Jump to content

Bør allemannsretten avvikles?

Uglesett

Recommended Posts

Du bør vurdere egne åndsevner om du ikke ser forskjellen på en søppeldunk ute i naturen, hvor det aldri har vært en søppeldunk før, og en søppeldunk utenfor boligen din. 

En analog kan være fotgjengerfelt som har blitt fjernet mange plasser. Så kan du lure på hvorfor. Jo fordi de ikke virker, fordi det blir flere ulykker med feltet enn uten. Av to årsaker. Bilistene bryr seg ikke og fotgjengerne ser seg ikke godt nok for. 

----------

Setter man opp en søppeldunk i naturen som blir full første helg med finvær, og flyter over av dritt i uker etterpå. Ja da er det faktisk bedre å fjerne den slik at de som er der faktisk kan ta med søpla hjem i stedet. Er ikke veldig vanskelig å skjønne dette. 

For mesteparten av naturen er, heldigvis, fri for søppelspann, og når folk faktisk vet at de må ta søpla med hjem, ja så gjør de det. De fleste trenger ikke offentlig lønna personale i til å løpe etter seg for å samle og frakte søppel. 

----------

Men det er vel sånn det privilegerte båtfolket av i dag har blitt. En krever at det offentlige skal stille opp og tilrettelegge selv i guds frie natur. At det offentlige finansierer transport av søppel tilbake fra naturen høres ut som et minimumskrav. 

Da vet vi det. 

Visse prinsipper gjelder for alle søppeldunker uansett hvor de er plassert. Et av dem er at de har en potensiell nytteverdi så lenge de ikke er for fulle. Søppeldunker settes ut der det anses å være behov for dem. Når søppeldunker flyter over, er dette et klart og tydelig bevis på dette behovet, og tyder sågar på at behovet er større enn man har gjort regning med. Løsningen på dette problemet er å besørge tilstrekkelig kapasitet. At søppeldunkene ikke virker fordi de blir overfylt er en helt absurd feilslutning.

Det virker ikke som om du har fått det med deg, men utgangspunktet for denne tråden er altså at ikke alle folk rydder opp etter seg. Likevel påstår du at "når folk faktisk vet at du må ta søpla hjem, ja så gjør de det". Hvor tar du dette fra? Det er jo beviselig ikke slik!

Når det gjelder fotgjengerfelt som har blitt fjernet, er det mildt sagt omdiskutert om dette var riktig vei å gå. I de områdene hvor jeg ferdes har man gått motsatt vei og oppnådd en positiv effekt. Ved å sørge for bedre sikt, bedre belysning og fartshumper er fotgjengerfeltene helt åpenbart de tryggeste stedene å krysse veien på der det ikke er bro eller undergang. At det likevel skjer ulykker i fotgjengerfelt betyr ikke at de ikke virker. Men folk har en lei tendens til å tro at statistikk er enkelt og prøver å tolke den uten at de besitter den nødvendige kompetanse. Derfor tenker man at hvis 40 mennesker har omkommet i fotgjengerfelt, så må fotgjengerfelt være farlig og da må vi fjerne disse. Det er omtrent like korttenkt som når du går inn for å fjerne søppeldunker.

Det kan sikkert hende at noen tror at de kan krysse veien i et fotgjengerfelt uten å se seg for og at enkelte blir påkjørt i fotgjengerfelt fordi de da er mindre oppmerksomme enn de ellers ville vært. Men etter min mening er det et svakt argument for å fjerne sikkerhetstiltak som hjelper dem som faktisk er opptatt av å ivareta egen sikkerhet. Vil du fjerne sikkerhetsutstyr i biler også for unngå at airbagen blir en sovepute? Du er jo en ivrig tilhenger av vestpåbud, kan ikke den samme logikken anvendes der også? Du kan jo bli mer uforsiktig når du vet at vesten vil holde deg flytende om du faller i vannet. Når da de fleste ulykker som regnes som drukningsulykker i realiteten skyldes hypotermi, kan dette for mange innebære en falsk trygghetsfølelse.

Dette var tynt Stradivarius. Hvis båteiere krever renovasjon i uthavner får man legge inn en avgift. Vi ser også at hvis plassen har renovasjon øker søppelmengden dramatisk og folk kaster søppel selv om dunkene er fulle. Veldig uheldig.

Dette er sjølsagt både kostbart og ressurskrevende å serve båtfolk i fellesferien og ikke minst apparatet rundt er krevende.

Så kommer argumentet opp at jeg betaler jo skatt og det kommer alltid fra de som misliker skatt mest. Skal alle som betaler skatt ha en dunk akkurat på den holmen eller fjelltoppen de besøker eller er det bare du?

Dette er sjølsagt både kostbart og ressurskrevende å serve båtfolk i fellesferien og ikke minst apparatet rundt er krevende.

Nå vet ikke jeg om du er som en Tysk bobil-turist, men jeg føler i hvert fall at båtfolket er ønsket langs kysten da de antagelig legger igjen langt mer penger enn de koster.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

http://www.vigga.no/nyheter/2016/08/23/Forbyr-el-sykler-13224482.ece

Det er press på allemannsretten over hele fjøla. Nå forlanger folk i fjellet at de skal ha tillatelse å kjøre motoriserte kjøretøyer inn fjellet. Fylkesmannen setter ned foten og forbyr all kjøring. Helt korrekt avgjørelse etter mitt syn.

Ja, el-sykkelen er nok den nye miljøtrusselen side man da kommer lenger (for manges del) enn man vile ha gjort med en vanlig sykkel. Flott da at fylkesmann anbefaler at man heller benytter buss enn en el-sykkel:

Av hensyn til villreinen i området oppfordrer vi likevel folk til å ta bussen inn til Snøheim, framfor å gå/sykle:

https://www.fylkesmannen.no/nb/Oppland/Miljo-og-klima/Hjerkinn-skytefelt---nettside-om-verneplanprosessen/Presisering-av-ferdselsreglene-for-tidligere-Hjerkinn-skytefelt-bruk-av-el-sykkel/

Regner med at også ugla mener at buss er et langt mere miljøvennlig fremkomstmiddel enn en el-sykkel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er relativt ny på dette forumet. Denne tråden har vært nyttig. 

Jeg har lært at ikke alle er her for å diskutere båtliv, men mest for å diskutere. Noen diskusjoner er ikke verdt å bruke tid på - livet er for kort til å debattere med på ugler og pingviner - ta heller en tur på sjøen.

Hurra for alle som klarer å se det positive i tilværelsen og ikke bare ugler i mosen. :thumbsup:

Enig! Jeg er ikke helt ny på forumet og har hatt det samme inntrykket hele tiden. Men heldigvis gjelder dette ikke de fleste tråder. Båtplassen er et nyttig og lærerikt forum, selv om noen ikke greier å begrense seg. Men det gjelder nok ikke bare her.

Nå er jeg spent på hvor lenge de greier å krangle om vi bør ha søppelkasser i skjærgården før de går videre med motorisert ferdsel i skog og utmark. Nå tar jeg meg en tur på hobbyloftet og gjør ting som gir livet mening mens andre fortsetter krangelen her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Regner med at også ugla mener at buss er et langt mere miljøvennlig fremkomstmiddel enn en el-sykkel.

Uglesett mener man må holde fast på forbudet mot motorisert ferdsel i utmark. Det vil generere økt trafikk og krav om toaletter, renovasjon og andre servise tilbud inne på fjellet.

Kommunen får økte utgifter og det blir uønsket nyttetrafikk . En buss er bedre enn 60 motoriserte enheter.

Nå vet jeg ikke hvordan du er i "det sivile", men du er i alle fall ikke her på BP for å skaffe deg venner :lol:

Hva har dette med allemannsretten å gjøre? Når man er tom for argumenter går man på person og stiller spørsmål om vennekrets. Eller at bilder er forfalsket og spørsmål vedr praksis ved toalettbesøk. Andre sutrer for sin syke mor.

Må må vel være mulig å delta i en diskusjon uten å falle helt igjennom med usakligheter.

Da forutsetter du at bussen er full til enhver tid (ditt tal på 60) da gapet hvilket trolig ikke er tilfelle, men hva er problemet ditt med el-sykler? Støyer de for mye, slipper de ut for mye co2 og/eller nox eller gjør det bare mer av utmarka tilgjengelig for flere?

Redigert av Mouche (see edit history)

Uglesett mener man må holde fast på forbudet mot motorisert ferdsel i utmark. Det vil generere økt trafikk og krav om toaletter, renovasjon og andre servise tilbud inne på fjellet.

Kommunen får økte utgifter og det blir uønsket nyttetrafikk . En buss er bedre enn 60 motoriserte enheter.

Eller legge tilrette for og ønske økt trafikk velkommen!

Vi har så mye utmark og områder i Norge som er tilgjengelig for/brukt av bare et minimum av befolkningen. Flere farbare veier, for blant annet elektrisk drevne kjøretøy, i fjellheimen hadde gjort seg.

Dette var tynt Stradivarius. Hvis båteiere krever renovasjon i uthavner får man legge inn en avgift. Vi ser også at hvis plassen har renovasjon øker søppelmengden dramatisk og folk kaster søppel selv om dunkene er fulle. Veldig uheldig.

Så kommer argumentet opp at jeg betaler jo skatt og det kommer alltid fra de som misliker skatt mest. Skal alle som betaler skatt ha en dunk akkurat på den holmen eller fjelltoppen de besøker eller er det bare du?

Det noen fundamentale ting her som du rett og slett ikke har forstått. For det første er det ikke slik at båteierne krever renovasjon. Hvor i all verden har du det fra? Men det er et ganske velkjent fenomen at der mange folk ferdes og det ikke er renovasjon, risikerer man forsøpling. Du har jo selv oppdaget dette, tatt bilder og startet en tråd om det, så det burde ikke vært nødvendig å påpeke for deg. En måte å løse dette problemet på er å gjøre det enklere for folk å kvitte seg med søppel i det aktuelle området. Jeg så at Fredagshølet ble nevnt her tidligere og der har det i år kommet en ny dypoppsamler som jeg selv har benyttet og som ble flittig brukt av andre båtfolk også. De fleste hadde sikkert tatt med seg sin egen søppel uten et slikt tilbud, men da jeg var der i juli kunne jeg i hvert fall ikke se noen tegn til forsøpling på land. Og hadde jeg funnet noe søppel, ville det vært enkelt for meg å plukke det opp og kaste det i denne oppsamleren. Uten en slik oppsamler ville jeg i så fall vært nødt til å ta med meg denne søpla videre i båten og det kan jeg jo innrømme ville vært mindre aktuelt. Så at en slik oppsamler kan ha en veldig positiv virkning er det ingen tvil om i mine øyne, men det er ikke noe jeg krever. Og at en slik oppsamler skulle være verre en å avvikle allemannsretten har jeg tilgode å se et eneste godt argument for.

Når det gjelder alt snakket om betaling av skatt og bruk av ressurser, er det også helt grunnleggende feil med en slik øye for øye, tann for tann - tankegang som du legger for dagen her. Et viktig prinsipp med det å betale skatt er nettopp det at det ikke er slik at man betaler for det man bruker selv. Hadde det vært slik, ville det vært helt unødvendig å betale skatt slik som vi gjør i Norge, man kunne finansiert veier gjennom årsavgift og drivstoffavgift, man kunne betalt for helsetjenester som når man går til frisøren eller bor på hotell, og da ville det blitt enorme forskjeller mellom fattige og rike her også. Men vi har altså et system hvor alle i utgangspunktet betaler skatt ut ifra sin evne (slik denne evnen er definert i skattemodellen), helt uavhengig av hvilke skattefinansierte tjenester man benytter eller kunne hatt glede av. Så det du skriver om at hver skattebetaler skulle få sin egen søppeldunk der de ønsker det er totalt skivebom og viser bare at du ikke har forstått hvordan samfunnet fungerer.

Da forutsetter du at bussen er full til enhver tid (ditt tal på 60) da gapet hvilket trolig ikke er tilfelle, men hva er problemet ditt med el-sykler? Støyer de for mye, slipper de ut for mye co2 og/eller nox eller gjør det bare mer av utmarka tilgjengelig for flere?

For orden skyld er nicket Uglesett.

Helt riktig at utmark blir mer tilgjengelig for folk som har liten eller ingen forhold til natur/ naturvern.

Elsykler går under motorisert kjøretøy og det er forbudt i utmark og særlig i vernesoner. Det er viktig å beholde urørt natur i fremtiden. Båtlivet har mange uheldige bivirkninger som støy, forurensning og forsøpling. Dessuten er det en ukultur med at man kan ta seg tilrette og brenne bål på svaberg og montere bolter på blankskurte svaberg... på annenmanns eiendom . Mouche har få innvendinger mot det såvidt jeg forstår.

Det kom fram i et tidligere innlegg her at du var svært frustrert over at noen kunne være så frekke å bruke en brygge, en krakk på tunet eller på terrassen til en hytteeier fra Oslos beste vestkant og sjansen for at inntrengeren la igjen søppel var stor og totalt uakseptabelt.

Og mens dette totalt unyttige gnålet har pågått i tre timer siden jeg var inne sist har jeg rukket en fin tur på hobbyloftet med nyttige og fine båtrelaterte sysler.

Ser at spørsmålet om elsykler og motoreisert ferdsel i skog og utmark har tatt av i mellomtiden . . . .

Kom dere heller vekk fra tastaturet en stund og få et liv!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det noen fundamentale ting her som du rett og slett ikke har forstått. For det første er det ikke slik at båteierne krever renovasjon.

Jeg tror jeg har forstått. De fleste øyer og holmer har ikke renovasjon. Hvis folk i båt hadde ankret opp på Tisler og kastet all søplet på land og reist hjem uke etter uke hele sommeren ville det blitt et søppelberg. Det hadde selvsagt kommet et massivt krav fra båtfolk om at kommunen måtte ta ansvar å rydde opp. Helt unødvendige utgifter for kommunen.

Hvem tror du har presset på og fått innført renovasjon i enkelte uthavner pga uholdbare forhold ? Det lokale jaktlaget...frimurerne. ..Lions eller båteierene?

Jeg tror jeg har forstått. De fleste øyer og holmer har ikke renovasjon. Hvis folk i båt hadde ankret opp på Tisler og kastet all søplet på land og reist hjem uke etter uke hele sommeren ville det blitt et søppelberg. Det hadde selvsagt kommet et massivt krav fra båtfolk om at kommunen måtte ta ansvar å rydde opp. Helt unødvendige utgifter for kommunen.

Hvem tror du har presset på og fått innført renovasjon i enkelte uthavner pga uholdbare forhold ? Det lokale jaktlaget...frimurerne. ..Lions eller båteierene?

Er ikke enig - det er jo kjempefint at kommunene setter ut søppeldunker der det er mye folk, uansett som det er på sjøen, etter veien eller i fjellet. 

...men forsvarer ikke på noen måte oppførselen vi sett på noen bilder her, uansett hvor disse er tatt. Finnes det ikke en søppeldunk så tar men søppelet med seg  - enkelt og greit. Men dessverre så finnes det drittsekker både i båt og på land som ikke skjønner dette.

Kommunen her synes jeg også har vært flink til å merke skjær, sette ut bolter, bygge brygger på populære steder - for å gjøre det enklere for folk. I tillegg så finnes det mulighet å kaste sitt søppel mange steder rundt om her... 

DET er ikke unødvendige utgifter for kommunen, det gir økt trivsel, og skjærgården blir mer brukt. 

Jeg mener bestemt at folk flest oppfører seg bra, rydder etter seg etc. MEN..som jeg skrevet tidligere idioter og drittsekker finnes alltid, uansett hvor - men jeg synes ikke du skal dra alle båtfolk over en kam.

Og mens dette totalt unyttige gnålet har pågått i tre timer siden jeg var inne sist har jeg rukket en fin tur på hobbyloftet med nyttige og fine båtrelaterte sysler.

Ser at spørsmålet om elsykler og motoreisert ferdsel i skog og utmark har tatt av i mellomtiden . . . .

Øyy! Det er ikke alle som kan gå hjemme å surre midt på dagen, la nå vi som er på jobb har noe meningsløst pjatt å lese på :lol:  :lol:,

Tro meg ,hadde det vært en annen mulighet enn å sitte foran dette tastaturet hver dag, hadde jeg vært borte for lenge siden.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

dette totalt unyttige gnålet...

Nå er vel ikke du helt ukjent med å bruke tastaturet. Kanskje til og med en av dem som har mest på hjertet i ulike saker her og der og som mener noe om det meste. DISQUS osv

Freidig etter mitt syn og en unyttig kommetar...

Forøvrig svært gledelig at så mange følger en viktig tråd om båtlivets fremtid og har synspunkter.

Hvordan kan dette ha noe med båtlivets fremtid å gjøre? Forsøpling av folk på tur har da eksistert i "alle" år, og vil nok ikke forsvinne med det første heller.

Og siden motstanden mot å sette ut søppeldunker er såpass stor blant enkelte, så tror jeg heller ikke forsøplingen vil avta nevneverdig. Men når det er sagt, så synes jeg skjærgården stort sett har det bra mtp forsøpling.

Hva om seilere og motorbåtkjørere ble en del av løsningen i stedet for en del av problemet ved å være de som ryddet opp i skjærgården fremfor å kreve at offentlige ansatte skal følge de ut i naturen på fritiden deres?

Når og hvor har de satt fram krav om dette?

Jeg tror de fleste forstår at offentlig-Norge ikke kan løpe etter de som praktiserer en eller annen form for friluftsliv og er fostret opp med charterturer til syden. Norge er så ufattelig langt og mange steder er uframkommelige. De samme som mener kommunen har ansvar stiller seg ofte bak frigivelse av snø/vannscoter og motorisert ferdsel i utmark , som på sikt vil true allemannsretten. Det er ofte liberale folk som viser liten eller ingen aksept på andre samfunnsproblem. Vi vet hva de mener når utenlanske tilreisende forsøpler. Da er det et strengt regime som tar over og kommuneøkonomi skal ikke brukes på dette.

Det er vel utvisning som gjelder?

Redigert av UGLESETT (see edit history)

Helt riktig at utmark blir mer tilgjengelig for folk som har liten eller ingen forhold til natur/ naturvern.

Elsykler går under motorisert kjøretøy og det er forbudt i utmark og særlig i vernesoner. Det er viktig å beholde urørt natur i fremtiden.

Er det et problem at utmark blir tilgjengelig for flere, hvorfor det? Hvis du er redd for at mange som ikke har forståelse og/eller respekt for utmark vil kjøpe seg en el-sykkel for å oppsøke denne for å forsøple og forsure din tilværelse, ja da har du virkelig ikke mye å bekymre deg for kan det se ut som. El-sykler er faktisk bare en sykkel når det gjelder alle andre steder enn i utmark, men her er det endringer på gang og trolig vil el-sykler få tilgang til alle veier i marka, muligens ikke rene stier hvor også vanlige sykler i dag kan ferdes fritt. Lurer egentlig litt på om du har noen egen erfaring fra opphold i og bruk av marka gapet? Har du noen erfaring med el-sykler? Litt usikker på hvorfor jeg gidder å kommentere dine innlegg og/eller stille deg noen spørsmål for å svare på slike er vel ikke din sterke side gapet.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...