Jump to content

Fortøyning med øyebolt i fjell


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Man bør være særdeles kritisk til hva man foretar seg i et så sårbart område som skjærgården. Med hyppigheten av besøk langs f.eks Oslofjorden og Bohuslän, vil det ikke ta lang tid før områdene er ødelagt om borhammerligaen får herje fritt.

Disse boltene kommer i tillegg til bål, forsøpling, støy og et ønske om færre sjøfugl. Sist jeg var på sjøen oppdaget jeg et syrefast 10 mm gjengestål stikkende 10 cm opp fra svaberget. En felle som kan forårsake betydelig skade på foten. Skal se om jeg kan dokumentere med bilde for å vise hvor tankeløse borrehammergutta kan være.

 

Det hadde kanskje vært en fordel om de som sliter med å fortøye i uthavnene med kiler, trakk inn i gjestehavnene hvor de kunne knyte fast båten til øye, bolter og andre fastemonterte fortøyningsanordninger. Her kan de koble på 220 volt som sikrer varm dusj og fløte gratinerte poteter. Nå kan man også få kjøpt elektrisk peis som erstatter bålet .

Dessverre er det alltid noen som skal ha i pose og sekk.

Link to post
Share on other sites

Klovn1, hvorfor ikke en båtklovn i avatarbildet?  :saint:

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hej

Det går att göra på ett billigare, enklare och mer miljövänligt sätt. Jag har gjort såhär på ett ställe där vi ofta ligger långsides. Jag har för hand borrat ett ca 25 mm hål ca 20 cm djupt för en 19 mm öglebult. Detta tar ca 20 min och då är jag ändå inte bra på handborrning. Till detta har jag en ganska klen lina med tre tampar som är fastsatta i en öglebult. En lina till akterknap, en till mittknap och en till förknap, alla är fästade i respektive knap innan vi kommer fram. När jag kommer iland tar det inte mer tid att förtöja än vad det tar att gå 3 meter och stoppa bulten i hålet. Hålet varar för evigt och skulle det i framtiden inte behövas kan man fylla i lite jord så växer där nog istället en vacker rosa blomma, trift. Detta skulle gå att använda på platser där många förtöjer och där var och en har med sig öglebulten, borde kanske då märkas ut med färg men inte så stort som på bilder tidigare.

Hälsningar Ove

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hej

Det går att göra på ett billigare, enklare och mer miljövänligt sätt. Jag har gjort såhär på ett ställe där vi ofta ligger långsides. Jag har för hand borrat ett ca 25 mm hål ca 20 cm djupt för en 19 mm öglebult. Detta tar ca 20 min och då är jag ändå inte bra på handborrning. Till detta har jag en ganska klen lina med tre tampar som är fastsatta i en öglebult. En lina till akterknap, en till mittknap och en till förknap, alla är fästade i respektive knap innan vi kommer fram. När jag kommer iland tar det inte mer tid att förtöja än vad det tar att gå 3 meter och stoppa bulten i hålet. Hålet varar för evigt och skulle det i framtiden inte behövas kan man fylla i lite jord så växer där nog istället en vacker rosa blomma, trift. Detta skulle gå att använda på platser där många förtöjer och där var och en har med sig öglebulten, borde kanske då märkas ut med färg men inte så stort som på bilder tidigare.

Hälsningar Ove

 

 

 

 

Funker nok greit det der. Blir litt verre med et hull når det er 1,5 meter tidevann, og båter opp mot 40 fot..

 

Men utfra et hysterisk miljø syn, vill vel det hullet nesten være like gale...eller ???

 

Regner med miljø ekspertene har en mening om dette også..

Link to post
Share on other sites

Hele landet er i ferd med å gro igjen. Hva man enn gjør, ikke jord og ikke noe som kan spire....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å borre, hva må til for å få medlemskap i borrhammerligaen? Jeg har en suveren borrhammer som har vært i bruk landet rundt, men Oslofjorden/Aker Brygge foretrekkes.

På meg virker det som du allerede er fullverdig medlem. Jeg har også brukt borhammer på Aker Brygge, har til og med fått betalt for å bruke den der. Sånn sett så er jeg nok medlem jeg også ;)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ok, kaktus kan i verste fall fortøyes i og dauer nok av seg selv så den er innafor  :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vil tro kaktus går under miljøkriminalitete..etter som det er en art som ikke hører hjemme i den norske fauna....

 

Nei, her må en holde tunga beint i munnen, uendelig med kverulerings feller å gå i he he...

 

Best å satse på bolter, de er det mange av i den norske natur

Link to post
Share on other sites

Var jeg trådstarter ville jeg som Hulda var inne på spurt kommunen om det var greit å sette opp slike bolter på egnede plasser i friområder (der jeg antar kommunen/interkommunalt friluftsråd eller lignende er grunneier) der friluftsrådet ikke har gjort det. Da måtte selvsagt øyet bli satt igjen slik at det var tilgjengelig for allmenn bruk. Bare å sende en mail, gjerne supplert med noen illustrerende bilder. Det absolutt verste som kan skje er at en får et nei..

 

Jeg er også opptatt av tilgang til strandsonen foe allmennheten og priser meg lykkelig for at vi har arvet allemannsretten fra Vikingene (?) her på bjerget. Men jeg er ikke fundamentalist..

 

Fjellklatrerkiler ble nevnt her. De settes vel ofte igjen til nestemann. Pleier fjellklatrere å spørre grunneier?

Link to post
Share on other sites

Fjellklatrerkiler ble nevnt her. De settes vel ofte igjen til nestemann. Pleier fjellklatrere å spørre grunneier?

 

Fjellklatrerkiler er vel gjerne av saksetypen som kan løsnes uten å etterlate spor. De er ikke borret 20 cm inn og støpt fast.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Noen slike kiler koster ca 2500 har jeg sett. Likavel må det borres hull. Å slik jeg forstår så er det fryktelig mange her som er lei seg fordi grunnfjellet får et lite hull eller to. Selv om alle skulle ta seg til rette vil det nok ikke bli slik at Norge blir seende ut som en middels sveitserost tror jeg.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

De juridiske betraktningene her burde vel alle merke seg. Men jamringen over noen bolter nede ved vannet som kan være til nytte for alle som kommer med båt minner om ren moralisme. Det er riktig at dette er å anse som et permanent inngrep, men det er nå en gang slik med oss mennesker at det ligger i vår natur å gjøre permanente inngrep når vi tar oss til rette. Sånn sett er slike bolter i fjellet helt naturlig. (Jeg har alltid ment at mange trekker en unaturlig grense mellom det som er naturlig og det som er unaturlig.) Noen små bolter som dette er uansett som en bagatell å regne. De er usynlige for alle som ikke er i umiddelbar nærhet og de som er i umiddelbar nærhet er gjerne båtfolk som har glede og nytte av den selvsamme bolten. For dem som ikke er i nærheten har boltene ingen betydning. Men som sagt, man bør holde seg innenfor loven, uavhengig av om man er enig i den eller om man forstår bakgrunnen for den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...