Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Normarco, stor forskjell på et verftsmontert dieselaggregat med god støydemping og et luftavkjølt bensinaggregat på badeplattformen mellom andre båter.

 

Mellom der kommer (etter min erfaring) fastmontert dieselaggregat som er feilmontert eller mangler støydemping, da særlig av eksosen.

Der er jeg enig, men tråden gikk i retning generelt agregatbruk, hvor enkelte har en lei tendens til å påpeke "hvor flott alt var før i tiden"

Vi kan ikke helt enkelt forby aggregater grunnet støy uten å ta med så mye mer, og da blir egentlig alle involvert i sin måte å støye på.

Link to post
Share on other sites

Normarco, stor forskjell på et verftsmontert dieselaggregat med god støydemping og et luftavkjølt bensinaggregat på badeplattformen mellom andre båter.

 

Mellom der kommer (etter min erfaring) fastmontert dieselaggregat som er feilmontert eller mangler støydemping, da særlig av eksosen.

Her er du inne på noe som nyanserer bildet veldig. Siden jeg kjøpte båt med generator og har gjort meg til dels avhengig av denne har jeg også interessert meg litt over gjennomsnittlig for støyen det genererer. Bærbare aggregater anser jeg som nødløsning om de ikke kan plasseres langt vekk fra folk, men det er også stor forskjell på montasjen av innenbords generatorer. Først og fremst, to forskjellige verdener om det er 2 sylindret 3000rpm eller 3 sylindret 1500rpm. Dernest har støydempingen selvfølgelig mye å si. Er det dobbelt potte (vannseparator) og 1500rpm. så begynner det å bli veldig bra. Er generaoren/båten i tillegg godt isolert så begynner man å få problemer med å høre de. Jeg har en vennebåt hvor alt dette var bra bortsett fra isolering av generatoren og det var relativt stor forskjell på støyen av vårt og deres. Nå skal det sies at båten vår har dobbelt skrog med sandwich i det yttre skroget og dette demper selvfølgelig mye. Gubben i vennebåten gjorde derimot en stor jobb i vinter med å lage en godt isolert kasse til deres generator og i år er den også nærmest lydløs.

Jeg tror faktisk de store motstandere av generator burde sjekket opp hvor lite støy det egentlig kommer fra en proff montert lavturtall-generator. Tror de ville bli overrasket:-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk de store motstandere av generator burde sjekket opp hvor lite støy det egentlig kommer fra en proff montert lavturtall-generator. Tror de ville bli overrasket:-)

 

Det ligger vel i sakens natur at aggregat som ikke støyer pr. def. ikke produserer plagsom støy? De færreste bryr seg om potetene er gratinert med diesel eller gass. Det er støyen som er plagsom, når den er der. Og i noen ganske få tilfeller lukta. Så jeg tror egentlig antallet store motstandere av generator faktisk er ganske lite. Men som du skriver, støynivået fra fast-installert aggregat varierer ... meget klokt av vennebåt-gubben å etterisolere istedenfor å ta den ignorante tilnærmingen at alt fastmontert utstyr i båten kan brukes i enhver sammenheng uten å ta hensyn til andre.

Link to post
Share on other sites

Normarco, stor forskjell på et verftsmontert dieselaggregat med god støydemping og et luftavkjølt bensinaggregat på badeplattformen mellom andre båter.

 

Mellom der kommer (etter min erfaring) fastmontert dieselaggregat som er feilmontert eller mangler støydemping, da særlig av eksosen.

 

 

Her er du inne på noe som nyanserer bildet veldig. Siden jeg kjøpte båt med generator og har gjort meg til dels avhengig av denne har jeg også interessert meg litt over gjennomsnittlig for støyen det genererer. Bærbare aggregater anser jeg som nødløsning om de ikke kan plasseres langt vekk fra folk, men det er også stor forskjell på montasjen av innenbords generatorer. Først og fremst, to forskjellige verdener om det er 2 sylindret 3000rpm eller 3 sylindret 1500rpm. Dernest har støydempingen selvfølgelig mye å si. Er det dobbelt potte (vannseparator) og 1500rpm. så begynner det å bli veldig bra. Er generaoren/båten i tillegg godt isolert så begynner man å få problemer med å høre de. Jeg har en vennebåt hvor alt dette var bra bortsett fra isolering av generatoren og det var relativt stor forskjell på støyen av vårt og deres. Nå skal det sies at båten vår har dobbelt skrog med sandwich i det yttre skroget og dette demper selvfølgelig mye. Gubben i vennebåten gjorde derimot en stor jobb i vinter med å lage en godt isolert kasse til deres generator og i år er den også nærmest lydløs.

Jeg tror faktisk de store motstandere av generator burde sjekket opp hvor lite støy det egentlig kommer fra en proff montert lavturtall-generator. Tror de ville bli overrasket:-)

 

Slenger meg på her, det er så riktig! Har vært på sjøen i hele juli og sveipet innom forum i ny og ne, men la det fort bort...makan til sutrehuer, troll og forståsegpåere.

 

Slike saklige argumenter og evt informasjon for de som ikke vet dette er jo nevenyttig. Ligger fint inntil nabobåt med ordentlig montert aggregat, nesten ikke merkbart og langt flere andre lyder og henge seg opp i for den som vil.

 

Stort sett de samme trådene med de samme momentene som irriterer folk. Veldig synd at det å dele kunnskap, råd og tips blir borte i denne sytingen. Fortsatt god sommer :)

Link to post
Share on other sites

Du må nok definere mer detaljert. Hvordan er fjellfolk? 95 cm høye, og lever under steiner og i huler?

Fjellfolk invaderer ikke avsides områder i fjellet med motoriserte kjøretøyer. Starter opp generatorer for å få varme dusjer, gratinerte poteter og nystekte rundstykker til frokost og lar onga kjøre rundt i atv'er for å få tida til å gå. Selv starter de monster atv'er som kan ta seg frem overalt meget hurtig.

 

Staten må sette opp søppelboder og toaletter i uthavner og organisere innsamling av avfall som er meget kostbart som skattebetalerene må bekoste. For litt siden så vi en dustete politiker som fosset frem på vannscooter mot stortinget i protest mot scooterloven. Snart ser vi kanskje den samme politikeren med snøscooter for å front fri ferdsel på Hardangervidda og Dovrefjell. Utviklingen går feil vei kara...

Link to post
Share on other sites

Staten må sette opp søppelboder og toaletter i uthavner og organisere innsamling av avfall som er meget kostbart som skattebetalerene må bekoste. For litt siden så vi en dustete politiker som fosset frem på vannscooter mot stortinget i protest mot scooterloven. Snart ser vi kanskje den samme politikeren med snøscooter for å front fri ferdsel på Hardangervidda og Dovrefjell. Utviklingen går feil vei kara...

 

 

Vi har lover som regulerer motorferdsel, både på land og til vanns. Du kan verken kjøre bil, mc eller snøscooter som du vil i utmark. Så også med vanlige båter og vannscootere. Problemet med sjøscootere er ikke /at/ de er lovlige å bruke, men at de lovene som allerede er, ikke overholdes. Så spørsmålet er hva man oppnår med å vedta flere lover vannscooter-førerne kan bryte? Om det er en vannscooter eller båt som skaper de farlige situasjonene spiller ingen rolle, problemet er at det ikke er noen til å håndheve de lovene som allerede er der. Dessuten - etter hva jeg leser - er det flere som plages av seilbåter som seiler i sikksak enn vannscootere som kjører i ring. Kanskje vi bør få et forbud mot bermudarigg slik at alle må tilbake til rå-seil hvor manøvreringa formodentlig er litt mer forståelig for hvermannsen ... 

Link to post
Share on other sites

Fjellfolk invaderer ikke avsides områder i fjellet med motoriserte kjøretøyer. Starter opp generatorer...

Samler fjellfolk seg i grupper og er stille, hysj så stille sammen? Slik man tydeligvis bør gjør i uthavn.

Jeg kan jo tydelig se den røde tråden i Uglens meninger om all motorbruk. Og man kan ikke forvente eller forlange at alle andre skal kun bruke seil fordi du gjør det selv.

Om disse sterke meninger er undertrykking av dype ønsker om motorbåt vet jeg ikke. Det vil uansett alltid være hatere som ikke kan akseptere andre syn og meninger enn sine egne. Så skulle du få lyst på en varm dusj og et varmt måltid i gjestehavn, tar jeg gjerne imot tampen og hjelper deg til kais, selv om jeg har motor og du seil. Men jeg er redd du gjerne er mer typen som står i land med foten ut, klar til å gi motorbåten et dytt ut igjen...

Jeg aksepterer de som tar et kaldt bad, leser bok i månelys og spiser kald mat. Jeg ønsker bare at de aksepterer at jeg gjerne vil ha varm mat og strøm til lys ombord. Og til info igjen, jeg har ikke aggregat el generator ombord. Men jeg har en røykende og bråkende totakter på gummibåten som både ungene og jeg bruker. Dog kun i tomgangsfart mellom båter...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det handler ikke om for og imot pr se'. Det er produktet av handlingen det handler om. Hvem bryr seg om et aggregat ingen kan høre, eller en unge i en jolle som ikke bråker eller utsetter andre for fare ved å kjøre svin?

 

Men om forskriften for naturreservat sier at aggregat er OK så vil de luftkjølte skramleaggregatene til 2500,- blomstre på dekk og land i uthavner. Ikke de gode installasjonene som ikke forstyrrer noen. Sier forskriften ok til unødvendig støy så vil unger i ribb, voksne på vannscooter, russelåter på full vreng osv være det som dominerer lydmessig. Ikke lyden fra voksne som flirer og koser seg utover kvelden, eller unger som plasker og bader, vinden som suser, sjøen som surkler og smatter rundt båten.

 

Folk er ulike, noen må bruke båten osv utenfor de regulerte områdene som kommer til å dekke mye av øst- og Sørlandet i fremtiden. Det vil gjøre at det blir lite grunnlag for konflikt mellom båtbrukere med ulike behov.

 

"Taperne" er forsåvidt de båtene og folkene som ikke kan ligge i regulert område fordi de ikke har utrustet båten til det. Eller ikke klarer/ønsker å bruke båten lengre om de ikke kan utøve støyende aktiviteter.

 

Men kysten er stor og de regulerte områdene dekker i hovedsak områdene ytterst på kysten så det er, tross alt, enorme områder hvor man kan støye. Og enhver gjestehavn er jo åpen for det meste.

........

 

De andre taperne blir vanlige folk som prøver å oppsøke ro og fred i sine nærområder som ikke er regulerte og kan bli møtt med at støy er lov. Da kommer folkeskikken inn, og der er det vel åpenbart store hull.

 

I det perspektivet kan reguleringer gjøre at folkeskikken på en måte blir erstattet av lover og regler. Men når folkeskikken svikter så er det kanskje ikke så mange verktøy igjen i verktøykassa..

Link to post
Share on other sites

Det handler ikke om for og imot pr se'. Det er produktet av handlingen det handler om. Hvem bryr seg om et aggregat ingen kan høre, eller en unge i en jolle som ikke bråker eller utsetter andre for fare ved å kjøre svin?

..

Det spørsmålet burde du feks. rette til lovgiverne av naturskyddsområdene på Koster.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg aksepterer de som tar et kaldt bad, leser bok i månelys og spiser kald mat. Jeg ønsker bare at de aksepterer at jeg gjerne vil ha varm mat og strøm til lys ombord. Og til info igjen, jeg har ikke aggregat el generator ombord. Men jeg har en røykende og bråkende totakter på gummibåten som både ungene og jeg bruker. Dog kun i tomgangsfart mellom båter...

Siden du ikke har aggregat, så har du tydeligvis tilpasset båten din Nordiske forhold, Ikke noe problem å både få varm mat og varm dusj, med litt planlegging, Men å anskaffe seg en båt i Norge som er avhengig av 220v for å få til dette, er etter mitt syn helt på trynet, Ja det er forskjell på generator og aggregater, men man bør allikevel etter mitt syn være så selvhjulpen som mulig i uthavn uten å generere 220v for en skvett kaffe

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Siden du ikke har aggregat, så har du tydeligvis tilpasset båten din Nordiske forhold, Ikke noe problem å både få varm mat og varm dusj, med litt planlegging, Men å anskaffe seg en båt i Norge som er avhengig av 220v for å få til dette, er etter mitt syn helt på trynet, Ja det er forskjell på generator og aggregater, men man bør allikevel etter mitt syn være så selvhjulpen som mulig i uthavn uten å generere 220v for en skvett kaffe

Det er din mening, og den har du all rett til å ha. Båter med 220v anlegg er kommet for å bli, så det blir nok bare mer av det. At det er helt på trynet, er jeg helt uenig i.

Det forbeholder jeg meg retten til ?

Link to post
Share on other sites

Sett att det ligger 10 båter i en uthavn, 5 stk har skikkelig generatorer, men bare 3 av de har skikkelig utførte monterte lavstøys generatorer de resterende 5 har luftkjølte aggregater på badeplattformen, i løpet av helgen, blir disse startet til ulik tid av samtlige båter, vil ikke tro at dere som ikke bryr dere om støy, vil synes at dette er greit, Hvis alle hadde hatt innstillingen, Ja vi koser oss på sjøen, men forsøker å la være å lage unødig støy, tror jeg vi er i mål :yesnod:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Tilpasset nordiske forhold?? Hulda må da virkelig være tilpasset nordiske forhold. Isolert bedre enn husstandard. Kan operere helt greit i 30 minus, om det skulle være påkrevet. Kan koke kaffe når temperaturen er så lav at propanbeholdere ikke lenger leverer trykk. Dog, det damper nok innmari fra eksosen til aggregatet når det er mange minusgrader, skal innrømme det. Men om du kan høre det på 20 meters hold, da skal du være mer enn normalt irritabel.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere, ser det ut til at en del lever etter prinsippet "formålet helliger midlet". Når man mener at båter av idag blir utstyrt med 220V. og at man derfor har en slags moralsk rett til å bruke aggregater for dette overalt vil det snu opp ned på alt vi har av skrevne og uskrevne lover og regler.

 

Moderne biler går med få unntak lett i 150 km/t, noen til og med det dobbelte. Skulle det dermed gi en rett til å kjøre i slike hastigheter når det passet en selv? Selv der slike hastigheter er tillatt må man tilpasse seg andre trafikanter. Det hjelper ikke å si at bilen er laget for å gå så fort, man må vente med å bruke bilens potensiale til der det er lovlig og forsvarlig.

 

Eller hva om man skaffer seg et skytevåpen til jaktbruk? Det går ikke å si at man har kjøpt et våpen og kan plaffe ned alt man ser til alle tider på året. Bruken er strengt regulert, også moralsk (unntak finnes dessverre).

 

At man også henviser den som liker stillhet til en nær sagt utrivelig naken holme eller utpost i fjellheimen er ikke særlig bedre. Utsagn fra flere om en ferie uten skjemmende aggregatlyd tyder vel egentlig på at de som lydforurenser heldigvis er i mindretall og at det er lydforurenserne som bør tilpasse seg. Nå er det ikke aggregatdrift i seg selv som er problemet, de som bruker aggregater eller generatorer som ikke plager andre får sjelden (eller forhåpentligvis aldri) klager. Det er de som ikke forstår nyansene i bruken som forårsaker harme.

 

 

Det er også ganske forstemmende at de som ønsker seg litt fred og ro, blir betegnet som surpomper og nærmest venneløse avvikere som kun vil begrense andres adferd og vil andre vondt. Det kan tenkes at disse personene er oppdratt til å vise hensyn, at det de ønsker av andre egentlig kun gjenspeiler hvordan de oppfører seg mot andre. Hadde alle kun sett til sin egen nesetipp og latt andres ve og vel fare, hadde det antagelig ikke vært like interessant å vende tilbake til den koselige bukta man tidligere hadde så gode minner fra.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

....

At man også henviser den som liker stillhet til en nær sagt utrivelig naken holme eller utpost i fjellheimen er ikke særlig bedre. Utsagn fra flere om en ferie uten skjemmende aggregatlyd tyder vel egentlig på at de som lydforurenser heldigvis er i mindretall og at det er lydforurenserne som bør tilpasse seg. Nå er det ikke aggregatdrift i seg selv som er problemet, de som bruker aggregater eller generatorer som ikke plager andre får sjelden (eller forhåpentligvis aldri) klager. Det er de som ikke forstår nyansene i bruken som forårsaker harme.

 

 

Det er også ganske forstemmende at de som ønsker seg litt fred og ro, blir betegnet som surpomper og nærmest venneløse avvikere som kun vil begrense andres adferd og vil andre vondt. Det kan tenkes at disse personene er oppdratt til å vise hensyn, at det de ønsker av andre egentlig kun gjenspeiler hvordan de oppfører seg mot andre. Hadde alle kun sett til sin egen nesetipp og latt andres ve og vel fare, hadde det antagelig ikke vært like interessant å vende tilbake til den koselige bukta man tidligere hadde så gode minner fra.

Godt sagt !

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Da er "nytt" aggregat kjøpt inn og turen ut på de glattskurte svaberg i havgapet med vaffeljern, kjøleskap og varmtvann står for døren, det er nemlig min rett. :cool:  :ghost:  :giggle:

 

...

Ta med en høytrykksvasker på kjøpet så kan du vaske båten mens du venter på vafflene. :smiley:

 

(dette er ment som humor, hvis noen er i tvil)

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...