Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Sitat

"Så er spørsmålet om det er noen som har erfaring med om "polyesterbasert" topcoat vil henge på epoxyen? Eller må jeg skaffe 2-komp polyuretanlakk til det? For det vet jeg henger på."

 

Mitt svar er nei.

Jeg har prøvd begge deler og anbefaler 2-komp polyurethanlakk.

Jeg har god erfaring med lakken fra Biltema.

Redigert av okristi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okristi: Takk for tips! Spørs om ikke jeg blir nødt til å kjøpe noe 2-komp polyuretanmaling da. Blir bare litt dyrere nå som ikke Biltema lagerfører det lenger...

 I går prøvde jeg meg litt frem med de stive trekkerørene igjen for å teste om min ide angående kalesjen ville kunne fungere. Brukte varmluftpistol og fikk bøyd rørene ganske enkelt. Fornøyd med hvordan linjene blir når kalesjen er oppe. Det skal jo også se pent ut da. :smiley:

bilde

Mulig jeg trekker bakerste bøyle enda litt bakover, for å få bakstykket litt nærmere loddrett. Men det trenger jeg ikke bestemme enda.

bilde

Jeg lagde en knekk på bøylen rett bak førerstolen. Det er for at den kan stå uten å komme i konflikt med stolen. Har også lurt på om jeg skulle få laget en brakett som sitter inne under dollbordet og vinkles ut i toppen, for å slippe problemer med sideryggputene bak. Men det trenger jeg heller ikke bestemme helt enda. Men jeg har så godt som bestemt meg for å lage dekket bak salongryggen til en luke for å kunne legge kalesjen ned under. Må bare finne en løsning slik at ryggputen kan stå av seg selv når luken er åpen, for da kan den ikke støtte seg til bakdekket i toppen.

Mange ting og løsninger som må vurderes og bestemmes ganske tidlig for å få det beste resultatet, og for å slippe å gjøre så mye om igjen på et senere tidspunkt.

 

Honduras: Takk for tips! Det jeg har tenkt på er at dersom jeg skal bruke sånne hengsler vil de måtte plasseres ganske nærme senter av båten for å fungere. Hvis de plasseres for langt "ned" på buen vil man ikke få opp luken fordi da vil toppen/bakkant ta i. Har heller ikke så lyst på synlige hengsler;) 

 

Er det ellers noen som vet hvor jeg kan kjøpe 2,5-3mm knivskåret mahogny? Jeg sendte mail til Oslo Finerfabrikk for å spørre om pris, men de har sluttet å selge til privatpersoner... Og så fikk jeg en fra Montèr til å forespørre, men de fikk bare nei til svar der også... Ikke det at jeg trenger fineren enda, men jeg skulle gjerne ha visst en ca-pris for å kunne planlegge innkjøpene.

Link to post
Share on other sites

Tror du får handlet på OFF bare du har et orgnr de kan føre dette på. Så hvis du har en dårlig kamerat med eget firma tror jeg ikke de er vanskeligere enn det.

Når jeg kjøpte finer var det bare å dra kortet i resepsjonen, men jeg tror de har gått bort fra egen betalingsterminal pga mye småtteri. Sikkert derfor de skal ha et orgnr de kan sende faktura til. Jeg kjøpte 2,8mm finer til min båt.

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt i helga også. Bestemte meg for å gjøre et forsøk med Biltemas alkydmaling på motorromsskottet. Følger bruksanvisningen til punkt og prikke;), først et tynnet primerstrøk + et primerstrøk til. Så skal jeg ha på 2 strøk med alkydmalingen etterpå.

Jotun KAN visstnok levere polyuretanmaling, men kun i 5 liters spann, og til en pris på ca kr 1500,-. Må spesialbestilles... Tror nok ikke det blir aktuelt, nei.

bilde

Monterte også et par spikerslag for hovedskottet mellom kabin og cockpit. De danner også underlag for dørken i cockpit. Skottet er limt mot skrogsidene, og festet med skruer i spikerslagene. Foreløpig ikke festet i dekksbjelken i toppen, da den skal males først. Jeg vil ikke ha noe ubehandlet treverk i båten, for at den skal kunne vare lengst mulig uten å råtne vekk.

bilde

Skal kutte spikerslagene på et senere tidspunkt når jeg vet hvordan detaljene med trinn ned til kabinen blir.

Ble forresten bra når jeg fikk vasket vekk limrestene under topcoaten og smurt på nytt igjen.

Så nå kan jeg også begynne å montere spikerslag for senga i kabinen.

Link to post
Share on other sites

I dag monterte jeg framskottet. La også opp til spikerslag for senga framme. Foreløpig bare midlertidig montert, jeg skal grunne og male dem før de blir montert fast.

Jeg brukte noen av mahognyskapdørene som sto i båten fra før til å lage de synlige skottene under senga. Skal forsegle kantene med lakk før de monteres fast.bilde

Link to post
Share on other sites

Morsomt innspill, Bitteliten! Jeg har faktisk lekt med tanken på å fake det med woodgrain-maleteknikken. Jeg så en gang Chip Foose i Overhaulin` gjøre det på et ratt som skulle ha tre-looken. Han grunnet først rattet med en lys brunfarge. Så stilte han inn oxy-acetylen-brenneren så den sotet skikkelig, og la et lag med sot på rattet. Så børstet han lett med en stiv malekost for å få trestrukturen frem. Etterpå fikk det klarlakk. Kunne ikke se forskjell fra ekte treverk, på tv-skjermen i alle fall;)

 

Uansett, tror ikke jeg skal fake akkurat det. Det blir enten ekte mahognyfiner, eller så blir det å lakkere skrogsidene i enten hvitt eller antracit.

Link to post
Share on other sites

Härligt projekt Rytteren! 

Jag föreslår också att du folierar båten om du inte som du säger lackar den i en färg. Att klä den med fanér är nog svårt!

 

Får man fråga vad framrutan kommer ifrån? Kommer bli en riktigt bra båt med modern retro-look =)

 

Jag kapade en annan tråd också och ber om ursäkt att jag gör det i din med, men denna är mer aktiv ser jag...

Jag vill prova mig på ett liknande projekt som dig och den fina Vestfjord 19 som finns i en annan tråd.

Har du/ni något tips på båtmodeller runt 21 fot som passar till ett sånt här projekt?

Vestfjord 19 uppenbarligen, men hur är det med Coronet 21, Ockelbo 21, Ockelbo 19, Windy 22? 

 

Det jag tänker på är att den skall klara motoriseringen med en V8 utan att sjunka...

Får man lov att bygga om en sådan klassiker om den inte redan är helt skrot?? Man vill ju inte få Coronet-klubben efter sig  :worry:

 

Förlåt för kapningen! Fortsätt med det imponerande arbetet!  :thumbsup:

Kommer följa denna tråd med STORT intresse!  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Streiff: Vindskjermen kommer fra en Rinker 246 CC. Den er i utgangspunktet for brei for båten, ca 220 cm i bunnen, så jeg må få laget et smalere glass til luka i midten. Men det tror jeg skal gå greit. Korter inn ramma, og lager en mal til glasset. Så kan vel en glassmester skjære det til og få det herdet for meg.

bilde

Når det gjelder valg av båt for ombygging er det vel bare å finne et skrog man liker, og som har de sjøegenskapene og fartsressursene man ønsker.

For meg var det viktig at skrogsidene var "glatte", jeg ville ikke ha bordganger eller steg i skrogsidene siden jeg vil ha samme uttrykket som på de klassiske Riva-ene. Så da var bl.a. Windy 24 og Scand/Selco/Ancas Queen 24 aktuelle. Hvis du skal gjøre som meg og endre skrogfasongen, så må du passe på å få tak i et skrog som ikke har divinycell i skrogsidene. Det er for stivt slik at du ikke klarer å bøye det. Lykke til med båtjakten. Gleder meg til å se hva du finner på! :thumbsup:

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack för ditt svar!

Jaså det är från en Rinker... Man ser redan i din mock-up att det kommer bli en modern retro-look! :thumbsup:

 

Jag tänker mig att en 24-fotare är för stor och letar något runt 21 men då är det ju svårare med att få i en V8 tänker jag. t.ex Ockelbo 19 som ser ut som en perfekt kandidat har jag hört blir alldeles för tung i aktern.. Ockelbo dc21 har också släta skrovsidor så den har rätt stil och finns även med V8 så kanske är den bästa modellen. Risken är att man retar upp hela fan-cluben om man "ödelägger" ett fungerande exemplar  :giggle:  :giggle:

 

Skall ta mig en funderare på barrelback - är det genomförbart hade det ju varit intressant, men då skall man ju helst ha en negativ akterspegel precis som du bygger... Det blir Future-Streiffs problem att avgöra  :lol:

Lovar att posta mitt projekt här på forumet om jag kommer igång!  :clap:  :clap:

Redigert av Streiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har spikerslagene fått to strøk med grunning (primer for alkydmaling, BT). 1. strøk med 10% tynner, 2. strøk utynnet som beskrevet på boksen. Og foreløpig et strøk med grå alkydmaling (BT). Tenker å ta et strøk til før det monteres. Det virker som det er en helt grei maling til formålet. Lukter ikke spesielt ille, men kan tenke meg at det kan være litt intenst dersom man skulle bruke den inne i en kabin eller lignende. Litt spent på sluttresultatet når det er ferdig herdet, men jeg tror det blir bra. Uansett greit å teste det på et område som ikke får så stor belastning før jeg eventuelt vurderer å bruke det andre steder også.

bilde

Link to post
Share on other sites

Fint med litt juleferie! Har fått litt tid innimellom alle julebesøkene til å male ferdig spikerslagene til senga og montere dem. Limt med monteringslim mot skroget, og skrudd med skruer der det er mulig.

bilde

Har også tilpasset sengebunnen. Skal skjære ut to luker, en i hver side, og lage flens som jeg limer oppunder før jeg maler og monterer det.

bilde

Vurderte om jeg skulle lage et innhuk innenfor døra for å forenkle inn- og utgang. Men etter å ha testet det tror jeg det er bedre å la det være som det er fordi dekket stikker litt inn mot cockpit, så da stanger man lett i "taket"  når man skal ut og inn. Kan uansett endre det senere hvis det blir nødvendig likevel. Tror det blir bra stuvplass til stoler og sånt under senga i midten.

Så har jeg også fått grunnet dekksbjelkene et par strøk. Pusset "busten" mellom første og andre grunningsstrøk. De skal selvfølgelig males hvite før de monteres.

bilde

Skal også trekke skrogsidene med skrogtrekk først. Har fått et lite dilemma der: Har fått pris på 2 forskjellige farger, enten kjøpe en hel rull på 25 meter med lys brun/beige til kr 2500,- for hele rullen, eller hvit til kr 250,- pr lm (trenger 10 lm)... Kanskje jeg kan bruke det lys brune skrogtrekket til å sy puter med, da blir ikke prisen så gal likevel...

Link to post
Share on other sites

Så har jeg skjært ut for lukene under senga. Limer en flens oppunder så luka har noe å ligge på.

bilde

Lærte et triks når jeg bygde kajakken og hadde for få tvinger: Da tar man et avløpsrør og kapper opp i 3-4cm biter, og kutter langsetter. Da får man en meget enkel tvinge som holder omtrent det samme trykket som man klarer mellom to fingre. Enkelt og greit;)

bilde

Etter at limet hadde stivnet, og middagen var fortært fikk jeg grunnet et strøk på den ene siden.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...