Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Å ta hensyn dreier seg om å respekter andre menneskers rett til å leve sine liv slik de selv ønsker.

 

 

Det kalles normal toleranse, hensyn viser man ved å utføre egne handlinger, eller leve sitt liv om du vil, innenfor andre individers normale toleransegrense, i en gitt setting. 

 

Men, men, jeg skal ikke være vanskelig, ved neste anledning skal jeg leve mitt liv slik jeg ønsker ved å la riggen slamre natta gjennom. Har du et telefonnummer slik at eventuelle hensynsløse individer i havna kan ringe deg og få forklart dette hensynsfullhetens toveisprinsipp?

Link to post
Share on other sites

Hva som er det gode liv for deg UGLESETT er gjerne ikke det gode liv for meg eller andre.

Jeg har ikke skuldre (eller interesse) til å padle rundt i kajakk. Jeg skal ha det rimelig varmt i sjøen før jeg bader, mine ledd liker ikke å bli for kalde. Så har jeg en bråkete totakter på gummibåten, kaffetrakter til morgenkaffen og kjøleskap til det kalde om kvelden... Og jeg har ingen plass til solcellepanel på flyen...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skuldre (eller interesse) til å padle rundt i kajakk. Jeg skal ha det rimelig varmt i sjøen før jeg bader, mine ledd liker ikke å bli for kalde. Så har jeg en bråkete totakter på gummibåten, kaffetrakter til morgenkaffen og kjøleskap til det kalde om kvelden... 

 

 

Du skal være glad folk viser hensyn og lar deg slippe å padle lydløst rundt i kajakk til alle døgnets tider ...  :diving:

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har du et telefonnummer slik at eventuelle hensynsløse individer i havna kan ringe deg og få forklart dette hensynsfullhetens toveisprinsipp?

Ja hva med en fb gruppe så man kan finne riktig havn for natta om riggen er ordentlig slarkete, batteriene nedtappa og ungene ønsker å herje i gummijolla?

 

Ingenting er jo hyggeligere enn å kunne glede andre. Særlig tilhengere av det svært logiske "hensynsfullhetens toveisprinsipp".

 

Det må være en rar gjeng. "For i bakvendtland der går alting an" :-D

....

 

Hva med å søke støtte som egen trosretning og få noen kroner ut av statskassa? Mye rart og høytsvevende som får det.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Målet helliger middelet er det noe som heter... Tydelig at mange bruker det som leveregel.

 

Det er antagelig ikke uten grunn at vi har en lov om motorferdsel i utmark.

 

 

http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M108/M108.pdf

 

"Opplevelsen av fred og ro når man ferdes i naturen er viktig for mange. Formålet med regelverket som regulerer motorferdsel i

utmark og vassdrag er å verne om naturmiljøet og å sikre friluftsliv og rekreasjonsverdier."

 

At noen synes det er ok å starte et aggregat ved siden av en båt eller hyttenabo for å varme vann til kaffen, at noen synes det er greit å bygge om sin Harley til å kjøre med fri eksos, synes det er geit å kjøre gressklipper på søndag, la bikkja gjøre fra seg uten å plukke opp, la handlevognen stå igjen der man lesset varene inn i bilen ved kjøpesenteret, lar være å ta med seg søppelet og restene etter grillingen på den koselige plassen man fant i skjærgården, osv, osv. Det plager sikkert ikke alle som skriver innlegg hvor man forfekter at ingen skal bry seg med hvordan jeg oppfører meg.

 

Mulig det er nyanser ute og går, men jeg føler at enten tar man hensyn i de fleste sammenheng, eller man gjør det ikke. Har dere da tenkt på hvordan det ville vært om alle etterlevde samme syn? Om det lå 10 båter i en uthavn og alle kjørte aggregat når det passet dem. At det lå søppel og fløt etter alle som tidligere hadde brukt plassen. Hundedriten måtte skrapes av bena på ungene før de kunne entre båten, hvis de ikke allerede var sendt til legevakten for å sy kuttet i foten etter glasskårene som lå i gresset eller sanden. Med hånden på hjertet, var det til den bukta dere ville legge turen neste gang?

 

Hensyn til andre bør gjennomsyre alt man foretar seg, spesielt i utmark og uthavn, hvor de fleste reiser for å oppleve naturen, bort fra byens og tettstedenes uungåelige larm.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Dette er vi vel alle enige om. Problemet ligger vel i hvor denne grensen går?

Har du noen eksempler på hva som, etter din oppfatning, er på den ene og andre siden av en slik grense?

 

 

Jeg er helt enig. Problemet ligger i hvor denne grensen går. Men enkelte her argumenterer som om de mener at denne grensen går akkurat ved det nivået de selv ligger på hva angår støy og det har kommet en del innlegg hvor man skriver "jeg bruker ikke...." og så insinueres det at derfor burde heller ingen andre bruke.... Jeg kan godt være enig i at det med tanke på støynivået ville vært ideelt om f.eks. ingen hadde elektrisk grill og elektrisk komfyr, men f.eks. heller fyrte med gass. Men det er nå en gang slik at en del båter er utstyrt med elektrisk utstyr som dette og med aggregat for å besørge strømforsyning. Når man ligger i uthavn er det en masse lyder man må innfinne seg med. Man hører lyden av ankerkjetting og vinsjer, baugpropeller og av og til litt roping når folk legger til. Man hører lyden av totakts jollemotorer som ruses litt på tomgang etter start og som så ofte kan gå i timevis, tilsynelatende uten mål og mening. Turbulens fra seilbåtrigger er også nevnt her som en støykilde. Barneskrik og latter blir det gjerne også. Så hvorfor skal akkurat aggregater være så mye verre? Det finnes sikkert noen aggregater som støyer ekstra mye, men de aggregatene jeg har vært borti har et relativt støybilde og forholdsvis lavt støyvolum sammenlignet med mange av de øvrige støykildene man likevel eksponeres for.

 

Fordelen med aggregat er at det tross alt er mulig å snakke med dem som bruker det og spørre om de kan skru det av dersom det er spesielt forstyrrende når man prøver å få yngstemann til å sove på ettermiddagen. I motsetning til hva Shore gir uttrykk for er ikke dette en diskusjon om hvorvidt det skal være fritt frem for å lage så mye bråk man greier døgnet rundt uten at noen andre skal bry seg. Det er faktisk mulig å vise hensyn selv om man lader batteriene med aggregat et par timer midt på dagen.

 

Hvis naboen din kommer bort og sier at han snart går tom for strøm og spør om det er greit at han kjører aggregat i et par timer så han får ladet batteriene, er det da helt utenkelig at du vil si at det er greit? Tar du i så fall hensyn til naboens situasjon? Det går jo an å bli enig om et tidspunkt som passer. Hvis du f.eks. likevel skal ut med jolla klokken 12, kan det vel ikke være så vanskelig å akseptere at naboen da kjører aggregat samtidig? Men det er jo klart at dette ikke passer med den firkantede holdningen at når noen ønsker å oppleve naturen, så får alle andre vær så god å holde kjeft og gjemme seg bort.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for omfattende innlegg med mange eksempler på støykilder som du mener er "innenfor". 

Har du eksempler på hva som du mener er uakseptabelt ?

 

(Ps. Min jolle har ikke motor)

 

Hva som er uakseptabelt er det helt sikkert delte meninger om. Og det er egentlig hovedpoenget mitt her, folk har sin egne oppfatninger av hva som er greit og hva som ikke er greit og det må vi alle være klar over. Personlig er jeg stort sett fornøyd så lenge det er relativt stille om kvelden og om natten. Midt på dagen synes jeg man må regne med alle de typene støy jeg nevnte og hvis noen kommer i havn sent på kveld må man også innfinne seg med det kastes anker og kjøres litt thruster, men så må det bli ro. Aggregatstøy kan sikkert også være uakseptabelt dersom det pågår sent om kvelden eller om natten. Jeg vil sikker bli lei om det pågår hele dagen uten pause, men dette har jeg aldri opplevd som noe problem. Hva som regnes som sent er det igjen sikkert delte meninger om, men de fleste vil sikkert mene en eller annen gang fra 20 til 23. Jeg prøver i hvert fall selv å begrense støyen til et minimum etter 21 og jeg synes det er sjenerende om folk bråker etter 23:00.

 

Midt på dagen kan det godt hende at jeg setter på radioen. Ikke veldig høyt, men sikkert så høyt at det er hørbart for andre. Hvis jeg blir bedt om å dempe lyden, gjør jeg selvsagt det, men det har til nå ikke skjedd. Det er nok mulig å sette lyden så høyt at det vil regnes som uakseptabelt uansett tid på dagen, men det har jeg heller aldri opplevd.

Link to post
Share on other sites

"Hvis naboen din kommer bort og sier at han snart går tom for strøm og spør om det er greit at han kjører aggregat i et par timer så han får ladet batteriene, er det da helt utenkelig at du vil si at det er greit? Tar du i så fall hensyn til naboens situasjon? Det går jo an å bli enig om et tidspunkt som passer. Hvis du f.eks. likevel skal ut med jolla klokken 12, kan det vel ikke være så vanskelig å akseptere at naboen da kjører aggregat samtidig? Men det er jo klart at dette ikke passer med den firkantede holdningen at når noen ønsker å oppleve naturen, så får alle andre vær så god å holde kjeft og gjemme seg bort."

 

Det er jo et viktig poeng i denne saken, er det noen som gidder å spørre?

 

Den som skal bråke, enten det er aggregater, joller eller hvasomhelst, er den som skal "spørre".

 

Det er klart at hvis noen spør om å kjøre aggr. 3-4 timer midt på dagen, så kan man være fristet til å si ja.

Det er noe heeelt annet en den holdningen noen ser ut til å ha som at JEG har aggregat, og JEG SKAL bruke det akkurat når og hvor jeg vil!

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en nabo som har en robotplenklipper. Den bråker ikke, men den lager støy. En ujevn gnagende lyd. Hver eneste dag jobber den med plenklipping, hele dagen. Det er sykt irriterende og jeg ville mye heller hørt på duren fra en bensindrevet klipper i 15 min hver søndag morgen, framfor å ha den gnagelyden gående hele tiden. Men jeg kan jo selvfølgelig ikke gå og klage på lyden av en robotplenklipper. Jeg ville jo fremstå som gatas grinebiter med oversensitiv hørsel... Altså må jeg ta hensyn og godta noe som naboen garantert ikke engang har tenkt over at kan være plagsomt. Fordi jeg har lagt merke til denne lyden, og da har den blitt plagsom støy. For meg.

Kanskje de med generator ikke tenker over at det kan være plagsomt for andre. Kanskje de ikke oppfatter lyden som støy...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er vel litt forskjell om man starter aggregatet midt på dagen får å lade batteriene. En å fyre igang hver gang man trenger å enten koke kaffe,lage mat eller dusje. Hvis man baserer sitt båtliv på 220 v duppedingser ombord så er det noe feil etter mitt syn. Da er gjestehavnene ypperlig for slike båter. Men passer dårlig i en uthavn. Jeg er kanskje gammeldags. Men foretrekker å leve noe primitivt når jeg ligger i uthavn. Trenger jeg strøm. Noe også jeg Gjør etter ca 4 dager. Da må også septiktanken tømmes. Jo da kjører jeg enten videre i noen timer. Eller går til en havn får å lade. I ferie tiden trenger man ikke å dusje hver dag heller. Man bader i sjøen. Å vasker seg med klut. For min del passer det fint med 4 dagers hvor vi stort sett går i havn allikevel. Tviler på at aggregat gjengen ligger uke vis i samme uthavn.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig. Problemet ligger i hvor denne grensen går.

 

Fordelen med aggregat er at det tross alt er mulig å snakke med dem som bruker det og spørre om de kan skru det av dersom det er spesielt forstyrrende når man prøver å få yngstemann til å sove på ettermiddagen. I motsetning til hva Shore gir uttrykk for er ikke dette en diskusjon om hvorvidt det skal være fritt frem for å lage så mye bråk man greier døgnet rundt uten at noen andre skal bry seg. Det er faktisk mulig å vise hensyn selv om man lader batteriene med aggregat et par timer midt på dagen.

 

 

Jeg synes du surrer litt med argumentene. Yngstemann sovner av motorstøy. Aggregatstøy fra båten din kommer I tillegg til alt det andre og har du rett til å lade har alle rett. Har dine barn rett til å tullekjøre med jolle har alle. Hvem skal gi tillatelse på vegne av alle i naturhavna til støy fra tomgangskjøring/lading/tullekjøring?

 

Det gjelder å planlegge. Man legger alltid ut fra båsen med full-ladede batterier. Man bruker vispen bare untaksvis. Man har gode batterier som tåler en trøkk og solceller som vedlikeholdslader. Man gjemmer startbatteriet. Holder kjøleskapsdøren lukket. Bruker parafin lamper og led-lys. Dette kan da ikke være noe problem å klare 2 dager I uthavn uten å måtte plage omgivelsene med irriterende støy en sommerdag med blå himmel, flau vind og gode badetemperaturer?

 

Nå får man elektriske påhengsmotorer til barna.

Link to post
Share on other sites

Er det aggregater typen løse på land/ dekk som er problemet her, eller fastmonterte generatorer ?

 

Folk griner generelt for mye, er du ikke glad i bråk/folk /liv rundt deg?

Så finn deg en egen holme som indikerer at du vil være i fred!

 

Legger man seg på populære plasser så forvent bråk!

Om det er joller, aggregater, generatorer, barneskrik, fulle mannfolk, musikk så blir det støy!

 

Og har man slike problemer burde man kanskje selge båten og kjøpe en hytte eller holde seg hjemme ?

 

Hele forskjellen her er sunn fornuft av bruk av luksusvarer som strøm!

 

Bruk generator så mye dere vil i tiden det er normalt bråk i området rundt! Når andre roer seg så Kan bruken roe seg!

 

I går gikk jeg rundt i gjestehavnen i Lillesand kl 23 og da brukte 4 båtene generatorer, da begynner det kanskje bli litt sent for slik bruk selv om de ikke bråket særlig.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du surrer litt med argumentene. Yngstemann sovner av motorstøy. Aggregatstøy fra båten din kommer I tillegg til alt det andre og har du rett til å lade har alle rett. Har dine barn rett til å tullekjøre med jolle har alle. Hvem skal gi tillatelse på vegne av alle i naturhavna til støy fra tomgangskjøring/lading/tullekjøring?

 

Det gjelder å planlegge. Man legger alltid ut fra båsen med full-ladede batterier. Man bruker vispen bare untaksvis. Man har gode batterier som tåler en trøkk og solceller som vedlikeholdslader. Man gjemmer startbatteriet. Holder kjøleskapsdøren lukket. Bruker parafin lamper og led-lys. Dette kan da ikke være noe problem å klare 2 dager I uthavn uten å måtte plage omgivelsene med irriterende støy en sommerdag med blå himmel, flau vind og gode badetemperaturer?

 

Nå får man elektriske påhengsmotorer til barna.

 

Folk prioriterer forskjellig og det er noe vi alle må ta innover oss. Noen synes det er stas å klare seg med minst mulig, mens andre setter stor pris på å mer komfort i uthavn. Det synes jeg ikke er vanskelig å forstå i det hele tatt. Jeg har verken landstrøm, aggregat eller solcellepanel, så mitt forbruksbatteri får bare lading mens jeg er underveis. Resultatet av dette er at jeg stort sett bare bruker kjøleskuffen i tillegg til at det hender at jeg hører litt på radioen, mens lys bare skrus på når jeg skal finne frem noe. Men i fremtiden ser jeg slett ikke bort ifra at jeg skaffer meg en større båt med mer fasiliteter og dertilhørende høyere strømforbruk. Dersom dette kan dekkes ved hjelp av solcellepanel er jo det fint, men det gir meg i så fall på ingen måte noen rett til å kreve at alle andre enten må kutte strømforbruket sitt eller skaffe seg solcellepanel istedenfor å kjøre aggregat. Jeg må vel presisere at jeg ikke er noen tilhenger av at man skal kjøre aggregat når som helst uten å tenke på andre, men dersom naboen kjører aggregat fra klokken 12 til klokken 14 og det er den største kilden til støy fra den kanten, er jeg fornøyd. Stort sett er det flere andre kilder til støy som påvirker meg mer enn dette.

Link to post
Share on other sites

Lurer også om det er løse aggregater av Honda typen o.l eller fastmonterte generatorer som er problemet..

Har selv i sommer ligget ved siden av en båt som hadde fastmontert generator i gang uten at jeg hørte det før han lurte på om det plaget oss..

 

Så også et tilfelle av et par gutter i 9-10 års alderen som kom forbi i ei jolle med 9.9 hester i en populær bukt i Telemark. De kjørte litt frem og tilbake bak båten vår i sånn ca 3 minutter før det smalt fra nabobåten at de fikk finne seg et annet sted å leke.. 2 minutter etter satte samme nabo i gang med å ruse sin egen påhenger i sammenheng med feilsøking på denne..

 

Er vi blitt en gjeng med egoister som kun synes at det er greit å støye når vi selv gjør det? Eller at vi ikke tenker over når vi selv er til bryderi for andre, men er "på" med en gang man føler at andre er det?

 

Hva med å ikke la seg irritere over småting og innse at vi alle har det helt greit, i og med at vi har muligheten til å nyte sjøen og alt det bringer med seg..?

Link to post
Share on other sites

Folk prioriterer forskjellig og det er noe vi alle må ta innover oss. Noen synes det er stas å klare seg med minst mulig, mens andre setter stor pris på å mer komfort i uthavn......

Jeg har også et aggregat i båten. Dette er et 1000w bensinaggregat som leverer 220 /12 v. Jeg betrakter dette som et rent nødstrømsaggregat som kan benyttes i krisesituasjoner. Jeg har en batterilader med booster som kan drives av aggregatet.

 

Jeg forstår at det nå åpner for et større bruksområde for aggregater og komfort ombord som har vært fjernt for meg i uthavner . Noen ganger kan det være mye god underholdning på tv. Batteriene klarer ikke å drive tv'en ombord en hel kveld. Er det ok at jeg starter aggregatet og ser tv og har mer belysning ombord?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et aggregat i båten. Dette er et 1000w bensinaggregat som leverer 220 /12 v. Jeg betrakter dette som et rent nødstrømsaggregat som kan benyttes i krisesituasjoner. Jeg har en batterilader med booster som kan drives av aggregatet.

 

Jeg forstår at det nå åpner for et større bruksområde for aggregater og komfort ombord som har vært fjernt for meg i uthavner . Noen ganger kan det være mye god underholdning på tv. Batteriene klarer ikke å drive tv'en ombord en hel kveld. Er det ok at jeg starter aggregatet og ser tv og har mer belysning ombord?

 

Du får vel prøve å holde deg innenfor det du selv mener er rimelig. Jeg kan ikke fortelle deg hva du kan og ikke kan gjøre, men dersom du synes det er veldig plagsomt om naboen kjører aggregat et par timer midt på dagen, har jeg liten sympati med deg hvis du velger å kjøre aggregat hele kvelden på trass, under påskudd av at du vil se på TV.

Link to post
Share on other sites

Du får vel prøve å holde deg innenfor det du selv mener er rimelig. Jeg kan ikke fortelle deg hva du kan og ikke kan gjøre, men dersom du synes det er veldig plagsomt om naboen kjører aggregat et par timer midt på dagen, har jeg liten sympati med deg hvis du velger å kjøre aggregat hele kvelden på trass, under påskudd av at du vil se på TV.

selv om det sikkert fins noen snodige neper som ser tv på trass, ser de fleste på fordi de har lyst. og om du klarer å høre forskjell når bensinaggregatet tresker i vei tviler jeg på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En ting er grenser men bunner ikke det i holdning? Personlig kunne det virkelig ikke falle meg inn å la ungene leke med motorisert jolle hvis andre ligger i samme uthavna.

 

Om jeg måtte kjørt motor eller aggregat pga dvaske batterier etter x døgn ville jeg spurt de nærmeste båtene først.

 

Å bare gi faen og fyre opp fordi jeg ville ha varm dusj eller en kaffe virker på meg som den totalt egoistiske drittsekken, for å si det uten omsvøp.

 

Men jeg kan akseptere at en også må møte de på sjøen.

 

Og ja, jeg lar de vinne ved å enten ignorere eller gå videre.

 

Enhver ekte drittsek vet selvsagt at en slipper unna fordi folk flest ikke vil utsette seg for bryet ved å gi beskjed.

 

Forventer egentlig at dårlig folkeskikk vil spre seg enda mer, men håper på det beste. Ut fra tråden her er det håp men åpenbart også de som gir faen i andre en seg selv. Ja endog legger ansvaret over på andre gjennom sitt bakvendtlandprinsipp.

 

Kan godta mye, men makan til frekkhet! At mottakeren av bråk sitter på ansvaret... Boink i boksen og koko...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en gang et lite småbruk på landet og vi begynte jobben med å bli kjent med naboene. De var hyggelige alle som bortsett fra en, han i sommerhuset så klart. Men la oss se bort fra ham nå, de kommer bare nå og da og krever at vi skal være stille for dem. Tilbake til de skikkelige naboene.

 

Under kaffebesøk nummer to hos naboen mot sør sitter vi og drikker kaffe og skryter hemningløst av den fine plassen vi nå bor på. Vi er alle enige, vi er fornøyde og naboen er stolt over at vi liker plassen så godt. Sakte blir han litt mer alvorlig og kommer inn på temaet religion. Han spør til slutt rett ut om vi er religiøse. Jeg er litt usikker på hvordan jeg går videre i samtalen, jeg er redd for å støte noen. Så jeg sier forsiktig at vi ikke er spesielt religiøse.

 

Han sitter ganske framoverlent over bordet, ikke på en aggressiv måte, men på en måte som viser tydelig at dette er viktig for ham. Jeg er skikkelig utilpass nå. Er det slik vi skal legge oss ut med naboen. Når vi ryddet ut av huset etter de forrige eierne fant vi bibler, sangbøker og religiøse bilder over hele huset. Jeg vet at mange folk i området er ganske religiøse.

 

Han retter seg seg opp og han letner liksom litt. Nei, de er heller ikke religiøse, vel de er døpt og slikt, men slik er det nå bare sier han. Han smiler da han spør forsiktig hva vi syns om å jobbe på søndager.

 

Greit for meg svarer jeg. Dersom du vil klippe plenen eller sage ved på søndag er det helt greit for meg.

 

Han lyser opp, smiler fra øre til øre. Vi skal gode naboer sier han, og det ble vi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...