Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg batteridrill med slag. Tenker å bore ned et anker og skru fast en øyebolt som kan fjernes etter bruk. Da står bare anker tilbake og kan brukes flere ganger.

bilde

Ankeret bores ned med 13mm fjellbor/betongbor

 

Så brukes en dor for å slå ut Ankeret så det sitter fast i hullet. Ca 40 mm dypt.

 

bilde

Til slutt festes øyebolt i anker.

 

bilde

Så kan jeg ta med øyebolt når jeg forlater utgave.

Dette er kun tenkt som fortøyning der kiler ikke går pga lite sprekker i fjell.

Har forsøkt å bore i en stein. Den ligger i dag som moring til en jolle. Med fast øyebolt. Steinen veide ca 150 kg. Løftet den lett etter øyebolten og heiste den på vannet. Men har ikke forsøkt fortøyning på båten min enda. Båt ca 15 tonn.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Selv om mange gjør det,er det neppe lov.

 

Det ankeret som ts vil bruke,tror jeg fort vil ruste,og gjengene etterhvert bli dårlige.

Drt er ikke varmgalvanisert,og er ikke beregnet for å stå ute i vær og vind.

 

Hvis jeg skulle laget ett slikt feste, ville jeg brukt det som vanligvis brukes til dette.

Da blir det også en permanent sak som andre også kan benytte seg av, hvis det er snakk om å plassere det ute i skjærgården.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt ned noen lignende, både på hytten og ute i ødemarken i uthavner jeg bruker. De boltene jeg brukte var det utvendige gjenger på

 

bolten som stod igjen, etter noen år ble disse gjengene umulig å bruke, " tidens tann ", så nå lar jeg øyet på bolten stå igjen..

Link to post
Share on other sites

Dette er vel hærverk på linje med å brenne bål på svaberg i skjærgården. Det finnes utmerkede bolter og kiler til å sette fast i eksisterende sprekker og disse etterlater ingen merker. Det er ingen fornuftig grunn til å drive denne formen for hærverk på vår felles natur. 

Link to post
Share on other sites

Hærværket jeg bedriver er et 13mm hull. Ca 40mm dypt. Sier jeg ikke hvor det er, er det svært få som vil oppdage det lille hullet. Kilene vi bruker, sprenger løs store steiner. Det skaper store sår i naturen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bare bor du Børre, bare begynn å bor, for gullet står jo høyt i kurs i dag  :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ingen som helst betenkelighet med hærverks-biten.

Men sideveis belastning på 10mm anker ...båt på 15 tonn ? Måtte vert vindstille og sovet med buksene på.

Ang moring så er slaganker utenkelig å bruke. Kanskje ein sommersesong til jolle. De tåler ikkje noko vidare rykk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er bare ei 13 fots jolle som henger i den moringen. Så det blir ikke aøberdens rykk. Men er nok lurt å følge litt med ja. Enig i det.

 

Når det gjelder å fortøye 15 tonn båt er jeg ikke så bekymret. Jeg ligger kun i le med min båt. Følger slavisk med på værmeldinger. Ved minste tvil flytter jeg til et sted der jeg er sikker. Det blir jo to anker som skal holde båten. Hvis jeg husker rett hadde de en skjærstyrke på nesten 500 kg. Det blir ett tonn tilsammen. Selv om det for det meste vil være en og en som får belastning. Ryker den ene , så henger den enda litt på nr to. Å da tror jeg at jeg rekker å reagere. Hvor mye tåler kilene fra biltema tro. Jeg vet faktisk ikke. Men tviler vel på at de er like sterke?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Beklager å skuffe deg Ask. Seriøst ment altså. Det er ikke min mening. Jeg er absolutt med på diskusjon om lovligheten. Men i forhold til å ødelegge naturen mener jeg at kilene setter mye større spor etter seg en denne lille metallbiten på 10 mm diameter.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Flott innspill Sørlandet2. Men hva mener du om kilene som lager sprekker slik at fjell raser ut da? Håper du ikke misforstår å tenker at jeg er ironisk. Men saklig debatt

Kan ikke se at kiler lager store skader.

Så du må nesten svare for deg selv. Vil du syntes det er ok hvis noen står med slag-bor i stein på din eiendom?

Link to post
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig an på hvordan det blir gjort. Og hva det skal brukes til. Men nå er det jo sånn sett vanskelig å svare objektivt. Siden jeg ikke har eiendom slik. Men om det var ei uthavn mange brukte på fine dager tror jeg nok ikke det ville bekymre meg veldig.

Var det derimot rett ved siden av min hytte. Slik at jeg fikk båtturister på maten. ? om du forstår. Ville jeg synes det var dumt

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Spennende problemstilling. Håper denne diskusjonen holdes saklig.

 

Jeg mener at i de fleste svaberg vil en kile som bankes inn på samme sted/i samme sprekk "hver helg" lage mer skade enn en fast bolt.

Det er akkurat det jeg og mener. Jeg ligger ofte på et populært sted i Arendal bassenget. Der er alt av sprekker ødelagt. Mye Stein er rast ut i vannet pga kiler. Skarpe kanter på bruddflaten ser ikke pent ut. Stedet er vanskelig å fortøye til nå. Pga det er nesten ikke flere kile spor som duger.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Spennende problemstilling. Håper denne diskusjonen holdes saklig.

Jeg mener at i de fleste svaberg vil en kile som bankes inn på samme sted/i samme sprekk "hver helg" lage mer skade enn en fast bolt.

I sjeldne tilfeller kan det nok det , men en sprekk er en sprekk som man neppe kan se er utvidet noen cm med kiler. Faste bolter står nesten til evig tid når de er galvaniserte. Ikke bra folkens. Tenk naturvern

Link to post
Share on other sites

I sjeldne tilfeller kan det nok det , men en sprekk er en sprekk som man neppe kan se er utvidet noen cm med kiler. Faste bolter står nesten til evig tid når de er galvaniserte. Ikke bra folkens. Tenk naturvern

Det er akkurat det jeg gjør. Når du tenner et bål, sprekker fjellet. Det blir stygt å se på. Å når du bruker en kile i litt svakt fjell så sprekker det. Og steinen ramler ut. Dette er vanlig på flere av de plassene jeg ligger. Jeg synes det er stygt. Å vil prøve å finne en mer miljøvennlig måte å fortøye på. En liten fjellbolt forurenser minimalt. Bortsett fra det visuelle. Å det er det vi diskuterer.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...