Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

Det er jo kun leketøy uansett....

 

På skalaen fra lek til nytte ender vel de fleste fritidsbåter opp på samme halvdel av skalaen som scooterne vil jeg tro.

 

Jeg driver med båt kun for min egen og familiens rekreasjon og glede ihvertfall. Dog prøver jeg å ta hensyn så klart, men at det uler litt i riggen en vindfull natt klarer jeg ikke å forhindre likevel.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men jeg har lov å kjøre en liten RIB med samme drivlinje, motor og størrelse som en vannscooter fra A til B i nasjonalparken.

Det er derimot ikke lov til å kjøre samme strekningen med vannscooter.

Og det er egentlig litt absurd.

 

Tipper forskriften for nasjonalparken bare reflekterer det generelle lovverket. 

Link to post
Share on other sites

Nå tenker jeg at jeg skal på sjøen å "leke" med båt jeg, så skal jeg kose meg med å se på de som leker med skuter på deres vegne.....

God helg alle sammen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må si meg enig med scooterfolkene at det er feil å definere disse fartøyene som ulike ting. Det er bruken som teller.

 

Jeg ville overhodet ikke ha noe i mot å kjøre tur med et eller annen av disse fartøyene. Og det er jo i praksis det samme veldig mange gjør med sine vanlige fritidsbåter. En pakning med campingutstyr og tur i skjærgården må jo være fantastisk flott med et slikt fartøy. Man får nærhet til sjøen og naturen og også rekkevidde og hastighet til å komme seg langt avgårde på kort tid.

 

Dette handler vel om de som dundrer på i sinnsyke hastigheter der de ikke bør gjøre det, eller ligger i samme området og virrer rundt og bråker uten noe mål og mening utover å "leke" på plasser de ikke bør gjøre det. 

 

Om brukerne klarer å bruke de rett så skjønner jeg ikke poenget med diskriminering, men klarer de det? Mye som ikke tyder på det. Og det er jo synd. 

 

Sist sommer så møtte jeg ikke veldig mange men de jeg så var jo på "ville veier" i forhold til eksisterende regelverk nesten uten unntak. Men det var sikkert mange jeg ikke la merke til som forhold seg til reglene som er. Men klart når menn som bikker 50 velger å dundre forbi båten på scooter så nært at vi får sprut på båten, ikke bare en gang, men også på returen. I såpass med bølger at jeg var redd "vannloppa" skulle treffe en bølge feil og ende i båten, ja da... har forsåvidt opplevd noe nær det samme med voksen menn i ribb...

 

Ja, nei, vanskelig dette. Men om det skal bli som i middelhavet med fri bruk av scooter så er jeg tilbøyelig til å tenke, "nei dette vil vi ikke ha". Så får en heller diskriminere etter farttøytype så mye en vil. 

 

Om scooterbrukerne hadde klart å oppføre seg så tror jeg forbudet ville blitt fjernet uten særlig motstand. 

Link to post
Share on other sites

Det hele bunner i for lite engasjement fra politiet.

 

Hadde de vært på plass i fjordene fra tidlig i våres, hadde de kjapt luket ut idiotene.

Lovverket er der, det er bare å sørge for at det blir fulgt.

 

Hadde de i tillegg hatt vett til å la en vannscooter kjøre i "normal" fart ut av fjordene til åpent hav, er jeg rimelig sikker på at dette hadde fungert fint.

 

Ryktene hadde spredd seg, og folk flest hadde brukt scooteren sin på en "god" måte.

 

Isteden blir det "cowboytilstander" helt til første dødsulykka, så kommer de generelle forbudene luskende etter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Om brukerne klarer å bruke de rett så skjønner jeg ikke poenget med diskriminering, men klarer de det? Mye som ikke tyder på det. Og det er jo synd.

 

Nei, intet som tyder på at de klarer det så hva er da løsningen? Forøvrig enig med deg i det meste av hva du skrev!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noen som har link til et offisielt skriv som bekrefter forslaget?

 

Fedrelandsvennen kan umulig være alene om å kjenne bakgrunnen for denne omdiskuterte saken?

Er det som mitt opprinnelige forslag til svaralternativ 1 i meningsmålingen, kun et forslag fra Høyre/FRP? (Jeg fjernet "Høyres og FRPs forslag")

 

I 2016 er "vannscooter"  kun nevnt én gang på regjeringen.no, men det gjelder kommunale oppgaver.

 

Nye oppgaver til større kommuner / Forslag til lov- og forskriftsendringer som sendes på høring / Lokal utvikling / Vannscooterregelverket

Link to post
Share on other sites

Det er vel her denne diskrimineringen av vannscootere skaper utfordringer for oss. Nasjonalparker. Jeg mente i innlegget mitt over at jeg syntes det er absurd at det meste av fartøy kan ferdes i nasjonalparker, mens vannscootere er totalforbudt og kan ikke engang bevege seg der inne for egen maskin.

 

I praksis gjør jo dette at det er svært få steder vi kan kjøre lovlig. Vi ferdes omkring Tjøme, og der må vi da holde oss på Vestsiden, aller helst i nærheten av Melsomvik. Øst er Færder nasjonalpark. Frustrerende å samtidig se alt av andre farkoster som dundrer rundt i denne nasjonalparken.

 

Helt enig i at dette er et leketøy med omtrent null nytteverdi, men det er moro, og har nærmest blitt en altoppslukende hobby for tenåringen vi har med. Samtidig ser jeg da heller ikke mye nytterverdien av andre båter som kjører her ute. Båt har vel dog en misjon ift batterilading for oss mennesker:-)

 

Konsekvensen for oss blir vel at ferien også iår legges til Sverige hvor mulighetene er større. Nedover norskekysten kommer vel nasjonalparkene som perler på en snor? Noen som er kjent nedover og som vet hvor man eventuelt kan kjøre vannscooter lovlig sørover i Norge?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

"Reise ut til en øy, fortøye, ligge og sole oss. Det gjør også at vi kan legge oss i leia inn til Tønsberg i 30 knop i stedet for fem knop, slik vi er pålagt i dag."

 

Er ikke leia inn til Tønsberg såpass trang at den stort sett har 5-knopsgrense uansett? Ihvertfall fra øst er det flere trange passasjer...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jepp-det har du rett i Audiquattro.

 

Ingar: kanskje Norsk Vannscooterforbund kan hjelpe med svar. Evt din lokale Høyre/Frp representant?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi kan ikke ha det slik det er nå.

Lovverket rundt vannscootere er helt idiotisk og helt ulogisk.

Som jeg har sagt før, tar du motoren og jeten fra en vannscooter og stapper det oppi en liten RIB (Avon, Williams, SACS) så er det fritt fram.

RIB'en går som en vannscooter, manøvrerer som en vannscooter og lager samme lyden som en vannscooter.

Men er altså en båt med helt andre regler.

 

Sandefjord kommune innfører samme fartbegrensninger som Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke.

 

sfjfart.jpg

Link to post
Share on other sites

30 knops grense er en god måte å kunne straffe vannskutere uten sunn fornuft. I juli er det også fort nok. Resten av året ser jeg ikke behovet, fra hytta har jeg god oversikt trafikken, og den er ikke stor resten av året. Det som gjenstår å se er om politiet prioriterer å ta de som kjører pent i 35 knop, eller faktisk bruker sunn fornuft og bare tar de som er en plage for andre. Om det er vannskuter, rib eller bråkete sak med fri eksos er likegyldig for meg, jeg hadde kost meg hvis jeg så de ble tatt av politiet. De som ikke plager eller forstyrrer noen skal politiet la gå. Inkludert i de som ikke plager andre er vannskutere som brukes fornuftig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I helga fikk jeg bekreftet at vannscooter er kun et leketøy. Etter at båtene var fortøyd, folk hadde badet og det begynte å bli litt kjedelig rigget en 6- 7 vannscooter eiere opp maskinene sine og kjørte ut for å leke. De akselererer opp i høy hastighet, gjorde raske svinger. Noen steilet og andre testet farten. Noen kom inn i havna for å hvile mens andre kjørte ut. Maskinene hadde høyt turtall med mye lyd og slik holdt de på en times tid. I tillegg kjørte endel andre scootere forbi i rasende fart. Opp i dette de tradisjonelle gummijollene med en 9,9 med en pode bak rattet. De store 35 foterene cabincruiserene gikk forbi og sendte båtbølger rett inn i uthavna

 

 

Hoksrud var ikke å se.

 

http://www.tv2.no/a/8457774/

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan likestille fritidsbåter og vannscootere og heller lage en forskrift om at vannleking eller gjentatt kjøring som ikke er transportkjøring (vannski, vannscooterleking eller kjøring med jolle i båthavn osv) skal skje innenfor områder regulert for dette, eller varsles politiet før start.

 

Ellers bør jo fart være likt for alle båter. Blir så vanskelig å forholde seg til. Men det kan gjerne stå at i 5 knops soner eller soner merket "sakte fart" skal alle båter anstrenge seg for å lage så små bølger som mulig og maks 5 knop.

 

Min X-17 ble kjøpt pga de strenge reglene for vannscooter som i praksis gjør den forbudt for meg. I Kragerø er det ingen steder den kan kjøre over 5 knop. Men X-17 med totakt V6 bråker over dobbelt så mye som en Seadoo og folk som ikke liker motorlyd på sjøen vil nok irritere seg mer over denne enn en vannscooter. Folk som liker motorlyd hil glede seg over en flott totakt V6 lyd, i likehet med meg selv. Den kan ikke ta så krappemsvinger som en vannscooter og den er jo en 17 fots båt med sal og toppfart er bare 47 knop. Og den er veldig god i sjøen selv om den ikke kan powertrimme drevet.

Likevel kommer jeg til å kjøpe vannscooter dersom det blir likestilt med fritidsbåter.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...