd å blitt stoppet med den på slep, og informert om at de "må ta raskeste leden og trekke den ut og ikke kan ha den i middagsbukta" Om lovene blir normalisert slik det er gitt signaler om neste år, kjøper jeg igjen.

 

Jeg har fått kjeft av politi, og havnevesen for å kjøre jetski, i jetski/vannsport sonen utenfor fornebu/mot bygdøy, måtte faktisk vise de kartet for at de skulle skjønne greia. Etterhvert gikk det greit og de forstod det var lov, hadde vel møtt alle som var i skift på båtene.... 

 

 

Ref forsikring, jetskien fikk ikke forsikring utover "verdigjenstand", vannscootern min var forsikret som en 13 fots båt, fullkasko sådan.

 

Uvettig kjøring med båte scooter og jetski forekommer, jeg tar alltid kjefterunde når jeg ser det, da det ikke setter noen i godt lys, stort sett glir det inn. halvplan, plan og sirkelkjøring i middagsbukta... ingen synes det er kult uansett alder. Douchebag er beskrivende. 

Link to post
Share on other sites

 

Formålet er ikke annet enn å vise hva medlemmene mener om spørsmålet.

 

Et nokså beskjedent lite mindretall av disse mener du vel. Når man ser på antall medlemmer som besvarer disse "undersøkelsene" i forhold til antall medlemmer forumet opererer med så er jo deltagelsen forsvinnende liten?

Jeg lander vel som andre her har gjort at det har en viss underholdningsverdi, skaper opphetede diskusjoner med harde fronter, men bare tia går.....

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virker ikke umiddelbart seriøs, omtaler jetski som "synkemaskiner".

 

Forbudet må være omtalt i norsk lov, de har ikke link som viser dette.

Ingar,

Dette er importør av vannskutere som holder til i Drammen. Det er et yrende liv av vannskutere i Drammensfjorden nettopp på grunn av denne importøren. Denne gjengen er dønn seriøse og forholder seg stort sett til hva som er lov(joda, det hener en og annen kjører fort i "Ælva" noe som ikke er lov over 5 knop). Slik sett har jeg ingen grunn til å tro at de ikke har faktasjekket påstanden(som faktisk går mot salg av Jetski til private).

Nå skal det sies at det er et eneste stort surr hos de som skal lage lovene og de som skal tolke det.

Regjeringen vi har i dag har sagt at vannskutere skal behandles på samme måte som småbåter og tolldirektoratet er enige. Da gjenstår det bare at Politiet og rettsvesen aksepterer dette.

Her er for øvrig en avisartikkel fra 2013 hvor virrvarret kommer godt frem i forhold til avgiftsbelegging: http://jettrade.no/images/stories/documents/retten_ikke_bat_tad_jo.jpg

 

Når det gjelder kallenavnet "synkemaskin" så anbefaler jeg en tur på Elvefestivalen i Drammen. Der pleier det å være løp/oppvisning med Jetski og det er ganske fascinerende å se hvor langt og lenge under vann en Jetski kan gå etter et hopp.

 

Selv har jeg ingen av delene, men håper skuteren kan sidestilles med småbåt og behandles som det. Jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skal det og tror motstanden stort sett finnes hos surmaga besservissere og beror på misunnelse ! Ja, rett fra levra var den......

Hadde besøk av en med en SeaDoo med 255hk forrige helg og at det gleder mange er det ingen tvil om. Kjøringen foregikk et stykke unna bukta vi lå i og var absolutt ikke til sjenanse for noen !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg synes bare det er merkelig at et slikt forbud ikke har vært fremme i debatten, må vel være en liten gavepakke til de som vil ha vanlige scootere forbudt.
Kan ikke se at avisartikkelen du linket til nevner Jet Ski.
Det er heller ikke nevnt på siden til Hjellestad Jet Ski Klubb.
Må jo stå noe i lover/forskrifter om det?
 
Samme gjelder det nye forslaget om å sidestille scooter med båt. Alt jeg har funnet er linker til denne abonnementartikkelen hos Fevennen.

Faksimile anyone?
 
Noen som har link til et offisielt skriv som bekrefter forslaget?

Link to post
Share on other sites

Ønsker de faenivold men de er nok kommet for å bli. Vi må vel innse det.

 

Hva med å opprette støysoner for de? Det burde bli sånn ca 500 m fra landsoner og innenfor der kan de kun kjøre i 10 knop?

 

Det er jo kun leketøy uansett....

 

Støy må måles i stilla...

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er jo kun leketøy uansett....

 

Tja, det er annet som er leketøy.

Williams, Avon, SACS og andre har små ribber med jetdrift som for alle praktiske formål er en vannscooter med luftpølse rundt. De har samme jet, samme motor og samme størrelse.

Men de er klassifisert som båt. De kan kjøres på fullt pådrag 100 m. fra land. Vannscooteren må 400 m. fra land i sjø og 500 m. fra land i ferskvann.

Båtene kan kjøre i 5 knops soner så lenge de vil. Vannscooteren må ta korteste vei i gjennom 5 knop sonen.

Båtene kan brukes i nasjonalparkene. Vannscooteren kan ikke.

Skjønn det den som kan.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde jeg hatt en bråkete bensinbåt på badeplattformen med fri eksos, så er jo det helt ok i nasjonalparken.

 

 

Eh, nei. 

 

I forskriften står det i klartekst at "unødig støy" (eller noe i den dur) ikke er lov. 

 

Det er ikke sånn at alt må være konkretisert i lover og forskrifter, men ja, vannscooter og drone er konkretisert. I forskriften til de svenske maritime nasjonalparkene er også bruk av aggregat konkretisert. Og da blir det ulovlig uansett støynivå. 

 

Bruk av båt eller annet som gir unødig støy i de norske nasjonalparkene er ikke lov. Så "lekekjøring" i nasjonalparkene er vel i praksis utelukket uansett vil jeg tenke..? I en stille bukt så antar jeg da at det å la ungene leke i gummijolla med en bråkete 2,5 hester utgår. Men om man skal ut å fiske en tur, eller en tur til nærmeste butikk, eller ut skjæra med jolla osv så vil jeg tro at det er greit, mao vanlig bruk som har et praktisk formål. 

 

Så en kan vel ta frieksosjolla en tur på butikken eller ut for å fiske osv selv om man er i en nasjonalpark. Men om man gjør det hvor andre båter ligger så er det vel egentlig ikke så omtenksomt all den tid nasjonalparkene åpenbart har et formål om at det skal være "naturens lyder" som råder, ikke bråk av motorer og annet ståk. 

 

Da bør man kanskje oppsøke andre plasser enn nasjonalparker. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, det er annet som er leketøy.

Williams, Avon, SACS og andre har små ribber med jetdrift som for alle praktiske formål er en vannscooter med luftpølse rundt. De har samme jet, samme motor og samme størrelse.

Men de er klassifisert som båt. De kan kjøres på fullt pådrag 100 m. fra land. Vannscooteren må 400 m. fra land i sjø og 500 m. fra land i ferskvann.

Båtene kan kjøre i 5 knops soner så lenge de vil. Vannscooteren må ta korteste vei i gjennom 5 knop sonen.

Båtene kan brukes i nasjonalparkene. Vannscooteren kan ikke.

 

 

Så lenge de ikke gir unødig støy, som ikke er lov i nasjonalparker. Dvs at de vel kan kjøres når det er et formål utover å leke. Det er jo greit på en måte syns jeg... Og så er det jo en del soner med max fart 5 knop i nasjonalparker som gir sine begrensinger. 

 

Så ja, men hvor praktisk er det. Man kan altså feks kjøre på tur gjennom en nasjonalpark men ikke støye unødig og finlese kartet ifht 5 knops soner før avreise. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel godt dokumentert at vannskutere ikke klarer å oppføre seg, så det er greit med strenge restriksjoner. Brukerne har seg selv å takke. Dessverre går dette ut over de som kjører fornuftig. Idiotoppførsel sammen med en stor ulempe for mange (støy) skaffer ingen venner. Lek i skagerak har jeg ingen problemer med, lek i indre havn har jeg problemer med. Kjøring fra A til B i fartsgrensen er også helt OK. Det er helt opp til miljøet, oppfører alle seg får de færre fiender.

Link to post
Share on other sites

Helst ser jeg totalforbud, da jeg ikke ser noen nytteverdi av denne type farkoster (bortsett fra nødetater), men jeg innser at dette blir vanskelig så jeg tror på fri ferdsel 400m fra land. Nærmere land under planingsfart.

Det er ikke til å stikke under en stol at Vannjetter kjøpes i all hovedsak for å kjøre i ring og ha det gøy. Da blir det langvarig støy i dette området, og derfor krav om lengre avstand fra land.

Link to post
Share on other sites

En vannskuter brukes i stor grad på samme måte som jollene av ungdommen, vi overlever det  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...