Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Nå sammenlignes en bolt på et blankskurt svaberg ved havet hvor det er meget strenge regler for inngrep med en bolt på et totalt utilgjengelig sted 1500 m oppe i en fjellvegg hvor man må ha helikopter for å nå.

 

Må man absolutt ha en bolt for å klare å fortøye en fritidsbåt bør myndighetene avgjøre om det er nødvendig og stå for monteringen. Avgjørelsen bør ligge på noen som tenker mer enn 14 dager frem i tid.

 

Et lite hull betyr ikke særlig mye. Det samme sier de som kaster et pølsepapir på havet. Et lite papir betyr ikke så mye.

 

 

 

https://www.nrk.no/hordaland/forskere-fant-tonnevis-med-soppel-i-havet-1.13083640

Link to post
Share on other sites

Dårlig sammenligning Ugla, det ene har en misjon, det andre er søppel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dårlig sammenligning Ugla, det ene har en misjon, det andre er søppel.

Ja enig i at de som dro fram denne sammenligningen bommet.

 

 

Begge boltene er forurensning. Den på svaberget er grov. Vi kan vel slå fast at vi får leve med de vi har og håpe at døgnfluene i båt skjønner at svabergene skal bestå urørte i generasjoner og avstår fra å ta med seg borhammer for å slippe å hoppe på land og fjerne kilen når de kaster loss.

Link to post
Share on other sites

haha :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Foreslår at evt. hull bores på fjære sjø slik at de som regel er under vann (husk syrefast bolt/øye)  :saint:

Eller det er kanskje nesten ingen forskjell på flo og fjære enkelte steder? (her er det ca 1,5-2 meter for tiden).

 

http://www.kartverket.no/sehavniva/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fjellklatrerkiler ble nevnt her. De settes vel ofte igjen til nestemann. Pleier fjellklatrere å spørre grunneier?

 

Fjellklatrekiler blir alltid tatt med igjen. Det er flere typer kiler fra faste kiler til kamkiler. Det brukes også borebolter som er en fast installasjon med et hull som borre i fjellet for klatring- på samme måte som en øyebolt for fortøyning, men det er kun i samråd med grunneier og på treningsfelt i lavlandet. Å bruke borebolter for å klatre en rute på et fjell blir ansett som usportslig og ødeleggende. Så reglene i klatremiljøet er: Ikke for å klatre fjell, ikke på ruter som det er mulig å sikre naturlig, ikke uten dialog med den lokale klatreklubben og selvfølgelig ikke uten tillatelse fra grunneier.

 

Her er en sak fra en som boltet en rute på prekestolen som ble gjort av en polakk:  http://borebloggen.blogspot.no/2016/06/massiv-fordmmelse-og-trusler-om.html

Link to post
Share on other sites

Jeg som beboer i strandsonen, har både kappskive, og mulighet til å fylle uønskede hull! Men jeg håper tiltaket blir unødvendig! For vi bruker jo hodet før drillen?:-)

Er det ikke noen gode boreplasser borte hos deg . ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har lest en god del av innleggene i denne debatten - og jeg må si jeg er litt overrasket over hvor engasjert enkelte kan bli i "miljøvern", så lenge det kan stikke kjepper i hjulene for andre. OK, jeg må innrømme det, jeg har svin på skogen selv. Jeg jeg har slått inn en bergkile i fuglevernområdet på Rott, midt i hekketiden, og jeg lot den stå igjen da jeg forlot øya. Men føler jeg meg som en kriminell ? Nei. Har jeg fått noen klager fra fuglenes fagforening, avdeling for eggleggere på Rott? Nei. Den lille bergkilen med et øye for fortøyning, er det egentlig til skade for noen eller noe ? Nei.

 

Jeg vil si, langt fra bebyggelse og med utvist skjønn - bor i vei. Og la øyet stå igjen til nestemann som kommer forbi og trenger ankringsplass. :thumbsup:

 

Hva med å lage en liste her på forumet, men nøyaktige koordinater for alle fortøyningspunkter man kommer over, enten man har laget dem selv eller bare oppdaget tilfeldig ? Det kunne blitt en fantastisk ressurs for alle.

 

Det er mange år siden, men jeg tror 58° 54′ 37.7″N, 5° 30′ 34.1″Ø er stedet for min "miljøkriminalitet". :smiley: Hadde vært utrolig gøy å vite om andre har funnet/brukt denne ringen. Den har stått der i over 10 år, hvis den ikke er fjernet av "miljøpolitiet".

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra skrevet. Det er nok noen privat utsatte bolter rundt om kring ja. Å de har bare vært til glede. Det finnes dessuten noen gamle.. rustne.. som ikke går å bruke lenger. De har gjort nytte for seg mange ganger tenker jeg. Kan komme til å tenke på hvor mange som har vært fortøyd i de boltene fra mange generasjoner tilbake. Sikkert mange gode historier de kunne fortalt. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Fjellklatrekiler blir alltid tatt med igjen.

 Det er feil. Der har vært en "snakkis" i fjellklatrermiljøet at en, tror det var polsk, klatrer boret inn bolter i Preikestolen, angivelig i forbindelse med et reklamestunt. Oppslag i Stavaner Aftenblad osv. helt tydelig en stor grad av selvjustis i det miljøet der. Dem stakkars polakken måtte krype til korset, og love å fjerne boltene. Komplett idiotisk. 3-4 bolter i et fjellmassiv på flere millioner kubikk - det er som piss i havet - ikke noe å mase med.

 

Selvjustisen på dette området i båtmiljøet må være at man deler informasjon, og at de som skaper "hemmelige" ankringsplasser kun for seg selv blir litt uglesett. :wink:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er feil. Der har vært en "snakkis" i fjellklatrermiljøet at en, tror det var polsk, klatrer boret inn bolter i Preikestolen, angivelig i forbindelse med et reklamestunt. Oppslag i Stavaner Aftenblad osv. helt tydelig en stor grad av selvjustis i det miljøet der. Dem stakkars polakken måtte krype til korset, og love å fjerne boltene. Komplett idiotisk. 3-4 bolter i et fjellmassiv på flere millioner kubikk - det er som piss i havet - ikke noe å mase med.

 

Selvjustisen på dette området i båtmiljøet må være at man deler informasjon, og at de som skaper "hemmelige" ankringsplasser kun for seg selv blir litt uglesett. :wink:

Kanske du skal lese i innlegget mitt en gang til? Kiler tar man med seg igjen, bolter bores. Det er to forskjellige ting.

I klatremiljøet er dette spesielt viktig fordi en rute som kan klatres med naturlige sikringer (kiler) ødelegges av borebolter.

 

Jeg synes det er trist og forstemmende at det finnes mennesker som er så til de grader lite opptatt av andre enn seg selv at de til og med begynner å bore for å endre naturen i sårbar skjærgård til sin egen bekvemmelighet. Det hjelper ikke at det bare er et lite hull, du har likevel gjort uoppretttelig skade på naturen som forblir en skade for all ettertid, alle som kommer etter deg, for din bekvemmelighet her og nå. Hvis alle gjør dette blir skjærgården ettehvert full av bolter og hull, er det slik vi vil ha det? Eller vil vi bevare svabergene?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er trist og forstemmende at det finnes mennesker som er så til de grader lite opptatt av andre enn seg selv at de til og med begynner å bore for å endre naturen i sårbar skjærgård til sin egen bekvemmelighet.

 

Det var dette med å ødelegge naturen da...

 

Jeg er opptatt av at man ikke skal gjøre det. Derfor har jeg brukt energi på å engasjere meg mot store og alvorlige inngrep i naturen, som en vindmøllepark i skjærgården. Har til og med demonstrert mot å legge et vassdrag i rør i min ungdom.

 

Et 10 - 14 mm hull i et berg, som regel på steder som ikke er tilgjengelige annet enn via sjøveien, blir ikke det samme for meg. Det bor mennesker langs kysten og av det blir det enkelte fotavtrykk.

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var dette med å ødelegge naturen da...

 

Jeg er opptatt av at man ikke skal gjøre det. Derfor har jeg brukt energi på å engasjere meg mot store og alvorlige inngrep i naturen, som en vindmøllepark i skjærgården. Har til og med demonstrert mot å legge et vassdrag i rør i min ungdom.

 

Et 10 - 14 mm hull i et berg, som regel på steder som ikke er tilgjengelige annet enn via sjøveien, blir ikke det samme for meg. Det bor mennesker langs kysten og av det blir det enkelte fotavtrykk.

 

Godt sagt..

 

Urbane mennesker har ofte et misforstått forhold til naturen...noen i form av hysterisk utfall mot et hull på 14mm. i steinrøysen i Norge....

 

Andre er gamle kjerringer med blått hår, som bedyrer sin motstand av selfangst, mens de står i minkpels....

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen viser det seg at båttettheten og mentaliteten rundt båtlivet er svært forskjellig avhengig av hvor man bor og kommer fra i landet.

 

Nå har jeg vært svært lite i båt på østre deler av landet, litt på sørlandet men mest i Ryfylke og opp over Hordaland. Det er litt båter i Ryfylke i høysesongen, men har inntrykk av at det er langt mindre "press" her enn lengre sør og øst. Kan med det forstå motstanden mot at folk tar seg til rette i områder der dette påvirker flere folk. Ut fra denne tråden (og andre tråder) virker det som om folk har det som sild i tønne andre steder i landet.

 

Her og lengre nord synes jeg det (med enkelte unntak) blir litt anderledes. Det skal nok litt til før en sporadisk bolt her og der vil irritere meg. Et levende kystsamfunn setter spor etter seg, stort sett større spor enn disse små boltene. En bolt/øye er liten og knapt synlig på avstand, det er mer ødeleggende for min naturopplevelse med kraftlinjer som henger fra holme til holme. Så lenge ikke slike fortøyningspunkt brukes for å privatisere uthavner synes jeg det er flott å kunne feste tampen i et skikkelig øye i stedet for å kakke løs på svaberget med kiler. Forhåpentligvis har veldedighetspersonen som har satt ned bolten/øyet gjort jobben skikkelig slik at det er greit å fortøye selv i ruskevær.

Link to post
Share on other sites

En 13 mm bolt i fjellet er ikke lett å få øye på.. Men tenk på alle de store og rustne boltene med grove ringer som våre forfedre satte opp bare for å fortøye og forhale seilskute i. Det måtte jo være miljøkriminalitet av værste sort, eller ? Mange er tiogmed markert med store malte "blinker".  For oss er dette minner og spor etter tidligere tiders bruk av naturen. Vi liker å se dem, selv moderne ringbolter satt opp for forenkle fortøying av dagens lystbåter er fine å se i svaberget. De viser at det faktisk er noen som gjerne ser at andre benytter og finner glede av å være i naturen.

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil understreke at boltene må plasseres med omhu og være av god kvalitet. Små ekspansjonsbolter av elektrolytisk forsinket stål er ikke ok :smash:

 

Det er her jeg er redd det kommer til å skli ut uten en eller annen koordinerende instans (les: det offentlige eller en organisasjon tar jobben).

 

For en daycruiser trenger man ikke store bolten, mens en 50 fots princess er det helt andre krav. Hvis eieren av daycruiseren slår ned bolter så velger han kanskje en annen løsning både på plassering og kvalitet/dimensjon enn en med en stor skøyte ville valgt. Og da har vi plutselig fire bolter (to små og to store) på samme plass...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...