Jump to content

Simrad cx 44 starter ikke opp


Inter 9000

Recommended Posts

Ser du ha større plass i kassa til plotteren enn det er i min, Phoebe. Jeg må ha braketten:

 

bilde

 

Jeg kommer til å bytte batteriet i denne også. Autopiloten står det Simrad Robertson AP11 på, sikkert en tidligere modell enn din. Ikke sikker på hva denne virker mot av nyere utstyr, så vil gjerne at dette speller noen år til, ja. Slaven har jeg egentlig erstattet men en tab med SeaPilot på. Autopiloten funker jo på fly, selv om DS44 er død, så ingen krise.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Så kommer fortsettelsen:  

Batteriet kom ikke likevel. Etter mye fram og tilbake og like mange e-poster, har tiden fra oktober og til over nyttår gått til ventetid på Varta CR1/2 AA -batteriet.

Så da nyåret passerte avbestilte jeg og fant et på Ebay i England. Det kom etter to dager. Det fra Fredrikstad kom ikke etter 3 måneder.

 

Når jeg går løs på demonteringer av ukjente duppeditter, tar jeg alltid bilder etter hvert som jeg skrur løs. Manns minne er skrøpelige greier, i alle fall mitt, så det er greit å være på den sikre siden.

Så da batteriet kom her om dagen tok jeg lykkelig fram kameraet for å rekonstruere leamikken bakfra. Trodde jeg.... for på kameraet lå julaften og resten var vekk.

Helvete... !!  .. Hvorfor kan ikke sånne minnekort kreve god gammeldags kryptisk "format C:/ + enter"  og ikke en altfor synlig meny hvor det står "formater" for alles tilgjengelighet...? :headbang:

Jeg banner ytterst sjelden ... helvete ....

 

Plotteren er ikke så vanskelig å rekonstruere og det meste gir seg selv, men jeg står igjen med dette lille delikate valget.

Når plotteren åpnes og  skjermmodulen løftes opp, kommer man til denne metallplaten som antagelig er skjerming for printkortene under. På høyre side er det en liten printmodul.

Denne har en kontakt til printkortet under, se sort ledning og gul ring på bildet under.

MEN... her er det to stikkpunkter på printen under. I hvilken skal kontakten ? Den som er markert med rød eller grønn pil ? ... jeg forbanner fortsatt jula ... :santa::smash:

Er det noen av dere som har dissekert en Simrad CX44 og som vet i hvilket stikk kontakten skal inn?

 

Her er kontakten og de to stikkene til høyre ... se nærbilde under

bilde

 

 

Rødt eller grønt stikk?

bilde

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke, har og sett igjennom bilder.

Har ikke bilde av det, hvis jeg skal tippe, ser du ut på kabler at de passer i den til høyre.

Måten de ligger på.

Kan du se på pinne hvilke som har vært dratt av??

Rene spekulasjoner!

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Inter 9000.

Jeg har kikket på pinnene og stikkene med lupe, men det er umulig å se spor.

Har også tenkt som deg med spennet på kabelen, men egentlig kan kontakten passe i begge ...

Bak på printen kan det se ut som begge stikkene er loddet til identisk til de samme lederne på printkortet, men med unntak av en pinne som ser ut til være loddet til en egen leder på det ene stikket.

Det er derfor jeg gjerne skulle visst hvilken kontakt som var i bruk originalt.

Link to post
Share on other sites

Takker & takker, Worry II  :clap:

Dette har ikke dagshast for meg, så neste helg.. eller helgen etter der ... passer kjempebra!

Sender du kanskje en IM når du har lagt ut ?

 

Ta gjerne kontakt hvis du trenger tips selv.... eneste egentlige fella du kan gå i er å ødelegge flatkablene som det er 2-3 stykker av samt overse transistoren som er skrudd fast til metallkassa med en skrue for kjøling.

Den er skrudd fast på venstre side på undersiden av det store printkortet som er montert under metallveggen som du ser på bildet over. Får du med deg den, tror jeg resten av demonteringen er grei.

Og et tips til:  Det lille printkortet med dekselet over som er montert på høyre side av "skjermveggen" av metall (se over)  behøver du ikke demontere. Det lar du bare være på.

 

Kommer et bilde av kontakten byr jeg lageret som er koblet til dette instrumentet i Riviera`en, hvis vi skulle krysse hekksjø til sommeren ...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg er for ung for å like innholdet i den tanken. Har en 3 år gammel XO i bordet som enda ikke er åpnet. Men takk for tilbudet. Jeg legger ut bilde i denne tråden. Jeg skal bytte over LCD-plata fra slaven i samme slengen, tenkte jeg. Den ytterste folien på CX-en har begynt å løsne, som du ser på bildet. Jeg kasserer den. Jeg kommer sikkert til å lure på ting underveis, så jeg bruker tråden så andre eventuelt kan få nytte av det.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei.

Takk for en fin tråd.

Når jeg startet opp min CX 44 i går i min Riviera, var det først bare blå skjerm og deretter bare oversiktskart. Alle ruter og tidligere data var vekk.

Trur dere det er batteriet mitt som må skiftes? Plotter fra 2003.

Dersom det er batteriet vil da tidligere data komme tilbake ved bytte?

Håper på hjelp:)

Link to post
Share on other sites

Dette kan tyde på at backup-batteriet ditt som er tomt.

 

Ved batteriskifte vil du miste alt av lagrede data dersom du ikke på forhånd har tatt backup på egne minnebrikker.

 

Du må uansett foreta "Master-reset" når plotteren skal startes første gang etter batteriskiftet og dette resetter alt i plotteren med unntak av eventuelle sw-oppgraderinger. Du må derfor gå gjennom alle egne innstillinger for radar, sette opp ekkolodd-giver, m.m. som ved første gangs installasjon av plotteren. Mye finner seg selv via Simnet (hvis du har dette), men noen givere må settes opp manuelt.

Fordi dette kan være en liten jobb dersom man ikke har notert seg slike ting på forhånd, kan det være lurt å gå gjennom menyene og skrive av dette før batteriskiftet blir gjort.

Har plotteren allerede kuttet ut på grunn av manglende strøm på backup-batteriet, må alt legges inn fra "start".

 

 

Link to post
Share on other sites

Mitt batteri gikk tomt nå for noen uker side det også. Jeg skal forsøke meg på skifte av dette i vinter. Vil oppdatere i denne tråden om hvordan det gikk. Jeg har batteriet liggende, men starter ikke med jobben før over nyttår (grunnet oppussing av hus) Jeg kommer sikkert til å spørre Phoebe om tips og råd underveis. Har til og med fått meg loddebolt med tanke på denne jobben.

Om jeg får til denne jobben, kan det hende jeg kan bistå andre med batteribytte etterhver. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er vi 2 som kjenner til hvordan batteriet i CX44 byttes. Takker Phoebe for tilbud om bistand ved bytte. 

Om dere trenger videre anvisning og hjelp til jobben, så bare spør i denne tråden. Selv har jeg et batteri til på lager, og kan tilby meg å gjøre jobben for en gunstig penge om det er flere som har flatt batteri og ønsker nytt før neste sesong. Send IM i såfall. (vi snakker 800,- ink batteri, rilum) Garantien fra meg, er at batteriet blir byttet på riktig måte, men utover det garanteres ikke noen ting ! 

Men jeg kjenner til hva det koster å erstatte radar, autopilot og slave-plotter på fly..

 

Hobbypulten er oppdatert med ny loddebolt og trekkere.

DSC_0341.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Skru ut torxskruene som holder fronten og separer (grisete lim, ikke få på finga)

DSC_0342.JPG

 

Ut med disse kablene/flex

 

DSC_0343.JPG

DSC_0344.JPG

 

 

Når demontert,  koble av lcd-kabel

 

DSC_0345.JPG

 

Så må det lille aludekselet av før det grønne printet skrus av

DSC_0346.JPG

 

Så skru av alle mutterene og plast skivene som holder det siste store printkortet på plass.  Det er bak på dette batteriet sitter.

DSC_0348.JPG

DSC_0349.JPG

 

DSC_0345.JPG.64d94f4e0f06e1ba5de556a58d9f3974.JPG

 

Viktig, skru ut skruen som sitter i det svarte feste..

DSC_0351.JPG

 

Batteri, loddejobb. Enkelt..

DSC_0352.JPG

DSC_0354.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev Just now:

har du fått startet opp plotteren?

kan ta litt tid!

 

Nei, det blir nærmere påske, tror jeg. Jeg vil ha på slaven på flyen når jeg kobler den opp første gangen etter batteribytte. Denne virket ikke i sommer, men jag har trua på at den vises i nettverket, og blir der, etter batteribytte :pray: Jeg kommer ikke opp på flyen grunnet presenning og stativ-støtteben som den står nå. Men, da vet jeg at det kan ta tid :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On ‎07‎.‎12‎.‎2017 at 11.15:

Jeg vil ha på slaven på flyen når jeg kobler den opp første gangen etter batteribytte....

Fint at jobben gikk greit, Worry II   

 

Men hvorfor vente med å prøve den? Det skal ikke spille noen rolle om slaven er tilkoblet eller ikke ved første gangs oppstart etter master reset. De skal finne hverandre senere uansett. De gamle slaveplotterne er så vidt jeg husker koplet til CX44 med en egen proprietær kabel og ikke via Simnet.

 

Som du skriver kan det ta noe tid før plotteren har funnet alle satellitter etter batteribytte. Jeg satte den på om kvelden og da var alt oppdatert og ok da jeg sjekket den morgenen etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg får se an en dag i romjula. Frister å prøve. Men jeg har båten i opplag i Moss, så deg er ikke gjort i en fei. Jeg skal åpne opp å inspisere DS44' i morgen. Jeg trodde den poppet opp i nettverket ? Men den har jo egen kabel, ja.. Kanskje den er full av irr som bare kan fjernes... 

Fortsettelse følger.  Takk igjen for god bistand,  Phoebe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...