Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Har fått brukt malerrulla litt de siste dagene. Dekksbjelkene er blitt hvite, sengebunnen har fått andre strøk med grunning og første strøk med hvit maling. Er veldig fornøyd med alkydmalinga fra Biltema så langt. Den sitter godt, og det virker som den er ganske slitesterk også. Blank og fin.

Så har jeg fått montert skottet som blir rett under knærne når man sitter i baksetet. Limer og skrur det til spikerslagene på sidene og til det lave originalskottet som sitter der.

bilde

Måtte også sette inn et finerstykke i bunnen av motorromsskottet. Fant ut at bunnen under hadde en svank der krybba hadde vært plassert, på ca 8-10 mm. Så da ville jeg prøve å rette den ut. Skar ut et hakk i skottet, og tilpasset en bit med vannfast finer som var ca 10mm større. Så kilte jeg den inn, og fikk bunnen rettet opp igjen. Skal støpe det inn senere, vil la det stå en stund for å se om det blir bra, eller om jeg må gjøre endringer.

 

Så har jeg også tilpasset skottene som skal være under fronten på stolene. Valgte å kutte litt i originalskottet for å få en grei løsning på dørken. Da blir den i samme høyde hele veien i midten. Dørken blir ca 12 cm høyere foran førerstolene, et lite trinn opp. Tror ikke det gjør så mye.

bilde

bilde

bilde

Lar den hvite flata vende inn, har tenkt å bygge skap eller skuffer under setene. Skal uansett lime mahogny på utsiden.

Lurer litt på om jeg skal gidde å male hele skroget innvendig, om jeg kanskje skal droppe det der det ikke vil bli synlig.... Men så har jeg egentlig lyst å gjøre det helt ordentlig også...

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om jeg skal gidde å male hele skroget innvendig, om jeg kanskje skal droppe det der det ikke vil bli synlig.... Men så har jeg egentlig lyst å gjøre det helt ordentlig også...

Det viser at du står på :thumbsup:

 

Når det gjelder maling (selv der det ikke viser) er min erfaring at det ofte lønner seg på sikt. Skulle det bli noe søl er det lettere å få det tørket vekk + at skitt (ofte sammen med fuktighet) ikke fester seg like lett på glatt maling som på ren glassfiber. Med andre ord blir det lettere å unngå den såkalte båtlukta og ha det rent og trivelig.

Link to post
Share on other sites

Ja, kjenner jeg meg selv rett så vil det nok bli et irritasjonsmoment senere. Så det blir nok maling av alt. Men man kan jo fristes til å spare noen timers arbeid, selv om jeg har allverdens tid til å gjøre det ordentlig. Jeg har absolutt ingen deadline på når prosjektet skal være ferdig, så det går bare ut over meg selv;)

 

I dag hadde jeg fri. Været var fint, passelig vind. Så da bestemte jeg meg for å dra båten ut på utsiden og slipe klart til støping av det nye akterspeilet og badeplattform. Det var fram med vinklesliper med lamellskive, støvmaske, visir, hørselvern og hansker og gyve på. Slipte også ned inni båten der jeg skal støpe motorromsskottet når jeg først var i gang. Kan ikke si at det er kjempestas med glassfiberstøv langt innimellom og overalt, så det var best å gjøre jobben ferdig når jeg først var i gang. Til slutt en runde i kriker og kroker med julegaven jeg fikk av fruen i år (ehh, i fjor;), en elektrisk minibåndsliper. Flott verktøy!

bilde

Har tenkt å lage noen støtter i kryssfiner som jeg støper fast i akterspeilet. Planen er å bøye enn 6mm finerplate rundt som jeg også støper inn etterpå. Skal lage noen skisser senere og forklare hva jeg tenker. Men nå skal jeg ha meg en dusj, det kan trenges...

Link to post
Share on other sites

Her kommer en skisse av hvordan jeg tenker å løse akterspeilet. Som forlengelse av skrogsidene tenker jeg å buke 4mm kryssfiner, som jeg limer og skrur i noen spikerslag som jeg tilpasser fasongen til skroget. Gjærer dem ca 45 grader innvendig så det blir greit å støpe det fast. Så er planen å støpe dem fast både utvendig i forlengelse av skroget, og innvendig mot akterspeilet. De 3 ekstra støttene tenker jeg å lage i 15 eller 18mm  kryssfiner. Har tenkt å la 2 av dem gå ut under badeplattformen for å støtte den opp. Kan ikke gjøre det med den i midten på grunn av hekkaggregatet. Tror jeg kommer til å bruke 12 eller 15mm finer på badeplattformen, og støpe den inn både over og under. Så vil jeg lime teak på til slutt. Selve akterspeilet vil jeg bruke 6 eller 9mm finer på, for å kunne bøye det. Skal også støpes inn over og under. Mulig jeg må støpe innsida før jeg monterer den, hvis ikke blir det sikkert vanskelig i toppen;)

Som dere ser så leker jeg også med tanken på å henge opp dreggen skjult under akterspeilet, og selve vinsjen inne i motorrommet. Men jeg er litt i tvil om det er lurt, om det er bedre at dreggen og tauet er tilgjengelig? Tenker på at det kanskje er lurt å kunne ta tak i tauet med hendene hvis vinsjen f.eks. skulle svikte?

bilde

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også laget en skisse hvordan jeg planlegger interiøret i cockpit.

bilde

Med skap og skuffer under setene. Skal kles inn med mahogny på frontene her også.

Fargene og mønsteret på putene skal bli omtrent som dette, brune kanter, og diamantsydd beige på flatene:

bilde

Min far jobbet med å sy båtputer for noen år siden, og tente på denne ideen. Så det spørs om han skal få lov til å hjelpe med dette når tiden kommer. Blir nok en stund til uansett.

Link to post
Share on other sites

Som dere ser så leker jeg også med tanken på å henge opp dreggen skjult under akterspeilet, og selve vinsjen inne i motorrommet. Men jeg er litt i tvil om det er lurt, om det er bedre at dreggen og tauet er tilgjengelig? Tenker på at det kanskje er lurt å kunne ta tak i tauet med hendene hvis vinsjen f.eks. skulle svikte?

 

 

Dette blir bra. :thumbsup:

Som du nevner er tilgjengelighet til teknisk utstyr gull verdt, både vinsj, drev og alt annet.

Alt teknisk utstyr medfører en risiko for havari, og det oppstår gjerne under verst tenkelig forhold.

 

Dimensjoneringen av styrken på plattformen er også vesentlig. Brått kommer det noen store bølger eller båter som gjør at plattformen må ta en skikkelig støyt. Da er det godt å vite at alt er overdimensjonert. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her kommer en skisse av hvordan jeg tenker å løse akterspeilet. 

 

Dette ser lovende ut. :thumbsup:

Du må sikre at innersiden av akterspeilet ikke får tak i vannet. Det er vanskelig å avgjøre det ut fra skissen. Ta høyde for full tanket og full lastet båt, hekkbølger, planingsterskel osv. Kort sagt at den takler de mest ugunstige forhold. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt! Smarte, utradisjonelle løsninger er interessant lesning, har fulgt med hele veien!

 

Når det gjelder dreggen; hva med en inspeksjonsluke som gir tilkomst fra badeplattformen? Du bør vel også ha det til drevet.

 

Fortsettelse av skrogsider; hva med å støpe paneler i glassfiber på et glatt underlag og så forsterke dem med flere lag etter montering? Slik som i en annen byggetråd på BP.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er også en mulighet å støpe paneler som du sier.. Har bare tenkt at det kanskje er lettere å endre på fasongen hvis jeg bruker finer, før jeg støper det sammen. Men det kan jeg jo uansett gjøre, og bare bruke det som mal etterpå.

Luker i badeplattformen er nok en god ide. Har vært innom tanken, men så er det dette med stivhet og stabilitet i konstruksjonen. Men jeg kunne for eksempel la rammen i ytterkant være hel, slik at lukene får en kant å ligge på ytterst også. Da vil nok stivheten i konstruksjonen bli god nok. 

 

Er det forresten noen som har et bilde fra siden eller noen mål på et mercruiser-drev i øverste tilt-posisjon? Håper jeg slipper å lage åpning i det skråstilte akterspeilet for å få tiltet maks... Kanskje jeg blir nødt til å endre planene litt :wink:

 

Det er selvfølgelig viktig som dere nevner at badeplattformen ikke tar ned i vannet under kjøring. Dette har jeg også tenkt på, og planen er at underkant plattform blir ca 10-12 cm over vannflaten. Tror det skal bli greit nok. Kan ikke ha det for høyt heller, da blir det visuelle uttrykket feil. Mye å tenke på her.

 

Synes for øvrig at det er utrolig moro at det er noen som liker å lese om galskapen, og attpåtil kommer med gode råd og innspill. Det motiverer både til å fortsette prosjektet, og til fortsatt å dele prosessen og detaljene med dere. Innser jo selvfølgelig at lista må legges høyt, slipper ikke unna med noe slurv her nei! :sweat: Prestasjonspresset øker! Hehe...

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har et bilde fra siden eller noen mål på et mercruiser-drev i øverste tilt-posisjon? Håper jeg slipper å lage åpning i det skråstilte akterspeilet for å få tiltet maks... Kanskje jeg blir nødt til å endre planene litt :wink:

Fant dette bildet på nett. Tiltsylindrene gir deg vel en pekepinne på hvor du havner, eller..

bilde

Link to post
Share on other sites

Synes for øvrig at det er utrolig moro at det er noen som liker å lese om galskapen, og attpåtil kommer med gode råd og innspill. Det motiverer både til å fortsette prosjektet, og til fortsatt å dele prosessen og detaljene med dere. Innser jo selvfølgelig at lista må legges høyt, slipper ikke unna med noe slurv her nei! :sweat: Prestasjonspresset øker! Hehe...

Takk til deg for inspirasjonen du gir oss som liker litt galskap i hverdagen :thumbsup:  Stå på videre!!

Link to post
Share on other sites

Malerulla brukes jevnt og trutt. Men jeg gidder ikke legge ut et bilde for hvert eneste strøk... Mangler bare et strøk til på sengebunnen, så er den klar. Og så må jeg få skrogtrekket på før de kan monteres.

Men nå har jeg også fått "forskalt" og støpt noe på den ene skrogsiden som skal forlenges. Jeg gikk bort fra det å bruke finer, fant ut at det var nesten umulig å få til riktig fasong på det. Endte opp med å bruke en plexiglassplate som "forskaling".

bilde

Den formet seg fint etter skrogformen. Brukte noen lekter for å få retningen så god som mulig, og kilte mellom skroget fremme for å finjustere det. Holdes enkelt på plass med jekkestropp.

bilde

Så var det klart for å støpe. Brukte 4 lag med 450 grams matte, og bytte på å la matten i siden og matten på akterspeilet være hel, mens jeg reiv opp den andre delen i remser pga buen. Midt i støpen la la jeg inn en 600 grams biaxial vevd duk for å få ekstra styrke.

bilde

Så skal jeg støpe et par lag på utsiden og frem over skrogsiden etterpå.

Har også kjøpt inn sparkel til skrogsidene innvendig i forkabinen. Må sparkle litt før jeg kan legge skrogtrekket.

Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg flyttet forskalingen til den andre siden, og rettet den opp etter resten av skrogsiden. Gjorde klart glassfibermatter, blandet polyester og støpte. Alt så veldig fint ut.

bilde

Gikk ut igjen litt senere på kvelden for å sjekke status. Syntes støpen var blitt veldig gjennomsiktig..... :headbang:  Antagelig var det akkurat litt for kaldt i garasjen, og jeg hadde glemt å sette på vifteovnen som jeg egentlig hadde tenkt... Støpen hadde glidd ned, og lå som ei usse på golvet... Sykt irriterende!

bilde

Velvel! Da tror jeg nok jeg skal huske å ha varme på neste gang. Tror at det hadde gått bra dersom jeg hadde satt på vifteovnen, da ville antagelig herdeprosessen satt i gang litt raskere, og det ville satt seg litt bedre. Det "henger" tross alt utover i toppen på begge flatene.

 

Så over til neste skritt som var å sparkle opp skrogsidene innvendig i forkabinen. Dro på så tynt jeg kunne, og pusset ned med eksentersliper etterpå.

bilde

De punktene som ikke er sparklet er der skroget hadde "innoverkuler". De ble pusset ned mens jeg pusset sparkelen. Klart for skrogtrekk.

Vil bare male et strøk på spikerslaget oppunder ripa først. Lettere å komme til og mindre å ta hensyn til før skrogtrekket er montert.

Så får jeg manne meg opp til å støpe skrogsiden bak litt senere.

Link to post
Share on other sites

I går var det så fint vær at vi ikke kunne la båten (Sandviken) ligge. Vi måtte en tur på sjøen. Hadde en helt fantastisk ettermiddag utpå. Fisket litt, og grillet litt på ei holme etterpå. Utrolig nydelig i sola, og så godt som vindstille. Hadde nesten litt påskefornemmelse der.

bilde

bilde

I dag fikk jeg lagt skrogtrekk på styrbord side i kabinen. Gøy når det blir så fint. Må nok ha mahognylister i hjørnene, tror det kan bli fint med litt farge mot alt det hvite.

bilde

Har malt oppunder dollbordet før jeg la skrogtrekket. Vil ikke ha noe ubehandlet treverk hvis jeg kan unngå det. Bedre å få det malt før man risikerer å søle på det fine skrogtrekket.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det er alltid gøy!

 

Nå er begge skrogsidene i forkabinen trukket med kremhvitt skrogtrekk. Monterte også sengebunnen.

bilde

bilde

Veldig fornøyd så langt. Så rettet jeg opp skroget foran slik at sengebunnen er i vater, og stivet skroget av mot krybba. Den står bare på kjølen foran, så det er litt vinglete uten støtter. Hjalp seg nå.

Så monterte jeg dekksbjelkene fast med lim og skruer. Ble fint med ferdig malte bjelker. Fornøyd med at jeg valgte å male dem før de ble montert, ser for meg at det hadde blitt en del søl på skrogtrekk og oppi båten hvis ikke jeg hadde gjort det slik.

bilde

Så er planen å legge på en 4mm kryssfiner. Jeg vil skru den nedtil bjelkene, og tegne streker oppunder langs dem. Så vil jeg male det som blir synlig mellom bjelkene før det skal limes med epoxy og skrus fast. Totalt vil jeg ha 3 lag med 4mm finer på dekk som skal hellimes med epoxy.

Link to post
Share on other sites

Takk. Ja det stemmer. Har brukt Biltemas Alkydmaling til både bjelkene og sengebunn. Har fulgt bruksanvisningen med 10%tynnet grunning på 1. strøk, pluss ett strøk grunning til. Så 2 strøk med alkydmalinga. Det virker som det er bra saker, blir ganske solid og sterk overflate. Sitter godt, kan anbefales. Eneste "minus" med alkydmalinga er tørketida mellom strøkene. Men tror det er viktig å overholde, ellers er det fort å løse opp litt i forrige strøk. Da blir ikke finishen så bra. Det er selvfølgelig kortere overmalingstid når det er varmere i været enn det er nå :wink: .

Jeg kommer nok til å bruke topcoat i bunnen i motorrommet, ellers tror jeg at jeg kommer til å bruke alkydmalingen på resten også. Har en del treverk, og frykter at topcoaten ikke henger så godt på treverket over tid.

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et utrolig spennende prosjekt og god oppfinnsomhet. Har du vurdert eller sjekket sjøegenskapene på Ancas Bankas? Er det noe særlig Vbunn? Mener de Ancasene i mitt nabolag gikk med B20 motor i sin tid. Men da var jo de fleste fornøyd dersom man nærmet seg 20 knop. Lykke til og superspennende å følge deg.

Link to post
Share on other sites

Ancasen har ikke allverdens V-profil i bunnen. Det er et par steg og en liten kjøl langsetter, så den er ikke helt flat under. Det er nok ikke den beste båten med tanke på sjøegenskaper. Men den vil nok uansett bli mest brukt som en godværsbåt vil jeg tro;)

Har dessverre ikke hatt tid til noe særlig jobbing med prosjektet de siste dagene, men jeg går og gleder meg til neste mulighet. Nå er det coating av taurommet i baugen som står for tur, før jeg kan begynne og tenke på å legge dekksfineren. Det skal bli gøy å se hvordan de endelige linjene blir.

Går også og tenker på løsninger i forbindelse med badeplattformen, og lukeløsninger for tilgang til propell og dregg. Må få konstruksjonen stiv nok, og samtidig må det ikke bli for klumpete og tungt. Skal nok finne på noe lurt. Oppdateringer kommer fortløpende.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Scand 24 som jo er samme skroget av nyere dato/støp. I denne satt det en V8 fra Volvo Penta på 200 hk. Gikk greit den. Hadde 34 GPS knop på rimelig flatt vann. Da begynte Dørken å sprike ettersom Skroget begynte å "vagle". I sjø likte den seg ikke i planefart med bølger over 0.5 meter`n.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...