Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ingar skrev for 6 timer siden:

...snip

 

Det kan kanskje høres umulig ut å håndbore 20mm hull, men det er faktisk veldig artig og tar ikke så lang tid.
Har fremdeles verktøyet i kjelleren..
 

bor.jpg

 

Biltewma allerede på den tiden så herligt da! ,p Ja, da var jeg fortsatt en londoner med 60-,70-tallskvalitetsverktøy, også håndrevet det meste, unntatt kanskje en Black & Decker power drill.. men dette var definitivt ikke laget av noe biltema men ekte verktøymakere uten merkenavn ,) (ofte fra sør Polen, der treverksarbeid har tradisjonell ekstrem god kvalitet, deriblant verktøyene) drillen hadde et svært girhjul for å øke momentet, høvelen med et skikkelig kulehode for grep til tusen og jammen sant var det noe nyvinninger også kommet til som skrujernet til "hardt arbeid" med de merkelige sporene i stål slik at man bare trykte nedover (hardt) for å skru. Sistnevnte var jo et steg i automatisering før eletriske verktøy :)

 

men biltema, det tok en stund før stoltheten over kvalitet var villig til å spare kroner ja. Men akkurat som det er å miste møydommen, har jeg blitt et riktigt tøs deretter og handler omtrent kun på biltema haha. ,p

 

Over and out. 

 

Kommentar fra moderator:
Kommentar om en nylig tragisk ulykke slettet. Vi lar det hvile inntil mer opplysninger foreligger.
Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å se på det bildet, men det så nesten ut som en spiss meisel? Som jeg nevnte i innlegget lenger opp var steinindustrien i Østfold en av de viktige næringene for 100 år siden. Jeg har noen steinbor liggende i garasjen som jeg fant på et loppemarked, de er av typen man bruker feisel for å slå på. De gamle borene ble håndsmidd, herdet og anløpt. Eggen skal slipes på en helt spesiell måte, en gammel kollega lærte meg det der en gang :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noe av det råeste jeg har sett på film er gamle filmer med "sleggelag" der en fyr står å dreier borret og et lag med... husker ikke hvor mange... 5-6 mann dæljer på med slegge over hodet hvor bevegelsen går i en sirkel rundt, som bølgen på en stadion. 

 

Utrolig kult, og skremmende :-) 

---

Så også ett klipp hvor de sydde i sammen jernplater til ett skip med glødende "plugger" hvor en, tror det var ei dame, gikk rundt og leverte rødglødende plugger som ble stappa i hulla og så slått flate så de satt. Vanvittig hastighet og presisjon på arbeidet. Mener klippet var fra Themsen.

---

Og gamle klipp hvor murstein "vandrer" oppover stillaser til murerne som "klæsjer" de på plass i et avsindig tempo. Og lossing av båter manuellt osv. 

 

Mye kult på film :-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 33 minutter siden:

Så også ett klipp hvor de sydde i sammen jernplater til ett skip med glødende "plugger" hvor en, tror det var ei dame, gikk rundt og leverte rødglødende plugger som ble stappa i hulla og så slått flate så de satt. Vanvittig hastighet og presisjon på arbeidet. Mener klippet var fra Themsen.

Litt annet tema, men det du snakker om er jo å klinke stålplater til skip, og det har vi jo også lang tradisjon med her i Fredrikstad på FMV. Flere av mine gamle kolleger i min forrige jobb kom fra FMV, gøy å høre noen av historiene derfra. De fortalte bla. om de gamle arbeidslagene som klinket. En mann stod på bakken i essa og varmet klinken. Når den var passe rød kastet han den opp til en som stod på stillasen med smedtang og fakket klinken med tanga, tredde den inn i hullet, og en tredje mann klinket mens en fjerde stod på innsiden med motholdet. Da snakker vi om rask presisjon! Tipper forøvrig at hørseltap og tinnitus var relativt vanlig for han sneipen som som stod på innsiden. Tenk deg den jobben 10 timer i strekk :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...