Jump to content

Simrad cx 44 starter ikke opp


Inter 9000

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Hei, har en Simrad CA44 og har nå fått tak i en radardome (Simrad dx45). Har prøvekoplet denne nå men får ikke kontakt med radaren. Kan det være gammel software på plotteren...har versjon 1.22. Evt hvor kan jeg finne ny versjon? 

Takknemlig for alle svar. 

Link to post
Share on other sites

Kan oppdatere min melding med at jeg har muligens fått fatt i nyere software til min CA44. Men jeg vet ikke om jeg kommer noen vei med dette siden jeg ikke har klart å google meg frem til hvordan oppdateringen skjer i praksis. Må jeg ha kabel? Hvilken inngang bak på plottereren skal evt benyttes? Kan oppdateringen skje via minnekort/brikkestasjonen?

Håper noen har erfaring med dette. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, er i samme båt som dere. Har en CX44 som må oppdateres.

Klarte å få tak i software og programvaren men må mekke en kabel. Tenker å få tak i en NMEA PLUGG med en Rs232 kabel til USB bør gjøre susen siden dette går på 0183.. Noen som har gjort dette?

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei! Jeg har en CX44 som jeg har byttet internt batteri på for halvannet år siden og leser med interesse denne tråden.. Plotteren har fungert fint etter batteribytte, men gikk i svart i det jeg la ut fra brygga på seilferie i sommer. Jeg har ikke prøvd en "master reset" ennå, men har funnet denne her og mistenker at det er løsningen på mitt problem også: 

 

https://www.flickr.com/photos/rickp/3654069866/in/photolist-6yU4EA

 

Er det noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Min simrad cx44 begynte å tulle seg forrige tur. Mistet gps signal flere ganger. Variabelt hvor lenge den var vekke og virket. Var nede i båten i dag og testet. Finner ingen gps signal. Hadde en liten stund kontakt med en satellitt.

 

Noen som har vert borti dette? 
Kan en master reset hjelpe?

 

 

24A6BD13-BAF5-4C2C-88B1-97D990E4116C.jpeg

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev On 20.10.2020 at 13.44:

Min simrad cx44 begynte å tulle seg forrige tur. Mistet gps signal flere ganger. Variabelt hvor lenge den var vekke og virket. Var nede i båten i dag og testet. Finner ingen gps signal. Hadde en liten stund kontakt med en satellitt.

 

Prøv det enkle først:

På undersiden av "gps-soppen" til Simrad mener jeg kabelen sitter med BNC-plugg mot antenna. Litt avhengig av plasseringen på gps-antenna kan denne kontakten være utsatt for korrosjon. Ta opp på undersiden, sjekk kontakten, rens godt med kontaktspray, crc, etc og se om det hjelper. I og med at du har hatt signal med en satellitt kan det hende at det kun er dårlig kontakt mellom antenna og CX.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 6 timer siden:

 

Prøv det enkle først:

På undersiden av "gps-soppen" til Simrad mener jeg kabelen sitter med BNC-plugg mot antenna. Litt avhengig av plasseringen på gps-antenna kan denne kontakten være utsatt for korrosjon. Ta opp på undersiden, sjekk kontakten, rens godt med kontaktspray, crc, etc og se om det hjelper. I og med at du har hatt signal med en satellitt kan det hende at det kun er dårlig kontakt mellom antenna og CX.

Takk for tips! Skal teste dette 

 

 

Worry II skrev 15 minutter siden:

Også er det jo så klart et spørsmål om hvor gammelt backup batteriet er. Den blir tregere og tregere jo dårligere dette er. 

De bør skiftes hvert 6. år. Men du har track på det ?

Kan godt være det er batteriet og. Men virker denne bare inn på at en mister gps signalene i ny og ne?

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev 2 minutter siden:

 

Kan godt være det er batteriet og. Men virker denne bare inn på at en mister gps signalene i ny og ne?

 

Jeg opplevde aldri å miste signalene om de først ble mottatt, men opplevde at det tok lang tid at satellittene ble funnet.

Men dette batteriet kan forårsake flere feil, så ikke godt å slå fast. Om det akkurat er på kanten av sitt livs syklus, forsvinner spenningen ganske kjapt fra ok til ikke ok. Gjelder jo i grunn de fleste batterier.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann! 

 

Jeg har lest gjennom hele tråden, men finner ikke svaret på hva som holder igjen det siste kortet. 

 

Kan dere som har byttet batteri på Simrad ca44/cx44 se på bildet om det kun er litt "kraft" som skal til, eller er det noe jeg overser? 

 

Mvh

Tommy

20210507_170757.jpg

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 50 minutter siden:

Har du løsnet alle kontaktene (inngangene til antenner, nettverk, mm) på baksiden av plotteren? 

 

Alle kontakter er løsnet. 

 

Så det er bare det siste kortet jeg ikke har fått løst enda, så da måtte jeg spørre dere som har gjort dette :-) 

 

Mvh

Tommy 

Link to post
Share on other sites

Takker for kjappe svar 👍 det var bare å legge litt ekstra trykk mot kontaktene på baksiden slik Worry skrev, og da løsnet det siste kortet 😁 så da håper jeg det hjelper å bytte batteri. Tusen takk for gode beskrivelser i denne tråden 👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...