Jump to content

Simrad cx 44 starter ikke opp


Inter 9000

Recommended Posts

Phoebe skrev On 20.10.2016 at 18.50:

Worry II: Nå er DS en slaveskjerm og ikke annet enn en "dum" monitor som gjengir de identiske data som den henter fra CX-enheten.  DS har ikke innebygget gps-mottager, ekkoloddmodul, plotter, radarenhet, osv, som ellers er integrert i CX. I CX er det videre internminne hvor man kan lagre waypoints, innstillinger, brukerdata, m.m., altså minnefunksjoner som sikkert er avhengig av et backup-batteri. Dette har heller ikke DS. Oppbygningen på disse er altså vidt forskjellig, og jeg er litt tvilende til om det i det hele tatt er et backup-batteri i DS-enheten.....

 

Dersom det ikke skulle være batteri(et) i DS-skjermen din, ville jeg kassert denne og satset på noe annet. Selv om du får den til å fungere, vil du neppe bli særlig fornøyd.

 

 

 

 

 

Tilleggsinformasjon i denne tråden. 

Slaveenheten, DS44, har det samme backup-batteriet. Innmaten er også helt identisk med DX44. Unntaket er tilkoblingsmulighetene på kortet, se bildet. Den har samme GPS-modul, men mangler modul og kontaker for radar og ekkolodd. Har nå byttet dette batteriet også og kommer med tilbakemelding på hvordan dette gikk. 

Datomerking 0606 på begge, brukbart på overtid da.

 

 

DSC_0357 (1).JPG

 

DSC_0356.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke verst ... da skal du se at du får liv i den også!

Og samtidig røyk mine teorier om at slave-enheten har en annen oppbygning enn CX44....

 

Jeg er imidlertid fremdeles usikker på hvor fornøyd du blir selv om DS-enheten nå fungerer igjen. Den er i overkant treg og bruker laaaang tid på alt av oppdateringer, zoom inn/ut,  tastetrykk, osv. Jeg valgte som før nevnt å kalle dette for ubrukelig. 

Jeg byttet i stedet til en selvstendig NSS7 som er koblet via Simnet og som fungerer ypperlig sammen med givere, autopilot, mm.  Men for prisen av et batteri er din løsning selvsagt verdt å prøve :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 time siden:

..Jeg er imidlertid fremdeles usikker på hvor fornøyd du blir selv om DS-enheten nå fungerer igjen. Den er i overkant treg og bruker laaaang tid på alt av oppdateringer, zoom inn/ut,  tastetrykk, osv...

 

Jeg lever nå i en drøm om at batteriet i slaven, har bidratt til at systemet ble tregere og tregere, før slaven døde i 2016. At batteriet i CX44 døde nå i sommer 2017, tyder på at det kan ha en sammenheng. Kanskje jeg får en superrask pakke her nå :lol: Er lov å ha trua, til virkeligheten kommer å setter en stopper for den drømmen ? 

(Men, Phoebe, jeg tenkte på en ting.. GPS-antenna sitter på targabøyla, som er lagt bakover for vinteren. Jeg vil vel ikke få inn signal fra noen satelitter da, så jeg får nok ikke noe svar på resultatet før nærmere påske.Mye jobb å komme til den nå)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å knuse drømmene dine, Worry II, men jeg kjøpte min båt ny fra Huseklepp i 2006 hvor Simrad hadde stått for installasjonen av "full nav-pakke" om bord og hvor alt var nytt.  DS`en var allerede treg fra dag 1 og ble (heldigvis) ikke tregere med tiden. Jeg vet videre at Simrad hadde flere reklamasjonssaker grunnet disse da brukerne nektet å godta den trege oppdateringshastigheten på slaveplotter.

 

Gps-antennen din finner satellittene uavhengig om targabøylen er tiltet bakover eiler er under presenningen. Jeg har targaen bakover under en tjukk OB Wiik-presenning, men CX44 finner satellittene omtrent like raskt i opplag under burka`en som i friluft med targa oppe. Dette er prøvd mange ganger, så det skal fungere prikkfritt.

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg prøve dette i romjula. Takk, Phoebe ! 

Jeg synes egentlig ikke at slaven min var så treg, så jeg kan leve med at den bare starter opp igjen. Oppe på flyen går det stor sett i 8,5 knop anyway, så hindringer kommer sjeldent fort på. Jeg er veldig spent på om dette fungerer nå. God jul, Phoebe 

 

Fortsettelse følger..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har haft to både med dette opsæt: CX44/DS44. Jeg kan kun sige, at nutidens plottere er i en helt anden liga hvad angår hurtighed, funktioner og brugervenlighed. Desuden er priserne også gunstigere end tidligere. Så jeg ville meget alvorligt overveje at skifte i stedet for at hænge ved de gamle. For mig har det i hvert fald betydet markant forbedring af komfort  og følelse af sikkerhed. 

Link to post
Share on other sites

Nej, radar skal man jo så også skifte. Men autopiloten kan sandsynligvis genbruges via NMEA-0183. Ellers kan pumpe og rorføler jo genbruges og selve controlleren er jo indbygget i de nye Simrad'er ligesom Simnettet kan genbruges. 

 

Men det er jo en prioritering :-) Det koster jo hurtigt 40-50000 at skifte hele pakken og der er nok at bruge penge på. :-)

Link to post
Share on other sites

Hei, teak

Det er vel slik at du allerede har mistet all data om du bare har kartene, vil jeg tro.. Det var slikt symptomet mitt var på att batteriet var dødt.

Litt dumt at gammel data blir borte, men i grunn ok å begynne på nytt med nye streker og færre røde kryss overalt :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er første start etter batteribytte forsøkt, med negativt resultat. Det vil si, jeg har fått liv i slaven, men kun blåskjerm uten noe tekst på CX44. Etter noen IM med Phoebe på dagen i dag, har jeg nå demontert med visuell feilsøking underveis og jeg tror jeg fant synderen. Bak hovedkortet, det som batteriet sitter på, var det en kontakt som jeg mistenker at ikke satt helt på. Det gikk litt for lett å løfte opp kortet. Har nå montert alt omstendelig, med topp fokus på kontaktene til resten av flatkablene. Nå gleder og gruer jeg meg til neste oppstartsforsøk. 

Tror dette var problemet (den sorte kontakta):

 

 

DSC_0366.JPG

 

Fortsettelse følger ....

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev 29 minutter siden:

Prøv master resette under oppstart.

Bare la den stå på med blå skjerm, noen mener det kan ta tid. ( noen timer) før den kommer. En kompis av meg rakk hjem å spise middag før den var oppe å gikk. 

 

 

Skal prøve på nytt i nyttårshelgen. Her er rutinen for Master Reset:

 

 

 

DSC_0367.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Inter 9000 skrev 1 time siden:

Var det master reset i oppstarten som gjorde susen? 

Nei, jeg tror nok enheten min startet master reset hver gang jeg har slått den på siden batteriet gikk tomt.

Nå som batteriet er 100% fyrer den opp på sekunder. Mulig treg oppstart nettopp syldes dårlig batteri.

 

Key Freak skrev 1 time siden:

Batteriet på min CX44 tok også kvelden nå i sommer. Får ta en liten operasjon etterhvert. Jeg har også slave på flybridge, DS34.

Jeg bor i Oslo Key Freak, bare si i fra om jeg skal bytte for deg. Det tar en stor kaffekopp å gjøre jobben, samt at det er kjekt med en hjelper. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 22 timer siden:

 

Det er jammen bra jeg ikke er jente, for da hadde jeg vært ute å shoppa nye sko for besparelsen her :lol: ....

 

SKO ????  :worry:

Du har jo spart husholdningen for mellom 5 og 6 båtpenger, mann!!  Synes belønningsfaktoren bør stilles skyhøyt... dessuten finnes det så mye annen moro enn sko. Ved slike anledninger har jeg pleid å smi mens jernet er varmt, for å si det sånn ...  :saint::giggle:

Belonning.jpg.1bd4884f3795d975eef5d3cbfc1a7999.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 22 minutter siden:

SKO ????  :worry:

?.. Ved slike anledninger har jeg pleid å smi mens jernet er varmt, for å si det sånn ...  :saint::giggle:

 

 

Det ble ny sofa :giggle:  Jeg vet.... det er helt feil. Men det ligger litt strategi bak dette :wink:

(madammen elsker å gå toppturer om sommeren. Jeg vil bare være i båten)

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 21 timer siden:

Jeg bor i Oslo Key Freak, bare si i fra om jeg skal bytte for deg. Det tar en stor kaffekopp å gjøre jobben, samt at det er kjekt med en hjelper. 

Det er et tilbud jeg høyst sannsynlig takker ja til! :thumbsup:

 

Jeg burde vel sjekke om det er mulig å oppdatere den også, når jeg først har den ute. Tviler på at det er siste versjon.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...