Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Tråden startet med spørsmål om bruk av aggregat.

 

Her er en tråd til om temaet. Strøm og lading er temaer som har fått mye spalteplass her på Baatplassen, men det er tydeligvis mange som ikke klarer å få orden på sitt eget strømopplegg om bord:

 

https://baatplassen.no/i/topic/57019-jeg-har-endelig-møtt-strømtullingene-alle-klager-på/page-1

 

 

Min mening er at man må lette anker og kjøre seg en tur om man trenger å lade. Lading med motor og aggregat som ikke er ekstremt godt støydempet bør man ikke gjøre om man ligger i uthavn sammen med andre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For å ha det klart før droneproblematikken tar helt av, så må dronen kloss på for å kunne kjenne igjen personer.

Ellers er jeg enig i at man bør unngå dronekjøring på f.eks strender o.l. der det oppholder seg mye folk.

 

Jeg er usikker på om jeg er komfortabel med at båten vår, uansett hvor vi er, blir filmet og publisert fortløpende på FB, som det til tider allerede blir. Ønsker i det minste ikke mer av det. 

 

"Hjemmekontor" osv? :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke i indre Oslofjord, men Hvaler og Færder nasjonalpark dekker temmelig mye av ytre. 

 

Ok, og hva er kravene der til motorisert ferdsel, fortøyning i land, gå land, støy osv ??

 

Tror ikke vi har slike nasjonalparker her vest langs sjøen, men er ikke sikker...

 

Regner med det ikke er fuglereservat du mener ...for det er det masse av her vest...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, og hva er kravene der til motorisert ferdsel, fortøyning i land, gå land, støy osv ??

 

Tror ikke vi har slike nasjonalparker her vest langs sjøen, men er ikke sikker...

 

Regner med det ikke er fuglereservat du mener ...for det er det masse av her vest...

 

https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2009-06-26-883

 

6.1 Forbud mot motorferdsel a) Motorferdsel er forbudt på land, på is og i lufta under 300 meter. b)

I avgrensete områder på sjøen avmerket på vernekartet som sone E, innføres hastighetsbegrensning på 5 knop i medhold av havne- og farvannsloven.

 

7.1 Forbud mot forurensning

Forurensning og forsøpling, samt utendørs lagring av materialer, gjerdeutstyr og lignende, er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt. Avfall skal tas med ut av området eller legges i utsatte søppelkasser.

Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

7.2 Støy

Unødvendig støy er forbudt.

Bruk av vannscooter, motordrevet modellfly, motorisert isbor o.l. er forbudt.

 

++

Link to post
Share on other sites

Hvaler og Færder er nevnt, Jomfruland Nasjonalpark er på trappene.

 

Egentlig er det synd at det må opprettes slikt, at folk alene ikke skjønner viktigheten av å ta vare må naturen.

 

Det er resultatet av bl.a noen sin holdning om at "så lenge JEG får det bra og det passer MEG så er det greit"

 

Se f.eks. tråden om montering av bolter.

 

Igjen får vi tredd ett generelt forbud over hodet p.g.a noens manglende evne til å ta hensyn.

 

Ref. tråden om f.eks. vannscooter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er jo greit å etablere nasjonalparker. Problemet er jo at det ikke er noen til å håndheve reglene. Tror ikke jeg har sett en eneste oppsynsmann i Hvaler nasjonalpark. Å her ferdes det 1000 vis av båter fra april-september. Tror nok holdningen til å respektere både naturen dyr å andre hadde Vært annerledes hvis det hadde blitt mer oppsyn. Må si jeg er forundret over holdningene til enkelte. Som mener at støy er kommet for å bli. Å at man må tilpasse seg dette. Jeg klarer ikke å forstå hva som er sjarm med å ha det likt som hjemme når man er på båttur. Men kanskje jeg hadde forstått hvis jeg hadde prioritert annerledes å skaffet meg større båt å masse gjeld?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvaler og Færder er nevnt, Jomfruland Nasjonalpark er på trappene.

 

Jomfruland pluss Raet. Blir til og med Grimstad sånn ca. Dvs hele sørlandet.

 

Det morsomme er at selv fep/høyre kommuner er helhjerta med. Ingen tør å ta de upopulære politiske prosessen med lovendring og så å si snikinnfører strengere regler en hva en kunne fantasere om på hele østlandet uten at noen løfter et øyenbryn. Dvs de er som blodhunder uten sidesyn etter vestpåbudet.

 

Som noen sikkert ville sagt "folk er dumme esse" ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å forstå hva som er sjarm med å ha det likt som hjemme når man er på båttur. Men kanskje jeg hadde forstått hvis jeg hadde prioritert annerledes å skaffet meg større båt å masse gjeld

 

Tidene forandrer seg, og folk bodde i glisne tømmerkoier før i tida, men vi liker vel ikke den "sjarmen" lenger nå?

Og hva får deg til å tro at alle som har større båt har masse gjeld?

Verden er ikke alltid slik som vi skulle ønske at den var.

Link to post
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2009-06-26-883

 

6.1 Forbud mot motorferdsel a) Motorferdsel er forbudt på land, på is og i lufta under 300 meter. b)

I avgrensete områder på sjøen avmerket på vernekartet som sone E, innføres hastighetsbegrensning på 5 knop i medhold av havne- og farvannsloven.

 

7.1 Forbud mot forurensning

Forurensning og forsøpling, samt utendørs lagring av materialer, gjerdeutstyr og lignende, er forbudt. All bruk av kjemiske midler som kan påvirke naturmiljøet er forbudt. Avfall skal tas med ut av området eller legges i utsatte søppelkasser.

Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen.

 

7.2 Støy

Unødvendig støy er forbudt.

Bruk av vannscooter, motordrevet modellfly, motorisert isbor o.l. er forbudt.

 

++

 

Ser jo veldig bra ut det der, det vil jo si at ligger en seg til ankers i et slikt område, så får en vel fred der østpå også, eller ??

Link to post
Share on other sites

Tidene forandrer seg, og folk bodde i glisne tømmerkoier før i tida, men vi liker vel ikke den "sjarmen" lenger nå?

Og hva får deg til å tro at alle som har større båt har masse gjeld?

Verden er ikke alltid slik som vi skulle ønske at den var.

er da mange som synes det er hyggelig å ha det litt primitivt på hytta? folk bor jo til og med frivillig i telt... og det er jo ikke sikkert draco har råd til større båt uten å låne penger selv om andre har det? Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidene forandrer seg, og folk bodde i glisne tømmerkoier før i tida, men vi liker vel ikke den "sjarmen" lenger nå?

Og hva får deg til å tro at alle som har større båt har masse gjeld?

Verden er ikke alltid slik som vi skulle ønske at den var.

Har ikke sagt at alle med større båt har masse gjeld jeg. Men hvis jeg skulle kjøpt meg en stor nok båt til å ha generator i eller"rett" til å støye. Måtte jeg skaffet meg masse gjeld.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har ikke sagt at alle med større båt har masse gjeld jeg. Men hvis jeg skulle kjøpt meg en stor nok båt til å ha generator i eller"rett" til å støye. Måtte jeg skaffet meg masse gjeld.

Sorry. Det er bare så mange som på død og liv mener at man må være nedsyltet i gjeld for å kunne ha "stor" båt. Beklager misforståelsen?
Link to post
Share on other sites

er da mange som synes det er hyggelig å ha det litt primitivt på hytta? folk bor jo til og med frivillig i telt... og det er jo ikke sikkert draco har råd til større båt uten å låne penger selv om andre har det?

Klart det er mange som liker å ha det enkelt på hytta, eller i telt for den saks skyld, men tidene har forandret seg radikalt siden folk tok til takke med en Alladin parafinovn og bokselapskaus på hyttetur.?
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

... men tidene har forandret seg radikalt siden folk tok til takke med en Alladin parafinovn og bokselapskaus på hyttetur.?

for noen har det dét, for andre ikke. valgmulighetene er større nå, og når folk velger forskjellig blir konfliktpotensialet større også. hvis alle hadde like lite batteri, like stort aggregat og like rått vaffeljern ville nok alle kunne ligget i samme havn i fred og fordragelighet ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart det er mange som liker å ha det enkelt på hytta, eller i telt for den saks skyld, men tidene har forandret seg radikalt siden folk tok til takke med en Alladin parafinovn og bokselapskaus på hyttetur.?

Tidene har forandret seg siden Tom Rør, tok til takke med bokslapskaus mener du selvsagt...

Link to post
Share on other sites

De fleste er vel enige i at uønsket lyd er Støy? Og støy er forurensing, uten tvil. Det er også forurensers plikt å rydde opp etter seg, ergo er det de som lager støyen som må innrette seg bedre og dempe ulydene! Det betyr at det er de som støyer som må finne seg en annen plass, ikke de som vil ha fred og ro! Ferdig snakka!

Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt forurenser som har ansvaret for å dempe seg. Lik det eller ikke, men slik et det. Som nevnt mange ganger i tråden her, så hjelper det lite å legge seg til ro alene i uthavn hvis det kommer en rølpegjeng og legger seg til senere. Mener du fortsatt at det er førstemann som må vike på grunn av andres støy? Da bør du gå litt i deg selv og tenke en gang til.

Link to post
Share on other sites

ta ikke den fortapte der :-) jeg har ingen planer om å gå

i meg selv på noen som helst måte, vil jeg ha fred og ro, er det ingen

problemer for meg å oppsøke det, og kan ikke se at det skal være det

for andre heller. typiske uthavner er ikke slike steder.. innse det først som sist.

 

jeg synst smårollinger i jolle i plan er et vakkert syn. baugpropeller, og aggregater

er fantastiske hjelpemidler som øker friluftslivets gleder for de som har dette

og jeg er overbevisst om at de ikke bruker dette for å plage meg..

Link to post
Share on other sites

 

 jeg har ingen planer om å gåi meg selv på noen som helst måte,

Ydmykhet, hva er det :rolleyes:

 

 

... vil jeg ha fred og ro, er det ingen problemer for meg å oppsøke det, og kan ikke se at det skal være det

for andre heller. typiske uthavner er ikke slike steder.. innse det først som sist.

Hvis ikke uthavner er stedet for ro og fred, hvor kan man forvente det da?

 

Det blir til stadighet gjentatt at om man vil ha fred og stillhet så får man finne seg en holme for seg selv. Og som alle vet er de lune og fine naturlige vikene de som også er mest populære. 

 

Jeg synes det er trist hvis det skal bli en opplest og vedtatt sannhet at støy er akseptert og tillatt i disse populære havnene. Jeg holder fremdeles en knapp på at de som ikke liker å ta hensyn får legge seg på de dårlige stedene som er utsatt for vind og svell (les: en holme for seg selv).

Link to post
Share on other sites

det som er fortapt er at du geir forsøker og få alle andre (meg) til og gå i seg

selv slik at deres syn blir mer tilpasset ditt. Ikke er de som holder på 

slik med andres meninger særlig gode representanter for gor folkeskikk heller

om du spør meg.. Eller ydmykhet for den del.. Hvorfor skal alle som har et annet

syn enn deg være så ydmyke og tilpasse seg synst du komodo?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...