Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Fikk gjort litt i kveld også. Var i utgangspunktet så trøtt at jeg vurderte å legge meg rett etter middag, men fikk heldigvis litt ny energi når jeg kom ut i garasjen;)

Fikk rettet av toppen på dekksbjelkene på framdekket slik at det blir fine kurver i alle retninger. Brukte et 10mm rundstål som "rettholt" for å få de fine linjene.

Kappet og høvlet til spikerslag langs relinga. Veldig fornøyd med resultatet. Er dog ikke sikker på at buen er 100% lik på begge sider, men jeg får ikke gjort så mye med skroget nå.

bilde

El-høvel er en fantastisk oppfinnelse!. Foreløpig er klossene bare skrudd med et par skruer, så skal jeg lime alt samtidig før jeg legger fineren på dekket. Tror jeg vil sparkle overgangen mellom skrog og spikerslag med epoxysparkel, og smøre et strøk med epoxy på treverket før jeg skal lime på fineren så det blir helt tett.

bilde

bilde

"Rettholten" min ligger midt på dekket. Akkurat passelig bøyelig til formålet.

bilde

Veldig fornøyd med linjene! Vanskelig å få det ordentlig frem på bilde.

Link to post
Share on other sites

Mektig imponert! Dette blir en flott båt når du  er ferdig! Veldig moro å følge med på! Når det gjelder trelast til bæring (36x148) kan du be om C30-kvalitet. Da er den forhåndssortert med lite kvist og har en bedre styrek enn standad C24/18.......
La det flomme med bilder! Takk for at du deler!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ble litt båtjobbing i kveld også. Skrudde av noen av dekksbjelkene for å lettere komme til med "hovedskottet", mellom cockpit og kabin.

Har fått tak i noen emballasjefinèrplater som er greie til å lage maler av. Først grovskjærer jeg platen så den nesten passer mot skrogsiden og det den ellers skal passe imot.

bilde

Festet den med et par skruer.

bilde

Har AGFA som hovesponsor her:) Min far jobber på et trykkeri, så platene er levert som emballasje til trykkplatene de bruker.

Etter at platene er skrudd fast, bruker jeg maskeringstape til å sette den nøyaktige linjen. Et triks jeg lærte da jeg jobbet på Windy Boats for noen år siden.

bilde

Her ligger malen på platene jeg skal bruke. Malen er skrudd sammen av flere biter. Så er det bare å tegne langs maskeringstapen så blir det riktig.

Platene jeg skal bruke som skott er rett og slett baderomsplater. Høyttrykkslaminat med vannfast lim, godkjent som membran på våtrom, så det burde bli bra. Kjøpt på Megaflis. Der hadde de glatte hvite plater uten "flisefugemønster" til en ok pris. Så slipper jeg å tenke på å male dem på kabinsiden.

bilde

Her er platene prøvemontert. Passet perfekt på første forsøk;) Skal forsegle endene på platene med epoxy før montering, for sikkerhets skyld.

På cockpitsiden har jeg tenkt å lime på mahognyfiner.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er denne:

https://megaflis.no/alloc-hvit-sno-silke-overflate.html

 Helt ordinær baderomspanel, ligner litt på Fibo-Trespo. Jeg kunne selvfølgelig valgt å ha flisemønster, men jeg syns det er mer nøytralt med slett hvit flate. Platene "låses" i hverandre med in slags klikklås, så når jeg limer den blir det som om det skulle være en hel plate. Blir veldig stivt.

Nesten så jeg vurderer å bruke det til å bygge all innredning med den hvite siden inn der det skal bli stuvrom under benker og slikt. Da blir det veldig lyst og fint, og lett å holde rent.

 

Som dere (så vidt) ser så har jeg tegnet en slags bue i toppen der åpningen skal være. Tror det kan passe bedre stilmessig enn en rett firkantet åpning. Blir selvfølgelig litt vanskeligere å lage døra da, men så skal det ikke være lett heller, må jo ha noen utfordringer;)

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt i formiddag også. Tilpasset motorromsskott (glemte å ta bilde av det) og baugskottet. Med litt kreativ bruk av platene har jeg fått til alle de 3 skottene med 4 plater som er 60x240 cm.

bilde

Så fikk jeg fjernet restene av skrogtrekket i kabinen. Prøvde meg litt frem, og fant ut at det "runde" bi-metalbladet til multikutteren gjorde susen.

bilde

Neste skritt blir å male opp skroget innvendig under køya i forpiggen. Har lurt på om jeg skal prøve Biltema sin alkydmaling. Noen erfaringer? Hadde egentlig tenkt å bruke 2-komp-en de hadde tidligere, men den har de sluttet med å selge....

Så må jeg få tak i noe nytt skrogtrekk. men det tror jeg at jeg venter litt med, må bli ferdig med alle dekksbjelker og overgangen mellom underkant dekk og skrogsiden. Må nok bygge en kasse for å skjule spikerslaget for dekksbjelkene. Blir en liten utfordring å få til buen, og at det samtidig skal passe oppimellom bjelkene. Mulig jeg bygger den i flere deler. Kommer tilbake med flere detaljer.

Link to post
Share on other sites

Neste skritt blir å male opp skroget innvendig under køya i forpiggen. Har lurt på om jeg skal prøve Biltema sin alkydmaling. Noen erfaringer? Hadde egentlig tenkt å bruke 2-komp-en de hadde tidligere, men den har de sluttet med å selge....

Så må jeg få tak i noe nytt skrogtrekk. men det tror jeg at jeg venter litt med, må bli ferdig med alle dekksbjelker og overgangen mellom underkant dekk og skrogsiden. Må nok bygge en kasse for å skjule spikerslaget for dekksbjelkene. Blir en liten utfordring å få til buen, og at det samtidig skal passe oppimellom bjelkene. Mulig jeg bygger den i flere deler. Kommer tilbake med flere detaljer.

Styr unna Biltema sin 1 komponent alkyd. Brukte den på dekket i sommer. Må slipe ned igjen til våren. Ble fullt av luft bobler. Tok en evighet før den var tørr og gasset mye. Ble kvalm inne i båten enda jeg haddde lakket ute. Stinker verre enn bengalakk. Den 2 komponent malinga de hadde tidligere derimot var fin og tørket fort. Knallhard og blank.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legger ved en liten detalj som viser hvordan jeg setter den nøyaktige linja med maskeringstape:

bilde

Her er et bilde av motorromsskottet:

bilde

Og til slutt et bilde av forpiggen. Kjøpte topcoat hos en lokal båtbygger. Blir fint og fresht med lys grå i stuvrommene under senga. Og så mye gildere å jobbe videre når det ser ut som nytt oppi her;) Så blir det nytt skrogtrekk fra sengebunnen og oppover.

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det er gøy når prosjektet engasjerer andre også.

 

Så til en kjedelig sak: Topcoaten hadde dessverre begynt å koke på noen steder! :headbang:  Har tydeligvis ikke vært så nøye som jeg burde med å fjerne alle rester av gammelt lim..... Så da var det bare å finne frem aceton og noen kluter og begynne på`n igjen... Skrapte det grøvste vekk med et huggjern før jeg begynte å vaske.

bilde

Så fikk det tørke litt før jeg la på et nytt strøk, så nå er det fint igjen.

Burde jo egentlig tenkt på dette før jeg satte i gang, men så er det ikke lett å huske på alt når iveren plutselig tar tak.

 

Fikk også støpt inn skrogsidene mot akterspeilet i dag. Godt å få det gjort unna. Så må jeg også få gjort resten av motorrommet skikkelig rent FØR jeg skal smøre med topcoat.

bilde

Har satt en vifteovn til å blåse nedi for å få det til å herde skikkelig.

 

Ellers har jeg også gjort et lite forsøk på å finne linjene på det nye akterspeilet. Har gjort det helt enkelt med kartong og maskeringstape, men man får lett et inntrykk av om man har tenkt riktig. Syns ikke det ble så galt, men må nok ha en større bue i bunnen så flaten ikke får 2-sidig bue. Har tenkt at det kun skal være ensidig bue. Dvs. den buen man kan få ved å bøye en plate. Toppen av akterspeilet blir på en måte den definerende buen i tillegg til vinkelen på skrogsidene som skal forlenges bakover.

bilde

Lurer litt på om jeg skal løfte underkant opp ca 5 cm. Jeg har tenkt å koble på en badeplattform bak, og jeg tror ikke det blir så fint hvis den er helt nede i vannet. Finere hvis den er 10-15cm opp. Har også vurdert om jeg skal la skrogsidene stikke litt lenger ned og likevel løfte badeplattformen slik at man ikke ser så lett at akterspeilet er "fake" ved at man kan se inn under skrogsiden fra siden...

Link to post
Share on other sites

Inspirerende arbeid og meget godt dokumentert, som en lærebok.

 

Ellers har jeg også gjort et lite forsøk på å finne linjene på det nye akterspeilet. Toppen av akterspeilet blir på en måte den definerende buen i tillegg til vinkelen på skrogsidene som skal forlenges bakover.

 

Har også vurdert om jeg skal la skrogsidene stikke litt lenger ned og likevel løfte badeplattformen slik at man ikke ser så lett at akterspeilet er "fake" ved at man kan se inn under skrogsiden fra siden...

 

Angående akterspeilet: Har du vurdert å brette det eksisterende akterspeilet innover. For eksempel fra vannlinjen og oppover, slik som du har gjort med skrogsidene. Da kan du lage en ny bue fritt formet utenpå dette, som fordekket.

 

Da slipper du å forlenge skrogsidene, eller skjule at akterspeilet er "fake".

Link to post
Share on other sites

Jasså, så du holder på å støper litt i vinterkulda :smiley:

 

Hvor mange grader har du i garasjen din?

Jeg er heldig som har ei isolert "furtebu" på 170 m2. Aldri frost selv om jeg ikke har varme på. Nå er det ca 7-8 grader inne. Så da er det ikke mye ekstra lunk som skal til for at dette blir bra.

Jeg har også et dieselvarmeaggregat av typen Danfoss som er på 60 Kw som jeg fyrer opp hele garasjen med på ca 10-15 minutter ved behov. Så det er rene luksusen;)

 

Inspirerende arbeid og meget godt dokumentert, som en lærebok.

 

 

Angående akterspeilet: Har du vurdert å brette det eksisterende akterspeilet innover. For eksempel fra vannlinjen og oppover, slik som du har gjort med skrogsidene. Da kan du lage en ny bue fritt formet utenpå dette, som fordekket.

 

Da slipper du å forlenge skrogsidene, eller skjule at akterspeilet er "fake".

Takk for innspillet! Tanken min er å skjule aggregatet under det ekstra akterspeilet, så da tror jeg det må bli som jeg har tenkt. Tror også jeg ville fått problemer med plass til motoren hvis jeg gjorde motorrommet mindre. Tenker å støpe akterspeilet med badeplattformen og forlengelsen av skrogsidene i glassfiber, og så lime mahogny utenpå. Da vil underlaget for mahognyen bli likt, i stedet for å bygge akterspeilet i treverk. Er litt redd for at det vil bli unødvendige spenninger da.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillet! Tanken min er å skjule aggregatet under det ekstra akterspeilet. Tror også jeg ville fått problemer med plass til motoren hvis jeg gjorde motorrommet mindre. 

 

Ja, helt enig. Men jeg vurderte feilaktig at det ble nok plass til motor og aggregat, siden du legger badeplattformen 15 cm over vannlinjen, og buen over badeplattformen igjen.

 

Andre innspill:

Plastskrog lever ikke evig. Både polyester og glass er knuselige gjenstander. Delaminering, osmose og mikro-brudd er standard. Jeg hadde begynt med bunnen, og renovert det ferdig først. Har du et tomt skrog kan det jo snus for å lette det utvendige arbeidet. 

 

Angående dimensjonering av fordekket. Vektfordelingen har mye å si for utseende og oppførsel i vannet. En framtung båt er ikke pent.  Min erfaring er at fordekket ikke kan bygges lett nok.

Link to post
Share on other sites

I går smurte jeg inn baksiden og kantene på skotta med epoxy. Så skulle det bli vanntett og holde noen år.

bilde

bilde

Så er spørsmålet om det er noen som har erfaring med om "polyesterbasert" topcoat vil henge på epoxyen? Eller må jeg skaffe 2-komp polyurethanlakk til det? For det vet jeg henger på.

 

Så begynte jeg å eksperimentere med noen lukehengsler siden jeg må en tur på butikken og kjøpe mer materialer for å komme videre. Jeg leker med tanken på å lage dekket bak salongryggen til en luke som da skal skjule kalesjen når den er nede. Så jeg lagde en prototyp av finerrester for å se om det kunne fungere. Og etter et par forsøk tror jeg at jeg har funnet en modell som kan fungere hensiktsmessig.

Her i lukket posisjon:

bilde

Og her i åpen posisjon:

bilde

Som dere ser så løftes luken og vippes/trekkes bakover over motorrommet. Det ville ikke fungert så bra med vanlige hengsler når dekket er så buet som det er, men det burde kunne fungere med denne typen "parallell-hengsler". Tenker å lage dem i rustfritt med boltforbindelse og nylonskiver mellom stagene.

Det som kan bli en utfordring med denne løsningen er at ryggen til baksetet må kunne stå av seg selv, siden kalesjestengene må hengsles på sidene rett bak førerstolene, og legges ned bak og rundt ryggputen. Det kan også bli litt ekstra utfordringer mtp ryggputene på sidene bak, det skal jo helst se pent ut uansett om kalesjen er oppe eller nede. Så jeg vurderer også om jeg skal droppe lukeløsningen og heller skaffe noen "hurtiglåser" til kalesjestengene, og heller bare ha løse ryggputer og tre kalesjen inn under dekket bak når den skal ned. Dillemma... :wink:

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...