Jump to content

Prosjekt: Ombygging av Ancas Queen til "Barrelback"


Rytteren

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått litt tid til prosjektet igjen. Har vært mange andre ting som har måttet ha fokus de siste ukene.

Har begynt med dekksfineren. Bruker 4mm furu-kryssfiner, har tenkt å ha på 3 lag, og så mahognyfiner til slutt.

bilde

Som dere ser er det ikke bare å skru det nedpå. Dekket buer begge veier, så her må det modifiseres.

bilde

Har kuttet fineren midt over dekksbjelkene. Da kan jeg få bøyd det nedtil uten at det vrir seg for mye. Sagbladet er ca 2,8mm tykt, og det holder akkurat slik at fineren nesten er tett i endene.

bilde

bilde

Det kommer seg nå. Liker formene og kurvene bedre og bedre.

Platene har jeg foreløpig bare skrudd fast provisorisk med gipsskruer. Skal tegne streker oppunder langs dekksbjelkene og ytterkantene, og så skal jeg demontere dem og male dem oppunder før jeg limer dem permanent fast. Mye enklere å male dem når de ligger på et bord enn å male oppimellom dekksbjelkene, og risikere å søle maling på det fine skrogtrekket... :wink:

bilde

Må nok lage en innkassing langs kantbjelken også etter hvert. Lurer på om det kan bli fint med mahogny der, for å bryte litt med det hvite.

Link to post
Share on other sites

Ja, Honduras, det var i grunnen akkurat det jeg hadde tenkt :wink:  Skal kjøpe noe 30mm bred maskeringstape i morgen. Tror limforbindelsen blir bedre uten maling på treverket. Dekksbjelkene er heller ikke malt på toppen. Skal skaffe rustfrie kramper til krampepistolen når jeg skal montere det. Fikk tips om at skruehodene kan bli "synlige" under mahognyen ved temperaturforandringer, akkurat som både spiker og utlekting bak kledning på et dårlig isolert hus er "synlige" når det er varmt inne i huset og kaldt ute om vinteren. Varmegjennomslag, eller kuldebro som det kalles.

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke du laminere tre lag med kryssfiner for å lage dekket? Da ville jeg skrudd det nederste laget og latt skruene sitte, og så heller fjernet skruene på lag to og tre etter at epoksyen har herdet. Jeg brukte Biltemas Monteringsskruer, som har store hoder som trykker platene godt ned. Etter at epoksyen var herdet, satte jeg bare loddebolten i skruhodet noen sekunder før jeg skrudde dem ut igjen. Epoksyen slipper når skruen blir varm. Deretter sparklet jeg igjen skruehullene med litt fortykket epoksy. 

Link to post
Share on other sites

Var ikke helt i form i dag, så ting har gått sakte. Så da tenkte jeg å teste ut hvordan akterspeil og badeplattform kommer til å ta seg ut ved hjelp av noen kartongplater jeg hadde stående.

Først kuttet jeg til finerbitene som skal bli støtter for akterspeil og badeplattform. Monterte dem midlertidig med smeltelim.

bilde

Så kuttet jeg til akterspeil, badeplattform og sprutlist og monterte det med maskeringstape.

bilde

Badeplattformen er 40 cm her. Vil ikke ha den alt for stor på en slik båt, men den skulle være grei nok å bruke med den dybden.

bilde

Har laget en mal av et hekkaggregat for å se hvordan det passer. Tror jeg dropper inspeksjonsluke i badeplattformen, får tilgang til propellen likevel.

bilde

Så har jeg lekt litt med tanken om å finere kun deler av skroget med mahogny, og male resten. Brukte resten av kartongplatene på skroget for å teste. Syns faktisk det ble litt kult.

bilde

bilde

Det er selvfølgelig ikke lett å få hele totalinntrykket når ikke vindskjermen er på, men jeg orket ikke å styre med det nå.

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

wow wow wow...  :clap:  :clap:  dette blir døds-fint. Tror dette kan kvalifisere til Norges peneste prosjekt når den er ferdig.. 

sitter med gipset arm..og får ikke gjort en dritt.. Men får muligens av gipsen i morgen så gjett hva jeg skal i helgen. 

Link to post
Share on other sites

Dette er bare herrlig! Men jeg ville faktisk gjort det enklere. Altså, ingen kritikk, men hadde du latt skroget bare vært helt hvitt og med tredekk så mener jeg det hadde vært bra nok. Selvsagt med en del spennende detaljer rundt om. Men det er meg. Jeg liker mer og mer det enkle men geniale innen designverdenen. Ikke uten grunn at jeg liker feks Bobla...

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Jeg har helt frem til nå sett for meg at båten skal ha mahogny fra vannlinja og opp, hele skrogsiden, akterspeilet og selvfølgelig dekket. Spurte fruen hva hun tenkte om varianten med delvis malt skrogside, men hun mente det ville bli penest med mahogny rund baut. Så da er det ikke usansynlig at det blir den endelige løsningen. Ikke fordi at det er letteste vei, men det er også det jeg har hatt i tankene og snakket om i mange år, lenge før jeg startet prosjektet.

Og mest sannsynlig kommer jeg til å bruke "unødvendig mye" tid på det, men det er det som er greia her. Jeg storkoser meg med å gjøre litt på prosjektet innimellom når jeg har tid, og gleder meg stort til neste anledning byr seg. Er så heldig at prosjektet ikke står i veien for noen ting, så om det tar 2 eller 5 år betyr ikke det så mye. Men jeg må selvfølgelig innrømme at jeg også har gledet meg stort til prosjektet er ferdig, når jeg kan ta båten en tur til Lillesand en kveld sammen med fruen og innta en bedre middag på Beddingen. Og sitte ute og nyte en øl og synet av båten samtidig... Hehe... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg en ide som måtte prøves før dekket skal monteres. Hadde liggende en rull med varmhvit LED-strip. Så fant jeg ut at jeg ville prøve å lage indirekte belysning i kabinen. Kuttet LED-en i passelige lengder som går mellom dekksbjelkene, og loddet sammen med en ledningsbit.

bilde

bilde

Her er sløyfen ferdig loddet.

Kuttet et spor i dekksbjelken slik at jeg får tredd ledningen mellom. Så er det prøvemontering, ikke limt fast enda.

bilde

Her har jeg limt fast stripsene og ledningene.

bilde

Så må jeg bare lage en passelig åpning mellom dekksbjelkene og opp mot dekket senere. Mulig jeg kommer til å supplere med et par leselamper også, får se hvor sterkt lyset blir først.

Redigert av Rytteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tør ikke svare konkret på vekta, men jeg antar at det blir omtrent som originalen. Har fjernet hele overbygget og innredninga, så jeg antar at jeg havner omtrent på det samme. Men jeg er jo litt spent selv, om vannlinja treffer der jeg tror. :sweat:

Originalt veier den vel ca 2000 kg tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...