Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Ja om man er ferdig med barneskolen og ikke klarer å holde seg ren uten 220V og dusj med varmtvann så er personlig hygiene en utfordring.

 

Heldigvis har fleste lært hvordan man unngår å bli griser i en sånn situasjon. Jeg vil tro et stort flertall av jordens befolkning klarer seg fint uten dusj med varmtvann. Får håpe ikke alle lever som griser.

 

Er ingen luksus for en Nordmann med en dusj, men tar til etterretning at andre ikke er like nøye med hygienen, dem om det...

 

Uthavnene dere referer til minner åpenbart mer om camping plasser, etter som dere plages av gummijoller med unger, generatorer, høy musikk osv

 

Ligger en seg til på slike steder med mye folk, må en være sosial, og tåle støyen som følger, vist ikke må en finne en plass for seg selv...så enkelt er det..

 

Startet ribben i morges, ut å trakk garnet jeg satt i går, 2 fine Lyr, de skal stekes til lunch (gasskomfyr)...

 

Ligger i skrivende stund i uthavn, ikke en båt i en mils omkrets, generatoren startes nok om et par timer, for litt lading, og varme berederen....

 

Som en reder, ligger en...er det vel noe som heter... he he

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, Ida Marie III, ideelt sett kan det være slik. Men det kommer litt an på hvor man befinner seg rent geografisk, og når på året. Er man spikret til tre ukers ferie i juli, og bor i Østfold, så er det annerledes enn om man har tre uker ferie i november og bor i Gamvik. For å sette det på spissen. For oss med båt i Norra Bohuslän, er realiteten at kysten mellom Malmö og Oslo er smekkfull. Og i Norra Bohuslän er det knapt et fortøybart skjær å finne, der det ikke allerede ligger båter.  

Link to post
Share on other sites

Joda, Ida Marie III, ideelt sett kan det være slik. Men det kommer litt an på hvor man befinner seg rent geografisk, og når på året. Er man spikret til tre ukers ferie i juli, og bor i Østfold, så er det annerledes enn om man har tre uker ferie i november og bor i Gamvik. For å sette det på spissen. For oss med båt i Norra Bohuslän, er realiteten at kysten mellom Malmö og Oslo er smekkfull. Og i Norra Bohuslän er det knapt et fortøybart skjær å finne, der det ikke allerede ligger båter.  

 

Og, selvfølgelig, ligger en slik du beskriver så må en oppføre seg, ta hensyn vedrørende støy, men også godta at det ikke er musestille når en har båter og folk på alle kanter..

 

Misforstå meg rett, jeg syns også det er en uting at foreldre sitter å ser at ungene terroriserer havnen med jolle kjøring, men slik er det bare dessverre...

 

Det under sånne omstendigheter vi kaster løs, og setter kursen mot en fredelig uthavn...campingplass livet må en ha i små doser...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ingen luksus for en Nordmann med en dusj, men tar til etterretning at andre ikke er like nøye med hygienen, dem om det...

 

 

Varm dusj hver dag er vel en relativt ny oppfinnelse og menneskeheten har overlevd en stund før det? På en normal dag med en dukkert, eller to (?), i sjøen så tror jeg faktisk ikke at mangefull hygiene er noe problem, ei heller et luktproblem, men noen sliter muligens med ekstrem svette og medfølgende sterk lukt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo eksportere 30 000 lysbåter til Bergen, så tipper jeg du får problemer med å finne fredelige uthavner. De beste havnene er kanskje der man har en prinsippfast havnebetjening. Og der havnebetjeningen ikke kun består av en kortautomat og skolebarn som har havneoppsyn som sommerjobb. I så måte har jeg positiv erfaring med mange danske havner. Og noen få svenske.

 

Lå på Hönö da en lokal størrelse prøvde å ta for seg av kaiplass, men da ble han satt prompte på plass.

Link to post
Share on other sites

Klart en kan bruke generator i uthavn, hva er ellers vits med generator ombord ??

  

 

Er vel er ordtak som sier at på seg selv kjenner en andre Ugle... så jeg ser gjerne at du stopper med dumping av sneiper, ølbokser og annen boss dumping, og tar svineriet med deg hjem...

 

 

 

Så problemstillingen blir noe uforståelig for meg...trenger jeg 220 volt et par timer til lading, og varmtvanns tank, så fyrer jeg den opp...

 

En dusj må til i ny og ne, alle vil jo ikke leve som griser Ugle....

 

.

 

 

 

Er ingen luksus for en Nordmann med en dusj, men tar til etterretning at andre ikke er like nøye med hygienen, dem om det...

 

Uthavnene dere referer til minner åpenbart mer om camping plasser, etter som dere plages av gummijoller med unger, generatorer, høy musikk osv

 

Ligger en seg til på slike steder med mye folk, må en være sosial, og tåle støyen som følger, vist ikke må en finne en plass for seg selv...så enkelt er det..

 

 

Ligger i skrivende stund i uthavn, ikke en båt i en mils omkrets, generatoren startes nok om et par timer, for litt lading, og varme berederen....

 

Som en reder, ligger en...er det vel noe som heter... he he

 

Gode råd dette Ida . hehe

 

Det er her du ikke er helt med. En uthavn ligger i utmark og aLL fedsel er regulert og underlagt fastsatte regler En campingplass er et privat område som leies ut hvor eieren setter reglene for oppholdet. Disse reglene er ofte strenge og man kan ikke kjøre aggregat, moped, bil ukontrollert inne på campingplassen. Da blir det bråk.

Link to post
Share on other sites

Som om noen har hevdet en ikke kan klippe gress på en lørdag ...

 

Så vidt jeg vet, har ingen hevdet det og jeg har heller aldri påstått at noen har hevdet det. Men forbud mot gressklipper på søndag har likevel blitt trukket frem her i denne tråden. Jeg antar at hensikten med dette var å vise at loven på enkelte områder forbyr støy med bråkete motor og at det derfor ikke er ok med aggregat å uthavn. Da er det på sin plass å påpeke at dette forbudet ikke gjelder til enhver tid og at det således ikke gir noe grunnlag for å si at aggregat i uthavn aldri er ok. De fleste er enige om at aggregatkjøring ikke er ok når som helst, men det er altså en del som ikke er enig i at det burde totalforbys i uthavn. At det finnes folk som klarer seg uten strøm og varmt vann er et dårlig argument. Det finnes ganske mange folk som klarer seg uten stillhet også, og som daglig må leve med et støynivå langt høyere enn et moderne aggregat.

Link to post
Share on other sites

Uthavnene dere referer til minner åpenbart mer om camping plasser, etter som dere plages av gummijoller med unger, generatorer, høy musikk osv

Holdt på å skrive at enkelte hadde passet bedre inn på en campingplass. Men fant det upassende, da noen sikkert blir støtt. Jeg kan ikke tenke meg å overnatte på en campingplass av samme grunn som jeg holder meg unna de mest populære uthavnene.

 

Men duverden hvor mange hyggelige folk det ligger i uthavnene. Dessverre er det noen få som mangler sosiale antenner (meg inkludert, da jeg trekker meg tilbake da folk kjører generator, spiller høy musikk og etter min mening ikke oppfører seg som jeg ønsker). Det som støyer mest fra min båt er ankerspillet, det brukes to ganger daglig, da jeg ytterst sjelden ligger to netter på samme plass.

Link to post
Share on other sites

  

 

 

 

 

 

Gode råd dette Ida . hehe

 

Det er her du ikke er helt med. En uthavn ligger i utmark og aLL fedsel er regulert og underlagt fastsatte regler En campingplass er et privat område som leies ut hvor eieren setter reglene for oppholdet. Disse reglene er ofte strenge og man kan ikke kjøre aggregat, moped, bil ukontrollert inne på campingplassen. Da blir det bråk.

 

Noe du ikke forstod Ugle ??

 

Uthavn er i ødemarken, det andre er campingplasser...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varm dusj hver dag er vel en relativt ny oppfinnelse og menneskeheten har overlevd en stund før det? På en normal dag med en dukkert, eller to (?), i sjøen så tror jeg faktisk ikke at mangefull hygiene er noe problem, ei heller et luktproblem, men noen sliter muligens med ekstrem svette og medfølgende sterk lukt?

 

Riktig, og ennå tidligere bodde de i huler.... jeg er ikke helt der lengre...

 

Som sagt, ingen luksus med en dusj i 2016 i Norge...

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde man forby måker, de skriker som dyr. Driter gjør de også. Aggregatet mitt gjør ingen av delene.

Det er jeg helt enig i! Har aldri kommet over et aggregat som lager stygge merker på kalesja mi. En rasstapp med aggregat kan du snakke til og få ham til å skru av. Det går ikke med måker. Etabler skuddpremie på måker...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg håper virkelig dette er bare kødd. Eller er det virkelig mulig at noen forbeholder seg retten til å bråke med aggregat i naturen og samtidig kreve skuddpremie på fugler som hører naturlig til der? At måker skriker og skiter er ikke noe nytt, hvis dere ikke tåler det og hater natur så inderlig burde dere vel heller holdt dere hjemme.

Link to post
Share on other sites

Det er jammen ikke verre enn mye annet som har kommet her. Argumentere med at man fint kan klare seg med kald dusj eller klutvask for det gjorde man før. Skal man slenge septikken på dekk, land eller rett i sjøen? De slengte jo kloakken rett i gata i gamle dager. Søppelet også for den saks skyld. Og klarte seg uten strøm. Er det den veien vi skal gå, bare fordi noen ikke tåler aggregat støy?

 

Men ja, det var dårlig spøk...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

I morgen skal vi ut og de fløtegratinerte potetene blir som vanlig laget i stekeovnen mens generatoren går en times tid. Dette har vi gjort hver helg i 3 år nå og ikke en kjeft har hatt noe problem med det. Denne uthavnen har jevnlig besøk av 20-30 båter, så det aller roligste stedet er det ikke og vi er ikke alene om å bruke generatoren der. Det er rett og slett akseptert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er jammen ikke verre enn mye annet som har kommet her. Argumentere med at man fint kan klare seg med kald dusj eller klutvask for det gjorde man før. Skal man slenge septikken på dekk, land eller rett i sjøen? De slengte jo kloakken rett i gata i gamle dager. Søppelet også for den saks skyld. Og klarte seg uten strøm. Er det den veien vi skal gå, bare fordi noen ikke tåler aggregat støy?

 

Men ja, det var dårlig spøk...

 

Helt enig, enkelte av argumentene mot bruk av generator grenser til det komiske...

 

Mulig vi må tilbake til de gamle stokk båtene der en satt skrevs over båten og padlet, for at det skal tilfredsstille enkelte... 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kjeft når jeg hadde aggregatet mitt(Honda EU10i, i ECO-mode) stående på badeplattformen for å lade en liten halvtimes tid(ca kl. 16-16.30), av en gammel gretten gubbe. Han startet opp ved 23 tiden motoren i båten hans og lot den gå helt til kullosalarmen i båten min(jeg hadde bakdøren på kalesjen åpen) gikk og jeg måtte gå over til han  :santcheers:   Jeg kunne forstått det hvis det var for å starte opp til å gå fra kai, men bare for å lade er jo litt idiotisk når man klager på andre som gjør det samme. 

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe nytt at folk i båt plages av måker , måkebæsj og lukten av fisk. Alt dette hører jo med til båtlivet. Salt sjø, tang og tare, måkeskrik , bølgeskvulp og et forfriskende sjøbad før frokost er jo indrefileen. Dette går altså folk i båt glipp av i sin iver etter komfort.

 

Folk i båt får assosiasjoner og gode vibrasjoner når de lukter eksos, hører en dieselmotor knatrer, joller og vannscootere som hviner rundt. Man bør da ikke dra til sjøs for å oppleve det? Det opplever man i trafikken daglig. Folk i båt må ha varme dusjer for å føle seg rene og fløte gratinerte poteter , stekt i ovnen til aftens.

 

Folk i båt vil innføre skuddpremie på sjøfugl fordi de støyer og forstyrrer folk i båt når de hører musikk. Jeg er litt usikker på hvem som forstyrrer hvem og hvem som bæsjer mest.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe nytt at folk i båt plages av måker , måkebæsj og lukten av fisk. Alt dette hører jo med til båtlivet. Salt sjø, tang og tare, måkeskrik , bølgeskvulp og et forfriskende sjøbad før frokost er jo indrefileen. Dette går altså folk i båt glipp av i sin iver etter komfort.

 

Folk i båt får assosiasjoner og gode vibrasjoner når de lukter eksos, hører en dieselmotor knatrer, joller og vannscootere som hviner rundt. Man bør da ikke dra til sjøs for å oppleve det? Det opplever man i trafikken daglig. Folk i båt må ha varme dusjer for å føle seg rene og fløte gratinerte poteter , stekt i ovnen til aftens.

 

Folk i båt vil innføre skuddpremie på sjøfugl fordi de støyer og forstyrrer folk i båt når de hører musikk. Jeg er litt usikker på hvem som forstyrrer hvem og hvem som bæsjer mest.

 

 

Så manglet en definisjon. Den over båtfolk. Er spent på hva du legger i det.

 

Hvis man er folk i båt fordi man ønsker litt komfort og ikke vil ligge på trebenk i tjærestank. Fordi man vil ha varm mat til middag og ikke kald brisling og strandkrabbe. Fordi man ikke ønsker å fryse ræva av seg i sjøen om morgenen og klø av saltet resten av dagen, ja så er det mange folk i båt... Tiden har nok gått videre siden 22 fots seilbåter med kun seilføring var velutstyrte yachter... 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

For det første, dette blir en meningsløs diskusjon dersom debattantene sitter i Oslofjorden og Sognefjorden. Premissene er totalt ulike.

 

For det andre. En viss grad av komfort tror jeg de fleste ønsker. Kjernen i spørsmålet er vel i hvilken grad det er ok at denne komforten går ut over andre som er ute for å nyte naturen.

Link to post
Share on other sites

Så manglet en definisjon. Den over båtfolk. Er spent på hva du legger i det.

 

Hvis man er folk i båt fordi man ønsker litt komfort og ikke vil ligge på trebenk i tjærestank. Fordi man vil ha varm mat til middag og ikke kald brisling og strandkrabbe. Fordi man ikke ønsker å fryse ræva av seg i sjøen om morgenen og klø av saltet resten av dagen, ja så er det mange folk i båt... Tiden har nok gått videre siden 22 fots seilbåter med kun seilføring var velutstyrte yachter...

Er så enig, må si at skjeldent har argumentasjonen vært mer tåpelig enn i denne tråden!

Om vi som har verftsmonterte aggregater er hensynsløse til Amishfolket, hva er vel Dere til oss da, vi skal vise så mye hensyn til Dere at Dere blir hensynsløse ovenfor oss.. Vi har ett ønske om fortsatt nyte naturen, i felleskap med andre, men blir rett og slett uthengt som ett forsøplende bråkete folkefær, hjelpe meg!

Link to post
Share on other sites

Båtfolk kan vel sammenlignes med fjellfolk. Folk i båt med fjols til fjells ?

Snakker om å være sneversynt. Du har en argumentasjonsrekke som ikke hører hjemme noen plass. Når er folk hva?! Hva var du første gangen du satte sjøbein, selverklært båtfolk eller...av og til er det lurt å tenke litt før msn poster.

Link to post
Share on other sites

Normarco, stor forskjell på et verftsmontert dieselaggregat med god støydemping og et luftavkjølt bensinaggregat på badeplattformen mellom andre båter.

 

Mellom der kommer (etter min erfaring) fastmontert dieselaggregat som er feilmontert eller mangler støydemping, da særlig av eksosen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...