Jump to content

Vannscooter gjengen "ber" om bråk


nomen

Recommended Posts

Tor man skal ha litt is i magen når det gjelder vannscotere og uroen rundt de som er i dag.

Akkurat nå er det frislipp og en voldsom vekst i salg og bruk. Og mange som skal vise seg frem med sitt nye leketøy.

Over litt tid vil nyhetens interesse avta.

Likeledes vil måten de blir brukt på roe seg når dette ikke lenger fungerer som en måte å få oppmerksomhet.

Tipper vannscooter i løpet av 2-3 år vil finne sin plass på tilsvarende måte som motorsyklene har sin plass i trafikken på land.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Videosnutten viser vel at scooterfolket nettopp ber om bråk.

I det området det kjøres er det 5 knop fartsbegrensning.

Og det er muligens problemet. De prøver ikke engang å bli stuerene.

De driter i allt.

De bryr seg ikke om den generelle fartsgrensa på 30 knop.

De bryr seg ikke om 5 knop sonene.

De bryr seg ikke om forbudet mot scootere i nasjonalparken.

De ber om at scootere igjen blir forbudt.

Link to post
Share on other sites

Hvis vannscooter og båt sidestilles, vil vi ende med å få en forskrift om regulering i bruk av hurtiggående båter?

 

 

Det er jo ingen forskjell på de to,mem de går fort.

 

Det er jo farten og holdningene til lovverket som er problemet, ikke den tekniske utformingen av fartøyet.

 

Som tråden egentlig handler om,de ber om

bråk.

D.v.s de av kjørerne som er egoistiske idioter og gjør som de vil, vil nok en gang ødelegge for alle andre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tor man skal ha litt is i magen når det gjelder vannscotere og uroen rundt de som er i dag.

Akkurat nå er det frislipp og en voldsom vekst i salg og bruk. Og mange som skal vise seg frem med sitt nye leketøy.

Over litt tid vil nyhetens interesse avta.

Likeledes vil måten de blir brukt på roe seg når dette ikke lenger fungerer som en måte å få oppmerksomhet.

Tipper vannscooter i løpet av 2-3 år vil finne sin plass på tilsvarende måte som motorsyklene har sin plass i trafikken på land.

Kaster du et blikk på andre Europeiske land der det har vært frislipp i alle år, vil du fort se at din teori faller i grus....

Link to post
Share on other sites

Ikke meg heller. De holder seg stort sett i bebygde områder der man må forvente aktivitet uansett, og er egentlig ett artig bidrag i faunaen.

 

Så lenge de ikke kjører på meg eller noen jeg kjenner, og jeg slipper å være førstemann til en av de stygge ulykkene som jeg regner med kommer, ja da må de bare holde på for meg.

Problemet ditt er bare at du kan ikke velge dette.

 

Dermed burde du ikke være så ukritisk å "bare la de holde på", vi andre kan ikke velge heller.

 

 

Alle andre ting med 300 hester kreves det skikkelig opplæring for å bruke.

 

Hvorfor det ikke er slik på ting som flyter er ganske enkelt fordi teknologien og samfunnet bokstavelig talt har kjørt ifra regelverket.

 

 

Hvis utviklingen ikke hadde gått gradvis, men de plutselig dukket opp en farkost som gjorde 70++ knop, hadde myndighetene aldre i sagt OK,

16 åringer med nettkurs på innerlomma kjør i vei.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mja, oppsummert så brytes altså loven tydelig og greit på flere punkter.

 

Ville et generelt forbud hatt noen særlig mer effekt da?

 

Om ikke annet blir det enklere å opprettholde loven med et generelt forbud. Slik det er i dag må man ta en vannscooterfører på fersken for å kunne bøtlegge eller annet. Det er handlingen som evt. er kriminell, og man må kunne bevise hvem det var som gjennomførte handlingen. Det kan jo ha vært en annen vannscooter som kjørte som en villmann og nesten traff de barna som badet.

 

Hvis vi får et generelt forbud så vil vannscooteren være ulovlig i seg selv så raskt den befinner seg på vannet. Politiet trenger ikke bevise hvem som kjørte eller hva som skjedde. Lovbruddet ligger og dupper rett foran dem.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette opp ny meningsmåling om vannscooter, foreslår disse alternativene:
 
Regelverk for bruk av vannscooter:

  • Enig i det nye forslaget om at vannscootere skal behandles på linje med andre fritidsbåter.
  • Behold dagens lovverk (innskrenket bruk) : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-701.
  • Skal kun brukes i organiserte former. Klubb/konkurranser.
  • Totalforbud mot bruk
  • Totalforbud mot bruk og import.
  • Vet ikke

Kommentarer til spørsmål og alternativer ønskes. Meningsmåling kan inneholde flere spørsmål, men alle må besvares for å kunne avlegge stemme.


Lagt til 11.06: Da det tilsynelatende ikke finnes noe offisielt om "det nye forslaget" er meningsmålingen avlyst.

Link to post
Share on other sites

Alt en ønsker av hk i opp til 15m. Trenger ikke engang erfaring med badeand som spedbarn om en er født i tide. Galskap spør du meg.

Ok da har vi misforstått hverandre litt.

 

Det jeg mente, var at alt annet på land og luft, krever en form for sertifikat.

 

Men på vann er det som du også sier "fritt frem "

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er meningsmåling på baatplassen det beste alternativet som finnes. Korriger meg om jeg tar feil.

 

Det nest siste alternativet er vel overflødig. Det er jo meningsløst å importere noe det er totalforbud mot å bruke.

Problematikken omkring lovlig innførsel, med forbudt bruk, er aktuell i mange sammenhenger.

Er det lovlig å importere vil det innebære økt ulovlig bruk.

Link to post
Share on other sites

Enig i det Ingar, det er det beste alternativet  :yesnod:

 

Nå vil gjerne de som ikke får støtte for sitt syn i en slik måling synes den er dårlig, lite representativ osv....  :wink:

 

Men det er ingen grunn til å la være å ha meningsmåling, snarere tvert i mot.

Link to post
Share on other sites

Forslag til alternativ i meningsmåling:

  • Innføre eget sertifikat (med teori og praksis) for å kunne føre båter og vannscootere som kan over en viss hastighet.
 

Etter min mening burde både vannskuter og seilbrett klassifiseres som sjøleke. De må følge alle vanlige regler for fritids båt, samt ha vikeplikt for alle andre båter. Hverken brett eller skuter greier og holde fart og kurs i mere enn 2 sekunder.

Denne meningsmålingen er ment å kun dreie seg om bruk av vannscooter.

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er meningsmåling på baatplassen det beste alternativet som finnes. Korriger meg om jeg tar feil.

 

Men hva er formålet med en slik meningsmåling her og hva skal den brukes til? Jeg er langt ifra noen motstander av denne meningsmålingen (heller), men ser egentlig ikke hva godt som har kommet ut av de tidligere meningsmålingene og ukjent med hvordan de har blitt brukt, derav spørsmålet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men hva er formålet med en slik meningsmåling her og hva skal den brukes til? Jeg er langt ifra noen motstander av denne meningsmålingen (heller), men ser egentlig ikke hva godt som har kommet ut av de tidligere meningsmålingene og ukjent med hvordan de har blitt brukt, derav spørsmålet.

 

En meningsmåling her kan aldri brukes til noe som helst annet enn underholdning, i tillegg til å få oversikt over hva de medlemmene som ender opp med å svare mener. Det er helt umulig å ekstrapolere resultatene herfra til å gjelde for en større gruppe, enten det er snakk om båtplassens medlemmer generelt, båtbrukere/interesserte generelt eller befolkningen generelt. Men det er vel helt greit at man for moro skyld lager en slik undersøkelse likevel.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å sette opp ny meningsmåling om vannscooter, foreslår disse alternativene:

 

Bør vannscooter regnes som båt, uten særskilte bestemmelser, eller:

  • Enig i Høyres og FRPs forslag om at vannscootere skal behandles på linje med andre fritidsbåter.
  • Beholde dagens lovverk (innskrenket bruk) : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-701.
  • Regnes som båt, men kun brukt i organisert form. Klubb/konkurranser.
  • Totalforbud mot bruk
  • Totalforbud mot bruk og import.
  • Vet ikke
Mener du har gode forslag her :thumbsup:

Uten å syntes at politikk skal blandes inn i spørsmål ...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Men hva er formålet med en slik meningsmåling her og hva skal den brukes til? Jeg er langt ifra noen motstander av denne meningsmålingen (heller), men ser egentlig ikke hva godt som har kommet ut av de tidligere meningsmålingene og ukjent med hvordan de har blitt brukt, derav spørsmålet.

 

Formålet er ikke annet enn å vise hva medlemmene mener om spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...