Jump to content

Simrad cx 44 starter ikke opp


Inter 9000

Recommended Posts

Jeg tror siste softwareoppdatering til CX44 kom ca 2010. Jeg byttet autopiloten/ autopilotcomputeren til da nye AP24/AC42 i 2010, og husker fyren fra Simrad kjørte oppdatering av software på plotterne samtidig.  Jeg var videre i kontakt med Pronav i Egersund i 2013 i forbindelse med noe annet, og fikk da opplyst samtidig at oppdateringen fra 2010 var den siste.

 

Versjonsnummeret på software kommer fram på oppstartsbildet, så jeg kan gjerne ta en inspeksjonstur under presenningen en ettermiddag og legge ut et foto av oppstartsbildet/ versjonsnummeret hvis du vil sammenligne.

 

Mine plottere ble oppdatert 2 ganger i perioden 2006 - 2010, og på CX44 var det store og merkbare forbedringer fra den opprinnelige versjonen fra den var ny i 2006. Blant annet ble CX44 betydelig raskere, hurtigere "kaldstart", båtikonet legger seg nå i bunnen av skjermbildet under bevegelse for å få mest mulig kartområdet foran båten i fartsretningen (de første versjonene var ikonet låst i senter av skjermen),  muligheter for integrasjon med nyere plottere/autopiloter/trådløs fjernstyring,  annet nyere utstyr, m.m.

 

Slaveplotteren, DS44, forble imidlertid omtrent like treg, så oppdatering av denne er først og fremst nødvendig da CX og DS må ha like versjoner av software for å kommunisere. Jeg kjenner Tilde her på forumet og for han delaminerte skjermen på DS`en på flybridgen på Swift Trawleren et eller annet år, og hvor han kjøpte en brukt DS44 som han satte inn som erstatning. Det ble bare krøll til han fikk oppgradert til samsvarende software på begge plottere. Han kastet forresten ut DS`en og erstattet den med en NSS7 i Simnet kort tid etter meg da han så hvor bra det fungerte.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 13 timer siden:

Jeg kjenner Tilde her på forumet og for han delaminerte skjermen på DS`en på flybridgen på Swift Trawleren et eller annet år, og hvor han kjøpte en brukt DS44 som han satte inn som erstatning. 

 

Jeg har også problemer med delaminering på mitt -panel CX44-panel.

Ser at det står modelnummer NL6448BC33-59 på det gamle panelet. Lurer på om jeg skal forsøka å bestille opp dette: 

https://www.ebay.com/itm/10-4-NEC-NL6448BC33-59-LCD-SCREEN-DISPLAY-PANEL-60-days-warranty/162452324603?hash=item25d2e9c0fb:g:ohQAAOSwaB5XsZiP

Ikke mange hundrelappene for å få det i posten.. Er verdt er forsøk, eller ?

 

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev On 1/7/2018 at 17.09:

Det er et tilbud jeg høyst sannsynlig takker ja til! :thumbsup:

 

 

Say when!

Jeg ser at CX33 har et annet batteri enn CX44, så jeg vil tro dette gjelder i din DS33 også, Key Freak. CR2032-utgave med 2-pins stikker på.

 

Lett å flytte over, da..

 

Nå har jeg bestilt nytt LCD-panel også. Regner jo med at denne pakka virker i 6 år til nå :-) 650,- ink frakta. Pluss litt Toll.

Så synes jeg Simrad logoen på radaren er solfalmet og sliten, så jeg bestilte nye decaler til denne også (107,-).

Hobby er hobby ! 

 

 

 

 

 

2018-01-10_095626.png

2018-01-10_095552.png

Link to post
Share on other sites

Svar fra Navico:

Hei Stig

 

Det skal gå greit å oppdatere din CX44.

 

I vedlegget har du manualen for CX44.

I kapitel 4 og utover kan du se hvordan denne kan oppdateres.

 Med vennlig hilsen | Best regards,

Navico Norway Service Team

 

Her er kopi av kapittel 4:

2018-01-11_134824 11.png

2018-01-11_134841 1.png

2018-01-11_134850 3.png

 

Selv kommer jeg ikke til å gjøre dette :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv kommer jeg ikke til å gjøre dette :giggle:

 

Det er vel ikke så lett heller.

http://distributor.simrad.com  er en nedlagt ressursside for Simrads forhandler- og servicenett. Her måtte man ha tildelt tilgang (brukernavn og passord) for å komme inn, og det var ikke tilgjengelig for sluttbrukerne.

I dag kan oppdateringer til mer moderne plottere (NSS-serien og nyere) lastes ned fra hjemmesidene og enkelt installeres selv via standard minnekort.  Oppdateringer til CX- og andre eldre plottere tror jeg fremdeles ligger bak tilgangsbeskyttede sider for å "beskytte brukerne mot seg selv" da oppgraderingsprosedyrene krever en viss kompetanse (men som sikkert mange har).

 

Når det gjelder det delaminerte glasset;   Er du sikker på at det er glasset på partnr 11 ( TFT-displayet)  i splittegningen som er ødelagt og ikke 3a (frontpanelet)?  Det ser ut til å være glass i begge. Husker delamineringen på DS-plotteren til Tilde og på denne så det vel ut til å være det ytterste glasslaget som var ødelagt, altså 3a på splittegningen over.  Men var 3-4 år siden og manns minne er som kjent skrøpelige greier. Jeg har husket feil før.

 

Skal sjekke versjonsnummer og legge dette ut her i løpet av helgen, men siffrene på startbildet til Worry II over synes kjent. Antagelig har Worry II siste oppdaterte versjon på sin.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 time siden:

 

Når det gjelder det delaminerte glasset;   Er du sikker på at det er glasset på partnr 11 ( TFT-displayet)  i splittegningen som er ødelagt og ikke 3a (frontpanelet)? 

 

Nei, du har nok rett i at det er bittelitt i 3a også, Phoebe. Men jeg synes det ser ut som at det er i selve LCD hjørnet som sliper mer og mer nå.

Jeg har en backup plan om å bytte fronten over fra DS44. Bare for å forlenge levetiden på pakka med radaren og AP11 autopilot-panlet. Oppe i sola trenger jeg normalt sett ikke radaren :giggle: Koster fremdeles 14.990,- for den du har der oppe, og det synes jeg ikke det er verdt. 

 

To be continued.. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei dere. Interessant å lese om batteribytter og software oppdateringene. Min CR 44 lagrer ikke lenger siste posisjon og innstillinger. Kan jeg bytte batteri og så er problemet løst? Jeg blir litt svett av sånn master reset og software etc. Fornøyd ellers, men kunne gjerne tenkt meg å legge inn nytt navn på båt og eier i oppstartfeltet. Hva er forskjell på CR og CX?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...