Rytteren Startet 8.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2016 (redigert) Hei. Jeg er relativt ny her på forumet, i den forstand at jeg ikke har skrevet noe her inne tidligere. Jeg har likevel lest mye om mangt her inne, og har med stor fornøyelse lest om forskjellige prosjekter med alt fra rehabilitering, oppussing, ombygging, til nybygging og mye mere. Det er uten tvil mye kunnskap og erfaring blant medlemmene her. Som tittelen antyder har jeg et prosjekt på gang, som jeg håper kan glede og motivere andre lesere. Det er også hyggelig dersom noen har tilbakemeldinger og forslag rundt forskjellige løsninger underveis. Jeg har i mange år drømt om å bygge min egen trebåt, noe à la Riva Ariston /Aquarama og Chris Craft, altså en slags barrelback runabout i mahogny. Målet er ikke å kopiere noen, men å bygge noe i samme stil, men med en egen vri på detaljer og utforming. Prosjektet er et hobbyprosjekt som ikke skal være ferdig neste år, men skal ta den tiden det tar. Prosjektet skal derfor ikke prioriteres slik at det går ut over andre ting som må prioriteres, som hjem og familie. Før jeg starter er det viktig for meg å skryte (!) av min kone, som, tro det eller ei, faktisk har dyttet meg i gang med prosjektet. Jeg har som nevnt drømt om å gjøre det i flere år, og selvfølgelig også snakket en del om det, men aldri tatt meg tid til å sette i gang. Prosjektet er et slags "galskapsprosjekt", det vil si at det allerede er enkelte av mine kamerater som sier at jeg er litt gal som gaper over et så stort prosjekt med såpass store ambisjoner. Utgangspunktet er at jeg nå har overtatt en Ancas Queen 24, som definitivt ikke er en trebåt. Tanken er å fjerne dekket, fjerne innredning og bruke skroget som utgangspunkt, men med noen modifikasjoner. Dette gjør jeg for å spare noe arbeid med å bygge opp alt fra bunnen. https://baatplassen.no/bildearkiv/65/65477/img_5144.jpg Redigert 8.Oktober.2016 av Rytteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Høres ut som et interessant prosjekt, lykke til. Jeg tror nok ikke du sparer noe særlig arbeid ved å begynne med en Ancas, når du skal bygge barrelback, men dette har du sikkert kontroll på selv. Du har selvfølgelig sett Amalie sitt fantastiske prosjekt, og de mange andre selvbyggertrådene her på forumet, som bør være fulle at tips og triks. Legger ved bildet ditt, slik at det blir synlig Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Det jeg har tenkt å gjøre er følgende: Fjerne dekk og innredning. Klemme inn skrogsidene bak for å få riktig fasong. Forsterke skrogsidene. Bygge nytt dekk i kryssfiner. Bygge ny innredning. Kle båten utvendig med 3mm mahognyfiner fra vannlinjen og opp, og på dekk selvfølgelig. Bruke skroget som det er under vannlinjen. Håper å få plass til et par soveplasser under dekk. Vurderer to stoler pluss rundsitter i cockpit, med ekstra pute i midten for å få solseng ved behov. Drømmer også om en løsning med kalesje som er rask å ta opp og "sneppe" på plass, som på en bil med kalesje. Her kommer noen bilder av fremgangen så langt: Her har jeg fjernet dekket og det meste av innredningen. Innredningen var helt råtten siden båten hadde stått ute uten kalesje eller presenning i flere år. Som dere ser har ikke skroget "Barrelback"-fasongen enda. Første skritt var å finne en fin bue, merke opp, og kutte i vei. Planen er å forsøke å klemme skrogsidene inn. Som sagt så gjort. Skar først til en lekte med samme bue som akterspeilet hadde fått, og limte og skrudde den fast i akterspeilet for å ha noe å skru skrogsiden i. Da var begge sidene tatt. Synes hun begynner å få de fine "kvinnelige" formene nå. Litt "brei over hekken";) Så måtte det tilpasses noen forsterkninger. Denne skal monteres langsmed under dollbordet. Her er babord side montert. Begynner virkelig å ligne noe! Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Her kommer noen flere bilder: Resten av dollbordet. Synes det er gøy å tilpasse med bue og ulike vinkler. Limer og skrur relativt tett med syrefaste terrasseskruer som jeg forborrer og forsenker i glassfiberen. Har fått montert noen trelekter, 30x48 som er limt og skrudd. Dette er for å stive av skrogsidene slik at ikke mahognyen og limet skal slippe hvis det skulle få en dult. Merkbar forskjell i styrke! Her er hjørnelisten mot akterspeilet synlig. Har tenkt å støpe overgangen mellom akterspeil og skrogsider med glassfiber og polyester. Her har jeg montert et "spant". Dette stiver også konstruksjonen mye. Skal lage hakk for dekksbjelken så den kan hvile der når den tid kommer. Har tenkt å montere en kryssfinerplate mot spantene så det blir et lukket motorrom. Framsiden av spantet er "flush" med det innstøpte originalspantet, da blir det enkelt å montere finerplata der. Har tenkt å bruke 12mm konstruksjonsfiner med vannfast lim. Innvendinger? Skal selvfølgelig males over med topcoat når jeg nærmer meg ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Var heldig og fikk tak i en vindskjerm til en hyggelig penge. Ny, aldri montert. Greit å få den i hus før jeg kom for langt i prosessen, for nå kan jeg tilpasse framdekket til fasongen på vindskjermen. Kunne selvfølgelig bygget alt ferdig og fått spesiallaget en skjerm som passet til båten, men det hadde fort blitt vesentlig dyrere. Jeg er nok av den typen som liker å spare de kronene man kan, selv om jeg uansett innser og regner med at det kommer til å koste en del før jeg er ferdig. Prøvemontering. Vindskjermen blir for brei med luka i midten. Håper det lar seg gjøre å redusere bredden på luka litt. Her har jeg plassert vindskjermen der jeg mener den må stå dersom jeg skal ha 2 meter soveplass under dekk. Synes dog ikke at proporsjonene ble helt riktig. Må nok flytte den frem et stykke... Dette ser vesentlig mer riktig ut. Må nok finne en annen løsning på soveplassen under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Hei, Dette blir spennende å følge med på! Denne typen galskap er helt toppers! Men jeg lurer på hvordan du har tenkt å feste 3 mm finer fra vannlinja og opp og få det til å sitte? Jeg har hatt treverk og finer som yrke og tenker at du kan få en utfordring i forhold til hvordan glassfiber og finer "lever" mot hverandre. Spennende å følge med på og jeg er helt enig med deg i at vindskjermen må stå som på bilde nr 2. Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TimJ Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Hva om du lakkerer skroget hvitt event en annen farge som kan passe, slik de nyere Riva båtene har, og heller bruker mahogni på dekk osv. Tror det kan bli ganske lekkert... Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Ja, jeg har allerede fått et par innspill angående lakkering av skroget. Har absolutt vurdert å lakkere enten i hvit, svart eller koksgrå. Det kan absolutt bli veldig stilig, det er jo noen plattgattere som har hvitmalte treskrog, for eksempel Furuholmen og andre. Så det kan være tidsriktig å gjøre det. Men jeg har alltid drømt om mahognyskrog, så derfor tror jeg at jeg går for det. Planen er å slipe ned skrogsidene til glassfiberen, og så hellime mahognyfineren med epoxy. Har absolutt tenkt på hvordan glassfiber og mahogny "lever" sammen, men jeg tror at når mahognyfineren blir helt innekapslet i epoxy så vil den bli ganske stabil. Det vil jo ikke komme fuktighet inn i treet, og dermed ikke noe svelling. Og siden fineren ikke skal være så tykk, vil det ikke bli de store kreftene uansett. Skulle det vise seg at det sprekker opp senere (eller underveis) så blir det lakkering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Dette har du kontroll på Rytteren! Har trua på at du klarer å få dette til på en god måte Ganske ambisiøst prosjekt du har satt i gang med her da, så det vil vel ta litt tid før du er i mål. Det første som slår meg er som Timj sier om å sparkle opp og lakkere skroget, og kun legge mahogny på overbygget. Et kompromiss kan jo være å vente med den delen av jobben til du har kommet litt lenger i prosjektet og se hvordan du ligger an med tid, penger og motivasjon . Lurer også litt på hvordan du har tenkt å presse mahognyfineren mot skroget når du skal lime den fast. Vakuum? Det er jo viktig å få en god kontaktflate under hele flisa slik at du ikke får luftlommer. Så en kommentar til det du skriver: Framsiden av spantet er "flush" med det innstøpte originalspantet, da blir det enkelt å montere finerplata der. Har tenkt å bruke 12mm konstruksjonsfiner med vannfast lim. Innvendinger? Skal selvfølgelig males over med topcoat når jeg nærmer meg ferdig. Hvis du maler en finerplate med topcoat må du regne med at coaten vil sprekke opp etterhvert med den følge at finerplata begynner å suge vann. Et alternativ er å laminere plata inn med glassfiber. Et annet alternativ er å bruke 10mm divinycell som du laminerer på begge sider. Det blir dyrere og mer jobb, men holder "evig". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Sprekt prosjekt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
moorten Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Dette blir rått! Hvilke motor har du planer om å ha i? Vet du hvor vindskjermen kommer fra? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Oi oi! Dette er ett kult og inspirerende prosjekt! Kunne virkelig tenkt meg å gjøre noe lignende selv ei gang. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
LeviCorsair Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Blir gøy å følge med på det her.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Rytteren Svart 9.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Nå er ikke dette et prosjekt som jeg skal være ferdig med til sommeren, kommer sikkert til å bruke et par år på det. Tanken er å utnytte "innimellomtida" som jeg kaller det, når dagens andre plikter er unnagjort eller kan vente ;). Er for tiden passe lei av TV, så det er ganske uaktuelt å sitte og holde kona i hånda og se på TV hver kveld. Da vil jeg heller gå ut i garasjen og gjøre noe gøy. Her må dere misforstå meg rett, for jeg er veldig glad i kona mi! Kan ikke bare ha det moro, må ha det litt gøy også! Når det gjelder liming av mahogny på skrogsiden, så har jeg tenkt på å prøve vacuum-bagging. Har lest litt om det, og skaffet en kjøleskapskompressor som står og venter på utprøving. Ellers har jeg også tenkt på en kombinasjon av skrutvinger, lastestropper og kiler. Jeg tenker at jeg har tid til å lime ett og ett bord om gangen... Motoren som satt i båten er en GM 6,5 td, muligens en mercruiser (det har jeg ikke fått sjekket opp i). Har ikke startet den enda, men jeg har prøvd å vri på veiva, og den gikk rundt så da tror jeg det er håp. Tror nok den kan trenge en god overhaling og litt maling før den eventuelt skal monteres. Egentlig har jeg litt lyst på en saftig V8er bensin med rundt 300HK, syns liksom at når en først bygger en båt i den stilen så må man også ha et matchende lydbilde. Men det får tiden vise hva det blir til. Må uansett ha tak i et drev, da det ikke fulgte med båten. Tenker på om jeg kanskje bør skaffe en donorbåt med fungerende motor og drev. Men det er ikke noe som haster. Vindskjermen er fra en Rinker 246cc. Den er egentlig litt for brei for prosjektet, men jeg håper at jeg kan finne en glassmester som kan gjøre midtstykket smalere. For øvrig er det veldig gøy å få kommentarer og tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 (redigert) Mener å ha lest at det var Ray Hunt (den dype v-bunnens far) som tegnet skroget på disse båtene..? (eller var det 28 foteren?) Redigert 9.Oktober.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 9.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2016 Queen 24 ble først produsert hos Ancas Træskibsbyggeri i Arendal, som var stedet der Norges første plastbåt ble laget. Ancas var jo selvfølgelig norges første produsent av plastbåter, og ansatte hos Ancas gikk ofte videre til å starte egne firmaer etter at de hadde lært prosessen. For eksempel ble Herwa,Polar, Skibsplast og Windy startet av tidligere ansatte hos Ancas. Det var vel 28 foteren som ble konstruert først, og helt riktig av Ray Hunt. Denne var så populær at man etter bare et par år valgte å forlenge den til 30 fot, og samtidig var det vel Eivind Amble som tegnet om 28 foteren litt slik at den ble en 24 foter. Båten er altså offisielt konstruert av Eivind Amble. Ancas ble overtatt av Selco i 1968, og båten ble da produsert som Selqueen 24. Allerede i 1970 ble Selco overtatt av Fjord, som omtrent på samme tid også tok over båtproduksjonen til Norcem. Fjord produserte denne båten som Fjord Queen, men den ble produsert i de samme lokalene, altså hos Selco. Etter oljekrisen i 1973 gikk det dårlig for Fjord, og samme år tok Norcem over Selco, men ikke formene til Queen 24, som nå var en Fjord. Formene ble i 1976 overtatt av innkjøpssjefen hos Fjord, Tor Egil Baardsen, som startet Scand, og begynte produksjon av Scand Queen 24. Ikke særlig oppfinnsomme disse norske båtbyggerne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Flott prosjekt, regner med at du holder oss oppdatert etter hvert! Hvis du søker opp en tråd her som heter 'byggingen av Hulda' (eller noe slikt), så finner du kanskje noen detaljer her og der. Blant annet har jeg limt med vacuum. En vanlig kjølekompressor kan gi litt lite futt i starten når det gjelder store detaljer. Jeg brukte en vanlig industristøvsuger, den greide jobben uten å gå varm. Legg ut noen bilder av motoren etter hvert, mulig vi har noen tips der også. Hulda har en GM 6,2 L NA (samme motoren, egentlig). I følge sønnen min, som er i AmCarr-miljøet, er det mange bilfolk som ville være misunnlig på lydbildet til Hulda. Så ikke pælm motoren uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
Beach Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Fascinerende prosjekt . Har lest lenge her på båtplassen og har endelig fått registrert meg her. Lykke til videre og ser frem til oppdateringer Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Kjempetøft prosjekt! Har vært litt inne på tanken på akuratt samme byggemåte. Jeg er nesten ferdig med ett prosjekt nå, så da begynnet tankene på neste..... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Ja, tøft prosjekt Blir kjekt å følge med! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Ancas var jo selvfølgelig norges første produsent av plastbåter, Norges første plastbåt ble bygget av Nordisk Formstoff på Lillestrøm i 1953. Båtbyggeren var Herbert Waarum. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Det kan man se mer om her http://www.tvagder.no/et-eventyr-i-plast-episode-1 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Norges første plastbåt ble bygget av Nordisk Formstoff på Lillestrøm i 1953. Båtbyggeren var Herbert Waarum. Korrekt, Herbert Waarum var driftsingeniør ved Nordisk Formstoff på Lillestrøm, som i 1953 inngikk en avtale med ANCAS om utvikling og bygging av en 8 fots jolle i glassfiber. ANCAS bygde pluggen til jolla etter tegninger av Sigurd Herbern, og sammen med Kåre Nilsen bygde Waarum støpeform og støpte båten hos Nordisk Formstoff i Lillestrøm det herrens år 1953. Den første båten ble altså ikke bygget hos ANCAS i Arendal, men hos Nordisk Formstoff i Lillestrøm, så jeg skrev nok litt feil der. I 1954 satte ANCAS båten i produksjon i samarbeid med Nordisk Formstoff, og Herbert Waarum ble satt som produksjonsleder Allerede i 1956 sluttet Waarum hos ANCAS, og startet Herwa, som igjen ble solgt til Fjord Plast AS i 1970. EDIT: ser at det samme gjentas i videoen ovenfor Redigert 11.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Det må vel gå an å "låne" den videoen her på Båtplassen, vi driver jo tross alt med båt Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 13.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Ble stående litt i dag og fundere på linjene på prosjektet. Jeg har ingen tegninger, bare en ide i hodet i kombinasjon med øyemål. Og det hadde vært kjedelig om linjene ble feil, når jeg tross alt kommer til å legge en god del arbeid ned i prosjektet. Så derfor har jeg gjort et lite eksperiment (av den provisoriske typen som ikke koster noe) for å se om det ville hjelpe å endre litt på fasongen. Her la jeg ca 8cm med klosser under vindskjermen foran, og en lekte frem til baugen. Ser for meg at dekket skal få en liten bue, kanskje 2-3cm høyere midt mellom vindskjermen og baugen. Vurderer også om jeg skal forlenge skrogsidene litt oppover ved å legge på en kile som går fra 0 i bakkant av vindskjermen opp til ca 5cm litt foran vindskjermen, og ned til 0 foran i baugen. Dekket skal selvfølgelig også ha en bue sideveis. Har dere noen meninger om saken? Tok også noen bilder av motoren. Det eneste jeg finner av tekst eller nummer på den er på ventildekselet. Fant ikke noen merker på blokka, kanskje dere vet hvor jeg skal se? Regner med å gi motoren en sjanse, men må nok ha full overhaling på den. Muligens ny dieselpumpe, hendelen til gassen går litt tregt. Vet ikke om det er mulig eller verdt å overhale den. Den rustfrie delen opp til turboen ser noe hjemmelaget ut, men det ser likevel ut som om det er gjort av en som vet hva han har gjort. Etter turboen har eksosen gått ned i bukkehornet (ensidig) og ut gjennom aggregatet. Usikker på om jeg vil ha den ut der, eller om jeg skal ha et rustfritt rør ut i akterspeilet. Skulle helst hatt 2 rør, men da må jeg ha en ekstra turbo også... Ellers må jeg splitte eksosen igjen etter turboen... Dilemma!... Skal male opp motoren på nytt når jeg overhaler den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.