Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Synes det er underlig at folk flest er for at det bores og settes opp faste instalsjoner på svabergene. Her er det satt opp 6 bolter på rekke og rad. Hvis det blir en trend at alle svaberg skal ha bolter til alle så er det bekymringsverdig. Her er det satt opp 6 bolter på rad.

 

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En 13 mm bolt i fjellet er ikke lett å få øye på.. Men tenk på alle de store og rustne boltene med grove ringer som våre forfedre satte opp bare for å fortøye og forhale seilskute i. Det måtte jo være miljøkriminalitet av værste sort, eller ? Mange er tiogmed markert med store malte "blinker".  For oss er dette minner og spor etter tidligere tiders bruk av naturen. Vi liker å se dem, selv moderne ringbolter satt opp for forenkle fortøying av dagens lystbåter er fine å se i svaberget. De viser at det faktisk er noen som gjerne ser at andre benytter og finner glede av å være i naturen.

 

Fordi det er lenge siden så betyr det jo ikke at det var uten kontroll og system. Flere leder langs kysten var hovedårer for handel langs hele kysten. Uten at jeg kjenner historien spesifikt er jeg temmelig sikker på at ledene, helt ned til boltene og ringene var godt organisert. Og ikke minst var dette viktig, ikke for fritidsbåter som seilte rundt bare for kosens skyld. 

 

Å åpne for at tusenvis av fritidsbåter selv skulle kunne sette ned bolter kan overhodet ikke på noen som helst måte sammenlignes med de gamle boltene og ringene vi ser fra seilskutetiden. Og ja, de er fine minner fra en svunnen tid, måtte de ikke drukne i bolter satt opp i hytt og vær fra hvermannsen i fritidsbåter. 

--------------

 

Jeg er på ingen måte mot nye bolter i fjell, men det må gjøres på en ordentlig måte og en organisert måte. Som nevnt tidligere kunne feks Ofa, og tilsvarende organisasjoner, gjøre dette for fritidsbåtfolket på ordentlig vis. Men da selvsagt uten å gjøre det til en medlemsfordel eller privatisere på andre måter. 

Link to post
Share on other sites

Tenkt deg tanken: en fin plass med uberørte svaberg. Ole begynner å borre på egenhånd. Det samme gjør Terje og Trine og... I løpet av en sommer har du 10-15 hull. Året etter er det økt til 30. Etter 100 år? Helt greit at komunen setter opp bolter på utvalgte steder men hvis alle skal kunne borre som de selv måtte ønske tar det ikke lang tid å ødelegge de fine plassene. For all fremtid.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte mot nye bolter i fjell, men det må gjøres på en ordentlig måte og en organisert måte. Som nevnt tidligere kunne feks Ofa, og tilsvarende organisasjoner, gjøre dette for fritidsbåtfolket på ordentlig vis. Men da selvsagt uten å gjøre det til en medlemsfordel eller privatisere på andre måter. 

 

Nettopp  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte mot nye bolter i fjell, men det må gjøres på en ordentlig måte og en organisert måte. Som nevnt tidligere kunne feks Ofa, og tilsvarende organisasjoner, gjøre dette for fritidsbåtfolket på ordentlig vis. Men da selvsagt uten å gjøre det til en medlemsfordel eller privatisere på andre måter.

Jeg gleder meg til mange konstruktive debatter om de blå boltene til Oslofjordens Friluftsråd. Medlemmer får rangen, og kan kaste vekk andre båter på eget forgodtbefinnende. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En 13 mm bolt i fjellet er ikke lett å få øye på.. Men tenk på alle de store og rustne boltene med grove ringer som våre forfedre satte opp bare for å fortøye og forhale seilskute i. Det måtte jo være miljøkriminalitet av værste sort, eller ? Mange er tiogmed markert med store malte "blinker". For oss er dette minner og spor etter tidligere tiders bruk av naturen. Vi liker å se dem, selv moderne ringbolter satt opp for forenkle fortøying av dagens lystbåter er fine å se i svaberget. De viser at det faktisk er noen som gjerne ser at andre benytter og finner glede av å være i naturen.

Godt skrevet Regina III !

Om noen engster seg for at det blir satt opp for mange bolter så er det helt uten grunn. Ola, Terje og Trine for den saks skyld kommer ikke til å gidde å ta jobben, det blir nok bare de helt få som faktisk vil orke å gjøre dette....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.. vist Ola har satt ned bolt, så kan vel per bruke den ?

Mouche forklarte litt om eierforhold i strandsonen for en 6-7 år siden. Hvis det står en krakk og kanskje ei hytte i nærheten er det ikke bare å ta seg til rette og sette seg på krakken. Man skal spørre seg selv om man står som eier av krakken og gjør man ikke det er det noen andre som eier den.

 

Dette må gjelde for bolter på svabergene? Står det en grill, stol eller bolt på svaberget må man spørre seg selv om man eier disse og gjør man ikke det kan man ikke bruke dem. Såre enkelt.

Link to post
Share on other sites

... tenk på alle de store og rustne boltene med grove ringer som våre forfedre satte opp bare for å fortøye og forhale seilskute i. Det måtte jo være miljøkriminalitet av værste sort, eller ? .....

Det var antagelig ikke miljøkriminalitet på den tiden de ble plassert der. Men enig i at det er fint å se og tenke tilbake på den nytten de da gjorde for skipsfarten.

Link to post
Share on other sites

Mouche forklarte litt om eierforhold i strandsonen for en 6-7 år siden. Hvis det står en krakk og kanskje ei hytte i nærheten er det ikke bare å ta seg til rette og sette seg på krakken. Man skal spørre seg selv om man står som eier av krakken og gjør man ikke det er det noen andre som eier den.

 

Dette må gjelde for bolter på svabergene? Står det en grill, stol eller bolt på svaberget må man spørre seg selv om man eier disse og gjør man ikke det kan man ikke bruke dem. Såre enkelt.

 

 

Kan det tenkes med det du sier her at det kan bli mange stoler ute på holmer og skjær som blir satt ut i håp om at den bolten som står der er privat og i så tilfelle hvor stygt er ikke det med stoler i alle regbuens farger. Da er det bedre med en liten bolt synes jeg. Satte den litt på kanten men men.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte mot nye bolter i fjell, men det må gjøres på en ordentlig måte og en organisert måte. Som nevnt tidligere kunne feks Ofa, og tilsvarende organisasjoner, gjøre dette for fritidsbåtfolket på ordentlig vis. Men da selvsagt uten å gjøre det til en medlemsfordel eller privatisere på andre måter. 

 

Det er Skjærgårdstjenesten som gjør dette.

De bygger brygger på populære steder i skjærgården. De står for fortøyningspunkter. De holder rent, og tømmer søpplekassene.

Men de gjør dette med mandat fra folkevalgte myndigheter lokalt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da var vel i grunnen det meste avklart. 

 

Utover Skjærgådstjenesten så kan man vel også avtale med grunneier og sende en søknad til fylkesmannen om man vil sette en bolt. Mener alt som gjøres innenfor 100 meteren må søkes hos fylkesmannen, ja også en bolt (bor 105 meter fra innsjø og leste forskriften en gang). 

------

 

Men den "enkle" måten er kanskje å sende inn forslag til Skjærgårdstjenesten? Og kanskje finne ut hvordan disse prosessene fungerer slik at man evt. kan påvirke på rett sted? Er man heldig og får tak i rett person er det utrolig hva man kan få til. 

Link to post
Share on other sites

.. vist Ola har satt ned bolt, så kan vel per bruke den ?

Vildsomme mengder bolter her nå

 

Hvis Ola får lov til å borre skal vel Per og Trine også. Per vil ha boltene litt lenger opp og Trine vil ha boltene litt lenger øst. Dessuten planlegger TS å ta med seg øyet slik at det ikke er mulig for andre å bruke den. Alle hull er et sår som forblir der i all fremtid.

Link to post
Share on other sites

Det er et fjellparti i Rauma som er på vei til å falle ut. Finn frem murerskjeia folkens, vi må mure det fast, og bevare. Forøvrig har vi også et annet fjell som etterhvert raser ut innover mot Geiranger. Det kommet til å vaske ute storparten av bebyggelsen i fjordarmene rundt der, inklusiv bergbolter.

 

Jeg synes vi skal ta vare på OG bruke naturen. Å konservere den, slik den er i 2016, er nok ikke mulig og heller ikke meningen.

 

Hvor henrykt blir vi ikke over å finne spor etter primitive bosetninger og menneskelig aktivitet langs kysten vår, som kan dateres 2000 år tilbake. -eller fra seilskutetiden på 16-17hundretallet når hollenderene kom til Sørlandet for å hente tømmer.

 

Kanskje noen ekstra bergbolter gjør at en holme brukes litt oftere, søppel og rask ryddes, død vegetasjon forbrennes skånsomt og naturen tas vare på gjennom bruk i stedet for at den gror igjen, fylles med ilanddrivende søppel og forspilles gjennom manglende bruk.

Link to post
Share on other sites

-men det hadde de sikkert gjort om det ikke eksisterte til deres behov. Og det var nå en gang slik at grunneier var smart nok til å borre et hull, sette i en bolt, smelte bly og helle nedi. Avgift ble innkrevd med velsignelse av kongen.

 

Og nå er det en gang slik at sjøfarendes behov er endret. Og da ser jeg ikke noe iveien for å tilpasse innretningene ørlite til dagens bruk og behov.

 

Men igjen, grunneiers velsignelse ligger til grunn.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg tror faktisk vår måte å dokumentere på i dag svekker etterkommerenes mulighet til

å se tilbake på fortiden. Vi lever i nuet.

 

For 5 år siden var jeg med på å tømme og rydde huset etter farfar. Der fant jeg papirene på bestillingen og korrespondansen mellom farfar og båtbygger datert 1938 eller noe slikt. Jeg tror neppe mine etterkommere finner igjen epostkorrespondansen mellom meg og selger av min seilbåt, om 50 år...

Link to post
Share on other sites

Tilfeldig monterte bolter iuført av hvermansen, er neppe noe arkeologisk sensasjon om 1000 år.

Det kommer (dessverre) ikke til å være mangel på spor etter vår aktivitet om 1000 år heller.

 

100 000-vis av tonn med søppel kommer til å være spredt utover havets overflate og bunn.

 

Rester etter glassfiberbåter kommer til å finnes "overalt"

Rester etter stoore luksushutter og bryggeanlegg og de allerede monterte boltene vil fortsatt finnes.

 

 

Hvis ikke klimaprofetene får rett da, at havet stiger, da må man dra til fjells for å montere bolter som skal være synlige om 1000 år.

 

Kanskje like godt at fjellklatrere lar boltene stå igjen slik våre etterkommere har noe å fortøye sin båt i.

 

På en annen side er det ikke noe problem å

borre som man vil, det ligger 70 meter under vann om 100 år allikevel.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...