Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Den nye generasjonen folk i båt/båtfolk har blitt lite selvhjulpende de siste åra. Klare ikke å fortøye båten med gode gammeldagse kiler. Må ha visp foran og bak. Må ha elektrisk dregg vinsj med fjernkontroller. Klarer ikke å lage mat på en primitiv måte. Må ha 220 volt til dusj og varm kaffe. Må ha kartplottere, radar og dybdemålere og til tross for alt dette kjører de på skjær som aldri før og får kødda tauet i propellen. Årsaken er vel at de fleste har vokst opp bak en pc?

Link to post
Share on other sites

Her er min private bolt, har stått ute noen år (et par hundre?) men duger ennå... :lol:

bilde

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det var noen fine øyebolter. Mine ligger i en skuff ombord enda. Var innom der jeg hadde tenkt å bruke dem for et par uker siden. Der var fjellet helt ødelagt nå pga kiler.. det var forholdsvis glatt fjell der før. Men nå lignet det på et steinbrudd i miniatyr. Svært synd. Likavel har jeg nettopp kjøpt meg et par nye kiler. Litt ironisk. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Husker ikke i farta om jeg har nevnt det tidligere, men jeg har kjøpt meg et sett med klatrekiler fra DMM (https://www.fjellsport.no/dmm-alloy-offset-set-7-11.html). De tåler 12 KN belastning, og skader fjellet mindre enn når man banker inn tradisjonelle kiler med hammer. Det gjenstår å få testet de - har ikke hatt behov for dem ennå...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

frakme skrev for 8 timer siden:

jaja, så fine legger attpåtil, Rolf! ,=)

Fruen rødmer kledelig og hilser tilbake...:yesnod:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

Det var noen fine øyebolter. Mine ligger i en skuff ombord enda. Var innom der jeg hadde tenkt å bruke dem for et par uker siden. Der var fjellet helt ødelagt nå pga kiler.. det var forholdsvis glatt fjell der før. Men nå lignet det på et steinbrudd i miniatyr. Svært synd. Likavel har jeg nettopp kjøpt meg et par nye kiler. Litt ironisk. ?

 

Merkelig geologi, fjellet er i utgangspunktet umulig å slå kiler inn i, for så å bli helt ødelagt av kiler, som det altså ikke er mulig å slå inn? Jeg seiler nok på en annen planet, hvor berget tar minimal skade av kiler som blir slått inn i sprekker. Har aldri opplevd at verken fjell(!), holme, odde, knaus eller noe som helst har tatt nevneverdig skade. Da snakker jeg altså om vanlige kiler som selges i diverse båtbutikker, ikkeno voldsomme greier til industrielt bruk eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

Det var noen fine øyebolter. Mine ligger i en skuff ombord enda. Var innom der jeg hadde tenkt å bruke dem for et par uker siden. Der var fjellet helt ødelagt nå pga kiler.. det var forholdsvis glatt fjell der før. Men nå lignet det på et steinbrudd i miniatyr. Svært synd. Likavel har jeg nettopp kjøpt meg et par nye kiler. Litt ironisk. ?

 

Regner med du er en som er glad i naturen på lik linje med de fleste av oss...

I så måte, drill hullet, slå inn bolten, og berg fjellet og naturen...

Det gjør jeg med god samvittighet her vest... 

Link to post
Share on other sites

@quantumduck

Du får komme ned så skal jeg vise deg?

Det er ganske sprøtt fjell. Det finnes det mye av her sør. 

Men bevares, jeg vet og om steder der jeg har brukt samme sprekk i 15 år. Fjellet er uberørt av kilebruk. 

Så fjell er ikke fjell, uansett hvor en er. Det er faktisk stor forskjell. ?

 

@Ida Marie III

Jeg fikk så kjeft for tanken når jeg luftet den ideen her. Så det ble til at jeg har droppet det stedet litt. 

@Framtia

De ser litt spennende ut de kilene

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 5 timer siden:

Merkelig geologi, fjellet er i utgangspunktet umulig å slå kiler inn i, for så å bli helt ødelagt av kiler, som det altså ikke er mulig å slå inn? Jeg seiler nok på en annen planet, hvor berget tar minimal skade av kiler som blir slått inn i sprekker. Har aldri opplevd at verken fjell(!), holme, odde, knaus eller noe som helst har tatt nevneverdig skade. 

 

Geologien og bergartene på holmene endrer seg ganske mye når man reiser langs kysten. Det er stor forskjell på den massive østfoldgranitten, og sedimentære bergarter som skifer eller sandstein.

 

Hadde et godt eksempel på det for noen dager siden da jeg skulle dra inn noen kiler nede på Koster. Skulle ligge longside, og trengte fire kiler. I flere av sprekkene var det store biter av fjellet som ga etter når jeg forsøkte å slå inn kilen. Et av stedene knakk det av biter av fjellet når jeg drev inn kilen. Her i Hvaler/Fredrikstad området derimot har vi mye av den viden kjente østfoldgranitten. Den er meget homogen og massiv, og de sprekkene som er i fjellet tåler stort sett å bli godt brukt uten å ta nevneverdig skade av det.

 

Det er jo ikke uten grunn at produksjon av stein til gatestein og monumenter i gamle dager var en stor industri i Østfold, men også i Bohuslen. F.eks. så hadde jo Hitler plukket ut granitt fra Kråkerøyskjæra som skulle brukes under oppbyggingnen av den nye hovedstaden i Der Dritte Reich. Her snakker vi altså om stein med kvalitet i verdensklasse! 

https://www.dagbladet.no/kultur/hitlers-knuste-drom---pa-krakeroy/66107468 

 

Andre kjente bruksområder for øsfoldgranitten er Monolitten i Vigelandsparken. Det er vel heller kanskje ikke alle som vet at Buenos Aires og Havana er brolagt med gatestein fra Fredrikstad :flag:

http://www.geo365.no/bergindustri/granitt-fra-ostfold-stein-med-tradisjoner/

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Komodo said:

Klar over det @vanntrivsel. Det er  @quantumduckdu må ta et kurs for her :wink:

 

Fordi?

 

Kilene mine sitter helt som de skal og den ødelagte granitten de eventuelt har sittet i, er nok ødelagt av helt andre ting enn båtturister, som det står ovenfor her.

 

Det er vel heller de som ikke klarer å slå i en kile uten å gruse hele holmen som trenger et kurs.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidlig på 80-tallet håndboret jeg hull og satt opp 6 bolter av denne typen:

bolt.jpg

 

20mm forankret med svovel. Dette var på steder hvor det ikke var sprekker egnet for bergkiler.
2 av boltene har jeg beskrevet tidligere på forumet, den ene av de sto jeg i jolla og boret...

 

Det kan kanskje høres umulig ut å håndbore 20mm hull, men det er faktisk veldig artig og tar ikke så lang tid.
Har fremdeles verktøyet i kjelleren..
 

bor.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Fordiatte. Jammendaså. Det oppklarte jo det meste. Gratulerer.

 

Har tilgode å se et fjell forandres til steinbrudd på to år som følge av kilene til båtturister. Hadde det blitt brukt øyebolter isteden ville det garantert blitt forvandlet til en sveitserost.

 

Joda, det kan løsne et skall når man slår i en kile, man kan velte en stein når man ferdes til fots, det kan bli noen striper i bånn om man slår for nære land ... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...