Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

Jeg mener at det er riktig å sidestille vannscooter med båt, syns det blir feil og mer eller mindre forby bruken av sjøens motorsykkel.

 

Men, etter å ha vært på sjøen i Stavangerområdet hele helgen så er det definitivt mange (de fleste jeg så) førere av vannscootere som ber om bråk ja, mye tullball-kjøring... Syns egentlig at det er litt merkelig oppførsel når det er brukt så mye krefter fra bransjen og de som har vannscootere på å få dette lovlig... Kan bli ytterligere brems hvis dette blir en sommer med dårlig statistikk på skader/ulykker og klager på scooterkjøring.

Link to post
Share on other sites

Du kan vel ganske greit sammenligne hensynsløs "tull-ball" kjøring med vannskuter med råning. Råning blir slått ned på,og førere mister retten til å fortsatt kjøre bil / mc. Om politiet skal klare å holde kontroll på vannskuterbruken må det nok innvilges mange ganger de bevillingene de har per i dag. Er det virkelig slik vi vil ha det på fjorden?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det vel tre måter å gjøre eette på.

 

Totalforbud, da slipper man bevillinge mer penger til at politiet skal passe på at de som ferdes på vannet oppfører seg.

 

Eller bevillinge mer penger slik at politiet kan ta de som råkjører, slik at de andre kan kose seg.

 

 

Så kan man jo tenke selv hva som er enklest å få igjennom på stortinget ?

 

Evt. Ha så streng straff at veldig få tør å kjøre gris.

 

 

Jeg ønsker ikke strenge straffer,eller mer politi, men jeg ønsker at sjøen skal være trygg for alle.

 

Om noen skulle komme til å snitte/treffe mitt barn, er det en form for reaksjon vedkommende må få fra politiet, og det er beskyttelse og ikke straff.

Den skal han få av meg

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på idiotkjøring med en båt og en vannscooter?

Enkelte her inne mener det er få båter som gjør 50 knop, men det får stå for hans regning.

En 40 fots båt i 70-80 knop er ti ganger verre enn en scooter, men det liksom helt ok så lenge det er båt.

Ser mye tullekjøring med båt hver sommer, en liten pode som har fått en summer fun som kommer i 20 knop + er dødelig for svømmere, og mange av de holder seg i nærheten til moderskipet i havn eller uthavn.

Mye heller voksne på scooter enn småunger i planende joller i nærheten av folk.

Bedre å slå ned på all idiotkjøring istedenfor å ta en gruppe farkost, det er like ille uansett hva de fører.

Link to post
Share on other sites

Er vel ingen som har påstått at grisekjøring med båt er bedre enn med vannscooter.

 

Begge deler er like ille,men nå er den vannscooter denne tråden tar for seg.

 

Tråder med idiot kjøring med båt,finnes det sikkert nok av her inne.

 

 

Ellers ee nok vannscootere som gjør 60-70 knop et hårstrå mer sannsynlig å treffe på en 40 fotere med sammen fart potensiale, det er fortsatt norskekysten vi snakker om, ikke Florida☺

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det ikke bedre med råkjøring med båt! Jeg ser sjelden noe voldsom råkjøring med båt i midt område, og ofte er det da en speedbåt alene i stor fart men som ikke gjør noe særlig sprell annet enn å kjøre fort.. Det jeg så i helgen var 10-12 vannscootere som kjørte i 50-70 knop sammen, fra hekkbølge til hekkbølge etter cabincruisere, på kryss og tvers i farvann med masse båttrafikk og turområder/badestrand.

 

Lite å bety for min del, da jeg neppe skal ha meg noe vannscooter men hvis det var noe jeg ville drevet med så hadde jeg nok kjørt pent rundt andre som er på sjøen, og håpt på at andre også gjorde det.

Link to post
Share on other sites

 etter at folk har fått føle den utrolig irriterende lyden og oppførselen på kroppen noen timer...........

 

 

Lyden av wire-fall som plinger i masta til naboen natta lang, lyden av plastfendere som gnurer mot skroget, lyden av svensktopparna til halv-alkisene i båten ved siden av, lyden av aggregat, lyden av snørrunger m 4hk, lyden av gneldrebikkja som står i bånd på land, lyden av ... ahh, er det ikke bare herrrlig på sjøen, dere?

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på idiotkjøring med en båt og en vannscooter?

Enkelte her inne mener det er få båter som gjør 50 knop, men det får stå for hans regning.

En 40 fots båt i 70-80 knop er ti ganger verre enn en scooter, men det liksom helt ok så lenge det er båt.

Ser mye tullekjøring med båt hver sommer, en liten pode som har fått en summer fun som kommer i 20 knop + er dødelig for svømmere, og mange av de holder seg i nærheten til moderskipet i havn eller uthavn.

Mye heller voksne på scooter enn småunger i planende joller i nærheten av folk.

Bedre å slå ned på all idiotkjøring istedenfor å ta en gruppe farkost, det er like ille uansett hva de fører.

Skulle likt å se en førti foter eller en hvilken som helst båt klare å kjøre gris inn og ut av en flytebrygge i vill fart.

 

Eller inne i et havnebasseng.

 

Eller inne på grunt vann med unger rundt.

 

Det er vesentlige forskjeller.

 

Men helt klart. Ute på sjøen er saken annerledes. Der taper scooteren Uansett fordi dem ham evt treffer nokså sikkert er større.

Link to post
Share on other sites

Vannskutere er laget for å gå fort, og dette kan de bare gjøre på flatt vann. Altså i skjermet farvann mellom holmer og skjær. Derfor vil vi alltid ha en kamp mellom villmannskjøring og støy fra scotere og almenheten ønsker om fred og ro på stille sommerkvelder. Man kan lage regler om 5kn. nære land så mye man vill, men ingen vil bry seg. Politiet er undebemannet, og kan lite gjøre. Ikke har de båter heller som kan praie de opp. Når i tillegg motivasjonen til scooterfolket synes å være drevet av "Pappa pappa, se på meg" syndromet er jeg redd vi her har en evigvarende konflikt. Jeg tror vi må tilbake til totalforbud. Det har skoterfolket sørget for selv etter siste tids åpenbare forakt for lover og regler

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å se en førti foter eller en hvilken som helst båt klare å kjøre gris inn og ut av en flytebrygge i vill fart.

 

Eller inne i et havnebasseng.

 

Eller inne på grunt vann med unger rundt.

 

Det er vesentlige forskjeller.

 

Men helt klart. Ute på sjøen er saken annerledes. Der taper scooteren Uansett fordi dem ham evt treffer nokså sikkert er større.

At noe på scooter griserkjører mellom brygger hender sikkert, aldri sett det selv.

Men at mange store båter bryter fartgrenser er hevet over enhver tvil.

Ikke skjelden det kommer båter i 40 knop + 50 meter fra land, eller folk står på vannski nærme land med badene og brygger, har til og med sett i Farsund at de står på vannski i havnebassenget.

Men ett forbud vil jo ikke hjelpe, det er solgt mange titalls tusen scootere, og tro at ett forbud vil hindre folk som har brukt 150.000 på leketøy i å kjøre er naivt.

Hvertfall så lenge du fritt frem med en bråkete båt kan holde 100 knop innaskjærs og 150 db.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg holder til I Søgne, ved Høllen. Der er store strender og mye langgrunt. Til vanlig hyler mye båter mellom Høllen og Åros rett utforbi marebakken, det venner en seg til. Sist uke har jeg to ganger sett vannscootere som kjører flatt jern inne på grunna. Faren for kollisjon med badende er overhengende når de kommer i 60 km/t. Om fjorten dager kolliderer badesesong og vannscottere for fullt her - "nå må snart møndighedane gribe inn" som Tjutta sa da tyskerne angrep.

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å se en førti foter eller en hvilken som helst båt klare å kjøre gris inn og ut av en flytebrygge i vill fart.

 

Eller inne i et havnebasseng.

 

 

 

Nei, det skulle du ikke likt, det kan jeg garantere. Mens grisekjøring med vannscooter i havn potensielt kan føre til skade og fare vil grisekjøring med en 40-50-foter garantert medføre skader. Forhåpentligvis bare på materiell. Det er båter som veier 5 - 10 - 15 tonn eller mer som blir kastet rundt, folk som beveger seg over dekk, og ikke minst mellom båtene har dårlige odds. Og i en havn pågår det hele tiden. Det er da ikke spørsmål OM noen blir skadet. 

Link to post
Share on other sites

Scooterbruken har foreløbig ikke greid å irritere meg noe særlig. Jeg har foreløbig til gode å se vannscooterene frese rundt i flere titalls knop "inne" i uthavner, midt blandt badegjester ved en sandstrand, etc ... og de lager mindre støy og hekkbølger enn mange av båtene.

 

Jeg frekventerte St.Petersburg for noen år tilbake, da badet vi ofte i ferskvann. Ofte relativt små badevann, liggende et stykke inn i skogen, hvor de som liker å svømme gjerne svømmer fra den ene enden av vannet til den andre. Det ble helt uholdelig da vannscooterene kom. Ofte kom det kompisgjenger på to-tre personer med hver sin scooter, de kjørte ofte de siste hundre meterene gjennom skogen med terrengbil og høy musikk, og lå i timesvis og freste frem og tilbake og gjorde det utrygt for badefolket.

 

(En gang vi badet i et oversvømt sandtak kom det i tillegg en bil med henger og en liten cabincruiser på hengeren - den ble satt ut, og båten ble kjørt frem og tilbake på vannet i 4-5 timer før de pakket sammen og dro igjen.. Hva faen skal man med en cabin cruiser i en liten badedam som er noen hundre meter fra den ene enden til den andre? Jeg kunne kanskje forstått det dersom den var blitt ankret opp og brukt som datcha/badeplattform ...)

Link to post
Share on other sites

Vannskutere er laget for å gå fort, og dette kan de bare gjøre på flatt vann. Altså i skjermet farvann mellom holmer og skjær. Derfor vil vi alltid ha en kamp mellom villmannskjøring og støy fra scotere og almenheten ønsker om fred og ro på stille sommerkvelder. Man kan lage regler om 5kn. nære land så mye man vill, men ingen vil bry seg. Politiet er undebemannet, og kan lite gjøre. Ikke har de båter heller som kan praie de opp. Når i tillegg motivasjonen til scooterfolket synes å være drevet av "Pappa pappa, se på meg" syndromet er jeg redd vi her har en evigvarende konflikt. Jeg tror vi må tilbake til totalforbud. Det har skoterfolket sørget for selv etter siste tids åpenbare forakt for lover og regler

 

Totalforbud i tettbygde strøk i Sør-Norge kanskje.

Her i Nord-Norge vil aldri vannscooteren kunne bli noe stort problem.

Til det er det for mye tumleplass og for liten tetthet av båter. Enhver som ønsker å finne en stille avkrok vil alltid kunne finne det ganske raskt.

Badeliv er det også relativt skralt med her oppe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Problemet med regler som ikke går på registrering av båt eller førerrett er at det er vanskelig å kontrollere. F eks 10 knop om natten.

 

Regler bør følge båttype. De er begrenset på båtlengder over 15 meter og folk født etter 1980 i dag. Men bør kanskje være på båter som går over en gitt toppfart, f eks 25 knop eller 30 knop. Rundt slike hastigheter kreves det langt mer oppmerksomhet fra føreren enn i hastigheter på 5-10 knop.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Virker som mange er forbanna på scootere fordi de bryter reglene og ikke fordi de er farligere enn båter.

Men å irritere seg over at folk ikke følger loven og når enkelte tyr til selvtekt er det like ulovlig.

Hvis alle passet på seg selv og ikke alle andre og overlot lovbrudd til Politiet, tror jeg det hadde vært mindre problemer rundt forbi.

 

Hvorfor irritere seg over støy fra scooter og ikke andre båter, musikk osv?

Det er vel ikke noen folkerett å forlange total stillhet når du er på hytta eller benytter deg av natur og skjærgård?

Kanksje noen irriterer seg over ditt nærvær og støy også?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha observert ett par helger med vannscooter kjøring synes jeg aldersgrensen for vannscooter kunne vært satt til 24 år, som får tung MC.

Evne til å vurdere handling og konsekvens må være godt utviklet før du får kjøre i 60knop på en vannscooter. Synes synd på folk uansett alder som ikke ser selv at de utgjør en unødvendig økt risiko for andre på sjøen, men akkurat for vannscooter burde vi ha mulighet til å sette noen begrensninger før det blir for mange ulykker med trøstesløse utfall.

 

Synes også at voksne skal tenke seg om flere ganger før de kjøper og evt låner bort vannscooter til de unge og håpefulle.

Link to post
Share on other sites

Scooterbruken har foreløbig ikke greid å irritere meg noe særlig. 

Ikke meg heller. De holder seg stort sett i bebygde områder der man må forvente aktivitet uansett, og er egentlig ett artig bidrag i faunaen.

 

Så lenge de ikke kjører på meg eller noen jeg kjenner, og jeg slipper å være førstemann til en av de stygge ulykkene som jeg regner med kommer, ja da må de bare holde på for meg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...